مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس در ۲۷ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۷
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پیشینه متغیر های روانشناسی

توضیحات کامل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش استرس و نظریه های استرس در ۲۷ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

مقدمه

واژه­ی استرس از کلمه­ی لاتین Stringere مشتق شده است که به معنای در آغوش گرفتن، فشردن و باز فشردن است. رفتارهایی که می­توانند با احساسات متضاد همراه باشند. فشرده شدن یا زیر فشار گرفتن به اختناق منتهی می­شود و احساس درماندگی و اضطرابی را به وجود می­آورد که قلب و روح او را در برمی‌گیرد. بدین ترتیب درماندگی یا استیصال نیز از کلمه فوق مشتق شده است و بیانگر احساس انزوا و ناتوانی است که در یک موقعیت حاد (خطر و رنج) در فرد ایجاد می­شود (کالدز، ۲۰۱۵).

استرس یعنی دوباره سازگار شدن فرد با شرایط و موقعیت‌های جدید. هر جا که تغییری در زندگی روی دهد، ما با یک استرس روبه رو هستیم. زیرا شرایط زندگی تغییر کرده است و فرد باید دوباره با این شرایط و موقعیت جدید در زندگی خود سازگار شود. استرس را یکی از جنبه‌های طبیعی و اجتناب‌ناپذیر ب ناپذیر زندگی انسان معاصر خوانده‌اند که قدمتی به اندازه عمر انسان دارد و تاکنون با او همراه بوده است. با این حال واژه استرس زمان کوتاهی است وارد خزانه واژگان عموم مردم شده است و به اشکال مختلف تعریف شده است. معادل فارسی این واژه، تنیدگی است (کالدز، ۲۰۱۵). استرس را می‌توان به عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییرات بیوشیمیایی، روان‌شناختی، شناختی و رفتاری همراه می‌باشد، تعریف کرد. این تغییرات در جهت تعویض وقایع پرفشار روحی روانی و یا تغییر اثرات آن است. به‌طور کلی، استرس پیامد فرایند ارزیابی فرد از تجارب تنش‌آفرین محیط است (فتی و موتابی، ۱۳۸۵). استرس مکانیسم فیزیولوژیک بهنجاری است که از انسان‌ها در برابر خطر حمایت می‌کند. مواجهه با استرس موجب می‌شود تا بدن انسان با آزادسازی هورمون‌هایی که حالت مراقبت و تمرکز را افزایش می‌دهند، برای عمل سریع آماده شود (پارسایی، ۱۳۹۱)؛ بنابراین، اگر منبع استرس از بین نرود، هورمون‌های استرس می‌توانند در بدن باقی بمانند و فرد را در معرض خطر طیف گسترده‌ای از بیماری‌های جسمانی مانند چاقی مفرط، اختلال‌های معدی-روده ای، قلبی -عروقی، پوستی و اختلال‌های روان‌شناختی مانند حمله‌های اضطرابی و افسردگی قرار دهند (کالدز، ۲۰۱۵).

منابع استرس

 در ادبیات پژوهش، سه نوع از عوامل استرس مانند رخدادهای زندگی، دشواری­های مزمن و گرفتاری­های روزانه بررسی شده­اند. در بین این عوامل رخدادهای زندگی و دشواری­های مزمن در مطالعات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته­اند. بنابراین در مطالعات استرس، عوامل استرس­زا به شرایط ناخوشایند، رخدادهای منفی زندگی و دشواری­های مزمن زندگی اشاره می­کنند که فعالیت­های عادی فرد را مختل می­کنند. منابعی که افراد در طول زندگی خود برای مواجهه با عوامل استرس­زا و دشواری­ها مورد استفاده قرار می‌دهند، برای بهزیستی هیجانی و زیستی آن‌ها پیامدهای مهمی به همراه دارد. پارادایم استرس زندگی فرض می­کند که اگر عوامل استرس‌زای بیرونی مانند تغییرات منفی زندگی، دشواری­های نقش و گرفتاری­های روزانه کنترل نشوند، تعادل روان‌شناختی فرد را مختل می­کنند و برخی پاسخ­های فیزیولوژیک یا روان‌شناختی مانند آشفتگی هیجانی یا بیماری جسمی در پی دارند (تویتس، ۲۰۱۳).

استرس‌ها از نظر شدت و فراوانی

۱. استرس‌های فاجعه آمیز (شدید): بسیار شدید و مخرب هستند و مدت­ها طول می­کشد تا فرد با آن کنار آمده و سازگار شود؛ اما بندرت بروز می­کنند. این استرس­ها شامل حوادث طبیعی، مانند سیل و زلزله و استرس­های ساخته­ی دست بشر، مانند جنگ، شکنجه و یا گروگان گیری.

۲٫ استرس‌های معمولی زندگی: این استرس­ها در زندگی همه انسان­ها رخ می­دهند و معمولاً همه افراد در طی زندگی خود این استرس­ها را تجربه می­کنند. استرس­هایی مانند رفتن به مدرسه، امتحان دادن، اشتغال، ازدواج، سوگوار شدن و مسائلی از این قبیل. اگرچه این استرس­ها مانند مورد اول (استرس­های فاجعه‌آمیز)، خیلی شدید و ناتوان‌کننده نیست، ولی تعداد این استرس­ها بسیار بیش­تر است و به طور مکرر و فراوان­تری رخ می­دهد.

۳- استرس­های خرد یا میکرو استرس­ها: این استرس­ها شدت بسیار کمی دارند، ولی به تعداد بسیار فراوان و متعدد در زندگی رخ می­دهند. نمونه این استرس­ها عبارت‌اند از: دیر رسیدن به کلاس، معطل شدن در صف، نداشتن محل خلوت و مناسب برای درس خواندن و مواردی از این قبیل.


طبقه‌بندی استرس­ها از نظر کیفیت

 بعضی از استرس­ها خوشایند می­باشند، مثل به دنیا آمدن یک کودک در یک خانواده، پیدا کردن کار، ازدواج، قبولی در کنکور و بعضی ناخوشایند هستند، مانند اختلاف و مشاجره­ی والدین، قبول نشدن در کنکور، طلاق و فوت یکی از عزیزان. به همین دلیل استرس­ها را می­توان از نظر کیفیت نیز به دو نوع دیگری طبقه‌بندی نمود:

۱٫ استرس‌های منفی: شامل تمام اتفاقات منفی و ناخوشایند مانند مرگ یکی از عزیزان، طلاق، بیماری و مواردی از این قبیل.

۲٫ استرس‌های مثبت: شامل اتفاقات مثبت و خوشایند مانند قبول شدن در دانشگاه، یافتن شغل، ازدواج، بچه دار شدن و ترفیع.



توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: