مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش

میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش

هدف از پایان نامه میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در شرکتهای فعال منطقه ویژه اقتصادی شهید رجائی بندر عباس می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۶۸
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش

شرکتهای فعال منطقه ویژه اقتصادی شهید رجائی بندر عباس

 
 
 
 
 
 
مقدمه
اهمیت مقوله دانش در دهه های اخیر رشد روزافزونی داشته است که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان می باشد. امروزه سازمان ها یکی از راه های تمایز خود از سازمان های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمانی خود جستجو می کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند. توانایی سازمان ها در یکپارچه سازی و هماهنگ نمودن دانش به عنوان یکی از راه های دستیابی و حفظ مزیت های رقابتی تلقی می گردد.
 
والتراتال ۲۰۰۶ به جهت افزایش اهمیت دانش در سازمان ها، مقوله مدیریت دانش به عنوان یک مبحث مهم وارد سازمان های امروزی گردیده است. مدیریت دانش، فرآیندی است که به واسطه آن سازمان ها در زمینه یادگیری (درونی کردن دانش)، کدگذاری دانش (بیرونی کردن دانش)، توزیع و انتقال دانش، مهارت هایی را کسب می کنند (ابطحی و صلواتی ۱۳۸۵). 
 
اهمیت مدیریت در سازمان ها لزوم به کارگیری استراتژی هایی را در این زمینه ضروری نموده است. مکاتب مختلفی از استراتژی های مدیریت دانش در سازمان ها وجود دارد که هر کدام از جنبه-های مختلف به بیان استراتژی های مدیریت دانش پرداخته اند. 
ساختار سازمانی در این بین به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت استراتژی های مدیریت دانش قلمداد می گردد به همین جهت در این پژوهش سعی گردیده است تا ضمن بیان ساختارهای سازمان های دانش محور به بررسی رابطه میان مولفه های ساختار سازمانی ( پیچیدگی، رسمیت و تمرکز ) با مدیریت دانش بپردازد.
 
 
 
 
کلمات کلیدی:
مدیریت دانش
ساختار سازمانی
تاثیر ساختار سازمانی بر مدیریت دانش
شرکتهای فعال منطقه ویژه اقتصادی شهید رجائی بندر عباس
 
 
 
 
بیان مساله تحقیق: 
جهان پس از گذر از انقلاب صنعتی که سرمایه‌های انسانی و مادی منبع اصلی آن بود، امروز شاهد انقلاب اطلاعاتی می‌باشد که در آن منبع ارزشمند، خلق ثروت و درآمد دانش است. در اقتصادهای دانش محور امروزی دانش به عنوان منبع کلیدی محسوب می‌شود که باید همانند جریان نقدینگی، منابع انسانی و یا مواد اولیه مدیریت شود. در چنین شرایطی تنها سازمانی می‌تواند عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد که بتواند از دانش به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار بهره گیرد. (استون،۱۹۹۶،۶۸۵)
 
اگر در قرن بیستم با ارزش ترین دارایی شرکت ها تجهیزات تولید آنها بوده است، در قرن بیست یکم کارکنان دانشی و بهره وری آنان مهم ترین و ارزشمند ترین دارایی تلقی می شود.(هانگ،۲۰۰۹) امروزه اقتصاد جهان از یک اقتصاد تولیدگرا با اقتصادی مبتنی بردانش و خدمات، جایی که کالای اصلی دانش و اطلاعات به شمار می آید، تغییر کرده است؛ به طوری که موضوع حیاتی در اقتصاد جهانی امروزی، مدیریت موثر سرمایه های فکری و دانش است. با گسترش جهانی شدن، اقتصاد سازمان ها با فشار روز افزون برای اداره موثر سرمایه های فکری خود مواجه می شوند.(والکزاک،۲۰۰۵،ص۳۳۱)
 
سازمان های سلسله مراتبی و بزرگی که زمانی به لحاظ تسهیلات فیزیکی و زیرساخت های توسعه ای خود رسوخ ناپذیر تلقی می شوند، امروزه در پاسخ به محیط ناپایدار و نیز برآوردن نیاز مشتریان و مخاطبان خود از حیث ارائه سریع کالاها و خدمات، با مشکل مواجه شده اند. بنابرنظر مدیران، برای بقا در محیط های پیچیده و پویا، ضروری است که سازمان ها از چابکی و انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند و در اداره دانش به صورت کارا عمل کنند. با این وجود اکثر مدیران، سازمان ها در درک جنبه های عملی مدیریت دانش ، با مشکل روبرو شده اند.
با توجه به محیط بسیار پیچیده و متغیر کنونی سازمان ها دیگر همچون گذشته قادر به پیش بینی وضعیت آینده نیستند.چنین شرایطی محصول جهانی شدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات است (شریفی و اسلامیه، ۱۳۸۷) ؛ از طرفی پارادیم مدیریت نیز طی چندین مرحله مشخص، تکامل و تغییر یافته است. یکی از عوامل محوری در جریان این تغییر، ساختار سازمانی است. ساختار سازمانی، نیروی اصلی تغییر است، چرا که شالوده و چارچوبی برای همه تصمیمات و فرایندهای سازمانی است( وانگ و احمد،۲۰۰۳)
 
بنابراین تمامی سازمان ها و شرکت ها؛ از تغییرات عصر حاضر مصون نبوده و می بایست از راه به روز شدن و متناسب سازی ساختار سازمانی خود و ایجاد بستر مناسب برای استقرار مدیریت دانش در سازمان های خود، افراد و کارمندان  را برای رویارویی با تغییرات آماده نمایند و توانایی تطبیق با شرایط و تغییرات سریع را افزایش دهند.گلد، مالهاترا و سگارز(۲۰۰۱) در بررسی اثر بخشی مدیریت دانش از دیدگاه قابلیت های سازمانی می گویند زیر ساخت های دانش از قبیل فن آوری، ساختار و فرهنگ پیش زمینه فعالیت های فرایند کسب، تبدیل، به کارگیری و نگهداری دانش هستند.(لئو و ویو،۲۰۱۰)
 
به علاوه تحقیقی در ۴۳۱ موسسه آمریکایی و اروپایی نشان می دهد که  مقاومت در مقابل ایجاد و استقرار مدیریت دانش علل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به فقدان فرهنگ تصویری از استراتژی جمعی در سازمان، محدودیت فن آوری و ارتباطات، نبود سیستم انگیزشی و شرایط محیط کاری اشاره کرد.(افرازه،۱۳۸۶،ص ۱۴۲) این تحقیق می گوید در ۲۵ درصد مواقع، ساختار سازمانی نامناسب، مانع اصلی در استقرار مدیریت دانش است. بنابراین تغییرات شدید و مداوم محیطی، پرداختن به امر مدیریت دانش را الزامی می سازد و از سویی دیگر، بدون وجود ساختاری مناسب که از این فرایند حمایت کند، استقرار مدیریت دانش امکان پذیر نخواهد بود.
 
مدیریت دانش به لحاظ نظری و ذهنی نوعی محاسبات و برنامه‌های رایانه‌ای همراه با تشریک مساعی سازمانی است (پولانی,۱۹۶۹ ,۱۰۵). اهمیت دانش تا حدی است که از آن به عنوان عامل تعیین کننده موفقیت در سطوح مختلف فردی، سازمانی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی مطرح شده است. مدیریت دانش شیوه جدیدی برای تفکر در مورد سازمان و تسهیم منابع فکری و خلاقانه است. طبق تعاریف ارائه شده از طرف اندیشمندان مختلف، مدیریت دانش از ابعاد مختلف تشکیل می‌شود. طبق مدل نیومن دکنهراد  مدیریت دانش از چهار بعد خلق دانش، حفظ و نگهداری دانش، تسهیم دانش و به کارگیری دانش تشکیل شده است. 
 
در یک نگاه کلی می‌توان گفت مدیریت دانش می‌تواند همان سازماندهی داشته‌ها و اطلاعات مخفی باشد، یعنی تلاش برای به دست آوردن دانش ضروری، اشتراک اطلاعات در داخل یک سازمان و تأکید بر تقویت حافظه سازمانی به منظور بهبود روند تصمیم‌گیری، افزایش تولید و حمایت از نوآوری در سازمان است. در سال‌های اخیر منبع اصلی مزیت رقابتی از کارایی و کیفیت به نوآوری و یادگیری تغییر یافته است (استون،۱۹۹۶،۶۸۵)با این توجه به  مباحث ذکر شده در این تحقیق بر آن هستیم تا با شناخت بیشتر و بهتر مولفه های ساختار سازمانی به بررسی تاثیر اشکال سازمانی متفاوت و پیامد های بر استقرار مدیریت دانش در سازمان بپردازیم. بنابراین با توجه به نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه ساختار سازمانی و تاثیر آن بر استقرار مدیریت دانش درسازمان، در این پژوهش تلاش خواهد شد تا میزان تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش درشرکت های فعال در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی را مورد بررسی قرار گیرد.
 
 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات تحقیق ۶
مقدمه ۶
۱-۱بیان مساله تحقیق: ۷
۱-۲بیان اهمیت وضرورت انجام تحقیق : ۱۰
۱-۳ اهداف پژوهش ۱۳
۱-۴ مدل تحلیلی تحقیق : ۱۳
۱-۵ فرضیه اصلی : ۱۴
۱-۶ قلمرو موضوعی : ۱۵
۱-۷ بر آورد حجم نمونه و روش نمونه گیری ۱۶
۱-۷-۲ ابزار گرد آوری داده ها : ۱۷
۱-۸  روش تجزیه وتحلیل داده ها: ۱۸
۱-۹  تعاریف متغیر ها و داده ها : ۱۹
 
فصل دوم:«مبانی نظری تحقیق» 22

بخش اول : ساختار سازمانی ۲۲

مقدمه : ۲۲
۱-۲- ساختار سازمانی : ۲۳
۲-۲- تعاریف سازمان : ۲۵
۳-۲- اهمیت و تعریف سازماندهی : ۲۶
۴-۲- ساختار و فرآیند سازماندهی : ۲۷
۱-۴-۲- تعریف ساختار: ۲۸
« ساختارهای سازمانی ، کالبدی است که در آن جلوه ای از موارد زیر تعیین می گردد: ۲۹
۲-۴-۲- تقسیم کار میان وظیفه های گوناگون : ۳۱
۳-۴-۲- ساختارهای بلند و مسطح : ۳۲
۵-۴-۲- شکل ساختار بوروکراتیک : ۳۴
۶-۴-۲- ساختارهای مکانیک و ارگانیک : ۳۸
جدول ۱-۲- مقایسه ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی(رابینز ، ۱۳۸۴،۱۸۱) ۴۰
جدول ۲-۲- تفاوت های دو سیستم مکانیکی و ارگانیکی (دفت ، ۱۳۸۱،۱۰۴) ۴۰
جدول ۳-۲- مقایسه کلی ساختارهای ارگانیک و مکانیک سازمان (فقهی فرهمند ، ۱۳۸۱،۲۴۴) ۴۱
۵-۲- ابعاد سازمان : ۴۲
۱-۵-۲ابعاد ساختاری : ۴۲
شکل ۱-۲ تعامل ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان(دفت ، ۱۳۸۱،۱۹) ۴۳
۱-۱-۵-۲- رسمیت یا رسمی بودن : ۴۳
۲-۱-۱-۵-۲ رسمیت از طریق جریان کار : ۴۴
۲-۱-۵-۲- پیچیدگی : ۵۰
پیچیدگی را می توان از مجرای سه بعد سنجید : ۵۱
۱-۲-۱-۵-۲تفکیک افقی : ۵۱
۲-۲-۱-۵-۲پیچیدگی سازمان در سطح عمودی : ۵۲
۳-۲-۱-۵-۲ تفکیک براساس مناطق جغرافیایی : ۵۳
۳-۱-۵-۲- تمرکز : ۵۵
۶-۲تفویض اختیار به چه معناست ؟ ۵۷
۷-۲-تفاوت بین ساختار سازمان های متمرکز و غیر متمرکز : ۵۸
۸-۲-تصمیم گیری و تمرکز : ۵۹
۹-۲- رابطه بین (پیچیدگی ، رسمیت و تمرکز ) : ۶۰

بخش دوم : مدیریت دانش ۶۲

مقدمه ۶۲
۱۰-۲-مدیریت دانش ۶۲
۱۱-۲- داده ها ، اطلاعات و دانش ۶۴
شکل ۲-۲ : ارتباط بین داده ها و اطلاعات و دانش ( توربان ، افرایم،۲۰۰۶) ۶۴
۱۳-۲- تعاریف مدیریت دانش : ۶۷
۱۴-۲- سیستم های مدیریت دانش : ۶۸
شکل ۳-۲ : چرخه سیستم مدیرت دانش (توربان ، افرایم ، ۲۰۰۶) ۶۸
۱۵-۲- نقش افراد در مدیریت دانش : ۶۹
۱۶-۲- عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش : ۷۲
۱۷-۲پیشینه تحقیق : ۷۶
تحقیقات داخلی : ۸۱
 
فصل سوم:روش تحقیق ۸۶
مقدمه ۸۶
۳-۱- روش تحقیق ۸۷
۳-۲- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات : ۸۹
۳-۳ قلمروهای تحقیق: ۹۰
ب)  قلمرو مکانی : ۹۰
۳-۴ پرسشنامه: ۹۰
جدول ۳-۱): مقیاس متغیرها ۹۱
نحوه امتیازدهی و اعتباریابی پرسشنامه مدیریت دانش سازمانی سازمانی ۹۲
۳-۵- اعتبار و روایی  ابزار تحقیق ۹۳
الف) تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه: ۹۳
ب) تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه ها: ۹۴
جدول ۳-۳) جدول میزان پایایی ساختار سازمانی و مدیریت دانش ۹۶
۳-۶- مقیاس (ابزار) اندازه گیری ۹۶
۳-۷- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری: ۹۶
الف. آمار توصیفی: ۹۸
ب. آمار استنباطی: ۹۸
الف) روش همزمان،    ب)روش گام به گام،     ج) روش سلسله مراتبی. ۱۰۱
– ساختار طرح پژوهشی. ۱۰۲
« تجـزیـه و تحلیـل پـژوهـش» 103
 
 
فصل چهارم:« تجـزیـه و تحلیـل پـژوهـش» 104
مقدمه ۱۰۴
۴-۱- بررسی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ۱۰۵
جدول ۴-۲ : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنس ۱۰۷
جدول ۴-۳ : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سن ۱۰۹
جدول ۴-۴ : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب میزان تحصیلات ۱۱۰
جدول ۴-۵ : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سابقه خدمت ۱۱۲
جدول ۴-۶ : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب نوع استخدام ۱۱۴
۴-۲- بررسی توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به ساختار سازمانی ۱۱۵
جدول۴- ۷ : توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به پیچیدگی سازمانی ۱۱۵
جدول ۴-۸ : توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به رسمیت ۱۱۷
جدول۴- ۹ : توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به تمرکز سازمانی ۱۱۹
۴-۳- بررسی توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به مدیریت دانش ۱۲۲
جدول۴- ۱۰ : توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به خلق دانش ۱۲۲
جدول ۴-۱۱ : توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به استقرار دانش ۱۲۵
جدول۴- ۱۲ : توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به تثبیت دانش ۱۲۶
جدول ۴-۱۳ : توزیع فراوانی شاخصهای مربوط به تسهیم و مشارکت دانش ۱۲۹
۴-۴- بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق ۱۳۰
جدول۴- ۱۴ : نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن ۱۳۰
جدول۴- ۱۵ : نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین مولفه های ساختار سازمانی و مدیریت دانش ۱۳۲
۴-۵- آزمون فرضیه های تحقیق ۱۳۳
جدول۴- ۱۶ : نتایج تاثیر پیچیدگی در ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش ۱۳۳
جدول ۴-۱۷ : نتایج تاثیر رسمیت در ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش ۱۳۵
جدول ۴-۱۸ : نتایج تاثیر تمرکز در ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش ۱۳۷
جدول۴- ۱۹ : نتایج تاثیر ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش ۱۳۹
۴-۶- سایر یافته های تحقیق ۱۴۱
۴-۶-۱ تحلیل رگرسیونی بررسی تاثیر ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی ، رسمیت و تمرکز) بر مدیریت دانش کارکنان از روش ورود قدم به قدم متغیرها ۱۴۱
جدول۴- ۲۰ : نتایج ضرایب همبستگی چندگانه در مدل رگرسیونی ۱۴۱
جدول ۴-۲۱ : نتایج آنالیز واریانس ۱۴۲
جدول۴- ۲۲ : نتایج ضرایب مدل رگرسیونی ۱۴۳
۴-۷- رتبه بندی شاخص های مربوط به مدیریت دانش کارکنان از طریق آزمون فریدمن ۱۴۴
جدول۴- ۲۳ : نتایج رتبه بندی شاخص های مربوط به مدیریت دانش کارکنان ۱۴۴
 
فصل پنجم:«بحث و نتیجه گیری» 146
مقدمه ۱۴۶
۵-۱ بحث و نتیجه گیری ۱۴۷
۵-۲ نتایج تحلیل توصیفی ۱۴۸
۵-۲-۱ نتایج مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی ۱۴۸
۵-۳  نتایج شاخصهای مربوط به مولفه های تحقیق ۱۴۹
۵-۴ نتایج تحلیلی استنباطی ۱۵۱
۵-۴-۱ نتایج آزمون فرضیه های تحقیق ۱۵۱
۵-۴-۲ تحلیل رگرسیونی تاثیر ابعاد ساختار سازمانی بر مدیریت دانش به عنوان متغیر های وابسته ۱۵۱
۵-۴-۳ رتبه بندی ابعاد ساختار سازمانی و مدیریت دانش از طریق آزمون فریدمن و بر اساس ضریب همبستگی ۱۵۳
۵-۵ نتیجه گیری و پیشنهادات : ۱۵۳
۵-۶ پیشنهادات به سایر پژوهشگرها: ۱۵۵
منابع و مآخذ : ۱۵۸
پرسشنامه ۱۶۲
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: