مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ویژگی ها و تحولات تزیینی معماری مسکونی

ویژگی ها و تحولات تزیینی معماری مسکونی

هدف از این پایان نامه بررسی ویژگی ها و تحولات تزیینی معماری مسکونی در دوره های قاجار و اوایل پهلوی است

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۲۰
حجم ۷ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی معماری

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه رشته معماری

ویژگی ها و تحولات تزیینی معماری مسکونی دوره های قاجار و پهلوی

 

 
 
 
چکیده: 
از دوران نوسنگی در پی دست کشیدن انسان از تردد و اقامت و سکونت در یک محل نخستین خانه ها ساخته شد و میتوان گفت در دوران گردآوری غذا به علت ایجاد محل هایی برای ذخیره غذا چون نوعی ساختن در آن رعایت می شد معماری آغاز گردید و انسان با ایجاد نخستین سرپناه های ساده گام های اولیه معماری به مفهوم متداول آن که ایجاد فرم در فضاست ر ابرداشت و تقریبا از همین زمان بود که انسان در کیفیتهای کاربردی و در چگونگی های شکلی فضای آن به اندازه توان خود مداخله کرد و انواع همین انگیزه ها بود که بسیاری از کسان را به ایجاد نقوش بر دیوارهای بنایی که پدید می آوردند واداشت و تزئین قسمت های مختلف یک بنا توانست به عنوان زمینه ساز بیشترین امکان بروز خلاقیت فردی باشد و از این طریق است که میتوان به بازشناسی خواسته انسان در اثرگذاری بر محیط مصنوع از راه گزینش و جا دادن علائم و یا نقوشی که کاربردی «بیانی» و گاه می تواندن نقش نمادهای فرهنگی و قومی را ایفا کنند دست پیدا کرد. 
 
تمایل انسان به زیبایی در او یک احساس رضایت به وجود می اورد و همین مسئله است که انسان را به ساختن فضاهایی وا می دارد که با همسانی با طبیعت و نزدیکی به اصل فطری اش خستگی جسمانی و درماندگی های روحی اش را به باد فراموشی می سپارد. مفهوم زیبایی در قرن ۱۴ هحری دارای بعد روانی می شود بدین ترتیب که بیننده خود نیز جزئی از فرایند به حساب می آید و در اصل، بیننده و وضع روحی و قضاوت او در فرایند ادراک زیبایی نقش اصلی پیدا می کند و این مسئله ای است که امروزه کمتر توجهی به آن نمی شود. ما باید با نگاه به آیینه پشت به جلو برانیم و با در نظر گرفتن آنچه که در گذشته داشته ایم و سرمشق قرار دادن آنها از سردرگمی که امروزه به آن دچار هستیم رهایی یابیم.
این تحقیق نظری می باشد و با بررسی خانه های قاجار و پهلوی سعی در نشان دادن شرایط معماری آن دوره دارد.
 
 
 
کلمات کلیدی:

معماری

تزیینات معماری

تزیینات معماری مسکونی ایران

تزیینات خانه های قاجار و پهلوی

 
 
هدف و ضرورت:
طوفان نوگرایی و تکنولوژی و افزایش و ازدحام جمعیت در عصر جدید سبب شده است که انسان به جای خانه های امن و زیبا و الهام بخش دیرین به مجموعه هایی که بی شباهت به قفس پرندگان نیست پناه برده و به تدریج خاطرات شیرین گذشته را به باد فراموشی سپارد و نسل جدید حتی فرصت بازدید و تماشای محل زندگی پدران خود را نیز نداشته باشد. اگر در امر هر ساختنی بدون نگاه به گذشته و بدون در نظر گرفتن تاثیر کیفیت فضا بر کیفیت فعالیتهای انسانی اعم از مادی و معنوی و همینطور مسئله مهم و حیاتی تاثیر محیط و فضا روان انسان غافل بمانند، ساختمانهایی می سازند که در آن فرسایش جانشین آرامش می گردد. اگر در چهارچوب هر مد یا هر سبک هنری حدو  جای پذیرش 
نوآوری رعایت و حفظ شود عکس العمل منفی به وجود نمی آید و هنرمند به افراط و تفریط نمی رود مانند معماری امروز ایران که فرم های بی قواره به قالبهای خالی از محتوا دهن کجی می کنند، یعنی طرح نه دیگر پایبند سنتها است و نه آنکه طراح مفهوم مدرن را درک کرده که حد آن را رعایت کند.
 
۱-۴ فرضیه ها و سوالات اصلی
فرضیه ها: 
– به نظر می رسد هر دوره ای با توجه به شرایط حکومتی – جغرافیایی و تا حدودی مردم، معماری و تزئینات خاص خودش را داشته است. 
-به نظر می رسد خود انسان تأثیر به سزایی در به کار بردن تزئینات داشته است.
-به نظر می رسد ورود مدرنیسم در فرایند استفاده و عدم استفاده ازتزئینات مهم بوده است. 
-به نظر می رسد نگاه درست به گذشته و نگرش کامل از آن میتواند حدودی مشکلات حاضر را پیش رو گذارد.
 
پرسش ها:
-از چه زمانی تزئینات وارد فضای مسکونی شد؟
-زیبایی شناسی در تزئینات چه جایگاهی دارد؟
-آیا تزئینات با دوره های مختلف ارتباط دارد؟
-آیا با آغاز دوران مدرن تغییراتی در تزئینات به وجود آورد؟
-آیا انسان با ویژگیهای خاصش دخالت در به کاربردن تزئینات داشته است؟
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده……………………………………………………………………………………………………………………..
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………
فصل اول: کلیات تحقیق                                                                                          
۱-۱عنوان………………………………………………………………………………………………………………….۱
۱-۲بیان مسئله……………………………………………………………………………………………………………۱
۱-۳هدف و ضرورت………………………………………………………………………………………………….۲
۱-۴فرضیه و سئوالات…………………………………………………………………………………………………۳
۱-۵روش شناسی تحقیق……………………………………………………………………………………………..۴
 

فصل دوم: مروری بر معماری تزیینی

۲-۱مروری برپیشینه معماری و تزیینات……………………………………………………………………….۵

  2-1-1تزیینات معماری ایران باستان…………………………………………………………………………..۹

 2-1-2تزیینات معماری دوره اسلامی…………………………………………………………………………۲۱

 

فصل سوم: معماری : فضا،محیط و مسکن

۳-۱تعریف معماری………………………………………………………………………………………………….۳۲

    3-1-1فضای معماری……………………………………………………………………………………………۳۶

    3-1-2محیط ورفتار انسان……………………………………………………………………………………..۳۸

۳-۲مسکن………………………………………………………………………………………………………………۴۳
    3-2-1خانه های نخستین در ایران…………………………………………………………………………۴۵
    3-2-2ریشه به کار گیری تزیینات در فضای مسکونی………………………………………………۵۰

۳-۳ویژگی معماری قاجار………………………………………………………………………………………….۵۵

۳-۴ویژگی معماری پهلوی………………………………………………………………………………………..۶۴

۵-۳شیوه های طراحی معماری قاجار و پهلوی…………………………………………………………….۷۲
 

فصل چهارم: تزیینات : تزیینات خانه های قاجار و پهلوی

۴-۱تزیینات…………………………………………………………………………………………………………….۷۶
    4-1-1تزیینات از لحاظ شکل……………………………………………………………………………….۸۰
    4-1-2تزیینات از لحاظ مواد و مصالح…………………………………………………………………….۸۸

۴-۲تزیینات معماری قاجار……………………………………………………………………………………….۱۱۷

۴-۳تزیینات معماری پهلوی………………………………………………………………………………………۱۲۶

۴-۴نمونه های خانه های قاجار و پهلوی……………………………………………………………………۱۳۰
 

 فصل پنجم: زیبایی شناسی: روان انسان، فضای مسکونی

۵-۱زیبایی………………………………………………………………………………………………………………۱۵۴

   5-1-1 مفهوم زیبایی در طول زمان………………………………………………………………………….۱۵۶

   5-1-2نظریه های زیبایی شناسی……………………………………………………………………………..۱۵۸

۵-۲تعامل بین روان انسان و فضای مسکونی………………………………………………………………..۱۶۳
تحلیل خانه های قاجار و پهلوی و نتیجه گیری …………………………………………………………۱۶۹
منابع و مأخذکتاب………………………………………………………………………………………………..۱۷۷
منابع و مأخذ مقاله ………………………………………………………………………………………………۱۸۱ 
 منابع و مأخذ پایان نامه……………………………………………………………………………………….۱۸۳
منابع و مأخذ عکس……………………………………………………………………………………………..۱۸۴   
 
 
  فهرست منابع تصاویر فصل چهارم 
تصویر ۴-۴-۱ ، خانه قوام الدوله . نگارنده.
تصویر ۴-۴-۲ ، خانه قوام الدوله . همان.
تصویر۴-۴-۳ ، خانه قوام الدوله . همان.
تصویر ۴-۴-۴ ، خانه قوام الدوله . همان.
تصویر ۴-۴-۵ ، خانه قوام الدوله . همان.
تصویر ۴-۴-۶ ، خانه قوام الدوله . همان.
تصویر ۴-۴-۷ ، خانه قوام الدوله. همان.
تصویر ۴-۴-۸ ، خانه قوام الدوله . همان.
تصویر ۴-۴-۹ ،خانه قوام السلطنه ، سایت میراث فرهنگی .
تصویر ۴-۴-۱۰ ، خانه قوام السلطنه. همان .
تصویر ۴-۴-۱۱ ، خانه قوام السلطنه. نگارنده.
تصویر ۴-۴-۱۲ ، خانه قوام السلطنه. نگارنده.
تصویر ۴-۴-۱۳ ، خانه قوام السلطنه. نگارنده.
تصویر ۴-۴-۱۴ ، خانه قوام السلطنه. نگارنده.
تصویر ۴-۴-۱۵ ، خانه مشیرالدوله ، سایت میراث فرهنگی. 
تصویر ۴-۴-۱۶ ، خانه مشیرالدوله.  همان .
تصویر ۴-۴-۱۷ ، خانه امام جمعه ، نگارنده .
تصویر ۴-۴-۱۸ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۱۹ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۱۹/۱ ، خانه امام جمعه . همان.
تصویر ۴-۴-۱۹/۲ ، خانه امام جمعه . همان.
تصویر ۴-۴-۱۹/۳ ، خانه امام جمعه . همان.
تصویر ۴-۴-۲۰ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۱ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۲ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۳ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۴ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۵ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۶ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۷ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۸ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۲۹ ، خانه امام جمعه . همان .
تصویر ۴-۴-۳۰ ، خانه ابریشمی. غضبانپور، جاسم ، ۱۳۷۰ .
خانه ایرانی ، سازمان ملی زمین و مسکن ، ص ۸۲
تصویر ۴-۴-۳۱ ، همان ، ص ۸۳ .
تصویر ۴-۴-۳۲ ، خانه اجاق بیات . همان ، ص ۴۵٫
تصویر ۴-۴-۳۳ ، خانه اجاق بیات .همان ، ص ۴۵٫
تصویر ۴-۴-۳۴ ، خانه آصف یزدی . همان ، ص ۵۰٫
تصویر ۴-۴-۳۵ ،، خانه آصف یزدی . همان ، ص ۵۰٫
تصویر ۴-۴-۳۶ ، خانه قلعی . همان ، ص ۴۲٫ 
تصویر ۴-۴-۳۷ ، خانه دارویی . همان ، ص ۱۱۳٫
تصویر ۴-۴-۳۸ ، خانه سمیعی . همان ، ص ۷۹٫ 
تصویر ۴-۴-۳۹ ، خانه سمیعی .همان ، ص ۷۸٫ 
تصویر ۴-۴-۴۰ ، خانه شهشهانی . همان ، ص۲۰۵٫ 
تصویر ۴-۴-۴۱ ، خانه شهشانی . همان ، ص ۲۰۶٫
تصویر ۴-۴-۴۲ ، خانه ملک التجار . همان ، ص ۱۵۸٫
تصویر ۴-۴-۴۳ ، خانه ملک التجار . همان ، ص ۱۵۹ .
تصویر ۴-۴-۴۴ ، خانه باقری . همان ، ص ۱۰۵٫
تصویر ۴-۴-۴۵ ، خانه اسدیان . همان ، ص ۶۶٫ 
تصویر ۴-۴-۴۶ ، خانه مناف زاده . همان ، ص ۶۱٫ 
تصویر ۴-۴-۴۷ ، خانه مناف زاده . همان ، ص ۶۲٫ 
تصویر ۴-۴-۴۸ ، خانه امین اسلامی . همان ، ص ۱۲۳٫ 
تصویر ۴-۴-۴۹ ، خانه امین اسلامی . همان ، ص ۱۲۳ .
تصویر ۴-۴-۵۰ ، خانه تقوی . همان ، ص ۱۰۹٫ 
تصویر ۴-۴-۵۱ ، نمای خانه ای در تهران . نگارنده .
تصویر ۴-۴-۵۲ ، نمای خانه ای در تهران . همان.
تصویر ۴-۴-۵۳ ، نمای خانه ای در تهران . همان.
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: