مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری سلامت سازمانی (فصل دوم)

مبانی نظری سلامت سازمانی (فصل دوم)

دانلود مبانی نظری سلامت سازمانی (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم ۱۱ صفحه بطور کاملاً ویرایش شده به همراه منابع استفاده شده و

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۱
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری سلامت سازمانی (فصل دوم) در قالب فایل word در حجم ۱۱ صفحه بطور کاملاً ویرایش شده به همراه منابع استفاده شده و …

 

 

 

توجه : عنوان اصلی فایل : مبانی نظری سلامت سازمانی ( پیشینه ندارد )

————————————————————————

 

بخشی از متن :

 

مفهوم سلامت :

 

سلامت به معنی فقدان بیماری و نارسایی در ارگـــانیسم است. مایلز معتقد است صرف نظـــــر از اشکالاتی که مفهوم ارگانیسم پنداری سازمان و نوع آرمانی بودن مفهوم سلامت کامل به بار می ­آورند. رویکرد سلامت سازمانی از لحاظ فهم پویایی­ های سازمان­ها و پژوهش و کوشش جهت بهسازی آن­ها، مزایای علمی قابل ملاحظه­ ای دارد (علاقه­ بند، ۱۳۷۸؛ جاهد، ۱۳۸۴).

————————————————————————

تعریف سازمان :

 

مفهوم سازمان مثل بسیاری از مفاهیم علوم اجتماعی و انسانی، تعاریف گوناگونی دارد. در اینجا به کمک عناصر و ویژگی­های مشترکی که سازمان­ها دارند، مفهوم سازمان را تعریف خواهیم کرد. عناصر و ویژگی­های مشترک سازمان­ها به شرح زیرند:

۱) سازمان­ها هدف دارند، یعنی، برای دستیابی به هدف­ها و مقاصد معینی به وجود می­ آیند.

۲) سازمان­ها از ترکیب اجتماعی افرادی که به طور گروهی کار می­ کنند، تشکیل می­ شوند.

۳) فعالیت سازمان­ها استمرار زمانی دارد.

۴) سازمان­ها، فعالیت خود را از طریق تفکیک وظایف، از روی برنامه، و با استفاده از دانش و فن و ابزار انجام می ­دهند.

۵) سازمان­ها، واحدهای یکپارچه و یگانه­ای از فعالیت­های منظم و ساختمند هستند و کار و فعالیت خود را به طور عقلانی و منطقی، هماهنگ و هدایت می ­کنند.

بنابراین، سازمان عبارت است از: هماهنگی معقول تعدادی از افراد که از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی، برای تحقق هدف یا منظور مشترکی، به طور مستمر، فعالیت می­ کنند (علاقه­ بند، ۱۳۸۸)..

 

————————————————————————

سلامت سازمانی :

 

سلامت سازمانی عبارتست از دوام و بقای سازمان در محیط خود و سازگاری با آن و گسترش و ارتقاء و توانایی خود برای سازش بیشتر (مایلز ۱۹۶۹، به نقل از عابدین، ۲۰۱۲). پارسونز (۱۹۶۷) در تعریف یک سازمان سالم می ­گوید: “همه سیستم ­های اجتماعی برای بقاء و توسعه، باید خود را با محیط اطراف انطباق دهند، منابع مربوط را برای بدست آوردن مقاصد خود بسیج کنند، فعالیت­های خود را هماهنگ و همسان سازند، و در کارکنان خود ایجاد انگیزه نمایند. در این صورت سلامت آنها تضمین می­ گردد” (هوی و میسکل، ترجمه سید عباس زاده، ۱۳۸۲، به نقل از شریعتمداری، ۱۳۸۸). در تعریف دیگری از سلامت سازمان، سازمانی را سالم می­ دانند که آفریننده باشد و برای این ویژگی یعنی آفرینندگی باید از ویژگی­هایی برخوردار باشد که عبارتند از:

الف) دگرگونی را بپذیرد؛

ب) اندیشه­ های تازه را گرامی بدارد؛

ج) آزمایش و شکست را جزئی از کامیابی بداند؛

د) از کوشش افراد قدردانی کند.

سازمانی که دارای جو سالمی است سازمانی است که:

  • در مبادله اطلاعات قابل اعتماد باشد.
  • دارای قابلیت انعطاف و خلاقیت برای ایجاد تغییرات لازم بر حسب اطلاعات بدست آمده باشد.
  • نسبت به اهداف سازمان دارای یگانگی و تعهد باشد.
  • حمایت داخلی، آزادی از ترس و تهدید را فراهم کند زیرا که تهدید به ارتباط خوب و سالم آسیب می­ رسانند و قابلیت انعطاف را کاهش می ­دهد و به جای علاقه به کل نظام حفاظت از خود را تحریک می­ کند (شریعتمداری، ۱۳۸۸).
  •  
  • ————————————————————————

بخشی از منابع :

 

– انصاری، محمد اسماعیل؛ استادی، حسین؛ جاوری، فرشته، ۱۳۸۸، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و نگرش­های مثبت کاری کارکنان در ادارات امور مالیاتی استان اصفهان، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره­ی ۶، صص ۶۵ – ۴۲٫

– اسکندری، احمد، ۱۳۷۸، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر مشکین شهر، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

– بیک زاد، جعفر؛ بیرامی امینلویی، هاجر، ۱۳۸۸، سلامت سازمانی، ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، مهرماه، شماره­ی ۱۱۲، صص ۶۲ – 66.

– جاهد، حسینعلی، ۱۳۸۴، سلامت سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره­ی ۱۵۹، صص ۲۹- ۱۶٫

– زاهد بابلان، عادل؛ عسگریان، مصطفی؛ بهرنگی، محمدرضا؛ نادری، عزت الله، ۱۳۸۶، بررسی ارتباط سلامت سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران دبیرستان­های پسرانه اردبیل، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، صص ۱۴۸- ۱۲۷٫

– شریعتمداری، مهدی، ۱۳۸۸، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی با اثربخشی مدیران مدارس مدیریت آموزش و پرورش شهر تهران، علوم تربیتی، سال دوم، شماره­ی ۶، صص ۱۵۱ – 119. 

– علاقه بند، علی، ۱۳۷۸، سلامت سازمانی مدرسه، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره­ی ۲۱٫

– علاقه بند، علی، ۱۳۸۸، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی(ویراست پنجم)،تهران: نشر روان.

– Ahmadi, F. & Habibitabar, Z. 2011. survey relationship between organizational justice and the organizational health in public organizations in Iran. Interdisciplinary Journal of Conemporary Research in Business, Vol 3, No 2, pp 484-496.

– Abdeen, M. 2012. Organizational Health at mid-West Bank Government Schools: Analysis of Teachers’ and Administrators’ Perceptions. Jordan Journal of Educational Sciences, Vol 9, No 1, pp 89-100.

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: