پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی با عنوان نقش مدیریت بحران بر تصمیم گیری مدیران مدارس متوسطه منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مدیریت بحران بر تصمیم گیری مدیران مدارس متوسطه منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۴۰ |
حجم | ۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | روانشناسی،علوم تربیتی واجتماعی |
توضیحات کامل
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی با عنوان
نقش مدیریت بحران بر تصمیم گیری مدیران مدارس متوسطه منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران
*همراه با فایلهای خروجی نرم افزار SPSS
چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش مدیریت بحران بر تصمیم گیری مدیران مدارس متوسطه منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. سؤالات پژوهش عبارت بودند از:
۱- آیا شناسایی بحران می تواند، در تصمیم گیری مدیران نقش داشته باشد؟
۲- آیا بین تصمیم گیری صحیح مدیران و پیشگیری از وقوع بحران رابطه وجود دارد؟
۳- آیا بین اتخاذ تصمیم مناسب مدیران و کنترل بحران و تلاش برای رفع آن رابطه وجود دارد؟
از تعداد ۱۴۶ نفر مدیر که جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده بوند، تعداد۱۱۰ نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند، سپس پرسشنامه محقق ساخته ای حاوی ۳۸ سؤال، که ۵ سؤال ابتدای آن مربوط به اطلاعات عمومی مدیران و ۳۳ سؤال بعدی که سؤالات اصلی پرسشنامه را تشکیل می داد، از نوع پنج گزینه ای طیف لیکرت تهیه شد.بعد از تأیید روایی سؤالات توسط اساتید محترم راهنما و مشاور و پس از انجام پیش آزمون روی یک گروه ۳۰ نفری از جامعه آماری که بیانگر تأیید پایایی سؤالات با آلفای کرونباخ ۷۴۳۸/۰ بود، انجام شد؛ سپس پرسشنامه ها در اختیار ۱۱۰ مدیر قرار گرفت و پس از جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها توسط آزمون خی دو در نرم افزار SPSS نتایج زیر حاصل شد:
– شناسایی بحران می تواند، در تصمیم گیری مدیران نقش داشته باشد.
– بین تصمیم گیری صحیح مدیران و پیشگیری از وقوع بحران رابطه وجود دارد.
– بین اتخاذ تصمیم مناسب مدیران و کنترل بحران و تلاش برای رفع آن رابطه وجود دارد.
کلمات کلیدی:
بحران
مدیریت بحران
بحران و تصمیم گیری مدیران
رابطه تصمیم مناسب مدیران و کنترل بحران
مقدمه:
بشر، ضمن بهرهگیری از مواهب زیبای طبیعت و تلذّذ از آن، گهگاه با حوادث ناخوشایند نیز روبرو میشود، که نه تنها لذت زیبائی ها را از او سلب میکند، بلکه گاهی امید زندگی را نیز از او میگیرد و او را به قهقرا میبرد. اگر نظری به اوضاع و احوال جهان امروز در سالهای اخیر بیفکنیم، شاهد حوادثی نظیر توفان بزرگ ریتا در ایالت تگزاس، توفان سهمگین دریای کاترینا در ساحل مکزیک که شهر نیواورلئان را در ایالات لوئیزیانا به کلی زیر آب گرفت و هزاران انسان بی گناه را طعمه مرگ کرد و به دیگر شهرهای این ایالت و ایالات میسیسیپی، و آلاباما خسارات و تلفات قابل توجهی وارد کرد؛ زلزله اقیانوس سونامی در سال ۲۰۰۴ میلادی با آن همه تلفات جانی و خسارات مالی، توفان ژاپنی نابی، در شهر ساحلی ایسایاوا، توفان دریای تالی در چین و بالاخره واقعه دلخراش ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در دو ساختمان تجاری در نیویورک خواهیم بود، که میتوان همه را بخشی از حوادث غیرمترقبه دانست که آدمی آنها را به عنوان بحران زندگی نامگذاری کرده است.
اگر با کمی تأمل به حوادث فوقالذکر نظر داشته باشیم خواهیم دید، که برخی از این حوادث قابل پیشبینی و برخی نیز قابل پیشگیری هستند. وقتی بشر با اینگونه حوادث و رخدادها روبرو میشود و زندگی او را به نابودی میکشد، این باور در او شکل میگیرد، که باید تسلیم یک سرنوشت مختوم باشد و آنرا الزاماً بپذیرد. درحالی که، اگر نمیتوان از اتفاقات و حوادث جلوگیری کرد، ولی میتوان ضایعات آنرا کاهش داد و به حداقل رساند. چنانکه کشور ژاپن با وجود کثرت زلزله و شدت آن رکورد زلزله در جهان را شکسته، ولی توانسته با استفاده از علم و فناوری حداقل ضایعات مالی و جانی را داشته باشد.
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه ۳
بیان مسئله ۵
اهمیت و ضرورت پژوهش ۶
هدف پژوهش ۷
انگیزه پژوهشگر ۷
سؤالات پژوهش ۸
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش ۸
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
ادبیات پژوهش
مقدمه ۱۲
تاریخچه ۱۳
عقاید صاحب نظران مدیریت بحران ۱۵
چرخه مدیریت بحران ۱۷
شناسایی زمینه ها و ظرفیت های بالقوه بروز بحران ۱۸
روش شناسی مدیریت بحران ۱۹
برنامه مدیریت بحران ۲۰
فنون مدیریت بحران ۲۰
وظایف مدیران بحران ۲۱
مدیر بحران و هفت نکته کلیدی ۲۲
ویژگی های مشترک بحران ۲۳
فرایند کلی مبارزه با بحران ۲۴
گروه مدیریت بحران ۲۸
ماهیت تصمیم گیری در شرایط بحرانی ۲۹
راهبردهای پیشگیری از بحران ۳۳
مدیریت بحران دانش است یا هنر؟ ۳۵
تصمیم گیری ۳۵
مدل کلاسیک: استراتژی حد مطلوب ۳۵
مدل اداری: استراتژی رضایت بخش ۳۶
مدل افزایشی: استراتژی مقایسه های محدود و متوالی ۳۸
پیشینه پژوهش
الف) مطالعات انجام شده در داخل کشور ۳۹
ب) مطالعات انجام شده در خارج کشور ۴۲
فصل سوم: فرایند پژوهش
روش پژوهش ۴۴
جامعه آماری ۴۴
حجم نمونه ۴۵
روش نمونه گیری ۴۵
ابزار پژوهش ۴۵
چگونگی تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش ۴۶
شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات ۴۶
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه ۴۸
الف) توصیف داده ها ۴۹
ب) تحلیل داده ها ۹۵
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
بحث و نتیجه گیری ۱۰۱
محدودیت ها و مشکلات پژوهش ۱۰۲
پیشنهادهای پژوهش ۱۰۲
خلاصه پژوهش ۱۰۳
منابع
الف) منابع فارسی ۱۳۰
ب) منابع انگلیسی ۱۳۲
ضمائم
نمونه پرسشنامه ۱۳۵
جدول پایایی آزمون
نمودارها و جداول
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت