مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان ۱۷۴ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان ۱۷۴ صفحه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان عنوان این نوشتار است که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۷۴ |
حجم | ۴۴۹ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | علوم اجتماعی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق هویت اجتماعی زنان قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری هویت اجتماعی زنان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق هویت اجتماعی زنان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
هویت اجتماعی به شیوههایی که به واسطه آنها افراد و جماعتها درروابط اجتماعی خود از جماعتهای دیگر متمایز میشوند اشاره دارد و برقراری و متمایز ساختن نظام مند نسبتهای شباهت و تفاوت میان افراد، میان جماعتها و میان افراد و جماعتها است. شباهت و تفاوت باهم اصل پویای هویت و زندگی اجتماعی است.
عقاید روزنبرگ نشان میدهد که مفهوم «برداشت از خود» یا «خود انگاره» بیش از آن که ناظر به ویژگیهای هویت فردی شخص باشد، بیانگر ویژگیهای هویت اجتماعی است. او «خود را مفهومی عامتر از «برداشت از خود» میداند و برای آن، دو صفت شناسا و شناخته را برمی شمارد؛ در حالی که «برداشت ازخود» را فقط ناظر به جنبهی شناختهی خود میداند. روزنبرگ «برداشت ازخود» را جامعیتاندیشهها و احساساتی که فرد در ارجاع به خودش به عنوان یک شناختهی عینی دارد میداند»(ریتزر،۱۳۷۴: ۲۸۹).از نظر او «برداشت از خود، دارای اهمیت بسزایی است، چرا که فرد مجموعهی اطلاعات و دیدگاههای منحصر به فردی را که دربارهی خودش دارد به دیگران و به جا منتقل میکند. بخش عمدهای از این مجموعه اطلاعات شامل رویکردها و برداشتهای غیرفردی مانند برداشتهای مذهبی، ملی و اجتماعی است و فقط قسمت کوچکی از آن شامل برداشتهای فردی است. روزنبرگ میان محتوا، ساختار، ابعاد و مرزهای «برداشت ازخود» تمایز قائل است.(همان:۲۹)
منظور روزنبرگ از ویژگی محتوایی برداشت ازخود این است که میان هویت اجتماعی و هویت فردی تفاوت وجود دارد. اما منظور او از ویژگی ساختاری یعنی این که میان تمایلات فردی با تمایلات اجتماعی فرد رابطه وجود دارد. هدف روزنبرگ از ویژگی ابعادی اشاره به رویکردها و احساساتی است که فرد دربارهی «خود» خویش دارد و وقتی از ویژگی فردی صحبت میکند اشاره به شناختهها و ناشناختههای فرد در مورد خودش دارد. فرد در مورد شناختههایش واکنش نشان میدهد و در موردآنها بی تفاوت نیست. این شناختهها گاه باعث رضایت و گاهاً باعث نارضایتی فرد میشود. روزنبرگ هویت اجتماعی را از تمایلات فرد متمایز میکند و هویت اجتماعی را شامل «گروهها، منزلتها یا ردههایی که فرد از نظر اجتماعی خودش را متعلق به آنها تشخیص میدهد، میداند»(ریتزر،۱۳۷۴: ۲۹۰).
فهرست مطالب
۱-۶ پیشینه 8
۱-۶-۱ پیشینه خارجی 9
۱-۶-۲ پیشینه داخلی 9
۱-۷ کلید واژهها 11
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین و ادبیات تحقیق
مقدمه 13
۲-۱ سینما 14
۲-۱-۱ سینما هنر، صنعت یا رسانه 14
۲-۱-۲ سینما و کارکردهای آن 16
۲-۱-۳ آگاهی اجتماعی ـ جامعهپذیری در سینما 18
۲-۱-۴ سینما، زن، مذهب و سیاست ایران تا دههی ۷۰ 21
۲-۲ هویت چیست؟ 25
۲-۲-۱ ابعاد هویت 26
۲-۲- ۲ دشواریها و پیچیدگیهای هویت جمعی 28
۲-۲-۳ هویت ینی 28
۲-۳ دین چیست؟ 30
۲-۳-۱ دشواریهای تعریف دین 30
۲-۳-۲ مفهوم دین از نظر لغوی در گستره ی تاریخ. 30
۲-۳-۳ تعاریف دین 31
۲-۳-۴ کارکردهای دین 33
۲-۳-۵ اسلام چیست؟ 37
۲-۴ دولت و هویتسازی 40
۲-۵ رویکردهای نظری تحقیق 45
۲-۵-۱ رویکردهای روانشناسی به هویت 45
– ویلیام جیمز 46
– زیگموند فروید 46
– اریکسون 47
– مارسیا 48
۲-۵-۲ رویکردهای روانشناسی اجتماعی به هویت 49
– کنش متقابل نمادین 50
– نظریه پردازان کنش متقابل نمادین 51
– جرج هربرت مید 51
– چارلز کولی 52
– موریس روزنبرگ 53
– جنکینز 56
– هنری تاچفل 58
– جوانا واین، راب رایت 60
۲-۵-۳دیدگاههای جامعه شناختی 61
– مانوئل کاستلز 61
۲-۵-۴مبانی نظری رسانهها 62
– نظریه پردازان رسانهها 66
– دیوید رایزمن 66
– مارشال مک لوهان 67
– فردیناند تونیس 67
– الوین تافلر 68
– والتر لیپمن 68
– استوارتهال 69
– برنارد برلسون 69
-هاولند، جانیس 69
– لازارسفلد 69
– ژوزف کلاپر 70
– تامپسون 70
– فانکهاوزر، شاو. 71
– مک کورمک 71
– لاسول 71
– نظریات رسانههای جمعی 72
– نظریه تجربه تأثیراتترکیبی 72
– نظریه وابستگی 73
– نظریه مارپیچ سکوت 74
– نظریه دروازه بانان 74
– نظریه گروه مرجع 75
– نظریه برجستهسازی 76
– نظریه کاشت 77
– نظریه کارکرد گرایی رسانه 77
۲-۵-۵ جامعه شناسی شناخت 80
۲-۶ هویت زن در اسلام 82
۲-۶-۱ شخصیت انسان در قرآن 83
۲-۶-۲ زن و خانواده 86
۲-۶-۳ استقلال اقتصادی زن 99
۲-۶-۴ زن و حضور اجتماعی 104
۲-۶-۵ جمع بندی هویت زن در اسلام 111
۲-۷ چارچوب نظری تحقیق 117
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت