مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نتایج نظرسنجی وضعیت اخلاق ورزی نخبگان علمی و عوامل موثر بر آن

نتایج نظرسنجی وضعیت اخلاق ورزی نخبگان علمی و عوامل موثر بر آن

هدف از این نتایج نظرسنجی وضعیت اخلاق ورزی و توزیع نظام ‌های اخلاقی دینی و دنیوی در میان نخبگان علمی و عوامل موثر بر آن در دانشگاه‌های دولتی تهران می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۲۵
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی

توضیحات کامل

دانلود نتایج نظرسنجی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی

وضعیت اخلاق ورزی و توزیع نظام ‌های اخلاقی دینی و دنیوی در میان نخبگان علمی و عوامل موثر بر آن

 
 
 
 
*** پرسشنامه و تمامی نتایج ضمیمه شده اند
 
 
 
 
 
چکیده:
هر جهان اجتماعی  سه لایۀ معنایی، نهادی و فردی دارد. با پیوند لایه های معنایی و فردی، طیّ فرایندهای دگرسازی، دیالکتیک بیرونی جهان اجتماعی برقرار می شود. فرد نیز سه لایۀ هویتیِ دانشی ، خواهشی   و توانشی  دارد. با پیوند نظر و عمل افراد، طیّ فرایندهای خودسازی، دیالکتیک درونی جهان اجتماعی برقرار می شود. با دیالکتیک بیرونی و درونی جهان اجتماعی، «نهادها» و «نظام‌های اخلاقی» شکل می گیرند. جهان‌های اجتماعی گوناگون بنا به هویتشان، اتّکای یکسانی بر نظم نهادی و نظم   اخلاقی ندارند. 
 
تاکنون متلائم ترین نظم اخلاقی، در جهان‌های اجتماعی دینی رخ نمود، و کارامدترین نظم نهادی به مدد علم  تجربی در جهان دنیویِ تجدد، سربرآورد. نخبگان علمی جامعۀ ما بیش از همه، از فرایندهای تربیتی علم تجربی، متأثر می شوند که انتظار می رود، آثار اخلاقی آن را بروز دهند. توزیع نظام‌های اخلاقی قدسی و دنیوی در میان نخبگان علمی کشور، نشانگر نقش علم تجربی در بازتولید جهان‌های دینی و دنیوی است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد؛ نخبگان علمی، بیشتر در میانۀ طیف نظام‌های اخلاقی قدسی ـ دنیوی قرار می گیرند و پایبندی عملی آنها به ارزش‌های اخلاقی پایین ارزیابی می-شود و متغیرهایی چون تعلّق خانوادگی و جهان شناسی دینی همراه آن در اجتماعی شدن  اولیه و تعلق صنفی ـ  تخصصی و جهان شناسی علمی همراه آن در اجتماعی شدن ثانویه، نظام-اخلاقی آنها را توضیح می دهد.
 
 
 
مفاهیم کلیدی:
اخلاق
نظام اخلاقی
جهان اجتماعی
نخبگان علمی
جهان‌های اجتماعی دینی و دنیوی
نظام‌های اخلاقی قدسی و دنیوی
 
 
 
 
 
مقدمه و بیان مساله
    
    

– توصیف متغیرهای مستقل

۴-۱-۱- متغیرهای فردی

  1. جنسیت

 مجموع افراد مورد مطالعه این پژوهش ۱۵۰ نفر می­باشند. در این میان۳/۳۳ درصد(۵۰ نفر) را زنان و ۷/۶۶ درصد(۱۰۰نفر) را مردان تشکیل می­دهند.  نامساوی بودن تعداد مردان و زنان تقریباً متناسب با سهم آنان در جامعه آماری است. البته در نمونه­گیری، جنسیت از متغیرهای تعیین کننده نبوده است ولی با این وجود تعداد زنان مورد مطالعه به نسبت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بالاست که دلیل آن را شاید بتوان در ضریب بازگشت پرسش­نامه­ها دید. ضریب بازگشت پرسش­نامه­های توزیع شده در میان زنان بیشتر از مردان مورد مطالعه بوده ­است. تقریباً تمامی پرسش­نامه­های توزیع شده میان زنان جمع­آوری شده است. 

  1. سن

بررسی وضعیت سنی نشان می­دهد که حداقل سن در میان افراد مورد مطالعه ۲۸ سال و حداکثر سن برابر با ۶۹ سال است. «میانگین» سن آنان ۷/۴۵  سال و «میانه سنی» برابر با ۴۵  سال و «نما یا مد» برابر با  39 سال است. برای گزارش سن افراد در قالب جدول یک­بعدی به گروه­بندی آنها پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می­دهد که ۱۸ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها کمتر از ۳۵ سال سن دارند و ۵۷ درصد از آنان  بین ۳۶  تا ۵۰  سال و ۴۴ درصد از آنان در گروه ۵۱ سال و بیشتر قرار دارند. اگر گروه اول را جوان، و گروه دوم را میانسال و گروه سوم را کهنسال بدانیم بیشتر افراد مورد مطالعه افراد میانسال می­باشند که عمدتاً پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت هیأت علمی دانشگاه‌ها درآمده­اند.

معیار

حداقل

حداکثر

میانگین

میانه

مد

سن

۲۸

۶۹

۷۳/۴۵

۴۵

۳۹

 

 

 

 

 

  1. هوش
۱-۴- معدل پاسخگویان برحسب مقاطع تحصیلی

 

دیپلم

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری

کل

میانگین

۴۳/۱۷

۸۰/۱۶

۷۱/۱۷

۱۳/۱۸

۵۵/۱۷

میانه

۷۳/۱۷

۹۸/۱۶

۹۹/۱۷

۳۳/۱۸

۵۷/۱۷

نما

۱۶

۱۶

۱۸

۱۹

۳۸/۱۶

 

در این پژوهش شاخص ارزشیابی هوش، میزان معدل تحصیلی افراد در مقاطع تحصیلی دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده است. اگرچه در معرف بودن معدل می­توان چند و چون کرد، ولی با توجه به اقتضائات عملی ما، تاحدود زیادی می­توان به آن اعتماد کرد. شایسته یادآوری است که افراد مورد مطالعه در موارد بسیاری به سختی حاضر به پاسخ به این پرسش بوده­اند و بر آن بوده­اند که معدل هرفرد یک امر شخصی و خصوصی است. به هرترتیب میانگین معدل افراد مورد مطالعه درمقطع دیپلم۴۳/۱۷ و در مقطع کارشناسی ۸۰/۱۶و در مقطع کارشناسی ارشد ۷۱/۱۷ و در مقطع دکتری ۱۳/۱۸ و در مجموع میانگین کل در تمامی مقاطع ۵۵/۱۷گزارش شده است. که پایین­ترین معدل مربوط به مقطع کارشناسی و بالاترین آن مربوط به مقطع دکتری است. برای گروه­بندی افراد براساس معدل، به دلایل زیر معدل مقطع دیپلم را معیار قرار دادیم. معدل دیپلم به معدل کل، نزدیک­تر بود و بیشتر افراد، معدل دیپلم خود را گزارش کرده ­بودند و میزان بی­پاسخ­ها کمتر از سایر مقاطع بوده است. همچنین تنوع سیستم معدل­دهی در دو مقطع ارشد و دکتری و دشواری تبدیل آنها به یکدیگر نیز مزید بر علت بود. برای گزارش معدل دیپلم افراد در قالب جدول یک­بعدی به گروه­بندی آنها پرداخته شده است.  نتایج به دست آمده نشان می­دهد که حداقل معدل دیپلم در میان افراد مورد مطالعه ۱۲ و حداکثرآن ۲۰ است. «میانگین» آن ۴۳/۱۷و «میانه» آن ۷۳/۱۷و «نما یا مد» آن ۱۶ است. معدل دیپلم ۲۲ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بین ۱۲ تا ۱۶ است و معدل دیپلم ۲/۴۳ درصد از آنان  بین ۱/۱۶ تا ۱۸و معدل دیپلم ۷/۳۴ درصد از آنان بین ۱/ ۱۸ تا ۲۰ است. بدین­ترتیب افراد مورد مطالعه در سه گروه هوشی پایین، متوسط و بالا دسته­بندی شده­اند.(جدول۲-۴)

۴)تخیل

میزان برخورداری فرد از «قوۀ تخیل» به معنی توانایی قرار دادن خود به جای دیگران و شناخت تنگناها و محدودیت­های آنها در واقع نشانگر «توان همدلی» فرد محسوب می­شود. پرسش­های شماره ۱۴ و ۱۵ پرسش­نامه بدین منظور طراحی شده بود که در یکی پاسخگو می­بایست در طول ۳ دقیقه کاربردهایی را که برای «آجر» به ذهنش می­رسید نام می­برد و در دیگری پاسخگو خود را به جای یک «زن مطلقه» می­گذاشت و تعداد مشکلاتی که می­توانست برای او حدس بزند نام می­برد. برای گزارش این متغیر، آن را به پنج گروه خیلی ­پایین، پایین، متوسط،  بالا و خیلی بالا تقسیم می­کنیم. نتایج به دست آمده نشان می­دهد که ۳/۱۷ درصد افراد از قوه تخیل خیلی­پایینی برخوردارند و ۲۶ درصد از آنان قوۀ تخیل­ پایینی­دارند و ۳/۱۷ درصد از آنان دارای قوه تخیل متوسطی هستند. ۳/۱۹ درصد آنها از قوه تخیل بالایی برخوردارند و تنها ۴ درصد از آنان قوۀ تخیل­خیلی بالایی­دارند. (جدول۲-۴)

۵) خلق­وخو[طبع]

خلق و خو آن دسته از صفات زیستی ـ روانی افراد است که از بدو تولد به همراه آنهاست و به میزان کمی از تجربه­های بعدی آنها در محیط­های فرهنگی و اجتماعی تأثیر می­پذیرد. با توجه به نزدیکی ماهوی این قبیل صفات با اخلاقیات، چگونگی آنها می­تواند بستر مهمی برای شکل­گیری یا عدم شکل­گیری اخلاقیات درفرد باشد. یا حداقل چگونگی این صفات در فرد می­تواند شکل­گیری اخلاقیات در فرد را تسهیل یا دشوار سازد. عمدتاً یک گونه­شناسی سه­گانه از این صفات وجود دارد که یک نوع آن را برای شکل­گیری اخلاقیات مساعدتر می­بینند. همین دسته از خلقیات را در میان افراد مورد مطالعه حضور و غیاب می­کنیم. برای توصیف این متغیر در یک جدول یک­بعدی، آن را گروه­بندی کردیم. نتایج به دست آمده  نشان می­دهد ۴ درصد افراد مورد مطالعه وجود این نوع خلقیات را در خود خیلی پایین، ۲۶ درصد آنها پایین و ۷/۲۶ درصد در حد متوسط و ۷/۲۲ در حدبالا و ۷/۱۰ آنها در حد خیلی بالا گزارش نمودند. (جدول۲-۴)

 

ویژگی

جنس

سن

هوش

تخیل

خلق و خو

مردان

زنان

۲۸- ۳۵

۳۶-۵۰

۵۱-۷۰

پایین

متوسط

بالا

خیلی

پایین

 

پایین

 

متوسط

 

بالا

خیلی

 بالا

خیلی

پایین

پایین

متوسط

بالا

خیلی

 بالا

تعداد

۱۰۰

۵۰

۲۷

۵۷

۴۴

۲۶

۵۱

۴۱

۲۶

۳۹

۲۶

۲۹

۶

۶

۳۹

۴۰

۳۴

۱۶

درصد

۷/۶۶

۳/۳۳

۱/۲۱

۵/۴۴

۴/۳۴

۲۲

۲/۴۳

۷/۳۴

۶/۲۰

۳۱

۶/۲۰

۲۳

۸/۴

۴

۹/۲۸

۶/۲۹

۲/۲۵

۹/۱۱

 

 

۲-۴-  توزیع پاسخگویان برحسب ویژگی­های فردی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست

عوامل جامعه شناختی مؤثر بر نظام اخلاقی نخبگان علمی

۱-۱- طرح مسئله و بیان پرسش های پژوهش ۳
۱-۲- اهداف پژوهش ۷
۱-۳- ضرورت و اهمیت موضوع ۸
۱-۴-پیشینه پژوهش ۹
 
۴-۱- توصیف متغیرهای مستقل ۲۱۸
۴-۱-۱- متغیرهای فردی ۲۱۸
۴-۱-۲-  متغیرهای خانوادگی ۲۲۱
۴-۱-۲-۱-  جایگاه خانواده فرد در جهان اجتماعی دینی ۲۲۱
۴-۱-۲-۲ – میزان ارتباط خانواده فرد با جهان اجتماعی دنیوی ۲۲۴
۴-۱-۲-۳- میزان اثر پذیری فرد از خانواده ۲۲۷
۴-۱-۳-  متغیرهای مربوط به نهاد علم و دانشگاه ۲۲۸
۴-۱-۳-۱- میزان و نوع مشارکت فرد در نهاد علم و دانشگاه ۲۲۸
۴-۱-۳-۳- میزان اثرپذیری از نهاد علم و دانشگاه ۲۳۷
۴-۲-  توصیف متغیرهای وابسته ۲۳۹
۴-۲-۱- نظام اخلاقی: «اخلاق نظری» 239
۴-۲-۱-۱-نظام‌های اخلاقی پنجگانه ۲۳۹
۴-۲-۱-۲- نظام‌های اخلاقی قدسی و دنیوی ۲۴۲
۴-۲-۱– 3-پایبندی اخلاقی: اخلاق عملی ۲۴۳
۴-۳- فرضیات تحقیق ۲۴۴
۴-۳-۱- رابطه ویژگی های زیستی ـ روانی و نوع نظام اخلاقی افراد ۲۴۴
۴-۳-۲- رابطۀ دسترسی خانواده ها به جهان اجتماعی دینی و نوع نظام اخلاقی افراد ۲۴۷
۴-۳-۳- رابطۀ دسترسی خانواده ها به جهان اجتماعی دنیوی و نوع نظام اخلاقی افراد ۲۵۳
۴-۳-۴- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دنیوی و نوع نظام اخلاقی آنها ۲۵۶
۴-۳-۵- رابطۀ دسترسی افراد به جهان اجتماعی دینی و نوع نظام اخلاقی آنها ۲۵۹
۴-۳-۶- رابطۀ اثرپذیری افراد از نهاد علم و دانشگاه و نوع نظام اخلاقی آنها ۲۶۱
۴-۳-۷- رابطۀ میزان دسترسی خانواده به جهان اجتماعی دینی و اثرپذیری از مشارکت در نهاد علم ۲۶۴
 
۵-۱-جمعبندی ۲۶۷
۵-۵-۱- توصیف ویژگی های جمعیت نمونه ۲۷۰
۵-۵-۲- آزمون فرضیات ۲۷۵
۵-۲- نتیجه گیری ۲۸۰
۵-۳- پیشنهادات ۲۸۸
۵-۴- محدودیت های پژوهش ۲۹۲
فصل ششم/ضمائم ۲۹۳
۶-۱- فهرست منابع ۲۹۳
۶-۲-  پرسشنامه پژوهش ۲۹۹
 
 
 
فهرست جداول
۱-۴- معدل پاسخگویان برحسب مقاطع تحصیلی ۲۱۹
۲-۴-  توزیع پاسخگویان برحسب ویژگیهای فردی ۲۲۰
۳-۴-  توزیع پاسخگویان برحسب ویژگیهای خانوادگی ۲۲۴
۳-۴-  ادامه جدول توزیع پاسخگویان برحسب ویژگیهای خانوادگی
۴-۴-  توزیع پاسخگویان برحسب تحصیلات والدین ۲۲۵
۵-۴- توزیع پاسخگویان برحسب شغل والدین ۲۲۵
۶-۴- توزیع پاسخگویان برحسب محل سکونت خانواده ۲۲۶
۷-۴-  توزیع پاسخگویان برحسب تعامل خانواده با جهان دنیوی ۲۲۷
۸-۴- توزیع پاسخگویان برحسب میزان تعلق خانوادگی ۲۲۸
۹-۴- توزیع پاسخگویان برحسب عرصه فعالیت علمی ۲۲۹
۱۰-۴-  توزیع پاسخگویان برحسب نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه ۲۳۳
۱۰-۴- ادامه جدول توزیع پاسخگویان برحسب نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه
۱۰–۴ ادامه جدول توزیع پاسخگویان برحسب نوع و میزان مشارکت آنها در نهاد علم و دانشگاه ۲۳۳
۱۱- ۴- توزیع پاسخگویان برحسب محل تحصیلات دانشگاهی ۲۳۴
۱۲-۴- توزیع پاسخگویان برحسب میزان تعامل با جهان اجتماعی دینی از دالان نهاد علم و دانشگاه ۲۳۶
۱۳-۴ – توزیع پاسخگویان برحسب شیوههای کسب شناختهای دینی ۲۳۶
۱۴-۴-  توزیع پاسخگویان برحسب پنداشت از علم تجربی ۲۳۷
۱۵-۴- توزیع پاسخگویان برحسب  میزان اثر پذیری از نهاد علم و دانشگاه ۲۳۹
۱۶-۴- توزیع پاسخگویان برحسب دلایل و انگیزههای اخلاقی پنجگانه ۲۴۲
۱۷-۴- توزیع پاسخگویان برحسب شاخص نظام اخلاقی قدسی ـ دنیوی ۲۴۳
۱۸-۴- توزیع پاسخگویان برحسب پایبندی عملی به ارزش‌های اخلاقی ۲۴۴
۱۹-۴- رابطۀ دینداری والدین و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی ۲۴۷
۲۰-۴- رابطۀ روابط خویشاوندی و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی ۲۴۸
۲۱-۴- رابطۀ حجم خانواده و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی ۲۴۹
۲۲-۴- رابطۀ انسجام خانواده و شاخص نظام اخلاقی دنیوی ـ قدسی ۲۵۰
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: