نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی
نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی
در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۱۲ |
حجم | ۲ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | برق، الکترونیک، مخابرات |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه مهندسی برق
نقاط ضعفها و قوتهای راه اندازی موتورهای الکتریکی
مقدمه:
از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.
کلمات کلیدی:
انواع راه اندازها
موتورهای القایی
راه اندازی موتورهای الکتریکی
راه اندازی موتور القایی سه فاز
راه اندازی تریستوری موتورهای القایی
فهرست:
۱ ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ………………………………………………………….۱
1 – 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :………………………………………………………….۲
1-1 – 1 ) استاتور : …………………………………………………………………………………….۲
1-1 – 2 ) رتور : ………………………………………………………………………………………….۳
1-1 -3 ) حلقه های لغزان : ………………………………………………………………………….۴
1 – 1 -4 ) جاروبک ها : ……………………………………………………………………………….۴
1 – 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : …………………………………………………………………………..۴
1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز : ……………………………………………………………..۵
1 – 2 – 1 ) موتور ساکن ……………………………………………………………………………..۵
1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : …………….۹
1 – 2 – 3 ) موتور گردان : …………………………………………………………………………۱۴
1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : …………………………………………………….۲۲
1 – 3 ) موتور فقس سنجابی : ……………………………………………………………………………۲۵
۲ ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ……………………………….۲۸
2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : ……………………………………………………………………….۳۰
2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : ……………………………………۳۱
2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : …………………………………………۳۱
2 – 2 – 2 ) Liquide starter : ……………………………………………………………….37
2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : ………………………………………………………..۳۸
2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
به جریان و مقاومت رتور : …………………………………………………….۴۰
الف – کلاس A : ……………………………………………………………………………………40
ب – کلاس D : ………………………………………………………………………………………41
ج – کلاسهای C , B : ……………………………………………………………………………41
د – رتورهایی با میله های عمیق : ………………………………………………………..۴۱
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : ……………………………………………………..۴۲
2-3) انتخاب ولتاژ موتور :…………………………………………………………………………………۴۳
2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :……………………۴۳
2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : …………………………………………….۴۶
2-5) روش کلاج گریز از مرکز :………………………………………………………………………….۴۹
2-6) پیک جریان حین راه اندازی :……………………………………………………………………..۵۰
2-7) دینامیک راه اندازی :………………………………………………………………………………….۵۱
موتور با بار خالص : ……………………………………………………………………………….53
گرم شدن رتور : ………………………………………………………………………………………..۵۳
2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :………………………………………………۵۴
2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : ………………………………….۵۵
2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :…………………………………………۵۶
۳) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :…………………………………………..۵۷
مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………….۵۸
3-2 ( مدهای کنترل:……………………………………………………………………………………………۶۲
3-2-1( کنترل راه اندازی:………………………………………………………………………….۶۳
3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی:………………………………………………………………..۶۳
3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری:………………………………………………………….۶۷
3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:………………………………………۶۸
3- 5) مدار قدرت:…………………………………………………………………………………………………۶۸
3-5-1( معرفی تریستور:…………………………………………………………………………..۶۹
3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور:………………………………………..۷۰
3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور:………………………………………۷۱
3-6) مدار فرمان:…………………………………………………………………………………………………۷۲
3-6-1) مدار آتش کننده:…………………………………………………………………………….۷۴
3-6-2 ) مدار تقویت کننده: ……………………………………………………………………….۷۵
3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
انتقال زاویه آتش:…………………………………………………………………………۷۶
3-6-4 ) مدار خطای جریان:………………………………………………………………………..۷۷
3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور
آسنکرون (القایی):…………………………………………………………………………………….۷۷
3-7-1) کنترل:…………………………………………………………………………………………….۷۹
3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای:……………………………………………………….۸۴
3-7-3 ) کنترل زاویه آتش :……………………………………………………………………….۸۶
3-7-4 ) مقایسه کننده:……………………………………………………………………………….۸۸
3-7-5) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان:…………………………………………۸۹
3-7-6) رله اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:………………………………………………………..۹۰
3-7-7) رله اضافه جریان (Over Current) :………………………………………….92
3-8) نظام هماهنگ و :………………………………………………………………………….93
3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت:…………………………………………………….۹۵
3-8-2) توضیح درباره PWM :……………………………………………………………….97
3-8-3) مدارات اینورتر:…………………………………………………………………………..۱۰۰
3-8-4) رکتیفایرها:………………………………………………………………………………….۱۰۲
3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : ……………………………………………..۱۱۱
3-10) نتیجه : …………………………………………………………………………………………………..۱۱۳
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت