مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر
مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر
هدف از این تحقیق برررسی مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۴ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته روانشناسی
مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر
مؤلفه های هوش هیجانی
دانیل گلمن مؤلفه های هوش هیجانی را به شرح زیر بیان می کند:
1- خودآگاهی: شناختن هیجان هایی که آن را احساس می کنیم و دلیلش را نیز می دانیم. خودآگاهی، آگاه بودن از حالت روانی خود و تفکرها درباره آن حالت است.
2- خودگردانی: تعادل هیجانی را خود گردانی می نامند. گاهی از خود گردانی به معنای کنترل احساسات، عواطف و تکانش ها یاد می کنند. خود گردانی یک قابلیت زیر بنایی است که در کنترل رفتارهای هیجانی نقش مهمی دارد.
3 – انگیزش: به معنای مولد، اثر بخش و خلاق بودن در زمینه کاریست. انگیزش توانایی انرژی دادن به دیگران و هدایت رفتار آنان بر خلاف داشتن روحیه ضعیف را دارد. در انگیزش از هیجان ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف استفاده می کنیم.
4 – همدلی: توانایی همدردی کردن با احساسات دیگران و شناخت دیدگاه آنها را همدلی می نامند. همدلی توانایی شناخت و نفوذ بر حالت هیجانی دیگران یا آگاهی نسبت به احساسات، نیازها و علایق دیگران است. همدلی به معنای دیگر وارد شدن به حریم احساس دیگران است.
5 – مهارت های ارتباطی یا اجتماعی: توانایی شناخت و همدلی با دیگران، برقراری ارتباط مؤثر، گوش دادن عمیق و پرسیدن سؤالات مهم، تشریک مساعی، مربیگری و مذاکره کردن از اجزا این مهارت محسوب می شود. به عبارتی دیگر آگاهی و شناخت نسبت به هیجان ها و احساسات دیگران، مهارت گوش دادن به احساسات دیگران در زمانی است که افراد دچار هیجان و احساسات هستند و نیاز به گوش دادن حرف های آنان را دارند (زارعان و بخشی پور، ۱۳۸۶).
جدول ۲-۱٫ چارچوب هوش هیجانی[۱]
قابلیت فردی |
|
خودآگاهی |
۱ – آگاهی هیجانی: شناخت/ درک هیجان های خود و آثار آن |
۲ – خود ارزیابی صحیح: شناخت/ درک نقاط قوت، ضعف و محدودیت های خود |
|
۳ – خود باوری: احساس لیاقت، ارزشمندی و توانمندی |
|
خودگردانی |
۱ – خود کنترلی: جلوگیری از بروز اختلالات هیجانی و تکانش های موجود |
۲ – وظیفه شناسی: پذیرش مسئولیت در قبال عملکرد فردی |
|
۳ – قابل اعتمادی: حفظ معیارهای صداقت و درستکاری |
|
۴ – انطباق پذیری: انعطاف در پذیرش تغییر و کنترل آن |
|
۵ – نوآوری: سازگاری در مواجه با ایده ها، راهکارها و اطلاعات جدید و بکر |
|
انگیزش |
۱ – رشد گرایی: تلاش برای بهبود یا رسیدن به معیارهای برتر |
۲ – تعهد: همسویی با اهداف گروه یا سازمان |
|
۳ – ابتکار: آمادگی استفاده از فرصت ها |
|
۴ – خوش بینی: جدیت در رسیدن به اهداف به جای دیدن موانع و عوامل بازدارنده |
|
همدلی |
۱ – شناخت/ درک دیگران: شناخت عواطف و دیدگاه دیگران و تأثیر آن در تصمیمات |
۲ – بالندگی دیگران: اعتقاد به رشد دیگران و تقویت توانمندی های آنها |
|
۳ – خدمت مداری: پیش بینی ،شناسایی و ارضاء نیازهای مشتریان |
|
۴ – هدایت تنوع: رشد فرصت ها از طریق به کارگیری افراد با فرهنگ ها و نژادهای مختلف |
|
۵ – آگاهی سیاسی: مطالعه هیجان فعلی گروه و قدرت روابط |
|
مهارت های اجتماعی |
۱ – نفوذ گذاری: استفاده از فنون اثربخش برای متقاعد کردن دیگران |
۲ – ارتباطات: گوش دادن درست و ارسال پیامهای قابل قبول |
|
۳ – مدیریت تضاد: گفتگو و دفع مخالفت ها |
|
۴ – رهبری: تقویت روحیه و هدایت افراد گروه ها |
|
۵ – تسریع تغییر: ابتکار یا مدیریت کردن تغییر |
|
۶ – پیوند سازی: تقویت ابزارهای پیوند سازی و ارتباطی |
|
۷ – تشریک مساعی و مشارکت: کارگروهی به منظور رسیدن به اهداف مشترک |
|
۸ – ظرفیت های گروهی: ایجاد هم افزایی در گروه برای رسیدن به اهداف جمعی |
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت