مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی ۱۰۴ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی ۱۰۴ صفحه
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۰۴ |
حجم | ۱۹۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری الکترونیکی را در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.
یادگیری الکترونیکی شیوهای جدید در آموزش است که بسیاری از محدودیتهای آموزش سنتی را حذف میکند و اگر چه بعضی از مشکلات خاص خود را به همراه دارد، اما این شیوه آموزشی تأثیر زیادی بر مدارس، مؤسسات و سازمانها دارد و تأثیر عمدهی آن بر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میباشد(هارپر، چن، ین ،۲۰۰۴). هدف یادگیری الکترونیکی عبارت است از توسعه به وجود آمدن تنوع در ظرفیت آموزش عالی کشور از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، پاسخگویی به نیازهای جامعهی امروز و جامعهی فردا، برای بهترین کیفیت و انعطافپذیری و کمترین هزینه برای ارائه دادن آموزش(صفوی ، ۲۰۰۸).
برای اجرای یادگیری الکترونیکی، در سطح نظام آموزشی باید به چند محور توجه شود: تمهید مقدمات، قلمرو عملیات، مراکز مجری، مدیریت و سازمان، مقاطع مورد عمل، برنامۀ درسی و نحوۀ اعطای مدرک رسمی(مجیدی،۱۳۸۸).
زیر محورهایی که برای این محورها در نظر گرفته شدهاند به شرح زیر می باشد:
• تمهید مقدمات: ایجاد مؤسسههای یادگیری، پذیرش رویکرد تلفیقی به روشهای آموزشی و انعقاد توافقنامههای فی ما بین واحدهای مربوط ؛
• قلمرو عملیات: تمام گروههای برخوردار از یادگیری الکترونیکی ؛
• مراکز مجری: مراکز مجاز ؛
• مدیریت وسازمان: تعیین خط مشی، تعریف استاندارد، تفکیک و واگذاری تصدیگری در اجرا، طراحی و تدوین نظام مدیریت یادگیری فراگیر، کنترل و نظارت، ارزیابی و رتبه بندی مراکز ؛
• مقاطع مورد عمل: آموزشهای رسمی و غیر رسمی ؛
• برنامۀ درسی: کلاس مجازی، تعریف استاندارد، ارزشیابی دربدو ورود و حین تحصیل، ارزشیابی مستمر، تعامل چند سویه از طریق ویدئو کنفرانس، پست الکترونیکی و فرمهای مباحثه و گفت و گوهای علمی ؛
• اعطای مدرک رسمی: تدارک امتحانات حضوری و غیر حضوری پایانی .
فهرست مطالب
تعریف نظری یادگیری الکترونیکی
تعریف عملیاتی یادگیری الکترونیکی
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش یادگیری الکترونیکی
۲ مقدمه 11
۲-۱ فناوری اطلاعات و ارتباطات 12
۲-۲ تعامل در آموزش از راه دور 13
۲-۲-۱ تعامل استاد – دانشجو 14
۲-۲-۲ تعامل دانشجو – دانشجو 14
۲-۲-۳ تعامل دانشجو – محتوا 14
۲-۲-۴ تعامل استاد – محتوا 15
۲-۲-۵ تعامل استاد – استاد 15
۲-۲-۶ تعامل محتوا – محتوا 15
۲-۳ مراحل تکامل فناوری آموزشی 16
۲-۳-۱ فناوری توزیعی 17
۲-۳-۲ فناوری اشتراکی 17
۲-۳-۳ فناوری تعاملی 18
۲-۴ نظریههای مورد استفاده در فناوریآموزشی 19
۲-۴-۱ نظریه رفتارگرایی 20
۲-۴-۲ نظریۀ شناخت گرایی 20
۲-۴-۳ نظریۀ سازنده گرایان 21
۲-۵ دستهبندی آموزش الکترونیکی 22
۲-۵-۱ یادگیری شخصی 22
۲-۵-۲ یادگیری جمعی 22
۲-۵-۳ کلاس های مجازی 23
۲-۶ آموزش از راه دور 23
۲-۶-۱ نسلهای آموزش از راه دور 26
۲-۶-۲ تاریخچه آموزش از راه دور در ایران 28
۲-۷ آموزش مجازی 28
۲-۷-۱ شیوههای آموزش مجازی 32
۲-۷-۲ عناصر آموزش مجازی 34
۲-۷-۳ هدفهای برنامه درسی 34
۲-۷-۴ فعالیتهای یادگیری 35
۲-۷-۵ مواد و منابع یادگیری 35
۲-۷-۶ محتوای الکترونیکی 36
۲-۷-۷ استانداردهای محتوای الکترونیکی 37
۲-۷-۸ ابرداده ها 37
۲-۷-۹ بررسی استانداردهای آموزش و فراگیری الکترونیکی 38
۲-۷-۱۰ سامانه مدیریت یادگیری 39
۲-۷-۱۱ نقش معلم در محیطهای یادگیری الکترونیکی 41
۲-۷-۱۲ مهارتهای موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی 43
۲-۷-۱۳ مهارت به کارگیری رایانه 48
۲-۷-۱۴ مهارت در به کارگیری ابزارهای اینترنتی و سامانههای مدیریت یادگیری 48
۲-۷-۱۵ مهارت در به کارگیری تجارب اولیه 48
۲-۷-۱۶ مدیریت زمان 49
۲-۷-۱۷ مهارتهای زبانی 49
۲-۷-۱۸ مهارتهای نوشتاری 50
۲-۸ رضایت تحصیلی 60
۲-۸-۱ خودتوانی اینترنتی یادگیرنده 62
۲-۸-۲ پاسخگویی به موقع مدرس 63
۲-۸-۳ انعطاف پذیری دوره یادگیری الکترونیکی 63
۲-۸-۴ کیفیت دوره یادگیری الکترونیکی 63
۲-۸-۵ کیفیت فناوری 63
۲-۸-۶ سودمندی سامانه 64
۲-۸-۷ سهولت استفاده از سامانه 64
۲-۸-۸ تنوع در ارزیابی 64
۲-۹ پیشرفت تحصیلی 65
۲-۱۰ ارزشیابی کیفیت دورههای یادگیری الکترونیکی 68
۲-۱۱ جایگاه مهارتهای یادگیرنده الکترونیکی در برنامه درسی دانشگاههای مجازی 70
۲-۱۲ پیشینه پژوهش 74
۲-۱۲-۱ پژوهشهای انجام شده خارجی 74
۲-۱۲-۲ پژوهشهای انجام شده داخلی 78
۲-۱۳ جمع بندی 87
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت