مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

مبانی نظری تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

هدف از این مبانی نظری تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی استان گیلان می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۹۷
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی 

تعیین عوامل موثر بر پیاده سازی مدیریت دانش در شرکتهای تولیدی

 
 
 
 
 
 
چکیده
امروزه دانش مهم ترین و با ارزش ترین سرمایه هر سازمان می-باشد. تغییرات سریع و رشد روزافزون، هر سازمانی را بر آن می دارد تا برای بقاء تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به-کار گیرد. از آنجائی که نرخ شکست پروژه های مدیریت دانش قابل توجه است، شناخت عوامل  موثر در اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت دانش می تواند سازمان ها  را در نیازسنجی، برنامه ریزی، اجرا و استقرار مدیریت  دانش یاری دهد تا احتمال شکست پروژه های مدیریت آن کاهش یابد. چنانچه دانش به صورت اصولی مدیریت نشود و دانش فردی به دانش جمعی تبدیل نگردد، نمی‌توان آن را به عنوان رکن توسعه قلمداد کرد. یکی از ملزومات مدیریت دانش، شناسایی و فراهم آوردن زیرساخت‌های آن است. سازمان‌ها برای انجام مأموریت‌ها و دستیابی به اهداف خود دارای منابع و دارایی‌های متعدد می‌باشند که برخی از آن‌ها برای کسب مزیت رقابتی سازمان، نقش محوری دارند. دانش برای تمام سازمان‌ها، از جمله‌ی این منابع و دارایی‌ها؛ به طوریکه صاحبنظران علم مدیریت، دانش را جایگزین نهایی تولید، ثروت و سرمایه‌ی پولی می‌دانند. 
 
این دانش، در رویه‌ها، دستورالعمل‌ها، دیدگاه‌ها، اقدامات و تصمیمات سازمانی مستتر است و زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که به محصولات و خدمات ارزشمندی تبدیل شود. 
در این پژوهش که هدف اصلی آن  بررسی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش  در شرکت های تولیدی استان گیلان است،  برای جمع آوری داده ها و بررسی فرضیه ها از روش میدانی استفاده شده که به این منظور ۲۴۰ پرسشنامه در اختیار کارکنان شرکت های تولیدی استان گیلان قرار گرفت و سپس از آنان خواسته شد بر طبق طیف پنج گزینه ای لیکرت (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم ) به هر یک از سوالات پاسخ دهند. برای تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعه پژوهش را کارکنان لیسانس به بالای این شرکت های تولیدی تشکیل داده اند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (با استفاده از جداول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (با استفاده از آزمون همبستگی اسپیرمن، تحلیل واریانس و آزمون رگرسیون) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده در این تحقیق در سطح اطمینان ۹۵ درصد نشان می دهد که بین  مولفه های فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات، منابع انسانی و ساختار سازمانی با استقرار مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
 
 
 
 
واژگان کلیدی :
ساختار سازمانی
فرهنگ سازمانی
فناوری اطلاعات
منابع انسانی
مدیریت دانش 
 
 
 
 
 مقدمه  
امروزه دانش به عنوان مهم ترین و با ارزش ترین سرمایه هر سازمانی می باشد. تغییرات سریع و رشد افزون، هر سازمانی را بر آن می دارد تا برای بقاء، تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به کار گیرد.  مدیریت دانش به دنبال دانش ، فرد ، تجربیات ، ارزش افزوده کارکنان و نیز پیاده سازی بازیابی و نگهداری دانش ، به عنوان دارایی های سازمان است به گفته «پیتر دراکر» راز موفقیت سازمان در قرن ۲۱ همان مدیریت دانش است. در واقع، دانش تنها منبع در سازمان است که در اثر استفاده، نه‌تنها از ارزش آن کاسته نشده؛ بلکه بر ارزش آن نیز افزوده می‌شود. بنابراین مدیریت سازمان ها باید با تکیه بر دانایی برتر، امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکردهای مبتنی بر دانش را پیدا کنند . (قره بیگلو و همکاران، ۱۳۹۱: ۳).
 
این دانش در رویه‌ها، دستورالعمل‌ها، دیدگاه‌ها، اقدامات و تصمیمات سازمانی مستقر و مستتر است و زمانی اهمیت بیشتر می‌یابد که به محصولات و خدمات ارزشمندی تبدیل شود(رضاییان و احمدوند، ۱۳۸۹: ۲۲).با توجه به پیچیده شدن محیط کسب و کار، رشد تکنولوژی، نو و بدیع بودن علم سازمان ها، مدیران به طور روزافزون تلاش می کنند، دریابند چگونه سازمان های خود را کارآفرین، منعطف و خلاق سازند تا باعث رشد و موفقیت سازمان هایشان شوند، زیرا اگر ایده نو وارد سازمان ها نشود، رو به زوال می روند (طاهری و همکاران، ۱۳۸۹: ۴۶).
به منظور کسب موفقیت در محیط سازمانی-رقابتی امروز ، شرکت ها نیازمند آن هستند که از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند و آن ها را تکرار ننمایند. مدیریت دانش، ارایه کننده نگرشی سنجیده و اصولی برای تضمین به کار گیری کامل دانش پایه سازمان همراه نیروی بالقوه مهارت ها و شایستگی ها، افکار، نوآوری ها و ایده های فردی به منظور ایجاد سازمانی موثرتر و پویاتر می باشد(زرگرپور و همکاران،۱۳۹۲،۷).
سازمان های زیادی امیدوار هستند که با اجرای مدیریت دانش در امور کسب و کارشان بتوانند سرمایه های مجازی خود را مدیریت کنند و منافع موجود را تقویت نمایند. با این وجود تصمیم گیری برای اجرای مدیریت دانش اغلب برای سازمان ها سخت می باشد اما حفظ و زوال یک سازمان می تواند به این تصمیم وابسته باشد.(سالاری وهمکاران، ۱۳۹۰،۳) این تحقیق برای بررسی عوامل مؤثر بر استقرار  مدیریت دانش در شرکت های تولیدی استان گیلان صورت گرفته است.
 
 
 
 
 
«فهرست مطالب»
چکیده ۱
 
فصل دوم. ادبیات تحقیق
مقدمه ۱۴
۲-۱- بخش اول : مدیریت دانش ۱۵
۲-۱-۱- تعاریف مدیریت دانش ۱۵
۲-۱-۲- اهمیت و ضرورت مدیریت دانش ۱۶
۲-۱-۳- تاریخچه مدیریت دانش ۱۸
۲-۱-۴- چرخه مدیریت دانش ۱۹
۲-۱-۵-  مفاهیم مدیریت دانش ۲۰
۲-۱-۵-۱- داده ۲۱
۲-۱-۵-۲- اطلاعات ۲۱
۲-۱-۵-۳- دانش ۲۲
۲-۱-۶- مکاتب مدیریت دانش ۲۳
۲-۱-۶-۱-  مکتب اقتصادی ۲۳
۲-۱-۶-۲- مکتب سازمانی ۲۳
۲-۱-۶-۳- مدیریت دانش و مدیریت  استراتژیک ۲۴
۲-۱-۷-  مدل های طبقه بندی دانش ۲۴
۲-۱-۷-۱- مدل زعیم و تاتگلو ۲۴
۲-۱-۷-۲- مدل هی سیگ ۲۵
۲-۱-۷-۳-  مدل بکمن  25
۲-۱-۷-۴-  مدل بکوویتز و ویلیامز ۲۶
۲-۱-۷-۵-  مدل نوناکو و تاکوچی ۲۶
۲-۱-۸- مدل فرایندهای مدیریت دانش در تحقیق حاضر ۲۷
۲-۲- بخش دوم: عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش ۲۸
۲-۲-۱-مدل های زیرساخت مدیریت دانش ۲۸
۲-۲-۱-۱- مدل پژوهشی گلد ۲۸
۲-۲-۱-۲- مدل یه و لایی و هو ۳۰
۲-۲-۱-۳- مدل پژوهشی لی و چویی ۳۰
۲-۲-۲- فرهنگ سازمانی ۳۲
۲-۲-۲-۱- ابعاد فرهنگ ۳۶
۲-۲-۲-۲- اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزمانی ۳۷
۲-۲-۲-۳- ﻧﻘﺶ و اﻫمیت ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ۳۸ 
۲-۲-۲-۴- آﺛﺎر ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ۳۸
۲-۲-۳- فناوری اطلاعات ۳۹
۲-۲-۳-۱- کارکرد های فناوری اطلاعات ۴۱
۲-۲-۳-۲- ابعاد فن آوری اطلاعات ۴۳
۲-۲-۴-  منابع انسانی ۴۴
۲-۲-۴-۱- ﻧﻘﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ در اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﻬﺎﯼ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ۴۵
۲-۲-۴-۲- انگیزه برای تلاش های دانش محور ۴۶
۲-۲-۴-۳- ارﺗﺒﺎط ﺑﻴﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ۴۶
۲-۲-۵- ساختار سازمانی ۴۸
۲-۲-۵-۱- ابعاد ساختار ۵۰
۲-۲-۵-۲- ساختار و مدیریت دانش ۵۳
۲-۴- بخش چهارم:  پیشینه تحقیق ۵۷
۲-۴-۱- پژوهش های خارجی ۵۷
۲-۴-۲- پژوهش های داخلی ۵۹
 
منابع و مآخذ
 
 
 
 
 
 
«فهرست جداول»
جدول ۲-۱- عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش ۵۵
جدول ۲-۲- عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش ۵۶
جدول ۳-۱- تخصیص نمونه به واحدهای منتخب بر اساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ۶۴
جدول ۳-۲- جامعه آماری(شامل گروه اصلی و شرکت‌های تابعه) ۶۶
 
 
 
 
 
«فهرست اشکال»
شکل ۲-۱- عوامل موثر بر موفقیت مدیریت دانش ۲۹
شکل ۲-۲- مدل زیر ساخت مدیریت دانش یه و لایی و هو ۳۰
شکل ۲-۳- مدل لی و چویی ۳۲
 
«فهرست نمودارها»
نمودار ۲-۱- مدل استقرار مدیریت دانش ۵۶
 
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: