مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک بینایی و شنوایی (فصل ۲)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک بینایی و شنوایی (فصل ۲)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک بینایی و شنوایی در ۳۲ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۲ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مبانی نظری و پیشینه تحقیق علوم اجتماعی |
توضیحات کامل
مبانی نظری و پیشینه پژوهش ادراک بینایی و شنوایی در ۳۲ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
کامل و قابل ویرایش
شامل مبانی نظری و پیشینه تحقیق
شامل منابع داخلی و خارجی
منبع نویسی استاندارد
بخشی از مبانی نظری:
ادراک:
ادراک به معنی شناخت اطلاعات حسی است ، یا مکانیسمی است که بوسیله آن مغز به دور از تحریک حسی به عمل شناختی و مفهوم سازی می پرداز . سازه های[۱] مختلفی از ادراک در ناتوانیهای یادگیری معنی و کاربرد یافته اند که از میان آنها مفهوم مسیر ادراکی ، مفهوم نظام های نیمه مختار کارکرد مغز ، ادراک کل و جزء ، ادراک بینایی ، ادراک شنوایی ، ادراک هاپتیک ، ادراک حس به حس ، ادراک شکل و جهت ، و ادراک اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردا هستند (رهبانفرد،۱۳۷۷) .
مفهوم مسیر ادراکی
تفاوت های زیادی در روش یادگیری کودکان وجود دارد . برخی از آنها از راه گوش بهتر یاد می گیرند ، برخی با نگاه کردن و برخی از طریق لامسه یا با انجام عملی ، یادگیری شان بهتر صورت می گیرد . هر کدام از این راههای یادگیری و دریافت اطلاعات یک مسیر ادراکی [۲]، نامیده می شود . بسیاری از کودکانی که مشکلات یادگیری دارند در یکی از این مسیرهای ادراکی نسبت به دیگر مسیرها دارای برتری و آمادگی بیشتری هستند . بعلاوه یک مسیر ادراکی بخصوص ممکن است در تعدادی از کودکان بقدری محبوب باشد که یادگیری از آن طریق برای آنان حاصلی نداشته باشد (وپمن[۳] ۱۹۶۸ )
کودکان معمولا دارای یک مسیر ادراکی بهینه[۴] هستند . بدین معنی که برخی از کودکان از طریق گوشهای خود و یا با عمل گوش دادن موثر تر یاد میگیرند ( مسیر شنوایی ) ، برخی دیگر از راه چشم هایشان این فراگیری را بهتر صورت می دهند ( مسیر بینایی ) ، تعداد کمی از کودکان نیز هستند که به نظر می رسد از راه لمس یادگیری کارآمدی داشته باشند ( مسیر لمسی ) یا بوسیله احساس عضلانی بهتر یاد می گیرند ( مسیر حس حرکت ) (رهبانفرد،۱۳۷۷) ..
[۱] constructs
[2] Perceptual modality
[3] Wepman
[4] optimal
بخشی از تحقیقات انجام شده:
– شرمن و هافمن (۲۰۰۲)شیوع اختلالات حرکتی چشم را در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری به ترتیب ۹۶ درصد و ۹۵ درصد گزارش کردند در ضمن هافمن شیوع اختلالات هماهنگی دو طرفه جهت یابی و یک پارچگی بینایی حرکتی را به ترتیب ۴۶ از ۷۴ و ۸۱ درصد گزارش کرده اند.
کاظمی(۱۳۸۶) رابطه ی بین آموزش پیش دبستانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کلاس اول را مورد مطالعه قرار دادند. از یافته های این پژوهش چنین برمی آید که دانش آموزان طبقه ی پایین و متوسط بهره ی بیشتری از این نوع برنامه ها می برند. هم چنین، یافته ها تفاوت معناداری بین نمرات خواندن دو گروه با آموزش پیش دبستانی و بدون آن را نشان داده اند .
فهرست مطالب:
ادراک:
مفهوم مسیر ادراکی
مفهوم نظام های نمیه مختار
انباشت نظامهای حسی
از پیام های حسی تا ادراک
حرکت:
رشد حرکتی
فعالیت ادراکی – حرکتی
تئوری های ادراکی – حرکتی
تئوری گتمن : ویژه موتور ( دید حرکتی )
مدل دید حرکتی
تئوری ادراکی ـ حرکتی کپهارت
رشد الگوهای حرکتی
تئوری حرکت آفرینی ( موویژنی ) : بارش
نظریه حرکت آفرینی
تئوری تشکل نظام عصبی : « دُمن و دلاکتو »
ارزیابی و نقد تئوری تشکل نظام عصبی
عقب ماندگی ذهنی
پیشینه تحقیق:
تحقیقات خارجی
تحقیقات داخل کشور
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت