دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت
مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
مقدمه
کارکنان هر سازمان به دلیل داشتـن نظـریات ، افـکار و خـلاقیت ها با ارزش ترین سرمایه به حـساب می آیند طبیعتا در جهان امروز آنچه که بیش از همه دارای اهمیت است نیروی انسانی است . به طوری که اقتصاد دانان معتقدند آنچه در نهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک سازمان و جامعه را تعیین می کند منابع انسانی آن است نه سرمایه یا منایع مادی دیگر . این منابع انسانی هستند که سرمایه ها را متراکم می سازند، از منابع طبیعی بهره برداری می کنند ، سازمان های اداری ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی را به وجود می آورند و توسعه را پیش می برند ( جعفری قوشچی، ۱۳۸۰،۷۵ )
شکل استبدادی و کلاسیک اداره کردن از آغاز سازماندهی نهادهای سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی توسط مردم به حیات خود ادامه داده است . در این نظام قدرت و حقوق حاکمیت در دست گروه کوچکی است که اعضای آن بر دیگران اعمال قدرت می کنند . به همین خاطر امروزه سازمان ها تحت عناوین گوناگونی در پی تغییر آفرینی و نوآوری هستند . برخی در پی بهبود بخشیدن به راهبردها ، بینش ها یا ارزش ها هستند و بعضی طرفدار مداخله کارمند در تصمیم ها و بعضی خواهان مدیریت با کیفیت کلی می باشند ( مک لگان و کرسیتونل ،۱۳۷۷،۲۱۵ )
به هر حال مشارکت انسان در سرنوشت خویش یک اصل و نیز نیازی فطری است که از بدو خلقت انسان وجود داشته و همواره نیز وجود خواهد داشت . بر پایه همین اصل است که دامنه این نوع نیاز هر روز گسترده تر می شود و ابعاد دیگر زندگی را در بـر می گیرد ( زارعی ،۱۳۷۹،۵۹ )نظـام مشـارکـت می تواند به سرمایه انسانی متناسب با خصوصیات و روحیات او هویت ببخشد تا به این سرمایه با ارزش تنها به عنوان ابزاری جهت نیل به اهداف سازمان نگریسته نشود .
مدیریت مشارکتی عبارت است از به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت که تمام کارکنان ، مشتریان و پیمانکاران یک سازمان در روند تصمیم گیری و حل مسائل و مشکلات سازمان با مدیریت همکاری و مشارکت کنند . تاکید اصلی این نوع مدیریت بر همکاری و مشارکت داوطلبانه کارکنان ، مشتریان و پیمانکاران است و می خواهد از ایده ها ، پیشنهادات ، ابتکارات و خلاقیت ها و توان فنی و تخصصی آنها در حل مسائل و مشکلات سازمان در جهت بهبود مستمر فعالیت های سازمان استفاده کند ( روشندل ،۱۳۸۱،۱۵۱ )
مدیریت مشارکتی راهی است برای مبـارزه با بـوروکـراسی ، ضـرورتـی است ناشی از رشد اندازه سازمان های اقتصادی – اجتماعی در جوامع صنعتی ، نیازی است برای همکاری شبکه ای در جوامع فراصنعتی ، راه حلی است برای وحدت مجدد در جوامعی که برژایه جدایی ، انزوا و عدم ارتباط بنا شده اند و بالاخره پاسخی منطقی به شرایط و چالش های امروزی است .
اهمیت مدیریـت مشارکتی تا بدان حدی است که یک دهه پیش صاحبنـظران از جمله "لی پرستون۱ " و " جیمزپست۲ " آن را « سومین انقلاب در مدیریت » نام نهاده اند؛ نخستین انقلاب پدید آمدن سلسله مراتب سازمانی و دومین انقلاب جـدایی مدیـریت از مالـکیت و حـرفـه ای شـدن مـدیریت بوده است ( روشندل ، ۱۳۸۱ ) ، نتایج تحقیقات و تجربیات پژوهشگران نشان می دهد که مشارکت سبب افزایش بازدهی ، اثر بخشی ، بالا رفتن کیفیت ، کاهش تعارض و افزایش تفاهم میان رئیس و مرئوس ، کاهش مقاومت های منفی نظیر غیبت ، تاخیر و کم کاری ، افزایش انگیزش و تعهد کارکنان می شود که در نهایت منجر به بهره وری سازمانی می گردد .
سیر تکوین مدیریت مشارکتی
مشارکت در اداره امور از دیرباز که گروه ها وسازمان های انسانی به وجود آمدند مورد توجه بوده است ، لذا پدیده نوینی در مدیریت تلقی نمی شود . در طول تاریخ از اصل مشارکت پیروی شده است و برخی مکاتب تاکید خاصی بر آن داشته اند . مشارکت یک مفهوم قدیمی است که در اداره امور عمومی و برخی افکار مذهبی نیز ریشه دارد . برای نمونه ، مشارکت بر مبنای مشورت در اسلام تحت عنوان " شورا " مورد توجه جدی قرار گرفته است . قرآن کریم تصمیم گیرندگان را مکلف می کند در اموری که نیاز به تحقیق و تفحص دارد بر مبنای مشورت به تصمیم گیری بپردازند ( شیخ ، ۱۳۸۱ ) .
پیدایش نظریه های کلاسیک که بر ساختار ، تخصص گرایی ، عقلانی بودن و نظم و ترتیب در سازمان ها تاکید می کرد موجب بروز تضادهایی بین فلسفه کلاسیک با روح و روان انسانی گشت و همین عامل سبب شد توجه اندیشمندان به روابط انسانی معطوف گردد . در سال ۱۹۷۲ التون مایو و همکارانش تلاش کردند میان شرایط کاری و بهره وری رابطه ای برقرار نمایند(اوبرایان ،۱۹۸۴ ) . با این مطالعات بود که اهمیت مدیریت مشارکتی برجسته تر شد و پس از مدتی، با تاکید بر جنبه های اجتماعی گروه های کار ، مکتب جدیدی به نام "روابط انسانی " پایه گذاری شد که سعی می کرد بر مشارکت واقعی پای فشارد و آن را تبلیغ کند .
اندیشه مدیریت مشارکتی را ابتدا مولفان و محققان امریکایی مطرح کردند و برای اولین بار در ژاپن مورد انتقاد قرار گرفت و از آنجا به سازمان های تجاری اروپا و امریکا راه یافت . مدیریت مشارکتی با کار اندیشمندانی چون ارجریس (۱۹۷۵ ) ، مک گریگور(۱۹۶۰ )،لیکرت(۱۹۶۱)،هرزبرگ (۱۹۶۸ ) و لاولر (۱۹۸۶ )رو به رشد نهاد و با اشکال و عناوین مختلف ، نظیر مدیریت بر مبنای هدف ، نظام پیشنهادها، گروه های بهبود کیفیت و گروه های خودگردان به حیات خود ادامه داد . پیام اصلی تحقیقاتی که در این زمینه انجام می شد این بود که مدیریت مشارکتی شامل یک تغییر از سبک کنترل گرا به سبک مشارکت گراست( پارسی ،۱۳۸۳ )
به هر حال مدیریت مشارکتی یکی از عناصر نظریه کلاسیک و شکل توسعه یافته سیستم های مدیریتی قبلی می باشد . نظریه های سازمانی و مدیریتی مختلفی در طول سال ها با تاکید بر تصمیم گیری مشارکتی شکل گرفته اند که مهم ترین آنها شامل مدیریت کیفیت فراگیر ( گرانت و همکاران ، ۱۹۹۲ ) ، یادگیری سازمانی (داگسون ، ۱۹۹۳ )، نظریه قدرت دهی ( براون و لاولر،۱۹۹۲ ) و دموکراسـی صنعتی ( دوبر ،۱۹۹۲ ) است .
فهرست مطالب
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
ادبیات نظری مدیریت مشارکتی
–مشارکت
–مفهوم مشارکت و مدیریت مشارکتی
–سیر تکوین مدیریت مشارکتی
–سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشارکتی در ایران
–مبانی فکری مشارکت
–اهداف مدیریت مشارکتی
–انواع مشارکت
–پیش نیازهای مشارکت
— درجات مشارکت
— درجات مشارکت و سلسله مراتب نیازها
— عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشارکتی
— ویژگی های افراد و سازمان مشارکت جو
— مهارت های لازم برای مدیریت مشارکتی
–فرهنگ مدیریت مشارکتی
— ابعاد مشارکت
–سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشارکتی
— اهرم های ضروری برا ی حرکت به سوی مدیریت مشارکتی
— برنامه ها و فنون مدیریت مشارکتی
— مهندسی مجدد سازمان ها و مشارکت
— الگوی مشارکت فراگیر
— عملکرد مدیریت مشارکتی
— نقش مدیریت مشارکتی در افزایش اثر بخشی کارکنان
— مزایای مدیریت مشارکتی
— دیدگاههای موافقان و مخالفان مشارکت
— پیش فرضهای نادرست درباره مشارکت کارکنان
— موانع مشارکت از دیدگاه دانش مدیریت
— موانع فرهنگی مشارکت
— موانع مشارکت در بخش دولتی
— روش های غلبه نمودن بر موانع مشارکتی
بخش دوم: پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی
سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده
چهارچوب نظری تحقیق
منابع
قوانین ارسال دیدگاه در سایت