مرور زمان کیفری از نگاه اهل سنت و شیعه
مرور زمان کیفری از نگاه اهل سنت و شیعه
در دانلود پایان نامه رشته حقوق به بررسی مرور زمان کیفری از نگاه اهل سنت و شیعه می پردزیم
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۰ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | حقوق |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته حقوق
مرور زمان کیفری از نگاه اهل سنت و شیعه
مقدمه
علیرغم این حقیقت که مرور زمان کیفری با استثنائات و شرایط متفاوت در بسیاریاز نظامهای حقوقی و کشورهای جهانی پذیرفته شده و احکام متنوعی در قوانین اینکشورها در بیان انواع و چگونگی تأیید این تأسیس حقوقی بر جرایم و مجازاتها، وضع وتصویب شده است، در خصوص میزان مقبولیت آن در بین اندیشمندان و صاحبنظراناتفاق نظر وجود ندارد و بطور جدی مورد دفاع و ایراد است. عدهای آنرا برای تأمین پارهایاز اهداف حقوقی و اجتماعی ضروری میشمارند و حذف آنرا از حقوق کشورها موجببروز بینظمی در دادرسی و روابط اجتماعی میدانند و عدهای نیز با طرح بحثهای غالباًفلسفی و تئوریک محض و ترتیب و تنظیم معادلات منطقی، نتیجه میگیرند که مرور زمانکیفری با اصول و اهدافی که حقوق جزا در پی آنست سازگار نیست و ورود مقرراتمربوطه را در حقوق و قوانین جزایی کشورها نمیپسندند. بنظر ما مقررات مرور زمان رامقتضیات زمان، حجم دعاوی و مراجعات و محدودیتهای دولتی و قضایی در قبولشکایت و تظلمات بطور مطلق، بر قانونگذاری کشورها تحمیل کرده است و فواید و منافعآنرا مجریان قانون و صاحب منصبان قضاء بخوبی درک میکنند و توالی مخرب نفیمرور زمان را نیز میشناسند اگرچه فرمولهای فلسفی و منطقی آنرا تأیید نکنند.
و لذا بررسی اقوال و نظرات مختلف علمی را در مورد مرور زمان ضروری و مفیدمیدانیم و در این مجال به آن میپردازیم. مطالب این بخش را در دو فصل پی میگیریم درفصل اول بر دیدگاه و نظرات اندیشمندان حقوق پیرامون مرور زمان کیفری مروریخواهیم داشت و در فصل دوم به رابطه این تأسیس حقوق عرفی با فقه و شریعت اسلامیخواهیم پرداخت.
مطلبی که لازمست به آن اشاره شود این است که این دیدگاهها عمدتاً مسبوق برسابقه قبول و اعمال مقررات مرور زمان در طول تاریخ است و همانطوریکه در بخش قبلاشاره شد مرور زمان ریشه در تاریخ قدیم دارد. جریان آن مربوط به زمانهای دوری استکه از انتقادات و ایرادات یا تأییداتی که به آن خواهیم پرداخت خبری نبوده است نتیجهاینکه مرور زمان اگر چه در حقوق کشورها از طرح دیدگاههای علمی صاحبنظرانتأثیرپذیر بوده و تغییر و تکامل یافته است اما اینگونه نیست که با دیدگاههای علمیموجود خلق شده باشد و به بیان دیگر قدمت آن بیشتر از مکاتب علمی و حقوقی موجوداست با این مقدمه به بررسی نظر حقوقدانان و فقهای اسلامی در دو فصل میپردازیم.
کلمات کلیدی:
نقد مرور زمان کیفری
مرور زمان کیفری از دیدگاه اهل سنت
مرور زمان کیفری از دیدگاه اهل شیعه
فهرست مطالب
نقد مرور زمان
۱- نظر حقوقدانان
۱-۱- موافقین مرور زمان کیفری
۱-۲- مخالفان مرور زمان کیفری
۲ – مرور زمان در فقه اسلامی
۲-۱- تاریخچه و شاخههای فقه اسلامی
۲-۲- مرور زمان کیفری در فقه اهل سنت
۲-۲-۱ نظریه ابوحنیفه و موافقان او
۲-۲-۲ نظریه امامان مذاهب دیگر اهل سنت
۲- مرور زمان در فقه امامیه
۲-۱- مرور زمان مدنی در فقه امامیه
الف) دلایل عدم قبول مرور زمان مدنی در فقه امامیه
ب) دلایل فقهی در قبول مرور زمان مدنی
۲-۲- مرور زمان کیفری در فقه امامیه
الف) مرور زمان در حدود، قصاص و دیات
ب) مرور زمان در تعزیرات
پاسخ به پرسشهای اصلی تحقیق و نتیجه
فهرست منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت