مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوشی ۷۲ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوشی ۷۲ صفحه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوشی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۲ |
حجم | ۷۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوشی قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری تیزهوشی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق تیزهوشی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
صدها سال است که افرادی دارای سهولت زیاد و غیر معمول در زمینه های هوش، ذکاوت و مهارت شناسایی شده اند. دامنه مواردی از این قبیل از آن کسانی که توانایی هایشان در حوزه های علم، فلسفه و هنر سیر می کند (مثل لئوناردو داوینچی) تا حوزه های خاصی از نبوغ مثل نبوغ موسیقی تجدید شده موزات و بتهوون و نبوغ علمی نیوتن، اینشتن و این اواخر، فیزکدان استیون هاوکینز متغیر است. برخی از فرضیه پردازان (مثل گاردنر ) در مورد وجود دیگر حوزه های هوش و نبوغ مثل نبوغ جنبشی (واین گرتسکی و تیگر وودز ) استدلال هایی و ادعاهایی کرده اند.
در هر صورت، ارزش و پذیرش اجتماعی چنین افراد با استعداد و توانا به طور قابل توجهی تغییر می یابد و صعود و نزول می کند(جردن ، ۲۰۰۵). قبل از تحقیقات ترمن (1995) درر مورد توانای هوش و ذکاوت، عموماً چنین باور می شد که افراد دارای توان غیر معمول و بالای هوش و ذکاوت یا تحصیلی (مدرسه ای) افرادی عجیب و غریب هستند که محکوم به زندگی در انزوا یا حتی زحمت بیهوده هستند.
تحقیقات ترمن در مورد توان هوش و ذکاوت شروع به نشان دادن این امر کرد که چنین افرادی محکوم به بدبختی نیستند و آن ها درست شبیه، اگر نگوییم خیلی شبیه، افراد خوشحال و موفق و نرمال هستند. سه دهه بعد، مسابقه برای (تسخیر) فضا شروع شد و روس ها به طور موفقیت آمیزی اسپانیک را در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب کردند. این سرآغاز عصر جدیدی در تصدیق، ترغیب و پرورش افراد با استعداد، دارای توان تحصیلی بالا خصوصاً توانایی عملی و ریاضیاتی بود(فیدلر، ۱۹۹۹).
فهرست مطالب
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش تیزهوشی
گفتار اول: تیزهوشی 7
چند تعریف از استعداد (تیزهوشی) 7
تاریخچه ی تیزهوشی و بااستعدادی 8
خصوصیات و ویژگی های مرتبط با افراد با استعداد 11
جدول (۲-۱) مقایسه دانش آموزان خوب و دانش آموزان با استعداد(زابوس،۱۹۸۹، صفحه ۹۸) 12
تیز هوشی در اقلیت های نژادی و دختران 14
تاب آوری (رزیلنسی) در تیزهوشان 14
تناقضات مربوط به ارائه آموزش خاص برای افراد با استعداد و تیزهوش 16
نظریه های جاری در مورد هوش، استعداد و برنامه ریزی آموزشی 22
اثر برنامه های مختلف بر دانش آموزان با استعداد 26
جدول (۲-۲) مزایا و معایب برنامه های مختلف برای افراد با استعداد(دلکورت و همکاران، ۱۹۹۴، صفحه ۴۹) 30
گفتار دوم: پیشینه پژوهش 33
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 33
تحقیقات انجام شده ی داخلی 36
منابع 47
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت