مقاله نفوذ متقابل موسیقی ایران به غرب و خاورمیانه
مقاله نفوذ متقابل موسیقی ایران به غرب وخاورمیانه مقاله نفوذ متقابل موسیقی ایران به غرب وخاورمیانه فایل ورد مقاله نفوذ متقابل موسیقی ایران به غرب وخاورمیانه
مقاله نفوذ متقابل موسیقی ایران به غرب و خاورمیانه
دسته بندی | صنایع دستی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 71 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 89 |
دریافت فایل
توضیحات:
تحقیق درباره نفوذ متقابل موسیقی ایران به غرب وخاورمیانه دارای 89 صفحه قابل ویرایش.در قالب Word.
بخشی از متن :
مقدمه
با توجه به موضوع پروژه در رابطه با نفوذ متقابل موسیقی ایران به غرب وخاورمیانه، سعی شده است كه تأثیرات عوامل مختلف بر موسیقی ایرانی در زمانها ودورههای مختلف بررسی شود.
این عوامل در طول تاریخ داریا سه جنبه حذفی، كاهشی و ارتقایی میباشد.
با درنظرگرفتن این مطالب ابتدا به پیدایش موسیقی پرداخته شده است و موسیقیدر عهد باستان مورد پژوهش قرار گرفته است. در این راستا موسیقی یونان پایه موسیقیغربی و موسیقی ایران پایه موسیقی شرقی شده است.
پس از آن موسیقی ایران در دورههای مختلف تاریخ بررسی شده است و ازجنبههای تكنیكی و زیباییشناسی مورد پژوهش قرار گرفته است كه تكنیك خود شاملآلات موسیقی و علم میشود.
در زمینه آلات موسیقی پس از حمله اعراب به ایران به علت اینكه اعراب از خودفرهنگ و تمدنی نداشتند، فرهنگ ایرانی را اقتباس كردند و در این راستا موسیقی ایران وآلات موسیقی ایران نفوذ شدیدی بر آنها داشته است.
ریشه اكثر سازهای اعراب از آلات موسیقی ایران گرفته شده است و آنها تنها بااضافه یا كم كردن سیم نام ساز را عوض كرده و آن را به خود اختصاص دادهاند.
در كشورهای دیگر مانند یونان، تركیه، هند و… نیر آلات موسیقی ایرانی نقش بسیاراساسی داشتهاند. ایرانیها از نظر علمی در موسیقی بسیار پیشرفته بودهاند. فارابی، ابنسینا و.. از جمله اشخاص ایرانی بودند كه در مورد موسیقی كتاب نوشته و كتب آنها بهزبان لاتین نیز ترجمه و در دانشگاههای اروپا تدریس میشده است. همچنین اولین مدرسهموسیقی توسط شخص ایرانی به نام زریاب تأسیس شد.
در زمینه زیباییشناسی نیز موسیقی ایران در دورههای مختلف تاریخ موردبررسی قرار گرفته است كه این زیباییشناسی بر فرهنگ و جامعه تأثیرگذار میشود. دراین مورد نیز قدرت تأثیر، تحلیل میشود به صورتی كه دورهای موسیقی ایران، تأثیرگذارو دورهای دیگر تأثیرپذیر بوده است و همچنین عوامل و شرایطی كه باعث تأثیرپذیریموسیقی ایران از موسیقی غرب شده است مورد پژوهش قرار میگیرد.
از دوره قاجاریه به بعد موسیقی غرب نفوذ بسیار شدیدی بر موسیقی ایران داشتهاست، به گونهای كه با استخدام اساتیدی چون موسیو لومر و موسیقی دانهایچكسلواكی، پیدایش شعبه موزیك نظام و دارالفنون، تأسیس هنرستانهای عالیموسیقی، تشكیل اركستر، ورود گرامافون و دستگاههای ضبط و صفحه به ایران و…موسیقی غربی تأثیر خود را به طور مشهود بر موسیقی ایران پدیدار ساخته است.
سنت و سبك نیز كه از المانهای زیر مجموعه فرهنگ میباشند، در موسیقی ایرانیبررسی شده است، به صورتی كه با توجه به میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری موسیقیایران و پس از پیدا نمودن نقاط عطف آن با موسیقی دیگر ملل، به اصالت موسیقی ایرانپرداخته شده است، به طوری كه فرم موسیقی ایرانی، ترانههای محلی و عامیانه، موسیقیفولكلور و… مورد پژوهش قرار گرفته است كه در آخر به ارزش هنری موسیقی ایرانیمیانجامد.
فصل اول
تاریخ موسیقی ماقبل تاریخ
تاریخ موسیقی ماقبل تاریخ:
نخستین انسان ساكن غارها كه با دمیدن در استخوانی توخالی از آن صدائی بیرونكشید، راه پرفراز و نشیب و پرماجرائی را آغاز نمود كه به اركستر سمفونیك امروزرسیده است.
از اسم و رسم مخترع موسیقی متأسفانه اطلاع دقیقی در دست نیست چه دفاترسجل احوال و همچنین ثبت اختراعات، ظاهراً در قرون ماقبل تاریخ چندان رواج نداشتهاست. بنابراین و به ناچار، محققین امروز مجبوراند در این باره به بررسی اشیائی كهباستانشناسان از دل خاك بیرون میكشند بپردازند و یا اشكال و خطوطی را كه بردیوارههای غارهای قرون نخستین كشف شده است، مطالعه نمایند تا بلكه از این راهدرباره آغاز و ریشه موسیقی حدثی بزنند و یا فرضیهای به دست آورند. شاید روزی دراین باره اطلاعات ذیقیمتی در اختیار اعقاب كنجكاو خود بگذارند. ولی به هر حال، تاكنونحتی از اینكه كی و چگونه انسان، برای نخستین بار، زبان و اصوات ملفوظی اختیار كردهو به كار برده است اطلاعاتی در دست نمیباشد. به علاوه به درستی مشخص نیست كه آیااجداد كهنسال ما، به آواز پیش از كلام و به رقص پیش از آواز پرداختهاند یا پس از آن؟
از تحقیقات انجام شده مشخص شده است كه لذت حاصله از شنیدن برخی ازصداهای طبیعت مثل: وزش باد، ریزش آب، صدای حیوانات و غیره… منجر به برانگیختنانسان در تقلید صداها به یاری حنجره شده است.
بسیاری از متخصصین بر این باورند كه پیدایش موسیقی از ریتم آغاز شد. ریتم بهصورت خالص یعنی رضایت وخوشی عزیزی كه از ایجاد و یا شنیدن صدای سادهای كهبه فواصل معینی تكرار شود. احساس میشود. بدویترین موجودات نسبت به هر چیزیكه حالت نوسان و رفت و برگشت متناوب و درستی در برداشته باشد، حساسیت نشانمیدهد.
در هر صورت موسیقی دانان دوره غارها، در جستجوی آنچه كه در پیرامون خود،به كار ایجاد صدا میآمد، برخاستهاند. ولی ظاهراً در بدو امر ایجاد صداهای ترسناكبیشتر از الحان خوش آیند، منظور اینان میبوده است.
اختراع و ساختن سازهای مختلف با آلات ضربی آغاز یافته و یك قطعه چوبتوخالی استخوان و جمجمه حیوانات و یك قطعه پوست گسترده، مهمترین عواملنخستین نمونه سازهای ضربی امروز را تشكیل دادهاند. موسیقی جاز امروز، كه برخی ازآلات ضربی بومی از قبیل «وود بلوكس» (Wood blocks) «ماراكا»، «كلاو» و «توم توم»را مجدداً زنده كرده، از این راه از فاصله موجود بین مجالس رقص امروز و مجالس رقصعصر حجر، به حد محسوسی كاسته است. سیاهان آفریقای مركزی با «تام – تام» وهندیان با گام طبلهای خود، در توسعه بخشی سازهای ضربی اركستر انسان نخستین،تشریك مساعی مؤثری نمودهاند.
در امر اختراع و كشف سازهای دیگر، مسلماً تقدیر و پیش آمد، نقش مهمی داشتهاست. هنگامی كه بدین نكته پی برده شد كه با نفس آدمی میتوان جریان بادی ایجاد نمود،و با حس آن در لولهای و تراكمش بر جدار آن، اصوات معینی بدست آورد. یك مسئلهاساسی حل شده بود و باقی مسائل فرعی و كم اهمیت مینمود. از این پس، اجداد ما به تنوعشكل، حجم، قطر و جنس لولههای صوتی پرداختند و به تدریج دهانه لوله اصلاح شد. بهطوری كه بر آن صفحه ظریفی (قمیش) افزودند كه به صدای آن رنگ و جلای تازهایمیبخشید. كار تعبیه سوراخهائی بر لوله مزبور تكامل یافت، مخزنهای هوائی و ریههایمصنوعی كه قویتر از ریههای آدمی بود ایجاد شد تا ارائه صداها بدون خستگی عملیباشد. بدین گونه اندك اندك سازهای زیبائی كه در دست نوازندگان اركسترهای امروزیمیبینیم به وجود آمد. اكثر سازهای بادی منجمله ارگ كه در حقیقت نی انبان عظیمی بیشنیست، از چنین اصل و نسبی ریشه میگیرند.
در مورد سازهای زهی انسان ابتدائی اصل قابلیت ارتجاع را دریافت و آن را درسلاحهای شكاری خود مثل تیر و كمان به كار بست. او پس از پرتاب تیر متوجه صدائیمیشد كه از نوسان سیم كمان در حال برگشت به حالت اولیه خود برمیخاست.
بدین گونه یك نوع «هارپ» یك سیمی كشف شد. پس از مدتی انسان ابتدائیسیمهای متعددی بر كمان خود بست و از آن، صداهای متعددی بیرون كشید و همین امربه اختراع سازهای «لیز»، «عو»، «سیتار»، «گیتار» و «هارپ» انجامید.
در ابتدا، به لرزه درآوردن سیمها فقط با عمل كشیدن آن صورت میگرفت و مدتیطول كشید تا لرزاندن آن به وسیله مالش رواج یابد. پس از آن كمان شكارچی ابتدائیاساس ساختمان «آرشه» را تشكیل داد. ساختمان این سازهای مقدماتی به تدریج رو بهتكامل رفت، اسلوبهای جدید استخوان، چوب، عاج، استعمال فلزات و افزودن«صندوقچههای طنینی» (Caissed de resonance) در صنعت ساختن آلات موسیقیتأثیری به سزا و فوری بخشید.
موسیقی در دورهها و مناطق مختلف و در میان تمدنها و آداب و رسوم گوناگون،پیوسته نقشی همانند به عهده داشته است.
عاشق دلخسته از تارهای ساز خود میخواسته كه وصف حالش را بنماید، طبل وشیپور حس جنگجوئی سربازان را به هیجان آورده و آواز جمعی وسیلهای برایسپاسگذاری به درگاه قدرتهای آسمانی بوده است.
سخن آخر
از آن زمان كه بشر صورت هستی یافت و خود را باز شناخت خود به خود یكی ازبهترین و طبیعیترین سازهای موسیقی را كه حنجره یا نای است به همراه داشت. از طریقآن گریه كرد، هندید، صدا تولید نمود و بالاخره صحبت نمود و پس از اندكی دیرتر آوازخواند و سپس طی مراحل، موسیقی را پدید آورد.
بعدها پس از صد سال به اولین ساز مصنوعی نیز پی برد كه همان لولههای توخایبود كه شبیه نای، با اندك دمیدنی در آن صدا به وجود میآمد، بشر وزن را از صداهایمنظم و مختلف طبیعت به دست آورد، آهنگ موزون در راه رفتن، ضربات نبض، نوایخوش آیند آبهای روان، سقوط آبشارها و فرود آمدن قطرات باران به روی آب و برگدرختان و امثال آنها كه همگی حكم تعلیم دهنده بشر اولیه را داشتند.
همچنین ترس از عوامل طبیعی مانند رعد و برق و زلزله و طوفان و حتی تاریكی،عقاید دینی و مابعد طبیعه را به وجود آورد و انسان به یك قدرت مافوق كه سبب كلیه ایناعمال و حركات طبیعی است ایمان آورد و برای حفظ وجود خود و غلبه بر ترس به خدایانتوسل جست و در نتیجه برای پرستش آنان آوازهائی خواند كه تدریجاً شكل سرودمذهبی به خود گرفت و آوازهای دسته جمعی برای عبادت درگاه الهی به وجود آمد.
در موسیقی غیرمذهبی هم، ابتدا رقص و آوازهای ضربی مورد توجه انسان قرارگرفت.
در هر صورت تحقیقاتی كه به موسیقی ماقبل تاریخ صورت گرفته است كمتر حاكیاز تفوق قوم و ملت مخصوصی بر اقوام و ملل دیگر است و در همه تمدنها و دورههانقشی همسان ایفا كرده است.
فصل دوم
موسیقی در دنیای قدیم
پیدایش موسیقی:
انسان در میان اصوات طبیعت مانند صدای آبشار، ریزش باران، وزش باد، چهچهبلبل و… به دنیا آمد و مبانی موسیقی را از طبیعت آموخت. به تدریج انسان متوجه شد كهصداهای منظم در تنظیم كار و تهییج فعالیت او تأثیر دارند. از آن وقت برای حركت دادنسنگ بزرگ با آوازهای موزون بر قدرت كار خود میافزاید.
ترس از عوامل طبیعی باعث پیدایش عقاید دینی شد به طوری كه انسانها برای غلبهبر آن به خدایان متوسل شدند و عبادت آنها شامل آوازهائی بود كه با مرور زمان بهصورت سرودهای مذهبی و آوازهای دسته جمعی درآمد.
در موسیقی غیرمذهبی انسان ابتدا به آهنگ رقص و آوازهای ضربی توجه كرد.
بشر ابتدا با ضربهای ساده مانند 4/3 و 8/6 كه با قدمهای او هم وزن بود آشنا شد،سپس به ضرب 4/3 و 8/6 كه هنوز هم از ریتمهای بسیار معمول روستائی است پی برد.آوازهای بدوی نیز از ضرب و نوای موسیقی به وجود آمد. به همین جهت میتوان گفت كهشعر و موسیقی و رقص تاریخ خود را از یك زمان آغاز كردهاند.
اقوام سفیدپوست آسیای غربی بیش از همه در پیدایش هسته موسیقی اهمیت دارند.
ابتدا كشورهای سامی مانند مصر، بابل، سومر و اسرائیل بنیان موسیقی راگذاشتند و در كشورهای آریائی، یونان و ایران بعد از آنها به موسیقی توجه پیدا كردند. ازنظر علمی یونان پایه موسیقی غربی و ایران اساس موسیقی شرقی را بنیان نهادند.
موسیقی سومریها:
قدیمیترین سازهای موسیقی در حفریات خرابههای اور واقع در بینالنهرین كشفشده است. این سازها از آثار قوم سومری است كه 3000 سال پیش از میلاد مسیح در اینناحیه حكومت داشتهاند. نقش برجستهای كه در داخل آرامگاه یكی از پادشاهان اور دیدهمیشود یك صحنه از رقص آن زمان (2700 سال پیش از میلاد) را با یك نوازنده چنگ وزنی در حال رقص مجسم میكند.
تحقیقات به دست آمده نشان میدهد كه در عهد سومریان سه نوع رهبری برایسرایندگان موجود بوده است:
رهبری در سطح عالی، رهبری در سطح متوسط و رهبری در سطح پایین، كار اینسومی در درجه ناچیزی بوده است. رهبران سرایندگان سومری «گلماه» شخصیتاجتماعی بالائی داشتهاند و جایگاه مقدسی را اشغال میكردهاند. این رهبران سراینده،همانند آوازه خوانان كلیسای مسیحیت در اروپا، به شكل اصناف سازمان یافته، جایگاهخاصی را در مكتب خانه معبد به خود اختصاص میدادهاند. در این مكان بود كه اسرارمقدس روحانی را میآموختهاند. اسراری دربرگیرنده آموزش دقیق الحان موسیقیائی كهفراگیریشان به زمان طولانی نیاز داشت.
از وظایف موسیقی دان معابد سومری كرخوانی بوده است. وظایف امور تدین نیزبه همین شخص واگذار شده بود كه كارش سرودخوانی و ماتم گرفتن برای طلب مغفرتبود و این شخص كمتر در جمع امور غیر روحانی شركت داشته است.
سردسته آوازه خوانان یا متخصص آوازهای غنایی گاه گاهی و نه همیشه، آوازخود را با ساز همراه میساخته است.
رونوشتی از یك نوحه كهن سومری در دست است كه در آن اكثر زنان شهرهایمتفاوت شركت میكردند.
از ابزار موسیقیایی كه در مراسم عبادت سومریان، به كار میرفته است، چنگجایگاه معتبری داشته است.
به طور كلی هرگاه از موسیقی سومری سخن به یان میآید منظور یك «كر عبادی»است و به ندرت حرفی از «ملودی» به میان میآید.
به هر صورت موسیقی سومری، فرمی آوازی داشته است كه خود را به شكلمناجاتهای دستهجمعی نشان میداده است.
موسیقی مصر:
موسیقی در مصر قدیم بیش از كشورهای دیگر اهمیت روحانی داشت. آواز مذهبیرا فرعون شخصاً در برابر مجسمه خدا به حال استغاثه میخواند و مردم پشت سر اوسرود را تكرار میكردند. در موسیقی غیرمذهبی نیز آهنگهای رقص معمول بود.
در دیوارهای احرام ثلاثه و معابر مصری چند صحنه از رقص قدیم این كشورنقاشی شده است.
مجسمه كوچك یك رقاصه كه مربوط به 5000 سال پیش از میلاد است، در حوالیاهرام كشف شده است. آهنگ رقص با نی لبك، چنگ و كرنا (cornet) نواخته میشد وضرب آهنگ با كف زدن و ضربات دست رعایت میشد.
موسیقی اسرائیل:
ملت اسرائیل مانند مصریها در موسیقی بینالملل قدیم دنیا متمایز بودند. در مذهبیهود صورت سازی و مجسمه سازی تحریم شده بود و یهودیان ناگزیر ذوق هندی خودرا به شعر و موسیقی معطوف كردند. به همین جهت موسیقی نزد این ملت مقام بسیاربزرگی یافت.
موسی از یوبال (Jubal) به نام پدر نوازندگان چنگ (شالومو Hhalumeau)یادآوری میكند. در بارگاه سلیمان، خوانندگان، با سنج و سینار و هارپ وارد معبدمیشدند و دو كشیش با شیپورهای خود ورود آنها را اعلام میكردند. در اخبار یهودیانآمده است كه داوود برای سپاسگذاری با چهار هزار نوازنده سازهای زهی به درگاه خدانیایش میكرد.
آوازهائی كه از روی روایات پیشوایان مذهبی خوانده میشد «پسالموس Psalums»نام داشت و بعضی از آنها به همراهی سازهای زهی اجرا میشد. در جشنهای مذهبیسازهای ضربی مانند طبل و سنج با مراسم باشكوهی به كار میرفت.
و…
فهرست مطالب :
مقدمه 1
فصل اول
تاریخ موسیقی ما قبل از تاریخ 3
– موسیقی ما قبل تاریخ 4
– سخن آخر 7
فصل دوم
موسیقی در دنیای قدیم 9
– پیدایش موسیقی 10
– موسیقی سومریها 11
– موسیقی مصر 12
– موسیقی اسرائیل 13
– موسیقی یونان 13
– سخن آخر 15
فصل سوم
موسیقی ایران باستان (قبل از اسلام ) 17
– – سابقه فرهنگ باستانی موسیقی ایران 18
– – سرودههای اوستا 19
– – موسیقی هخامنشیان 21
– – موسیقی سلوكیان و اشكانیان پس از حمله اسكندر به ایران 22
– – نفوذ تمدن یونان در ایران 23
– – موسیقی ساسانیان 23
– – سخن آخر 25
فصل چهارم
موسیقی ایران پس از حمله اعراب (صدر اسلام ) 27
– – اقتباس عرب از هنر موسیقی ایرانی 28
– – معرفی چند تن از شخصیتهای موسیقی ایران 34
– – سازهای موسیقی از دوره اسلام 38
– – سخن آخر 39
فصل پنجم
تاثیر و نفوذ ایران در تعبیه آلات موسیقی 41
– نفوذ ایران در تعبیه آلات موسیقی یونان 42
– تاثیر آلات موسیقی ایران در بین اعراب 43
– تكمیل آلات موسیقی و رواج آنها در اقصی نقاط جهان توسط ایرانیان 45
– سخن آخر 48
فصل ششم
تحول و تاثیر موسیقی ایران در آسیا 52
– تاثیر موسیقی ایران در چین 53
– كشورهای عرب و اقتباس از موسیقی ایران توسط اعراب 55
– موسیقی تركیه و پایه موسیقی قدیم تركی براساس موسیقی ایران 59
– تاثیر موسیقی ایرانیان در شعر و موسیقی هند 60
– اثر موسیقی ایران بر موسیقی هند پیش از ظهور اسلام 63
– اثر موسیقی ایران بر موسیقی هند پس از ظهور اسلام 66
فصل هفتم
نفوذ موسیقی ایران و خاورمیانه در اروپا 71
– قرون وسطی و اقتباس سازهای شرقی از ملل خاورمیانه 72
– نفود موسیقی ایران و خاورمیانه توسط سه تن از علمای اسلام 73
– تاریخ توسعه حكومت اسلام در اروپا 74
– تاسیس موسسه موسیقی زریاب ( هنرمند ایرانی ) در شهر قرطبه آندلس 80
– ترجمه آثار علمای بزرگ ایران از جمله ابونصر فارابی به زبان لاتین 81
– هجوم مغول و دگرگونی اوضاع ایران 82
– علل انحطاط موسیقی پس از حمله مغول به ایران 86
– سخن آخر 89
قوانین ارسال دیدگاه در سایت