مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پرسشنامه تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران

پرسشنامه تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران

هدف از این پرسشنامه تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران و نقش آن در افزایش صادرات فرش بررسی می شود

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۶
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین المللی

تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران و نقش آن در افزایش صادرات فرش

 
 
 
 
 
چکیده
مدیریت دانش، نگرشی است که می‌تواند از سوی مدیریت سازمان‌ها با کمی انعطاف پیاده سازی شود و رقابت پذیری در آینده، پیشرو بودن در محصول و خدمات جدید، فتح بازارهای جدید و خلق بازارهای نو و از دست ندادن سرمایه‌های دانشی را به ارمغان بیاورد. مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نو ظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیاده سازی و اثر بخشی آن می‌باشد، که شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیاده سازی آن ضروری است. در این تحقیق نیز با توجه به مطالب یاد شده و نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیری مستقیم و مثبتی است که مولفه‌های مدیریت دانش بر صادرات فرش می‌گذارند. در دنیای امروزه دیگر، منابع اقتصادی اصلی، سرمایه، منابع طبیعی، نیروی کار و… نیستند، بلکه منابع اقتصادی اصلی، دانش خواهد بود. بعد از قرن بیستم که قرن اقتصاد صنعتی بود، قرن بیست و یکم قرن اقتصاد اطلاعات و دانش می‌باشد.
 
در این میان سازمان‌های کشورمان نیز برای همسویی با سایر سازمان‌ها و افزایش توان رقابتی، در عرصه‌های داخلی و جهانی نیازمند مدیریت دانش و استفاده از سرمایه‌های فکری سازمان خود هستند.مدیریت دانش، به مثابه بخشی ضروری و اساسی در موفقیت سازمان، دامنه‌ی گسترده‌ای از ایده‌های سازمانی، شامل نوآوری‌های راهبردی، اقتصادی، رفتاری و مدیریتی را در بر‌می‌گیرد. در جهان امروز که تولید کالاها و ارائه‌ی خدمات به شدت دانش مدار شده‌اند، دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی به شمار می‌رود.
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که بر اساس ماتریس کوواریانس تحلیل می‌شود، روش نمونه‌برداری در این تحقیق، از نوع تصادفی ساده می‌باشد.تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای آماری Amos و Spss 19 صورت گرفته است.نتایج تحلیل نشان می‌دهد که، مولفه‌های تاثیر گذار مدیریت دانش تاثیر مستقیم و مثبتی بر صادرات فرش دارند.
 
 
 
کلمات کلیدی:
مدیریت دانش
صادرات فرش
پیاده سازی مدیریت دانش
مولفه‌های کلیدی مدیریت دانش
 
 
 
 
***فایل حاوی دو (۲) پرسشنامه می باشد که اولی ۵۹ سوال و دومی ۲۶ سوال دارد
 
 
 
 

متغیرها و بررسی روایی آنها

ردیف

نام متغبر

درصد

۱

کسب دانش

۱۰۰

۲

            ایجاد دانش

۹۰

۳

ذخیره دانش

۹۰

۴

به اشتراک گذاری دانش

۱۰۰

۵

ارزیابی دانش

۱۰۰

۶

سرمایه فکری

۱۰۰

۷

سرمایه ساختاری

۱۰

۸

سرمایه اجتماعی

۹۰

۹

به اشتراک گذاری ایده

۶۰

۱۰

جمع آوری داده و اطلاعات

۹۰

۱۱

فرهنگ سازمانی

۱۰۰

۱۲

یکپارچه سازی دانش

۱۰۰

۱۳

پایگاه دانش

۱۰۰

۱۴

همکاری آنلاین

۴۰

۱۵

نوآوری

۹۰

۱۶

انتقال دانش

۱۰۰

۱۷

درک دانش

۱۰۰

۱۸

دانش ضمنی

۱۰۰

۱۹

دانش صریح

۹۰

۲۰

مدیریت منابع انسانی

۹۰

۲۱

عملکرد سازمانی

۹۰

۲۲

اقتصاد مبتنی بر دانش

۹۰

۲۳

رقابت مبتنی بر دانش

۱۰۰

۲۴

فناوری اطلاعات

۱۰۰

۲۵

فرایندهای کسب و کار

۱۰۰

۲۶

یهیود عملکرد

۹۰

۲۷

ایجاد دانش جدید

۹۰

۲۸

تولید ارزش

۱۰

۲۹

شناسایی دانش

۹۰

۳۰

سازماندهی دانش

۹۰

۳۱

پایگاه داده

۹۰

۳۲

مکانیزم های نرم افزاری

۱۰۰

۳۳

مکانیزم های سخت افزاری

۱۰۰

۳۴

پست الکترونیک

۴۰

۳۵

مزیت رقابتی

۹۰

۳۶

هماهنگی و کنترل فعالیت‌ها

۹۰

۳۷

اثربخشی سازمانی

۷۰

۳۸

ساختار سازمانی

۹۰

۳۹

انگیزه

۱۰۰

۴۰

تخصیص متابع

۱۰۰

۴۱

رهبری

۱۰۰

۴۲

فراهم نمودن آموزش کارکنان

۱۰۰

۴۳

استراتژی ها

۱۰۰

۴۴

تبادل اطلاعات

۹۰

۴۵

هوش سازمانی

۹۰

۴۶

مهارت کارکنان

۱۰۰

۴۷

تجریه

۱۰۰

۴۸

تخصص

۱۰۰

۴۹

ایده ها

۹۰

۵۰

بینش و شهود

۰

۵۱

تسهیل روابط

۱۰۰

۵۲

تدوین دانش

۹۰

۵۳

مدیریت پروژه

۱۰

۵۴

یادگیری سازمانی

۹۰

۵۵

مدیریت زنجیره تامین

۸۰

۵۶

دارائی های دانش

۸۰

۵۷

توزیع دانش

۹۰

۵۸

برون سپاری دانش

۱۰

۵۹

منافع سازمانی

۹۰

 

 

بعد از جمع آوری پرسشنامه‌ها و داده‌ها تعداد ۸ سوال از بدلیل آلفای کرونباخ پایین حذف شدند و تعداد ۵۱ سوال باقی ماند که با استفاده از تحلیل عاملی تعداد ۱۰ سوال دیگر نیز که به ترتیب عبارتند از شماره‌های: ۲، ۷، ۱۴، ۱۸، ۲۰، ۲۴، ۲۷، ۲۹، ۴۶، و ۵۱ . در ادامه نیز با استفاده از آزمون بارتلت و نتایج بدست آمده تعداد ۶ سوال دیگر با نظر کارشناسان و محقق حذف گردید که عبارتند از: ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ و در نهایت تعداد ۳۵ سوال باقی ماند که به ۸ مولفه تقسیم گردید که عبارتند از: روابط تخصصی، دانش هماهنگ، ابزار دانش، دانش سازمانی، فرایند دانش، زنجیره دانش، سخت افزار دانش، امکان سنجی دانش.

برای سنجش مولفه‌های مشخص شده برای هرکدام سوالاتی از میان ۳۵سوال باقی مانده به تناسب در نظر گرفته شد که عبارتند از:

مولفه روابط تخصصی: انگیزه، تسهیل روابط، ساختار سازمانی، بکارگیری ایده‌ها، اثر بخشی سازمانی، تخصص و رهبری.

مولفه دانش هماهنگ: هماهنگی، مزیت رقابتی، شناسایی دانش

مولفه ابزار دانش: سرمایه فکری، ارزیابی دانش، اشتراک گذاری دانش

مولفه دانش سازمانی: هوش سازمانی، مهارت کارکنان، تجربه

مولفه فرایند دانش: انتقال دانش، مدیریت منابع انسانی، ذخیره دانش

مولفه زنجیره دانش: پایگاه دانش، اقتصاد مبتنی بر دانش، یکپارچه سازی دانش

مولفه سخت افزار دانش: دارائی دانش، توزیع دانش

مولفه امکان سنجی دانش: کسب دانش، مکانیزم‌های نرم افزاری

که پرسشنامه دوم (پرسشنامه دوم پیوست ب) تحقیق با ۲۶ سوال برای سنجش این مولفه‌ها بر صادرات فرش را شامل می‌شود. در ادامه فرایندهای ذکر شده آمده است.

 

پایایی (قابلیت اعتماد)

قابلیت اعتماد یکی از ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه‌گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می‌دهد. از جمله تعریف‌هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده عبارت است از: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است». با توجه به این امر معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی‌های با ثبات آزمونی و یا ویژگی‌های متغیر و موقتی وی را می‌سنجد (بازرگان و همکاران، ۱۳۷۶).

برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه‌گیری شیوه‌های مختلفی به کار برده می‌شود. در این تحقیق ما برای بدست آوردن پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده کرده‌ایم.

 

۳ – ۱۵ روش آلفای کرونباخ۱

یکی از روش‌های محاسبه پایایی استفاده از فرمول آلفای کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری از جمله پرسشنامه‌ها آزمون‌هایی که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند بکار می‌رود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سؤال می‌تواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب الفای کرونباخ ابتدا پایه واریانس نمره‌های هر زیر مجموعه سؤال‌های پرسشنامه (یا ریز آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با استفاده از فرمول زیر مقدار آلفا را محاسبه کرد (بازرگان و همکاران، ۱۳۷۶) .

که در آن:                                                                      

J: تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون

Si2 : واریانس زیر مجموعه iام

S2: واریانس کل آزمون

ضریب آلفای کرونباخ عددی است صفر و یک، مقادیر آلفای کمتر از ۰٫۶ نشان دهنده پایایی ضعیف، دامنه ۰٫۷ پایایی قابل قبول و بیش از ۰٫۸ پایایی خوب است (سکاران، ۱۳۸۵).

در پژوهش حاضر، تعداد ۳۱۷ پرسشنامه اولیه بین افراد جامعه آماری توزیع شد و مقدار آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزارSPSS ، نسخه ۱۹ برای کل پرسشنامه محاسبه گردید که همانطور که در جدول ۲-۳ مشاهده می‌شود میزان ضرایب بدست آمده (برای ۳۱۷ عدد پرسشنامه) ۸۸ درصد است، که نشان دهنده پایایی در حد بالا برای پرسشنامه می‌باشد.

 

جدول ۳ – ۲ ضریب الفای کرونباخ (برای ۳۱۷ عدد پرسشنامه)

تعداد متغیرها

ضریب آلفای کرونباخ

۴۱

۰٫۸۸۳

 

 

۳ 16 آزمون بارتلت  و کایزر-میر-اوکین 

این آزمون مناسب بودن داده‌ها جهت انجام تحلیل عاملی را مشخص می‌کند. مقدرا این آماره بین ۰ تا ۱ تغییر می‌کند. اگر نمونه مناسب باشد مقدار این آماره باید بزرگتر از ۵/۰ باشد که در اینجا مقدار آماره بدست آمده برابر با ۵۸/۰ است، بنابراین تحلیل عاملی برای این مجموعه داده‌‌ها مناسب است.

جدول (۳-۳) نتایج آزمون بارتلت و کایزر –  میر –  اوکین را نشان می‌دهد.

لازمه انجام تحلیل عاملی این است که همبستگی بین متغیرها صفر نباشد، ولی اگر ماتریس هبستگی ماتریس همانی باشد به این معنی است که همه ضرایب همبستگی صفر هستند. اگر آزمون بارتلت معنی‌دار باشد یعنی ماتریس همبستگی همانی نیست و بین متغیرها همبستگی وجود دارد و امکان انجام تحلیل عاملی وجود دارد.

جدول ۳-۳ آزمون بارتلت و کایزر -میر- اوکین

KMO and Bartlett's Test

Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy.

۵۸۰.

Bartlett's Test of Sphericity

Approx. Chi-Square

۱۳۷۲۴٫۷۷۱

df

۸۶۱

Sig.

.۰۰۰

 



۱٫     Cronbachs Alpha

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: