مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پکیج (پروتکل) آموزش مهارت مطالعه

پکیج (پروتکل) آموزش مهارت مطالعه

پکیج (پروتکل) آموزش مهارت مطالعه در ۲۶ صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۶
حجم ۴۴ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی

توضیحات کامل

پکیج (پروتکل) آموزش مهارت مطالعه

 

توضیحات کامل :

پکیج (پروتکل) آموزش مهارت مطالعه در ۲۶ صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش 

 

آماده شده در ۸ جلسه درمانی بصورت گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

۲۶  صفحه ورد (۲۵ صفحه مطلب و ۱ صفحه منابع)

قابل ویرایش با فونت B lotus سایز ۱۴ و فاصله خطوط ۱٫۵

دارای رفرنس معتبر و به شیوه    APA

قابل استفاده برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و درمانگران.

پشتیبانی تخصصی و پاسخگویی به سوالات: ( ۰۹۱۹۱۸۰۹۸۳۴ لطفا فقط پیامک یا تلگرام)

 

 

فهرست مطالب: 

 

خلاصه جلسه اول

تنظیم خط مشی کلی با در نظر گرفتن جنبه محرمانه بودن زندگی شخصی افراد؛ دعوت شرکت کنندگان به معرفی خود، توضیح منطق آموزش هدف های جلسه اول:

۱-ایجاد ارتباط بیشتر اعضا با یکدیگر

۲- ایجاد انگیزه و تشویق و تاکید بر حضور مفید و موثر در جلسات آینده

۳- آمادگی برای شروع جلسات آموزش مهارت های مطالعه

۴- آشنایی با قواعد و قوانین شرکت در جلسات آموزش مهارت های مطالعه

 

خلاصه جلسه دوم: روش برنامه ریزی در مطالعه طی چند مرحله به آزمودنی ها آموزش داده شد.

اهداف جلسه دوم:

۱- آشنایی با برنامه ریزی

۲- آشنایی با برنامه ریزی چند مرحله ای

۳- آموزش زمان بندی مطالعه

۴- آگاهی از نقش تجارب مختلف در فرایند یادگیری

مرحله ۱: آموزش تهیه برنامه های روزانه، هفتگی و نیمسال.

مرحله ۲: آموزش زمان مطالعه برای هر موضوع و ثبت مدت زمان مطالعه.

مرحله ۳: بررسی نقش تجارب مختلف (از جمله عصبانیت، بی علاقگی، سردرد و غیره) در فرآیند مطالعه

خلاصه جلسه سوم: آموزش برخی از روش های مطالعه (شامل: مطالعه اجمالی، تندخوانی، عبارت خوانی، دقیق خوانی، خواندن تجسسی، خواندن انتقادی، روش خواندن برای درک زیبایی و جنبه های هنری).

اهداف جلسه سوم

۱- آشنایی با مهارت های مطالعه

 ۲- آشنایی کلی با مطلب در زمانی کوتاه

 ۳-افزایش سرعت مطالعه

 ۴-درک مطالب خوانده شده و نگهداری آن ها به طور منظم و منطقی در حافظه

۵- افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیق تر معانی

۶- دستیابی به قضاوت مستدل و درگیری عمیق تر با مطالب

۷- درک زیبایی، افزایش آگاهی و لذت بردن از مطالب هنری

 

خلاصه جلسه چهارم: آموزش راهبرد مطالعه پس ختام

اهداف جلسه چهارم:

داشتن دیدی کلی به مطالب

ارتباط بخش های مختلف مطالب خوانده شده

افزایش دقت و تمرکز فکر

 

خلاصه جلسه پنجم: آموزش راهبرد مطالعه مردر

اهداف جلسه پنجم:

رفع نواقص راهبردهای مطالعه برای کاربردهای آتی

 

اهداف جلسه ششم:

آشنایی با راهبردهای یادگیری

افزایش درک مطلب

آشنایی با خلاصه کردن

یادگیری طرح سوال

یادگیری پردازش متن

افزایش دقت مطالعه

 

خلاصه جلسه هفتم: مروری بر جلسات قبل و آموزش راهبرد مطالعه کاپس

اهداف جلسه هفتم:

رفع نواقص راهبردهای یادگیری

یادگیری مطالعه متون ادبی

 

خلاصه جلسه هشتم:

مروری بر جلسات قبل، رفع اشکال، اجرای پس آزمون و ختم جلسات.

 

 

 

 

نمونه ای از جلسات:

  

خلاصه جلسه اول

تنظیم خط مشی کلی با در نظر گرفتن جنبه محرمانه بودن زندگی شخصی افراد؛ دعوت شرکت کنندگان به معرفی خود، توضیح منطق آموزش هدف های جلسه اول:

۱-ایجاد ارتباط بیشتر اعضا با یکدیگر

۲- ایجاد انگیزه و تشویق و تاکید بر حضور مفید و موثر در جلسات آینده

۳- آمادگی برای شروع جلسات آموزش مهارت های مطالعه

۴- آشنایی با قواعد و قوانین شرکت در جلسات آموزش مهارت های مطالعه

در آغاز جلسه ضمن معرفی خود از حضور شرکت کنندگان تشکر و قدردانی شد سپس در مورد چگونگی اجرای برنامه صحبت شد و اهداف تشکیل گروه و قوانین و مقررات تشکیل جلسات مورد بحث قرار گرفتند. قوانین و مقررات کتبا نیز در اختیار اعضاء گذاشته شد. قرار شد هر یک از اعضای گروه در بحث های گروهی شرکت کنند و تکالیف خواسته شده را انجام دهند. با اعضای گروه در مورد محرمانه ماندن اطلاعات صحبت شد و اعضای گروه متعهد شدند قوانین و مقررات گروه را رعایت کنند. اعضا خود را معرفی کردند. همچنین در مورد هدف آموزش مهارت های مطالعه توضیح داده شد. منطق آموزش توضیح داده شد. آموزش منطق مطالعه طی ۴ مرحله به اعضای گروه آزمایش توضیح داده شد.

مرحله ۱: در مورد نقش تجارب ناخوشایند گذشته در امتحان، هیجانات و احساسات امتحان و تأثیر آن ها در ایجاد اضطراب با دانش آموزان بحث و گفتگو شد و به صورت خلاصه به دلایل اضطراب امتحان اشاره شد. ضمن برقراری ارتباط با مراجع، برای او توضیح داده شد که اضطراب امتحان مربوط به تجربیات گذشته وی است که در موارد انجام امتحان، ناخوشایند بوده است. به طور کلی به مراجع آموزش داده شد که چطور در مورد زمان امتحان و ارائه مطلب برنامه ریزی کند. این به مراجع کمک می کند تا زمان واقعی امتحان را مشخص کند.

مرحله ۲: نحوه برنامه ریزی به دانش آموز آموزش داده شد.

مرحله ۳: تخمین زدن زمان مطالعه به دانش آموز آموزش داده شد.

مرحله ۴: بهداشت مطالعه به دانش آموز آموزش داده شد.

در این جلسه به اعضای گروه درباره منطق آموزش، آموزش های لازم داده شد. این آموزش طی سه مرحله نحوه برنامه ریزی، تخمین زمان مطالعه و بهداشت مطالعه صورت گرفت. به اعضای گروه توضیح داده شد که وقتی ما در زندگی هدفی داریم و می خواهیم برای رسیدن به آن هدف، کاری انجام دهیم، ناگزیریم که مسیری را طی کنیم. انتخاب مسیر و رسیدن به هدف مورد نظر ما، بسیار با اهمیت است؛ چرا که هم می توانیم مسیر پر پیچ خم و انحرافی را انتخاب کنیم و هم بهترین مسیر را؛ و این بستگی به میزان علاقه ما به آن هدف و خواسته مان دارد. اگر هدف ما کمرنگ باشد، شدت و ضعف مسیر برای ما کم اهمیت است و انگیزه­ای برای رسیدن ما را مشتاق نمی کند؛ اما اگر هدف ما بسیار ارزشمند باشد، راه دوم را انتخاب می کنیم و برای رسیدن به آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنیم و برای رسیدن به آن، سختی هایی را نیز متحمل می شویم. بنابراین، شور و شوق رسیدن به هدف، انگیزه تلاش کردن را در ما زیاد می کند. انتخاب مسیر، همان برنامه ریزی درست و مطلوب است؛ یعنی اگر ما هدف مشخص و معینی داشته باشیم و آن هدف برای ما بسیار ارزشمند باشد، شور و شوق رسیدن به آن، این انگیزه را در ما ایجاد می کند که چگونه برای پیمودن به بهترین نحو برنامه ریزی کنیم تا بهترین نتیجه را در راه رسیدن به هدفمان بگیریم. بنابر این برنامه ریزی تنظیم راههای هدفمند برای رسیدن به هدف است.

بدون هدف، برنامه ریزی معنایی ندارد. همان گونه که بدون انگیزه، هدف نیز معنایی ندارد؛ پس برای رسیدن به هدف، ابتدا باید اهداف جزئی تر را طی کرد؛ مثل پلکان یک پله که برای رسیدن به آخرین پله باید ابتدا از اولین پله شروع کرد. یکی از ویژگی های بارز انسان، قدرت تفکر و اندیشه است. انسان در طول زندگی خود، هرگز از تفکر و اندیشه جدا نبوده است و با تفکر صحیح توانسته است به حل مسائل و مشکلات خود بپردازد و به رشد و تعالی نائل آید.

بنابراین، در طراحی برنامه درسی می تواند با استفاده از تفکر صحیح، مسیر رسیدن به هدف خود را انتخاب کند. در این جلسه نکات مهم در برنامه ریزی درسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سپس در مورد تنظیم ساعات مطالعه به افراد گروه آموزش داده شد. سوال هایی که این روز ها برای برنامه ریزی درسی به ذهن افراد خطور می کند، این است که برای برنامه ریزی در شبانه روز چند ساعت درس بخوانیم بهتر است؟ پاسخ واضح و روشنی به این سؤال نمی توان داد؛ چرا که توانایی مطالعه افراد با یکدیگر متفاوت است. بعضی از افراد ظرفیت مطالعه شان زیاد است و با وجود این که ساعت های طولانی را به مطالعه اختصاص می دهند کمتر احساس خستگی می کنند؛ اما بعضی دیگر از افراد نمی توانند در طی شبانه روز زیاد مطالعه کنند و در مطالعه طولانی مدت، بیشتر احساس خستگی می کنند. تشخیص میزان ساعت مطالعه هر فرد به خود فرد بستگی دارد و خود او باید تشخیص دهد که چقدر باید بخواند، استراحت کند و یا به کارهای دیگرش بپردازد. در واقع با توجه به شناختی که هر شخص از خود دارد، میتواند بهترین برنامه را برای خود تدوین کند. تنها توصیه ای که می توانم در این مورد به شما داشته باشم این است که در شروع مطالعه و در ماه های اول بهتر است زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید تا در ماه های آخر و ایام تعطیل عید نوروز فشار کمتری به شما وارد شود و فرصت کافی برای مرور مطالب درسی داشته باشید. محققان معتقدند که افراد موفق آن هایی نیستند که فقط سر کلاس حاضر می شوند، به درس گوش می دهند، یادداشت برمی دارند و منتظر می مانند تا معلم تاریخ امتحان را اعلام کند؛ بلکه افراد موفق کسانی هستند که زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف درسی را پیش بینی می کنند، درباره تکالیفی که باید انجام دهند اطلاعات لازم را به دست می آورند، در مواقع ضروری به صورت گروهی کار می کنند وهر کاری را که باعث نظم بیشتر در انجام امورشان می شود انجام می دهند و به طور کلی افراد موفق افرادی فعال هستند؛ نه منفعل.

سپس بهداشت مطالعه و رعایت آن برای اعضای گروه توضیح داده شد. بدین صورت که برای یک مطالعه موثر باید به عواملی توجه نمود. این عوامل عبارتند از:

۱- هوا و نور: کیفیت هوای تنفسی هم از نظر ایجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خیلی مهم است. تنفس در اتاق دربسته که هوا به قدر کافی در آنجا وجود ندارد، کار درستی نیست.

۲- جهت تابش نور: نور باید از سمت چپ، بالا و با زاویه تقریبی ۴۵ درجه به کتاب و کاغذ بتابد. زیرا اگر از سمت راست بتابد، خصوصا هنگام نگارش، باعث ایجاد سایه دست بر روی کاغذ می شود که در دید اشکال ایجاد کرده و در نتیجه باعث خستگی چشم می شود.

۳- استفاده از نور غیر مستقیم: بهترین نور برای مطالعه و کار، روشنایی معمولی اتاق است که در هوای روشن به وسیله نور غیر مستقیم ایجاد شده باشد.

۴- فاصله مناسب چشمها با کتاب یا کاغذ: یک چشم سالم از فاصله ۳۰ سانتی متری می تواند حروف کتاب را تشخیص دهد. اگر از این فاصله قادر به خواندن نیستید به پزشک مراجعه نمائید.

۵- نوع مرکب یا خودکار: بهترین رنگها، رنگ آبی و مشکی است که فشار کمتری به چشم وارد می کند و مانع خستگی می شود. رنگهای قرمز، سبز و غیره دید را مشکل و باعث خستگی چشم می شوند.

۶- استراحت متناوب چشم ها: برای هر ساعت مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه استراحت مفید لازم است. این استراحت نه تنها برای چشم بلکه برای مغز هم فرصت مناسبی است که یادگیری خود را مرور کند. در زمان استراحت باید به فاصله دور و بدون توجه و دقت نگاه کرد، این کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نیز می شود.

۷- یکنواخت بودن نور محیط: نورهای محیط خصوصا اگر در زاویه دید چشمهای شما هستند باید یکنواخت باشد. یکی از معایب استفاده از چراغ مطالعه این است که تمرکز نور به سطح کتاب و تاریکی نسبی محیط اطراف باعث خستگی زودرس چشمها می شود.

۸- وضع نشستن به هنگام مطالعه: وضع نشستن برای افرادی که زیاد مطالعه می کنند بسیار مهم است. نباید به صورت خمیده و یا در طرفین مطالعه نمود، چون به تدریج باعث تغییر ستون فقرات می گردد؛ ستون فقرات به هنگام مطالعه باید راست باشد، باید ضمن مطالعه و در وقتهای استراحت چشمها و وضع نشستن خود را تغییر داده، مختصری حرکت نمایید تا از رکود خون در پاها جلوگیری شود. مطالعه در حال دراز کشیدن برای چشم مناسب نیست چراکه روشنایی کتاب تامین نمی شود و خستگی زودتر فرا می رسد همچنین مطالعه در وسط روز رو به شمال مناسب نیست زیرا نور بیشتر یا کمتر از حد طبیعی به چشمها می رسد.

۹- مطالعه موقع حرکت: مطالعه هنگام راه رفتن به علت تکان، حرکت و تغییر دائمی فاصله چشمها تا کتاب باعث خستگی و ضعف چشمها می شود.

۱۰- نور لامپ های مهتابی: به علت داشتن نوسان، چندان مناسب نیست و بهتر است به جای استفاده از یک منبع نوری از چند چراغ استفاده نمود. نور نباید نوسان داشته باشد تا روشنایی محل مطالعه یکسان بماند. ۱۱- تعیین اوقات و برنامه منظم برای مطالعه: اگر مطالعه در ساعات معینی از شبانه روز انجام گیرد، آمادگی ذهنی و بدنی به هنگام مطالعه را می کاهد، مگر اینکه زمان مطالعه کوتاه مدت باشد.

۱۲- صرف غذا و مطالعه: بلافاصله پس از صرف غذا نباید مطالعه نمود، زیرا به علت شروع فعالیت دستگاه گوارش پس از خوردن غذا و هجوم خون به معده و احشاء داخلی، از میزان جریان خون در مغز کاسته می شود و آمادگی برای مطالعه کاهش می یابد.

۱۳ – تنفس هنگام مطالعه: انجام حرکات تنفسی متناسب در مطالعه بسیار مهم است. تنفس اگر نامنظم باشد، به تدریج باعث کاهش اکسیژن خون و ایجاد حالت خواب آلودگی می شود و در نتیجه از آمادگی ذهنی برای مطالعه می کاهد.

۱۴- آرامش فکری: در هنگام مطالعه باید از اشتغالات ذهنی و عصبانیت جلوگیری نمود. اضطراب و ناراحتی باعث از بین رفتن تمرکز حواس می شود و حافظه کسانی که دارای اضطراب و عصبانیت هستند، به طور محسوسی از افراد عادی کمتر است.

۱۵- ورزش و مطالعه: یکی از مشکلات اساسی در مطالعات طولانی اختلال در جریان خون است. افرادی که ساعت زیادی در شبانه روز به مطالعه می پردازند باید فعالیت و حرکات عضلانی کافی داشته باشند. چرا که در افراد پر مطالعه، خون بیش از همه جا، در مغز و کاسه سر گردش کرده و اختلالاتی در گردش خونشان به وجود می آید


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: