پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی
پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دانش مفهومی معلمان ریاضی
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق دانش مفهومی معلمان ریاضی که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۶ |
حجم | ۲۷۸ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری دانش مفهومی معلمان ریاضی عنوان این پژوهش می باشد که در ان به مبانی نظری و پیشینه تحقیق می پردازیم.
یکی از مهمترین و گستردهترین مطالعاتی که در زمینه آموزش ریاضی انجام شده، مطالعه بینالمللی روندهای آموزش ریاضیات و علوم (تیمز) است که تاکنون بیش از ۶۰ کشور دنیا در آن شرکت نمودهاند. این مطالعه توسط یکی از مؤسسات پژوهشی معتبر دنیا به نام انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) انجام میشود. نتایج و یافتههای بیش از پنج مطالعه تیمز باعث شد تا بسیاری از کشورهای شرکت کننده از طریق پژوهشهای متعدد به ریشهیابی نتایج نامطلوب ریاضی دانشآموزان در کشورهای خود بپردازند که از جمله یافتههای مشترک این پژوهشها، نقش بیبدیل دانش معلمان ریاضی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان است (محمدی، ۱۳۸۵). اهمیت این مسئله تا آنجاست که آیزنر بیان میکند: «معلم، یکی از حلقههای زنجیرهی نظام آموزشی و مؤثرترین عنصر آن است. ضعف و فتور درآن میتواند موجب از هم پاشیده شدن این زنجیره و شکست در دستیابی به اهداف باشد» (به نقل از محمدی، ۱۳۸۵، ص ۲). کریمی فردین پور (۱۳۸۳) نیز در بررسی اصل برنامه ریزی درسی در سند اصول و استانداردهای ریاضیات مدرسهای (NCTM، ۲۰۰۰) مینویسد: «مهمترین مطلب این است که دانشآموزان باید فرصت یادگیری ریاضی با ارزش را تحت راهنمایی معلمان متعهد و کارآمد، داشته باشند» (ص ۳۲).
در مطالعهای کارپنتر، پترسون و فنما (۱۹۸۸) کلاس درس یک معلم را در مدت زمان طولانی مشاهده کردند. مشاهده شد که، روشهای آموزشی او از یک دامنه به دامنه دیگر بسیار متفاوت بود. برای مثال، زمانیکه جمع و تفریق را تدریس میکرد، او راهبردهای متفاوت و انواع مسائل را استفاده میکرد و زمانی که کسر را تدریس میکرد، او فقط یک نوع از مسائل پایه را استفاده میکرد، گفتمان کلاسی نیز بسیار متفاوت بود. هنگام امتحان گرفتن، توانایی دانشآموزان در جمع و تفریق بیشتر بود. این نتیجه حاصل شد که دامنهای که معلم دانش مفهومی بیشتری دارد منجر به یادگیری بیشتر دانشآموزان میشود. در نتیجه دانش مفهومی و همچنین شیوههای کلاس درس تا حد زیادی در پیشرفت دانشآموزان تأثیر میگذارد. معلمان نه تنها باید دانش مفهومی را داشته باشند بلکه آنها نیز باید بدانند که چگونه بین ایدههای ریاضی ارتباط برقرار کنند. دانش و یادگیری در ارتباط نزدیک با یکدیگرند و فقط گرفتن «پاسخ درست»، سطح دانش را نشان نمیدهد و لزوماً نشان نمیدهد که دانشآموز یاد گرفته و یا مفهوم را درک کرده است.
فهرست مطالب
تعریف نظری دانش مفهومی
تعریف عملیاتی دانش مفهومی
فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش دانش مفهومی
دانش مفهومی
۸-۲-۱ دانش ریاضی برای تدریس
۸-۲-۲ اهمیت دانش معلمان در آموزش مناسب
۹-۲ باورهای معلمان ریاضی
جدول ۱-۲: رابطه بین باورها
اقتباس از: فدایی و احمدپور (۱۳۹۱)
پیشینه تحقیق
تحقیقات انجام شده خارجی
تحقیقات انجام شده داخلی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت