نقش تلفیق در برنامههای درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یک الگوی راهنما جهت تدوین برنامههای درسی مبتنی بر رویکرد تلفیقی
هدف از این پایان نامه بررسی نقش تلفیق در برنامههای درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یک الگوی راهنما جهت تدوین برنامههای درسی مبتنی بر رویکرد تلفیقی می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۵۲ |
حجم | ۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه مدیریت آموزشی و برنامه ریزی درسی
نقش تلفیق در برنامههای درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یک الگوی راهنما جهت تدوین برنامههای درسی مبتنی بر رویکرد تلفیقی
چکیده:
تغییرات گوناگون و مستمر در دنیای فناوری و دگرگونیهای عظیم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، و به تبع آنها پیدایش نیازهای متنوع و گوناگون فردی و اجتماعی، و وضعیت نگران کنندهی فاصلهی بین دنیای آموزش و دنیای کار ضرورت ایجاد تغییر در شیوههای طراحی و اجرای برنامههای درسی را امری بدیهی ساخته است و موجب شده تا برنامهریزان بیش از پیش در زمینهی طراحی برنامهها به رویکردهای مختلف بیندیشند. (یکی از رویکردهایی که میتواند به حل مسئله کمک کند رویکرد تلفیقی است.)در طول زمان نظامهای درون رشتهای، مهمترین سهم و نقش را در آموزش داشتهاند. علیرغم انتقادات و اشکالاتی که به این شیوهی سازماندهی وارد ساختهاند. اما عملاً بخش اعظم برنامههای درسی مدارس و دانشگاهها در دنیا، بر این اساس طراحی میشده و اکنون نیز پا برجاست (احمدی، به نقل از ملکی ۱۳۸۲).
در حالی که با وجود این نظام هرگز بین محتوای برنامه درسی و زندگی واقعی دانشآموز رابطه موثر به وجود نمیآید بدین معنی که آموختههای شاگردان در مسائل اساسی زندگیشان به کار نمیآید و هیچ کمکی در حل مسائل زندگی به آنها نمیکند.لذا وقتی مفاهیم علمی نتوانند دانشآموز را رشد دهند از ارزش تربیتی برخوردار نخواهند بود، چرا که در زمینه تربیت دانشآموز، رشتههای علمی نقشی جز وسیله بودن ندارند.وقتی در زندگی خود با مسائلی مواجه میشویم هرگز نمیپرسیم که به عنوان مثال درس ریاضی چه بخش از مسئله را حل میکند و یا درس دیگر چه نقشی میتواند داشته باشد، چرا که مسائل اجتماعی از کلیت برخوردارند، لذا باید کلی نگریسته شوند (هاشمیان نژاد به نقل از ملکی، ۱۳۸۲).
کلمات کلیدی:
برنامه درسی
سازماندهی محتوا
برنامه درسی تلفیقی
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
مقدمه:
در نظام سنتی تعلیم و تربیت، نقش آموزش و پرورش، انتقال دانش، و نظام ارزشی از نسلی به نسلی دیگر بوده است اما امروزه با توجه به دگرگونی مداوم وضعیت بازار و مشاغل و نگرانی در تضمین فرصتهای شغلی و تغییر در ابعاد مختلف دانش و به اصطلاح انفجار دانش و نیز انفجار جمعیت و همچنین تغییر در دیدگاه صاحبنظران که خواهان انسجام و سازگاری برنامهها با دگرگونیهای عظیم اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و تغییرات مستمر در دنیای تکنولوژی و مشاغل هستند. ضرورت تغییر در ساختار برنامههای درسی امری بدیهی محسوب میگردد. (خلخالی، ۷۳)لذا باید به رویکردی روی آورد که کلینگر باشد یعنی هم مسائل مورد نیاز فرد و جامعه و هم در برگیرنده چند نظام رشتهای باشد، که تحقق چنین امری تا حدی از طریق رویکرد تلفیقی میسر خواهد بود. در این برنامهها واقعیتها و نیازهای دنیای جدید در فراسوی ساختار یکسو نگری رشتهها، جرئینگری و محدودیتهای تخصصی شدن و تقسیم علوم مطرح میگردد.
این بحث (تلفیق) از جالبترین مباحث مربوط به طراحی برنامه درسی است که به عنوان راهی برای یادگیری واقعی، با از میان برداشتن مرزهای ساختگی بین موضوعات درسی تشخیص داده شده است.این نوع برنامه درسی با هدف ارتباط دادن مطالب معنادار و تلفیق مفاهیم، مضامین و مهارتها در مقابل برنامههای درسی مجزا و محتوا محور قرار میگیرد. (ملکی، ۸۲)
رویکردهای تلفیقی نیز مانند هر رویکرد تربیتی ریشه در دیدگاههای فلسفی و روانشناسی دارد که مباحثمربوط بهوحدتدانش و مبانیروانشناسی و اجتماعیوحدتدانش شامل آن میگردد. (ملکی، ۱۳۷۹)ابعاد تلفیق برنامههای درسی را در سه بعد میتوان بررسی کرد. وسعت، شدت و درگیری محیطی (ملکی، ۱۳۷۹، ص ۱۷۷)اولین تجربه طراحی برنامههای درسی میان رشتهای در دوره تحصیلی ابتدایی آغاز گردید و رفته رفته به دور متوسطه سرایت کرد (مهر محمدی، ۱۳۷۸)
ابتدا سه رویکرد پیشرفتگرا [روش پروژه، برنامه درسی مبتنی بر تجربه و نهضت فعالیت] به برنامههای درسی دوره ابتدائی ظهور کرد (مهر محمدی، ۱۳۸۳)و سپس انواع دیگر سازماندهی تلفیقی مطرح شدند از جمله رشته محور، رشتههای موازی واحدهای درسی، درسهای شکل گرفته از رشتههای مکمل یکدیگر واحدهای درسی میان رشتهای، الگوی روز تلفیق شده و برنامه کامل میباشد که به طور مفصل در ادامه مطالب، شرح داده خواهد شد همچنین در این پژوهش سعی بر آن است که مطالبی در مورد تاریخچه، تعریف، انواع سازماندهی تلفیقی، ابعاد تلفیق، دلایل آن، معیارهای تلفیق، متدها، رویکردهای فلسفی و روانشناسی مرتبط با آن، مزایا و محدویتهای آن ارائه گردد.
فهرست مطالب
فصل اول: طرح پژوهش ۱
مقدمه: ۲
بیان مساله: ۴
اهداف تحقیق: ۵
سوالات تحقیق: ۵
اهمیت و ضرروت: ۵
روش تحقیق: ۶
جامعه آماری: ۷
روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه: ۷
آزمون آماری: ۷
روش جمعآوری دادهها: ۷
محدودیتهای موضوع تحقیق: ۸
محدودیتهای در اختیار محقق: ۸
محدودیتهای خارج از اختیار محقق: ۸
تعاریف واژهها: ۹
تعاریف نظری: ۹
تعاریف عملیاتی: ۱۰
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۱
مقدمه: ۱۲
تاریخچه: ۱۳
واژههای انگلیسی و تعاریف مختلف برنامه درسی تلفیقی: ۱۸
اصول تلفیق: ۲۰
انواع تلفیق: ۲۱
۱) تلفیق تصادفی (اتفاقی): ۲۵
۲) تلفیق از طریق تقویت و تمرین: ۲۶
۳) تلفیق از طریق محاط کردن: ۲۶
۴) تلفیق از طریق هماهنگی: ۲۷
۵) تلفیق از طریق فرایندها: ۲۷
۶) تلفیق با استفاده از تم یا موضوع: ۲۸
الف ـ تلفیق محتوا محور ۳۲
ب ـ تلفیق مهارت محور ۳۲
۱ـ برنامهی درسی محتوا محور: ۳۳
۲ـ برنامهی درسی مهارت محور: ۳۳
ابعاد تلفیق ۳۴
وسعت ۳۴
شدت ۳۵
درگیری محیطی: ۳۵
الف ـ توصیف مسایل محیطی: ۳۶
ب ـ جستجوی راه حل یک مسأله محیطی: ۳۶
ج ـ فعالیت دانشآموزان برای اصلاح واقعی وضعیت محیطی در یک طرح واقعی: ۳۶
ویژگیهای برنامه درسی تلفیقی: ۳۶
چرائی رویکردی تلفیقی: ۳۹
فواید و نکات مثبت تلفیق در برنامههای درسی ۴۳
۱) مهارتی ۴۳
۲) نگرشی ۴۳
۳) دانشی ۴۴
برنامه درسی تلفیقی پیشنیاز تحقق توسعه پایدار و همه جانبه در ایران: ۴۵
۱ـ نارسائی مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در حل مشکلات و معضلات موجود در جامعه: ۴۶
۲ـ ناکارآمدی پژوهشها و تحقیقات انجام شده در عرصه عمل: ۴۷
۳ـ ناتوانی مراکز علمی در تولید علم و بومی کردن آن: ۴۷
۴ـ نادیده انگاشتن برخی از حوزههای دانش و بعضاٌ قربانی کردن آنها: ۴۸
۵ـ شیوع و گسترش روز افزون دگرگونی و بحرانهای گوناگون در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی نسلهای جدید و تضعیف سرمایههای انسانی ۴۹
موانع و محدودیتهای سازماندهی تلفیقی برنامههای درسی ۵۱
الف) موانع خارجی: ۵۲
ب) موانع داخلی: ۵۳
الگوهای تلفیق برنامه درسی: ۵۴
الگوی برنامه درسی مکعب شکل ۵۴
الگوی برنامه درسی تلفیقی از نظر شومیکر ۵۶
۱ـ فرایندها و مهارتهای اصلی ۵۷
۲ـ رشتههای برنامهی درسی ۵۷
۳ـ مضمونهای اصلی ۵۸
۴ـ پرسشها ۵۸
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر بین: ۵۸
الگوی تلفیق برنامهی درسی در تعلیم و تربیت نتیجهمدار ۶۰
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر جی کوبز: ۶۱
۱ـ انتخاب یک مرکز سازماندهی ۶۱
۲ـ سیالسازی ذهنی ارتباطات ۶۱
۳ـ تعیین سوالات راهنما که به عنوان قلمرو و توالی عمل میکنند ۶۲
۴ـ نوشتن فعالیتهای اجرائی: ۶۲
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر دریک: ۶۳
۱ـ محتوا و دانش ارزشمند ۶۳
۲ـ چهارچوب نظری ۶۳
۳ـ هدفها و نتایج یادگیری و ارزشیابی ۶۴
الگوی تلفیق برنامه درسی از نظر ماریون بریدی ۶۶
ارائه مدلی جهت برنامهی درسی تلفیقی: ۶۸
گزارشی درباره اجرای برنامه درسی تلفیقی در ژاپن: ۷۱
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ۷۳
تلفیق از دیدگاه دانشآموز: ساخت معنا در علوم (۱۹۹۲) ۷۳
برنامهی درسی تلفیقی برای آموزش و پرورش سال ۲۰۰۰ ۷۴
نگرشمعلمان مدرسه ابتدایی نسبت به یک برنامه درسی میانرشتهای در تایوان ۷۵
ایجاد ارتباط یک مطالعه موردی یادگیری کلاس پنجم از دو سازمان مختلف برنامهی درسی تلفیقی ۷۶
پنج سطح تلفیق برنامه درسی در مدرسهی میانی (۱۹۹۵) پژوهشگر: شومیکر ۷۸
تهیهی برنامههای تلفیقی چند رشتهای و میان رشتهای (۱۹۹۷) ۷۹
باورهای حرفهای و شرایطی که برنامهی درسی تلفیقی مدرسهی میانی در انگلستان را حمایت میکند. ۸۰
انتظارات و واقعیات تلفیق برنامهی درسی در یک مدرسه میانی ۸۱
جمعبندی مطالعات خارج از کشور ۸۳
تحقیقات داخل کشور ۸۴
چگونگی تلفیق برنامههای درسی تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی و ارایه اصول و روشهای مناسب در این خصوص ۸۵
اصلاحات برنامهی درسی ملی ژاپن با تاکید بر رویکرد تلفیقی ۸۶
بررسی کتابهای درسی علوم تجربی و ارایه الگو برای درهم تنیدن برنامهی درسی علوم ابتدایی ۸۷
آموزش و پرورش در دورهی انتقال ۸۷
تلفیق درس دینی و قرآن در برنامهی درسی نظام آموزشی متوسطه ۸۹
الگوهای تلفیق در برنامه درسی دورهی ابتدایی ۱۳۸۰ ۸۹
تأثیر آموزش تلفیقی در یادگیری دانشآموزان پایه اول ابتدائی شهر تهران ۹۰
فصل سوم: روش اجرای تحقیق ۹۱
مقدمه ۹۲
روش تحقیق ۹۲
جامعه آماری: ۹۳
روش نمونهگیری و تعیین حجم نمونه: ۹۳
روش جمعآوری دادهها و ابزارهای آن ۹۴
روائی و پایائی ابزارهای پژوهش: ۹۵
روش تحلیل دادهها: ۹۵
فصل چهارم: نجزیه و تحلیل دادهها ۹۷
مقدمه ۹۸
یافته های توصیفی و استنباطی ۹۸
فصل پنجم: خلاصه تحقیق، نتیجهگیری و پیشنهادها ۱۰۸
مقدمه ۱۰۹
خلاصه تحقیق: .
نتایج و ارتباط آن با دیگر پژوهشهای انجام شده: ۱۱۵
پیشنهادات: ۱۱۷
فهرست منابع: ۱۲۰
الف ـ کتب فارسی ۱۲۰
ب ـ پایاننامهها ۱۲۱
ج ـ مقالات ۱۲۲
د ـ سایتها ۱۲۴
رـ کتب انگلیسی ۱۲۵
فهرست جداول
جدول ۴-۱: آمار توصیفی میزان یادگیری دو گروه آزمایش و گواه ۱۰۰
جدول ۴-۲: نتایج آزمون آماری t استودنت .
جدول ۴-۳: نتایج ضریب همبستگی بین دروس علوم و ریاضی دانش آموزان ۱۰۱
جدول ۴-۴: آمار توصیفی میزان انگیزه دو گروه آزمایش و گواه ۱۰۲
جدول ۴-۵: نتایج آزمون آماری t استودنت .
جدول ۴-۶: نتایج ضریب همبستگی بین میزان یادگیری و انگیزه دانش آموزان ۱۰۳
جدول ۴-۷: توزیع فراوانی پاسخ والدین در بکارگیری مهارت آموخته های دانش آموزان ۱۰۵
جدول ۴-۸: نتایج آزمون کای دو .
جدول ۴-۹: توزیع فراوانی پاسخ والدین در بکارگیری مهارت آموخته های دانش آموزان .
جدول ۴-۱۰: نتایج آزمون کای دو .
جدول ۴-۱۱: توزیع فراوانی پاسخ معلمان درخصوص درهم تنیدگی ۱۰۷
جدول ۴-۱۲: نتایج آزمون کای دو .
جدول میزان پاسخ دانشآموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه تجربی ـ پیش آزمون) .
جدول میزان پاسخ دانشآموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه گواه ـ پیش آزمون) .
جدول میزان پاسخ دانشآموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه تجربی ـ پس آزمون) .
جدول میزان پاسخ دانشآموزان به پرسشنامه انگیزه (گروه گواه ـ پس آزمون) .
جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه تجربی ـ پیش آزمون) .
جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه گواه ـ پیش آزمون) .
جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه تجربی ـ پس آزمون) .
جدول نمرات ریاضی و علوم (گروه گواه ـ پس آزمون) .
فهرست اشکال
شکل ۱ـ۲٫ پیوستار الگوهای تلفیق (جی کوبز، ص ۱۴). ۲۵
شکل ۲ـ۲ـ الگوی برنامه درسی مکعب شکل (رگ، ۱۹۹۷، ص ۳۰) ۵۵
شکل ۳ـ۲ـ سه خصوصیت اساسی الگوی برنامه درسی از نظر بیین ۵۹
شکل ۴ـ۲ـ ۶۰
شکل ۵ـ۲ـ چرخ شش پرهای حمایت مضمون بوسیله حوزههای دیسپلینی مختلف ۶۲
شکل ۶ـ۲ـ ۶۴
شکل ۷ـ۲ـ سفر (دریک، ۱۹۹۳، ص ۷) ۶۶
شکل ۸ـ۲ـ الگوی تلفیق برنامه درسی بریدی (۱۹۹۷) ۶۷
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت