مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر

مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر

هدف از این پایان نامه مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر می باشداین پایان نامه با منابع جدید بصورت جامع و کامل موضوع رو پوشش داده و در قالب فایل ورد ارائه شده است

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۴۸
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر

 
 
 
 
 
مقدمه

ضرورت مدیریت کردن دانش و استفاده درست و بهینه از آن، در تحقیقات سالیان اخیر به وضوح قابل درک می­باشد. چرا که در پژوهش‌های پیشین به دفعات بر نقش برجسته مدیریت دانش در  به‌روزرسانی و ارتقاء سطح دانش کارکنان که به ارتقاء عملکرد آنها می‌انجامد، اشاره شده است. لذا مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌بایست با هوشمندی بیشتر و آغوش باز به استقبال طرح‌هایی که در راستای ایجاد زیرساخت‌های مدیریت‌ دانش است رفته، و به‌طور هم‌زمان بر روی افزایش سطح فرهنگ سازمانی خود در زمینه به‌اشتراک‌گذاری دانش توسط کارکنان نیز بپردازند. 

 

از دهه ۱۹۷۰ میلادی با پیشرفت سریع فناوری‌های برتر در جهان، خصوصا در زمینه‌های ارتباطات و رایانه، الگوی رشد اقتصادی جهان به طور اساسی تغییر کرد و به دنبال آن، از دهه ۱۹۹۰ میلادی دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه جایگزین سرمایه‌های پولی و فیزیکی شد (چن[۱]، ۲۰۰۴). در اقتصاد صنعتی، سازمان‌ها  قادر به حفظ موقعیت رقابتی قوی خود برای سال‌ها بودند. آن‌ها ارزش را از طریق فرایند بهینه‌سازی (صرفه‌جویی) خلق یا حداکثر می‌کردند. سازمان‌هایی با عملکرد خوب، فرایند تولیدشان را از طریق کاهش زمان تولید، بهبود کیفیت محصول و کاهش تعداد کارکنان بهینه‌سازی می‌کردند. بنابراین، خلق ارزش بیشتر به قابلیت صنعتی و بودجه‌بندی سرمایه‌ای– دارایی‌های ملموس و مالی بستگی داشت. این در حالی است که در اقتصاد دانش‌محور[۲]  این رویکرد به چند دلیل، دیگر عملی نیست. اول این‌که، با توجه به طول عمر کم دانش و میزان بالای نوآوری، حفظ موقعیت رقابتی برای مدت طولانی دیگر امکان ندارد. بهینه‌سازی به مثابه یک فرایند، در اقتصاد دانش‌محور نیز اهمیت دارد اما به تنهایی نمی‌تواند ارزش را خلق یا حداکثر کند. تنها روش خلق ارزش در اقتصاد دانش‌محور، پذیرش نوآوری به عنوان یک فرایند کسب وکار است. توانایی سازمان برای خلق ارزش به فرایند نوآوری، منابع فکری و خلاقیت منابع انسانی (دارایی‌های فکری[۳]) آن بستگی دارد.

سازمان‌هایی که در عرصه کسب و کار صرفا براساس مزیت‌های مشهود سازمانی مثل پول، ماشین‌آلات و تجهیزات و غیره عمل می‌کنند نمی‌توانند به مزیت رقابتی در اقتصاد مبتنی بر دانش دست یابند. حال آن‌که محیط کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند روش و نظامی است که دارایی‌های ناملموس سازمانی از قبیل دانش و شایستگی‌های افراد، نوآوری، ارتباط با مشتری، فرهنگ سازمانی، سیستم‌ها و فرایندها، ساختار سازمانی و غیره را دربرگیرد. درک و بهره‌برداری از این منابع ناملموس حیاتی در سازمان‌ها به حفظ و کسب مزیت رقابتی[۴] آن‌ها کمک می‌کند. در اقتصاد مبتنی بر دانش موفق‌ترین سازمان‌ها از دارایی‌های ناملموس به نحو بهتر و سریع‌تری استفاده می‌کنند. مطالعات نشان داده است که برخلاف کاهش بازدهی منابع سنتی (مثل پول، زمین، ماشین آلات وغیره)، دارایی‌های ناملموس سازمانی واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب و کار است. نکته درخور توجه این‌که بازار به مدت طولانی ارزش دانش و عوامل نامشهود دیگر را در فرایند ایجاد ارزش تشخیص داده است. اندازه این "ارزش های پنهان" به طور روز افزونی در حال تغییر است.



[۱] Chen

[۲] Knowledge–Base Economy

[۳] Intellectual Assets

[۴] Competitive Advantage

 

مطالعات صاحبنظرانی مانند ایلکاتومی (تومی[۱]، ۱۹۹۹)، باب روو وینوگراد[۲] (۱۹۷۷) نشان می­دهد که از اوائل دهه ۱۹۶۰ به طور پراکنده در مورد مدیریت دانش مطالبی ارائه شده­است. به عنوان مثال، آررو در سال ۱۹۶۲ به اهمیت تجربه در ایجاد دانش اشاره کرده و یا شون در سال ۱۹۶۳ در مقاله­ای با عنوان ‹‹خلاقیت و تکامل ایده­ها›› به بیان اهمیت دانش ضمنی و نقش آن در یادگیری پرداخته است (شان[۳]، ۱۹۶۳).

پولانی هم در سال ۱۹۶۷ بین دو نوع صریح و ضمنی تفاوت قائل شده و معتقد است که ما بیش از آنکه می­گوئیم، می­دانیم. علی­رغم بحث­های پراکنده­ای که در زمینه­ های مدیریت دانش صورت گرفته­است عملاً تا دهه ۱۹۹۰ شاهد تحقیقات عمده­ای در زمینه مدیریت دانش نیستیم. به همان اندازه که مبناهای اقتصادی سنتی از منابع طبیعی به سرمایه­ها و منابع فکری تغییر حالت پیدا کرده­اند، توجه به دانش نیز به عنوان یک منبع مهم و حتی مهمترین مزیت رقابتی پایدار افزایش یافته­است. به عنوان مثال، اسوارتز به بررسی مقالات منتشر در زمینه مدیریت دانش پرداخته­است. پژوهش­های وی نشان می­دهد که این مقالات عمدتاً از سال ۱۹۹۱ به بعد منتشر شده­اند.

همچنین باربارا دیلی نیز به بررسی پژوهش­های دانشگاهی در قالب پایان­ نامه­ های دکتری پرداخته­است. این بررسی­ها نیز که تا سال ۲۰۰۲ را در بر می­گیرد، نشان می­دهد که تحقیقات عمدتاً از سال ۱۹۹۱ شروع شده­اند. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۱ دو مورد رساله دکتری با عناوین اکتساب دانش[۴]، شدت دانش[۵] و هوشمندی مدیریت دانش[۶]و به ترتیب در دانشگاه‌های نیویورک و پوردو انجام شده­اند. نتایج بررسی­ها در سایر سال­ها به این صورت بوده­است: سال ۱۹۹۲ یک مورد، ۱۹۹۳ تحقیقی در قالب رساله دکتری انجام نشده­است، ۱۹۹۴ پنج مورد، ۱۹۹۵ یک مورد، ۱۹۹۶ سه مورد، ۱۹۹۷ شش مورد، ۱۹۹۸ سیزده مورد، ۱۹۹۹بیست­و­یک مورد، ۲۰۰۰ بیست­و­هشت مورد، ۲۰۰۱ بیست­و­شش مورد و ۲۰۰۲ هشت مورد (دالی[۷]، ۲۰۰۳).

 

 

در این نوشتار مولفه‌های مختلف مدیریت دانش و نحوه ارتباط و تاثیر آنها بر یکدیگر بصورت کامل مورد بررسی قرار می گیرند.



[۱] Tuomi

[۲] Bobrow & Winograd

[۳] Schon

[۴] Knowledge Acquisition

[۵] Knowledge- Intensive

[۶] Intelligent Knowledge Management

[۷] Daley

 
 
فهرست مطالب
۲-۱-مقدمه ۱۰
۲-۲- مدیریت دانش ۱۰
۲-۳- مبانی تئوریک مدیریت دانش ۱۱
۲-۳-۱- دانش چیست؟ ۱۱
۲-۳-۲-روابط داده، اطلاعات و دانش ۱۵
۲-۳-۳- عناصر دانش ۱۶
۲-۳-۴- ویژگی های دانش ۱۹
۲-۳-۵-انواع دانش ۲۲
۲-۳-۵-۱- انواع دانش از نظر نوناکا ۲۲
۲-۳-۵-۲-انواع دانش از نظر جورنا ۲۳
۲-۳-۵-۳-انواع دانش از نظر ماشلوپ ۲۴
۲-۳-۵-۴- طبقه بندی بلاکلر از دانش ۲۵
۲-۳-۵-۵- طبقه بندی لیدنر و علوی از دانش ۲۶
۲-۴-مدیریت دانش چیست؟ ۲۶
۲-۴-۱-انتقادات وارد بر مدیریت دانش ۲۷
۲-۴-۲- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش ۲۹
۲-۴-۳- تکامل مدیریت دانش ۳۱
۲-۴-۴- ظهور مدیریت دانش ۳۲
۲-۴-۵-فرآیند تکامل مدیریت دانش ۳۳
۲-۴-۶-چرخه مدیریت دانش ۳۷
۲-۴-۶-۱-تولید دانش ۳۷
۲-۴-۶-۲-جمع‏آوری دانش ۴۲
۲-۴-۶-۳- الگوبرداری ۴۴
۲-۴-۶-۴- دسته‏بندی دانش ۴۶
۲-۴-۶-۵- ذخیره دانش ۴۶
۲-۴-۶-۶- انتشار دانش ۵۰
۲-۴-۶-۷- بکارگیری دانش ۵۴
۲-۴-۶-۸- یکپارچگی دانش ۵۴
۲-۵- مدل‌های مدیریت دانش ۵۵
۲-۵-۱- مدل عمومی دانش در سازمان ۵۵
۲-۵-۲- مدل نوناکا ۵۷
۲-۵-۳- مدل شش بعدی مدیریت دانش ۵۹
۲-۵-۴- مدل رن جانستون ۶۱
۲-۵-۵- مدل ادل و گراسیون ۶۲
۲-۵-۶- مدل استیوهالس ۶۴
۲-۵-۷- مدل ایجاد و کاربرد دانش ویگ ۶۵
۲-۵-۸-مدل دانش شناسی سازمانی وان کروگ و روس (۱۹۹۵) ۷۰
۲-۵-۹- مدل مدیریت دانش چوو ۷۰
۲-۵-۱۰-مدل مدیریت دانش بویست ۷۳
۲-۵-۱۱- چهارچوب مدیریت دانش پرابست ۷۵
۲-۶- زیرساخت‌های مدیریت دانش ۷۷
۲-۶-۱-عامل فنی (فناوری اطلاعات) ۷۸
۲-۶-۲- عامل فرهنگ سازمانی ۸۰
۲-۶-۳- حمایت مدیریت ۸۲
۲-۶-۴-حس تعلق سازمانی ۸۳
۲-۶-۵- مشارکت در تصمیم گیری ۸۳
۲-۶-۶- عامل مدیریتی ۸۳
۲-۶-۷- فناوری‌های مدیریت دانش ۸۴
۲-۶-۸- مدیریت محتوا ۸۵
۲-۶-۹- طبقه بندی دانش ۸۷
۲-۶-۱۰- گروه افزار ۸۷
۲-۶-۱۱- گروه های تسهیم تجربه آن لاین ۸۹
۲-۶-۱۲- پورتال های سازمانی ۹۰
۲-۶-۱۳- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای) ۹۲
۲-۶-۱۴- یادگیری الکترونیک ۹۳
۲-۶-۱۵- داستان گویی و حکایات ۹۴
۲-۶-۱۶- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش ۹۴
۲-۶-۱۷- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده ۹۵
۲-۶-۱۸- ترکیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش ۹۶
۲-۶-۱۸- سیستم‌های خبره ۹۸
۲-۷- مبانی زیر ساخت مدیریت دانش ۹۹
۲-۷-۱- فرهنگ سازمانی ۱۰۰
۲-۷-۱-۱-حمایت مدیریت  102
۲-۷-۱-۲-حس تعلق سازمانی  102
۲-۷-۱-۳-مشارکت در تصمیم گیری ۱۰۲ 
۲-۷-۲-فرآیندهای دانش  103
۲-۷-۲-۱-پردازش دانش  103
۲-۷-۲-۲- انتقال دانش ۱۰۴
۲-۷-۲-۳- تسهیم دانش ۱۰۴
۲-۷-۳- نظام فناوری اطلاعات  105
۲-۷-۳-۱- سیستمهای اطلاعاتی   106
۲-۷-۳-۲-مدیریت فناوری اطلاعات  106
۲-۷-۳-۳-فرآیندهای کسب اطلاعات  107
۲-۸- پیشینه پژوهش ۱۰۷
۲-۹- جمع بندی ۱۰۹
 
منابع و ماخذ
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جدول‌ها
جدول ۲-۱: کاربرد انواع مختلف دانش در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ ۲۴
جدول ۲-۲: نخستین تلاش ها در راستای مدیریت دانش ۲۹
جدول ۲-۳ : مدل مدیریت دانش با توجه ساختار کار (جانستون، ۲۰۰۰) ۶۱
جدول ۲-۴: مدل مدیریت دانش ویگ- سطوح درونی‌سازی (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۶
جدول ۲-۵: ماتریس مدیریت دانش (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۸
جدول ۲-۶: مدل دانش بویست (۱۹۸۷) ۷۵
جدول ۲-۷: اهداف و نیازمندی‌های پورتال دانش سازمانی ۹۱
جدول ۲-۸: طبقه‌بندی ابزارهای فناوری اطلاعات بر مبنای زمان و مکان همکاری افراد (رائو، ۲۰۰۵) ۹۶
جدول ۲-۹: ابزارهای فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مدیریت دانش (رائو، ۲۰۰۵) ۹۷
جدول ۲-۱۰: ابزارهای فناوری اطلاعات در مدل مارپیچ دانش (نوناکا و تاگوچی، ۲۰۰۱) ۹۸
 
 
 
 
فهرست شکل‌ها 
شکل ۲-۱: سلسله مراتب دانش ۱۲
شکل ۲-۲: چرخه مدیریت دانش ۳۷
شکل ۲-۳: چرخه تولید دانش ۳۹
شکل ۲-۴: مدل عمومی دانش در سازمان ۵۶
شکل ۲-۵: چارچوب مفهومی فرایندهای ایجاد دانش ۵۸
شکل ۲-۶: مدل شش بعدی مدیریت دانش (تومی و پری، ۲۰۰۱) ۵۹
شکل ۲-۷: سلسله مراتب اشکال دانش (ویگ، ۱۹۹۳) ۶۹
شکل ۲-۸: مروری بر مدل مدیریت دانش چوو (۱۹۹۸) ۷۳
شکل ۲-۹: مدل مدیریت دانش (بویست، ۱۹۹۸) ۷۴
شکل  2-10: چهارچوب مدیریت دانش با محوریت اجزای اصلی تشکیل‌دهنده (پرابست و همکاران، ۲۰۰۰) ۷۷
شکل ۲-۱۱: مبانی زیر ساخت مدیریت دانش(sivan, 2000) 100
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: