مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کاربرد باز مهندسی در تحول اداری

کاربرد باز مهندسی در تحول اداری

در این مقاله ضمن ارائه مفاهیم ،اصول و روشهای این نگرش ، به این سؤال اساسی پرداخته می شود که آیا باز مهندسی می تواند به عنوان نظریه ای برای تحول اداری کشور ، مورد استفاده قرار گیرد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۲۸
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

کاربرد باز مهندسی در تحول اداری 

 
چکیده 
یکی از رویکردهایی که در جهت ایجاد تحول سازمانی در بخش خصوصی به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته ، مهندسی دوباره فرایندهای کاری یا به طور خلاصه باز مهندسی است . این رویکرد در اواخر دهه ۸۰ میلادی در برخی از شرکتهای تجربه و در آغاز دهه ۹۰ مطرح شد .در این مقاله ضمن ارائه مفاهیم ، اصول و روشهای این نگرش به این سؤال اساسی پرداخته می شود که آیا باز مهندسی می تواند به  عنوان نظریه ای در تحول اداری کشور مورد استفاده قرار گیرد ؟ در این صورت اصول مناسب برای به کارگیری آن در شرایط اداری ایران کدام است ؟
 
باز مهندسی ، یعنی ، کنار گذاشتن بخش بزرگی از دانش و یافته های دویست ساله اخیر مدیریت  صنعتی . در باز مهندسی مهم این است که با یاری گرفتن از نیازهای امروز بازار فناوری نوین ، چگونه کار را سازمان دهیم . بنابراین آنچه که در فلسفه باز مهندسی به چشم می خورد ، تغییر ساختار سازمانی با توجه به مقتضیات زمان و پیشرفتهای فناوری در جهت ماندگاری سازمانی است .اصول باز مهندسی عبارت است از سازماندهی بر مبنای فرآیند ، ساده سازی فرایندها ، یکپارچه سازی فرایندها ، تفکیک فرایندهای همنام بر اساس حجم کار ، و نیز استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در جهت تحول سازمانی . کلیه این اصول با اندکی تعدیل در تحول اداری می تواند اثربخش باشد .به طور کلی باز اندیشی درباره فعالیتهای دولتی ، مهمترین کمکی است که رویکرد باز مهندسی می تواند به این بخش کمک کند . 
 
 
کلمات کلیدی:

تحول اداری

باز مهندسی

تحول سازمانی

 
مقدمه 
تحول اداری ،‌نیازمند نظریه ای مبتنی بر شناخت تنگناها و مشکلات اداری کشور و ارائه راه حل های لازم برای رفع آن است . بدون وجود چنین نظریه ای که در برگیرنده اصول و روشهای عملی می با شد ، دگرگون سازی امکان  پذیر نیست .برخی از نظریه ها و رویکردهای مربوط به تحول سازمانی ، در تلاش برای تحول اداری به کار رفته و آزمون شده است . هرچند مبدأ پیدایش این نظریات بخش خصوصی بوده ، ولی به کارگیری آ‌نها در بخش دولتی در بسیاری از کشورها ، متداول و در برخی موارد اثر بخش بوده است .در کشور ما نیز برخی از این نظریه ها و رویکردها و اصول و فنون مربوط به آنها ، در دستگاههای دولتی به بوته آزمون گذارده شده است .
 
اجرای مدیریت کیفیت فراگیر  (TQM) ، تلاش برای استقرار مدیریت مشارکتی ، سعی در اجرای نظام پیشنهادها و تلاش برای بهبود مستمر فرایندهای اداری از جمله کوششهایی است که با استفاده از تفکر مبتنی بر تحول و توسعه سازمانی برای ایجاد تحول اداری صورت پذیرفته است .بررسی همه جانبه این نظریه ها و رویکردها پیش از به کارگیری ‌آنها در نظام اداری کشور ، می  تواند از یک سو از تجویز نامناسب آ‌نها  جلوگیری و از سویی دیگر از هزینه های بی مورد پیشگیری کند . سازگار کردن این نظریات با شرایط اداری کشور واستفاده به جا و مناسب ‌آنها می تواند بر اثر بخشی ‌آنها در ایجاد تحول بیفزاید .
یکی از رویکردهایی که در جهت ایجاد تحول سازمانی در بخش خصوصی به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته ، باز مهندسی فرایندهای کاری یا به طور خلاصه باز مهندسی است . این رویکردها که در اواخر دهه ۸۰ میلادی در برخی از شرکتهای بزرک تجربه شد ، در آ‌غاز دهه ۹۰ درقالب دو مقاله علمی – کاربردی در مجلات اسلون و هاروارد تقریباً به طور همزمان مطرح شد . دانپورت و همر (۱۹۹۰) دو تن از نظریه پردازانی بودند که این نگرش را برای ایجاد تحول سازمانی پیشنهاد کردند . طولی نکشید که این رویکردها در شرکتهای کوچک و بزرگ جهان تجربه شد ومقالات و کتابهای متعددی درباره آنها به رشته تحریر در آمد .
 
در این مقاله  ضمن ارائه مفاهیم ،اصول و روشهای این نگرش ، به این سؤال اساسی پرداخته می شود که آیا باز مهندسی می تواند به عنوان نظریه ای برای تحول اداری کشور ، مورد استفاده قرار گیرد ؟ در این  صورت ، اصول مناسب برای به کارگیری آن در شرایط ایران ، کدام است ؟شناخت عمیق و ریشه ای مفاهیم و روشهای اجرایی این رویکرد و مقایسه آ‌ن با شرایط اداری ایران ، رویه ای است که برای دستیابی به پاسخ پرسشهای مقاله به کار رفته است . به عبارت دیگر فلسفه ، مفروضات ، اصول و روشهای اجرایی باز مهندسی تشریح و در هر مورد مقایسه لازم با شرایط نظام اداری کشور ، انجام می پذیرد . 
 
 
فهرست مطالب
۱- چکیده   1
۲- مقدمه ۲
۳- فلسفه ی بازماندی ۴
۴- مفروضات ۶
۵- اصول  بازماندی ۱۵
  6- سازمان دهی برمبنای فرآیند ۱۵
 7- ساده سازی ۱۹
 8- یکپارچه سازی ۲۰
  9- تفکیک فرآیندهای هم نام براساس حجم کار ۲۱
۱۰- استفاده از فناوری  اطلاعات و سیستم های یکپارچه ۲۲
۱۱- روش های اجرایی ۲۴
 12- منابع و مأ خذ 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: