مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

سارمان ها دارای ساختارهایی می باشند تا بر آن اساس فعالیت های کارکنان خود را هماهنگ نمایند ساختار سازمانی(Organization Structure)، در نمودار سازمانی جلوه می کند و نماینگر سلسله مراتب اداری و حیطه کنترل مدیران بوده است

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۱۰
حجم ۱ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

نحوه اثرگذاری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی و ایجاد مدلی جامع جهت تبیین آن

(مطالعه موردی:شرکت سهامی بیمه ایران)
 
*قابل استفاده برای رشته فناوری اطلاعات
 
*آپدیت چهارم با ۴۵۰ صفحه با عنوان شرکت سهامی بیمه ایران باز بصورت رایگان اضافه شد🙂
 
آپدیتهای قبلی:
۱٫تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان ۷ صفحه
۲٫تاثیر آی تی بر ساختار نیروی کار و ساختار مشاغل ۲۱ صفحه
۳٫تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان در دولت الکترونیک و تاثیر آن در شکل گیری سازمان های الکترونیک ۱۷ صفحه
 
 
*تعداد کل صفحات:۲۱۰ صفحه اولیه + ۴۹۵ صفحه آپدیت
 
چکیده:
ظهور فناوری عملیات در انتهای قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم موجب بروز سازمان هایی با دیوانسالاری گسترده و سطوح سلسله مراتبی بلند شده است. ساختارهای سلسله مراتبی زمان یاد شده محصول نیازهای بوجود آمده انقلاب صنعتی بوده, و توانسته است جوابگوی نیازهای مذکور باشد؛ اما آیا این گونه ساختارها می توانند پاسخگوی شرایط جدید و تغییرات عمده ای باشند که در دهه های اخر قرن بیستم بوجود آمده است؟ (که یکی از مهم ترین آن ها ظهور فناوری پیشرفته اطلاعات است)؛صرف نظر از برخی اظهار نظرها که فناوری اطلاعات را عامل تقویت کننده دیوانسالاری های وزارتخانه ای به عنوان قفس های آهنین مدرنیته می دانند و بر این باورند که این قفس جای خود را به فیبرها، شبکه ها و تراشه های رایانه ای می دهد (دانایی فرد،۱۳۸۳،ص۶۷)، اما به باور بسیاری از صاحبنظران از جمله ای پرت[۱]،
 
فن‌آوری اطلاعات در عصر انفجار اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت و دگرگونی است. سیستمهای مختلف رایانه‌ای هر روزه در نهادهای مختلف اقتصادی اجتماعی و صنعتی و اداری جهان پیشرفته، بیشتر و بیشتر ریشه دوانیده و در روند تصمیم‌گیریهای درون سازمان تحولات اساسی ایجاد می‌کنند. بهره‌گیری از امکانات ناشی از توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر برای تسریع در عملیات اداری و عرضه سریع و مقرون به صرفه خدمات و محصولات تولیدی سازمانها، باعث شده است که در کشورهای توسعه یافته اینگونه سیستمها تقریباً در بیشتر رشته‌ها بکار گرفته شوند.
 
 در حال حاضر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورمان ایران سازمانها تمایل زیادی برای بهره‌گیری و استفاده از این فناوریهای اطلاعاتی از خود نشان می‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع که در آینده هیچ عاملی مانند فناوری اطلاعات قادر به تغییر طراحی سازمانها نخواهد بود. تحقیق در این زمینه امری ضروری خواهد بود. از طرفی دیگر با توجه به تمایل سازمانهای کشور ما جهت استفاده از فن‌آوریهای اطلاعاتی لازم است مدیران پیشاپیش از اثراتی که احتمالاً این فناوریها بر سازمان، افراد و… می‌گذارند آگاهی یافته و با چشمانی کاملاً باز فن‌آوریهای اطلاعاتی را وارد سازمان کرده (متناسب با سطوح مدیریت و مهارت کاربران) و از آنها استفاده نمایند. با در نظر گرفتن این موارد در تحقیق حاضر به بررسی اثرات ناشی از کاربرد فن‌آوریهای اطلاعاتی در سازمان بر ساختار سازمانی خواهیم پرداخت و به این سوال اساسی پاسخ خواهیم داد که: کاربرد فن‌آوری اطلاعات چه اثراتی بر ساختار سازمانی دارد؟
 
 
 
کلمات کلیدی:

فناوری اطلاعات

ساختار سازمانی

شرکت سهامی بیمه ایران

اثر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی

 
 
مقدمه:
سارمان ها دارای ساختارهایی می باشند تا بر آن اساس فعالیت های کارکنان خود را هماهنگ نمایند. ساختار سازمانی(Organization Structure)، در نمودار سازمانی جلوه می کند و نماینگر سلسله مراتب اداری و حیطه کنترل مدیران بوده، همچنین گروه بندی کارکنان در واحدها را نشان می دهد و ارتباط و تعامل آن ها را تعیین می کند.معمولاً ساختارهای سازمانی را می توان در یکی از دو الگوی مکانیکی(Mechanistic)  و ارگانیک(Organic) قرار داد. الگوی مکانیکی مبین سازمانی پیچیده، متمرکز و رسمی است که از انعطاف پذیری کمی برخوردار است. در این حالت سازمان دارای یک شبکه محدود اطلاعاتی است که معمولاً از رده های بالایی سازمان به پایین جریان می یابد. الگوی ارگانیک مبین سازمانی با درجه اعطاف بالا، غیر رسمی و غیر متمرکز است. در این حالت افراد زیادی در تصمیم گیری های سازمانی مشارکت دارند.
 
در دنیای امروز اطلاع رسانی بعنوان مجموعه‌ای از روشها و ابزارهای که ذخیره‌سازی، سازماندهی، پردازش و بازیابی اطلاعات را در ابعاد گوناگون محقق می‌سازد به منزله یک سرمایه ملی درآمده است و در حکم پشتوانه‌ای برای نیل به اهداف توسعه که نهایتاً پیشرفتهای صنعتی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. مجموعه این ابزارهایی که منجر به ذخیره‌سازی، سازماندهی، پردازش و بازیافت اطلاعات در دنیای امروز شده‌اند فناوری اطلاعاتی می‌باشد. و از زمان مطرح شدن این قضیه بیش از چند دهه نمی‌گذرد چرا که تمایل و نیاز به استفاده از فن‌آوری اطلاعاتی جدید بصورت موجی فراگیر در آمده است و مدیران و سازمانهای کشورها از جمله کشورمان ایران را نیز متاثر ساخته است.
 
 آنچه که تا چند سال قبل بعنوان یک مزیت رقابتی محسوب می‌شد امروزه بعنوان یکی نیاز رقابتی مطرح می‌باشد و از حالت انحصاری که در قبل داشت بیرون آمده و در اختیار همگان قرار گرفته است. نکته قابل توجه در استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در سازمانهای کشورهای در حال توسعه مساله کنترل معدودی از کشورهای در حال توسعه بر فناوریهای جدید و نیاز به منابع مالی هنگفت در اجرای تحقیقات مرتبط با فناوریهای اطلاعات می‌باشد که سبب گشته تا پیشرفتهای حاصله در این زمینه مبتنی بر نیازهای کشورهای در حال توسعه نباشد. با این وجود این کشورها برای ورود به عرصه رقابت جهانی و دنیای فراصنعتی ناگزیر به بهره‌گیری از فناوریهای اطلاعاتی جدید بوده و هیچ‌گونه سستی در این زمینه توجیه پذیر نخواهد بود با توجه به هزینه‌بر بودن ابزارها و تکنیکهای مربوط به کاربرد فناوریهای اطلاعاتی و ضعف مالی کشورهای در حال توسعه آگاه نمودن مدیران سازمانها در این کشورها از اثرات فناوری اطلاعات بیش از پیش ضرورت می‌یابد. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که خرید و هزینه‌های مربوط به ابزارها و وسایل فناوریهای اطلاعاتی و رایانه‌های پیشرفته تعیین کننده تحول و پیشرفت و توسعه سازمانی نیست و آنچه اهمیت دارد چگونگی میزان کاربرد این فناوریها در سازمانهاست لذا در این پژوهش در پی آنیم تا این بینش را فراروی مدیران قرار دهیم که اثرات ناشی از کاربرد این فناوریهای اطلاعاتی بر ساختار سازمانی (ابعاد ساختار سازمانی) چگونه خواهد بود.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل اول: معرفی تحقیق ۳
مقدمه: ۵
تعریف موضوع: ۶
بیان مساله: ۸
اهداف تحقیق: ۹
اهمیت و ضرورت تحقیق: ۱۰
فرضیات تحقیق: ۱۲
تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه‌های اصلی تحقیق ۱۲
– فناوری اطلاعات: ۱۲
– پیچیدگی: ۱۳
– رسمیت: ۱۳
– تمرکز: ۱۴
نسبت‌های پرسنلی: ۱۴
 
فصل دوم :ادبیات نظری و تجربی تحقیق ۱۵

قسمت اول:فن‌آوری اطلاعات ۱۶

مقدمه: ۱۷
تکنولوژی (فن‌آوری) : ۱۹
۱- پژوهش وود وارد: ۲۲
۳ ـ مطالعات جیمز تامپسون: ۲۶

تعریف فن‌آوری اطلاعات: ۲۸

تاریخچه فن‌آوری اطلاعات: ۳۰

مولفه‌های فن‌آوری اطلاعات: ۳۷
معرفی چند نمونه از فن‌آوریهای اطلاعاتی: ۳۸

ـ کاربرد فن‌آوری اطلاعات در سازمانها: ۴۱

ب) کاربرد اطلاعاتی: ۴۲
ناخشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان: ۴۳
خشنودی از فن‌آوری اطلاعات در سازمان: ۴۴
۲ ـ بیمارستان کینگستون: ۴۵
سیستم اطلاعات چیست؟ ۴۶

سیستمهای اطلاعاتی در سازمان: ۵۰

۱ ـ سیستم اطلاعات مدیریت(MIS) 50
سیستمهای اطلاعات مدیریت چهار گونه گزارش تولید می‌کند: ۵۱
ـ سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری با بازده قوی: ۵۳

خصوصیات سیستمهای پشتیبانی تصمیم‌گیری: ۵۳

ـ عوامل مهم در موفقیت سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری: ۵۵
معماری سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری: ۵۶

سیستم اتوماسیون اداری(OAS) 57

سیستم اطلاعاتی عملیاتی TPS 60
سیستمهای کارهای دانش‌بر KWS : 61
سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی: ۶۳

مزایای فن‌آوری اطلاعات: ۶۶

محدودیتهای فن‌آوری اطلاعات: ۶۷

قسمت دوم:سازمان و ساختار سازمانی ۶۹

مقدمه: «چرایی مطالعه سازمان» 70
نگاهی به تعاریف سازمان: ۷۱

ـ سازمان از نظر «Pfiffner & sherwood»: 72

سازماندهی (Organizing): 78
۱- سازماندهی بر مبنای وظیفه یا هدف. ۷۹
۳- سازمان بر مبنای منطقه عملیاتی (جغرافیایی) ۸۵
۴- سازماندهی بر مبنای زمان: ۸۷
۶- سازمان مبتنی بر بازار: ۹۰
نقاط قوت و ضعف ساختار ماتریس: ۹۴
ابعاد ساختاری: ۱۰۲
فنون رسمی سازی: ۱۰۵
نسبتهای پرسنلی: ۱۱۲
فرهنگ چه می‌کند؟ ۱۲۱
قسمت سوم:پیشینه تحقیق ۱۲۳
پیشینه تحقیق: ۱۲۴
الف) تحقیقات خارج از کشور: ۱۲۴
۱- بررسی و پژوهش اسمیت ۱۲۴
بررسی و پژوهش ویگاند: ۱۲۵
تحقیق فیفرولبلباسی: ۱۲۶
تحقیقات تریست و بمفورد: ۱۲۸
ب) تحقیقات انجام شده در ایران: ۱۲۹
خلاصه و نتیجه گیری از فصل دوم: ۱۳۲

قسمت چهارم:- ساختار و تشکیلات شرکت سهامی بیمه ایران ، ۱۳۴

بیمه چیست؟ ۱۳۵
نگاهی به بیمه ایران: ۱۳۵
معرفی مجتمع‌ها و شعب بیمه‌ای شرکت سهامی بیمه ایران در شهر تهران: ۱۳۷
 
فصل سوم: روش و روش‌شناسی تحقیق » 144
مقدمه: ۱۴۵
جامعه آماری مورد مطالعه: ۱۴۵
روش جمع‌آوری اطلاعات: ۱۴۵
ابزار اندازه‌گیری: (معرفی پرسشنامه) ۱۴۷
– تعیین روایی (validity) و پایایی (Reliability) پرسشنامه: ۱۴۹
 
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته‌های تحقیق » 151
تجزیه و تحلیل اطلاعات: ۱۵۲
الف) توزیع فراوانی‌های مشاهده شده: ۱۵۲
۱- اطلاعات جمعیت شناختی: ۱۵۲
نمودار میزان استفاده از سیستم پشتیبانی از مدیران ارشد ۱۵۷
ب) محاسبه میانگین، میانه، نما، انحراف معیار و ضریب چولگی متغیرهای پرسشنامه شامل: ۱۶۷
تعریف شاخصها: ۱۶۸
ضریب چولگی: ۱۶۸
معرفی ضریب همبستگی پیرسون ۱۷۶
 
فصل پنجم:بحث و نتیجه‌گیری تحقیق ۱۸۵
مقدمه: ۱۸۶
مروری بر ابعاد IT: 187
نتیجه‌گیری از فرضیه اول: ۱۸۸
نتیجه‌گیری از فرضیه دوم: ۱۸۹
نتیجه‌گیری از فرضیه‌ سوم: ۱۹۰
نتیجه‌گیری از فرضیه چهارم: ۱۹۱
پیشنهادات تحقیق: ۱۹۲
الف: پیشنهاد برای سازمان : ۱۹۲
ب) پیشنهادهایی جهت تحقیقات بعدی: ۱۹۵
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: