ماهیت راهبردهای یادگیری شناختی و بررسی انواع آن
ماهیت راهبردهای یادگیری شناختی و بررسی انواع آن
هدف از این تحقیق پایان نامه تشریح ماهیت راهبردهای یادگیری شناختی و بررسی انواع آن می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۷ |
حجم | ۸۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق پایان نامه تشریح ماهیت راهبردهای یادگیری شناختی و بررسی انواع آن می باشد. راهبردهای شناختی اقداماتی هستند که ما به آنها کمک آنها اطلاعات تازه را برای پیوند دادن و ترکیب کردن با اطلاعات قبلا آموخته شده و ذخیره سازی آنها در حافظه دراز مدت آماده می کنیم (سیف، ۱۳۹۰).
پروکاپ (2009) راهبردهای شناختی را به عنوان روشی که در آن اطلاعات زبانی پردازش می شود، تعریف کرده است. که این راهبردها باعث تقویت فرایند تفکر می شود و برای دست یابی به اهداف شناختی مانند درک کردن و حفظ کردن اطلاعات کمک کننده است. و همچنین به کد گذاری و بازیابی اطلاعات نیز کمک می کند(نقل از هوشمند جا، جوانمرد و مرعشی، ۱۳۹۳).راهبردهای شناختی را از مناظر مختلف مورد توجه قراردادهاند پارک (1995) به دو طبقه از راهبردهای شناختی اشاره کرد.
۱ـ راهبردهایی که اثربخشی نیرومندی دارند. ۲ـ راهبردایی که اثربخشی ضعیفی دارند. راهبردهایی که اثربخشی آنها بالاست، خلاصهسازیها، یادداشتبرداری ها، روش کلمه کلید، سرنخ ها، روش مکان ها و سازماندهندههای پیشرفته را در برمیگیرند. راهبردهایی که اثربخشی پایین دارند، راهبردهای خط کشیدن و نقشههای مفهومی را در برمیگیرند.
واله و همکاران(۲۰۰۹) راهبردهای شناختی که برای پردازش اطلاعات مورد استفاده واقع میشوند را در سه دسته خلاصه میکنند: ۱ـ تکرار یا مرور ویژه تکالیف ساده و پیچیده ۲ـ بسط ویژه تکالیف ساده و پیچیده ۳ـ سازماندهی ویژه تکالیف ساده و پیچیده. این سه راهبرد در یادگیری اطلاعات جدید و راهبرد بسط به منظور برقراری ارتباط بیرونی بین اطلاعات جدید با دانش قبلی به صورتی که مطالب جدید جذب دانش پیشین در حافظه بلندمدت گردند، مورد استفاده واقع میشوند .
فهرست مطالب
تعریف نظری و مفهومی راهبردهای یادگیری شناختی
تعریف عملیاتی راهبردهای یادگیری شناختی
فصل دوم پایان نامه : چارچوب نظری و پیشینه پژوهش راهبردهای یادگیری شناختی
۲ـ۳ـ راهبردهای یادگیری
۲-۳- ۱- راهبردهای شناختی
۲-۳-۱-۱- راهبردهای تکرار یا مرور
۲ـ۳ـ۱ـ۲ ـ راهبرد بسط و گسترش معنایی
۲ـ۳ـ۱ـ ۳ـ راهبرد سازماندهی
۲-۳-۳- تفاوتهای جنسیتی در استفاده از راهبردهای یادگیری
۲ـ۳ـ ۴ـ رشد و راهبردهای یادگیری
۲ـ۵ ـ پیشینه پژوهشی تحقیق
۲- ۵ -۱-۱- پژوهشهای صورت گرفته خارجی
۲- ۵ -۱-۲- پژوهشهای صورت گرفته داخلی
۲ ـ۵ ـ ۲ـ راهبردهای شناختی و فراشناختی
۲ ـ۵ ـ ۲ـ۱ ـ پژوهش های صورت گرفته خارجی
۲ ـ۲ ـ ۲ـ۲ ـ پژوهش های صورت گرفته داخلی
۲-۶- نتیجه گیری
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت