تحقیق تاریخچه تأسیس ایران خودرو
تحقیق تاریخچه تأسیس ایران خودرو
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 22 |
شركت سهامی عام كارخانجات صنعتی ایران خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تأسیس كارخانجات اتوبوس سازی و ساخت قطعات و لوازم اتومبیل و تولید محصولاتی از این قبیل در تاریخ 27 مرداد 1321 ، با سرمایه اولیه صد میلیون ریال و تعداد هزار سهم ، هزار ریالی به ثبت رسید و از مهر ماه 1342 فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز كرد . ایران خودرو از اولین شركتهایی بود كه قانون گسترش مالكیت واحدهای تولیدی یرا به نحو كمل احرا كرد و 49% سهام آن به كاركنان و مردم واگذارگردید . این شركت به موجب بند الف ، قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب سهام 14/6/1358 شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت ، ملی اعلام شد . شركت سهامی عام كارخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوز صادره از سوی هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ 27/2/1367 به نام شركت ایران خودرو سهامی عام تغییر یافت . ساخت سواری در تاریخ 25 اسفند 1344 وزارت اقتصاد به كارخانجات صنعتی ایران ناسیونال اجازه داده شد در مورد ساخت اتومبیل پیكان اقدام كند . اجازه تأسیس كارخانه ساخت انواع اتومبیل سازی از نوع چهارسیلندر در تاریخ 20/4/1365 به این شركت داده شد . شركت فوق بر اساس قراردادی با كارخانه روتس انگلستان وابسته به گروه كرایسلر موفق به دریافت مجوز مونتاژ نوعی اتومبیل هیلمن هانتر و ساخت آن در ایران به نام پیكان شد . در سال 1346 تأسیسات اتومبیل سازی پیكان با ظرفیت اولیه سالانه تولید 6000 دستگاه در سالن تولید پیكان استقرار یافت و بعد از افتتاح این سالن در سال 23/2/1346 ، اولین اتوموبیلهای سواری تولید شد . بعد از تعطیلی خطوط تولیدی شركت تالبوت و لغو قرارداد بین آنان برای تأمین قطعات قوای محركه در سال 1346 ، استمرار تولید پیكان در داخل كشور در دستور كار قرار گرفت . پس از تحقیقات گسترده ، استفاده از نیروی محركه جدید به جای نیرو محركه اصلی پیكان مورد تایید واقع شد بر اساس قراردادی با شركت فرانسه ، این شركت موافقت نمود نیاز ایران خودرو به شصت هزار دستگاه موتور و سیستم تعلیق پژو 504 برای نصب بر روی بدنه پیكان فعلی به مدت شش سال تامین نماید . در این راستا موتورهای مصرفی در اتومبیلهای پژو L 504 ، گیربكس اصلاح شده پژو 504 و میل گاردن سواری 504 ، به عنوان نیرو محركه جدید انتخاب شد . این خودروی جدید با بدنه پیكان و نیرومحركه پژو 504 تحت عنوان پیكان 1800 در خط تولید قرار گرفت . با اجرای این طرح ، از مصرف سوخت پیكان به میزان 30% كاسته شد و قدرت آن به میزان 20% افزایش یافت . با توجه به قدمت طراحی بدنه پیكان و خارج از رده بودن تكنولوژی ساخت آن و نیاز شدید سرمایه گذاری مجدد برای قالبهای بدنه و تجهیزات مورد نیاز ، ایرن خودرو تصمیم گرفت در سال 1368 پژو 405 را در مدلهای GLX GL تولید كند . این خودرو در سال 1987 با مدرن ترین تكنولوژی به عنوان جدیدترین مدل پژو به بازار عرضه شد و در سال 1988 به عنوان بهترین اتومبیل سال در اروپا و همچنین اتومبیل صادراتی به امریكا انتخاب شده بود .ساخت مینی بوس در سال 1344 ساخت و تولید مینی بوس مدل 319 در مجتمع شمالی شركت آغاز شد . در سال 1348 سالن تولید مینی بوس برای ساخت مدلهای 309 شاسی كوتاه ، 14 نفره و آمبولانس با تولید روزانه 7 دستگاه بهره برداری شد . در تاریخ 16/6/1372 محصول جدید این كارخانه با نام كاروان پارك با استفاده از موتور و شاسی مینی بوس 508 سقف بلند تولید شد .
قوانین ارسال دیدگاه در سایت