مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش و سرمایه فکری

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش و سرمایه فکری

دانلود چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش و سرمایه فکری بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدیداین فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۸۷
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری  پایان نامه رشته مدیریت

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش و سرمایه فکری

 
 

* با قیمت دانشجویی، ارزان و مناسب

** فایل منحصر به فرد، بصورت جامع و کامل و با منابع بروز و جدید خریداری کنید.

*** این فایل بصورت انحصاری برای فروشگاه فایلینا تولید شده و در هیچ جای دیگه ای بجز این فروشگاه پیدا نمی شود.

 
 
 
 
 
پیشگفتار:

در قرن بیستم اقتصاد مبتنی بر صنعت بود . در این قرن هر شرکتی و هر کشوری که دارایی های فیزیکی و سرمایه های مادی و مشهود بیشتری داشت ثروت بیشتری تولید می کرد. اما قرن 21 اقتصاد مبتنی بر دانش است. به عنوان مثال ستارامن[۱] و همکارانش به نقل از کندریک یکی از اقتصاد دانان آمریکا بیان می کنند که در سال ۱۹۲۵ نسبت دارایی های نامشهود به دارایی های مشهود 30 به 70 بود. اما در دهه 1990 به نسبت 63 به ۳۷افزایش یافت. استوارت[۲] سرمایه انسانی را مهمترین دارایی سازمان تلقی می کند . بنابراین انتظار می رود شرکت هایی که از سرمایه فکری و انسانی بالاتری برخوردارند عملکرد مالی آنها نیز بالاتر باشد.

سرمایه فکری سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهود است . امروزه سهم سرمایه فکری به دلیل تولید دانش و اطلاعات و درنتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد . به همین دلیل در سطح بنگاههای اقتصادی نیز عملکرد مالی شرکت ها می تواند تحت تأثیر دارایی های فکری و سرمایه انسانی قرارگیرد.( عباسی،۱۳۸۹)

در اقتصاد امروز ، دانش به عنوان مهمترین سرمایه ، جایگزین سرمایه مالی و فیزیکی شده است . در طول عصر صنعت بهای تمام شده دارایی ها ، کارخانجات ، تجهیزات و مواد خام بود که برای موفقیت یک تجارت لازم بود اما در عصر اطلاعات این استفاده موثر از سرمایه های فکری است که معمولاً در موفقیت یا شکست یک مجموعه مؤثر است . بنابراین مدیران نیاز دارند که بتواند اثر تلاش های مدیریت را بر عملکرد سازمان خود اندازه گیری کند . اغلب شاخص های عملی مدیریت دانش برای اندازه گیری دارایی های دانش یا سرمایه فکری متمرکز هستند و فرض می کند که خروجی مدیریت دانش بر میزان سرمایه گذاری سازمان مؤثر است .(همتی،۱۳۸۹)

نکته ی قابل بررسی آن است که  سرمایه فکری در واقع مدیریت سرمایه گذاری سازمان را بر عهده دارد که بنا بر نظر صاحبنظران در مقابل سرمایه فیزیکی قرار گرفته یا به نوعی مکمل آن است . سرمایه فکری ،دانشی است که می تواند به سود تبدیل شود و به عنوان دارایی پنهان شناخته می شود. بنابراین به کارگیری آن موجب افزایش توان رقابتی شرکت و سودآوری آتی آن می شود سرمایه فکری ، سرمایه ای است که ناملموس و نامشهود بوده و از لحاظ کمی اندازه گیری آن سخت و دشوار است . ولی از سویی باید به این نکته توجه داشت که ارائه شاخص های مدون و حتی الامکان کمی است که می تواند بکارگیری سرمایه فکری در سازمان را برای مدیران توجیه کند . این گفته لرد کلوین در اینجا می تواند صادق باشد و اهمیت تدوین شاخص ها و سنجش های اندازه گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری را نشان دهد : "وقتی از آنچه صحبت می کنید ، بتوانید آن را به صورت کمی و عددی بیان نموده و اندازه گیری کنید ، می توانید درک مناسبی از آن بدست آورید . اما در مقابل ، وقتی نتوانید منظور خود را به صورت کمی و عددی بیان کنید در واقع نمی توانید درک و شناخت مناسبی از آن حاصل نمایید "  لذا تاثیری که سرمایه فکری می توانند در ابعاد مختلف مالی و غیر مالی شرکت ایفا کند امری انکار ناپذیر است بنابراین شناسایی سهم آن درصورتهای مالی میتواند ضروری باشد (مادیشن[۳] 2011).

به بیان دیگر اقتصاد صنعتی جای خود را به اقتصاد دانش محور داد. در اقتصاد صنعتی عوامل اصلی تولید ثروت اقتصادی، داراییهای فیزیکی و مشهود مانند زمین، نیروی کار، پول و ماشین آلات و  میباشند و ترکیب این عوامل است که در نهایت موجب تولید ثروت می شود. در این نوع اقتصاد، دانش به عنوان کلیدی ترین عامل ایجاد ارزش و ثروت، نقش ناچیزی ایفا میکند. در اقتصاد دانش محور[۴] به دانش و سرمایه فکری[۵]به عنوان عامل اصلی تولید ثروت در مقایسه با سایر داراییهای مشهود و فیزیکی جایگاه مهمتری اختصاص مییابد. در بازارهای رقابتی فعلی که هدف سازمانها کسب سهم بیشتر بازار از طریق ایجاد مزیتهای رقابتی است، موفقیت یک سازمان در گروی بکارگیری و مدیریت عنصر دانش[۶] و سرمایه فکری در تمامی ابعاد سازمانی است.( زمانیان،۱۳۸۹)

 



[۱] Seetharaman A.

[۲] Stewart

[۳] Maditinos

[۴] Knowledge Based Economy

[۵] Intellectual Capital 

[۶] Knowledge

 
 
 
کلید واژه:
سرمایه فکری
عملکرد مالی
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه مشتری
مدیریت دانش
 
 
 
 
مقدمه:
سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است . یکی از اجزای دارایی نامشهود سرمایه فکری می باشد که تاثیر مهمی بر عملکرد و پیاده سازی استراتزیک سازمان دارد از این رو  شناسایی ، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است  و منجر به مشاهده ارزش واقعی سازمان ها می شود.( وطنی،۱۳۸۹). دراکر  (1993) اندیشمند معروف مدیریت می گوید:« ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانشی هستیم که در آن منافع اقتصادی اصلی، دیگر سرمایه بیشتر، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و … نیست. 
 
قرن ۲۱، قرن اقتصادی دانشی است.در اقتصاد دانشی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان یک عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر دارایی های مشهود فیزیکی ارجحیت بیشتری پیدا می کند. در این اقتصاد، داراییهای فکری بخصوص سرمایه انسانی جزو مهمترین دارایی های سازمان محسوب می شود و موفقیت بالقوه سازمانها ریشه در فعالیت های فکری آنها دارد تا دارایی های مشهود(صدقی گلدی، ۱۳۸۶). امروزه نحوه ی استفاده از دارایی های نامشهود تأثیر بسیار مهمی در موقعیت و بقای سازمان ها دارد. به طوری که این موضوع باعث بوجود آمدن حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی جدیدی در مدیریت شده است. 
 
در یک طبقه بندی ساده دارایی های نامشهود به دو دسته تقسیم می شود که یکی از مهمترین اجزاء آن سرمایه فکری است که تأثیر مهمی بر روی عملکرد و پیاده سازی استراتژی های سازمانی دارد از این رو، شناسایی، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است( گلدی صدقی، ۱۳۸۶).این پژوهش کوششی است از سوی محقق تا تاثیر  سرمایه فکری و اجزای سه گانه آن را بر عملکرد مالی بانکها(به طور خاض بانک پارسیان )بسنجد.
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده : ۱
 
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق ۱۷
بخش اول مدیریت دانش ۱۷
۱-۱-۲)تعاریف مدیریت دانش ۱۸
۲-۱-۲) روند مدیریت دانش: ۱۸
۳-۱-۲) ویژگی های مدیریت دانش: ۱۹
۴-۱-۲) اصول مدیریت دانش: ۲۰
۵-۱-۲) نظریه های مدیریت دانش: ۲۱
۶-۱-۲) دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش: ۲۱
۷-۱-۲) اهداف مدیریت دانش: ۲۲
۸-۱-۲) گامهای مدیریت دانش: ۲۲
۹-۱-۲) عوامل کلیدی موفقیت دانش: ۲۴
۱۰-۱-۲) مدل های پیاده سازی مدیریت دانش ۲۷
۱-۱۰-۱-۲) مدل هیکس ۲۷
۲-۱۰-۱-۲) مدل مک الروی ۲۸
۳-۱۰-۱-۲) مدل بک من ۲۹
۴-۱۰-۱-۲) مدل ۷C 30
۵-۱۰-۱-۲) مدل نوناکا و تاکوچی ۳۱
۲-۱-۱۰-۶) مدل پایه های ساختمان دانش ۳۵
بخش دوم سرمایه فکری ۳۸
۲-۲) سرمایه فکری: ۳۹
۱-۲-۲) اجزای سرمایه فکری: ۴۰
۱-۱-۲-۲) سرمایه انسانی: ۴۰
۲-۱-۲-۲) سرمایه ساختاری: ۴۱
۳-۱-۲-۲) سرمایه رابطه ای: ۴۱
۲-۲-۲) فرایند مدیریت سرمایه فکری: ۴۲
۳-۲-۲) تاریخچه سرمایه فکری: ۴۴
۴-۲-۲) مدیریت دانش و سرمایه فکری: ۴۶
۵-۲-۲) نظریه های مربوط به سرمایه فکری: ۴۷
۶-۲-۲) مدل ها والگوهای سرمایه فکری: ۴۹
۱-۶-۲-۲) ادوینسون و  مالونه  ( 1997) 49
۲-۶-۲-۲) سویبی (۱۹۹۷) ۵۰
۳-۶-۲-۲) استوارت (۱۹۹۷) ۵۱
۴-۶-۲-۲) پتی  ( 2000) 51
۵-۶-۲-۲) چن و همکارانش (۲۰۰۴) ۵۲
۷-۲-۲) اندازه گیری سرمایه فکری: ۵۳
۸-۲-۲) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری : ۵۴
۹-۲-۲) منافع و مزایای اندازه گیری سرمایه فکری : ۵۵
۱۰-۲-۲) پیچیدگی اندازه گیری سرمایه فکری از نظر روس( ۱۹۹۷): ۵۵
۱۱-۲-۲) طبقه بندی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری: ۵۶
۱-۱۱-۲-۲) طبقه اول: روش های سرمایه فکری مستقیم ۵۶
۱-۱-۱۱-۲-۲) مزایای روش های سرمایه فکری مستقیم: ۵۶
۲-۱-۱۱-۲-۲) معایب روش های سرمایه فکری مستقیم: ۵۶
۲-۱۱-۲-۲) طبقه دوم: روش های سرمایه گذاری بازار ۵۸
۳-۱۱-۲-۲) طبقه سوم: روش های بازگشت روی دارایی ها ۵۹
۴-۱۱-۲-۲) طبقه چهارم: روش های کارت امتیازی ۵۹
۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری : ۶۰
۱-۱۲-۲-۲) ارزش افزوده اقتصادی: ۶۰
۲-۱۲-۲-۲) ارزش نامشهود محاسبه شده : ۶۱
۳-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری روش کارت امتیازی متوازن : ۶۱
۴-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری هدایت کننده اسکاندیا: ۶۲
۵-۱۲-۲-۲) کیوی توبین: ۶۳
۶-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری ارزش بازار به دفتر : ۶۳
۷-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری برگه متوازن نامحسوس : ۶۴
۸-۱۲-۲-۲) روش های اندازه گیری سرمایه فکری امتیازات ثبت شده تقدیر موزون : ۶۴
۹-۱۲-۲-۲) حسابداری منابع انسانی ۶۵
۱۰-۱۲-۲-۲) ترازنامه نامرئی : ۶۶
۱۱-۱۲-۲-۲) جستجوگر ارزش: ۶۶
۱۲-۱۲-۲-۲) نتایج امتیازی زنجیره  ارزش : ۶۷
۱۳-۲-۲) شاخصهای عملکرد مالی: ۷۲
۱۴-۲-۲)فرمولهای محاسباتی و روشهای کمی جهت محاسبه ارزش سرمایه های فکری: ۷۳
بخش سوم پیشینه تحقیق ۷۶
۳-۲) پیشینه تحقیق: ۷۶
۱-۳-۲) تحقیقات مشابه داخلی ۷۶
(۲-۳-۲تحقیقات مشابه خارجی ۸۲
 
 منابع 
 
 
 
 
 
فهرست جدول ها
جدول (۲-۱)عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش(زمردیان و رستمی،۱۳۸۹،۵۰) ۲۰
جدول (۲-۲) تبدل دانش بین شکل های نهان و آشکار آن ۲۶
جدول(۲-۳)تلاش های تاثیر گذار بر سیر تاریخی سرمایه فکری( خاوندکار و متقی،۱۳۸۸، ۴۷-۴۸) ۳۴
جدول (۲-۴)طبقه بندی سرمایه های فکری از دیدگاه پتی و گوتری ۳۸
جدول(۲-۵)شمای کلی روش های اندازه گیری سرمایه فکری ۵۲
جدول۲-۶) : راهنمای فرمولهای سرمایه فکری ( انواری رستمی و همکاران ، ۱۳۸۴) ۵۴
 
 
 
فهرست شکل ها
شکل ۲-۱- مدل ۷C 23
شکل ۲-۲ مدل حلزونی مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی ۲۴
شکل۲-۳ – نحوه و اجزای شکل گیری مراحل چهارگانه مدل نوناکا و تاکوچی ۲۵
شکل۲-۴ مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش ۲۷
شکل(۲-۵) فرآیند مدیریت دانش(دستگیر و محمدی، ۸۸) ۳۲
شکل(۲-۶)طرح ارزش اسکاندیا ۳۷

شکل(۲-۷)مدل چن و همکارانش از سرمایه فکری و روابط بین آنها

 

 

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
پشتیبانی همیشگی توسط :
maryam.alkasir70@gmail.com
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

۳۹

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: