مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ارتباط بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی

ارتباط بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی

هدف از این پایان نامه ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و بررسی رابطه آن با اثربخشی سازمانی در گمرک جمهوری اسلامی ایران جزیره کیش می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۱۴۰
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش مدیریت استراتژیک

ارزیابی وضعیت مدیریت دانش و بررسی رابطه آن با اثربخشی سازمانی

(مطالعه موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران- جزیره کیش)
 
 
 
 
 
 
 
  چکیده:
امروزه سازمانها در یافته اند که هیچ چیز به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی نگهدارد، لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند، مدیریت دانش به عنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گرد اوری کرده و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد اهمیت یافته است. لذا در این پژوهش پژوهشگر رابطه بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی را در گمرک کیش بررسی کرده است.
 
 بدین منظور دو فرضیه اصلی تدوین شده است که فرضیه اول به بررسی وضعیت مدیریت دانش در گمرک پرداخته است و در فرضیه دوم که به چهار زیر فرضیه تقسیم می شود به بررسی رابطه بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی پرداخته است.  برای انجام این پژوهش از پرسشنامه ای که شامل ۳۰ سوال که دارای پایایی با آلفای کرونباخ۸۹ /۰  برای مدیریت دانش و ۸۸/۰ برای اثربخشی سازمانی بود استفاده شد. 
 
جامعه آماری پژوهش کارکنان گمرک کیش بود که ۵۰ پرسشنامه در گمرک توزیع و جمع آوری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده‌ها در این پژوهش از روشهای آما‌ری توصیفی(محاسبه فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی( آزمون tو ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شده است. که در نهایت با توجه به نتایج، فرضیات پژوهش مورد تایید قرار گرفت. بدین صورت که بین فرایندهای مدیریت دانش و  اثربخشی سازمانی رابطه معناداری  و مثبت وجود دارد. 
 
 
 
 
کلید واژه‌ها:
مدیریت دانش
اثربخشی
اثربخشی سازمانی
                                                                             
 
 
 
 
 
مقدمه:
 امروزه در سازمانها، «مدیریت دانش» موضوعی مهم وحیاتی می باشد وبا بکارگیری سیستمهای مدیریت دانش می توان مزیت رقابتی بلند مدت را استمرار بخشید. در دسته بندی نظریه‌های بعضی از صاحبنظران کسب وکار، دهه ۱۹۸۰، دهه«جنبش کیفیت»، دهه ۱۹۹۰، دهه مهندسی مجدد ودهه ۲۰۰۰ هم دهه«مدیریت دانش» معرفی شده است. امروزه در همه سازمانها، از مسئله حرکت در جامعه دانش محور بحث می شود. با پیدایش تکنولوژی نوین و نفوذ آن به جنبه‌های مختلف زندگی انسان، پارادایم هایی جدید مطرح شده و زندگی بشر کاملا تحول یافته است. در چنین موقعیتی، سازمانهابرای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ خود در محیطی متغیر به استفاده از ابزارهای نوین مدیریتی و روشهای جدید روی آورده‌اند. از این رو، مدیریت دانش همچون یک نگرش نوین در سازمانها منظور می‌شود.
 
 اصول مدیریت دانش در علوم مدیریت، موضوعاتی مختلف را شامل می‌شود.دلیل ایجاد این نگرش هم انتقال سیستمهای اقتصادی صنعت مدار به جامعه‌های مبتنی بر دانش وتوسعه اقتصاد دانش محور می‌باشد. در واقع« دانش و سرمایه فکری»، پایه و اساس شایستگی‌های اصلی و نیز راهبردی برای عملکرد بهتر می‌باشد. در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، هم توجه به دانش موجود و استفاده موثر از آن و هم ایجاد ساختاری برای استفاده از دانش نوین اهمیت بسیار دارد. سازمانها باید به همه این امور توجه داشته باشند، زیرا مدیریت دانش همچون یک استراتژی کاری، همزمان،در کل سازمان عمل می‌کند و ابزار پیشرفت برنامه کلی یک سازمان محسوب میشود. این ابزار در سازمان قدرت ایجاد می‌کند تا چالش‌های بیرونی را برطرف سازد. پیتردراکر عقیده دارد «راز موفقیت سازمانها در قرن۲۱ همان مدیریت دانش است». بنابراین، در سازمانهای هزاره سوم اجرای «مدیریت دانش» ضروری شده و موسسات باید با برنامه‌ریزی برای اجرای آن اقدام کنند.
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
چکیده                                                                                                                     1    
مقدمه                                                                                                                      2    
فصل اول کلیات پژوهش                                                                                              4
مقدمه                                                                                                                      4
۱-۱موضوع تحقیق                                                                                                      4       
۲-۱بیان مسله تحقیق                                                                                                    4
۳-۱سوالات تحقیق                                                                                                                 6
۴-۱ ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق                                                                              6
۵-۱ اهداف پژوهش                                                                                                     7
۶-۱ فرضیات پژوهش                                                                                                   8
۱-۷ متغییرهای تحقیق                                                                                                   8
۱-۸  قلمرو تحقیق                                                                                                       9
۱-۹ مدل تحقیق                                                                                                          9
۱-۱۰ تعریف کلید واژه                                                                                                 10        
                                                                                     
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق                                                                             12 
مقدمه                                                                                                                      13
۱-۲ مبانی نظری و  پیشینه  پژوهش                                                                                  13

۱-۱-۲ زمینه های شکل گیری مدیریت دانش                                                                      13

۲-۱-۲  تعریف دانش                                                                                                   15
۳-۱-۲ دانش کانونی و ضمنی                                                                                         16
۴-۱-۲ به کارگیری دانش                                                                                              18
۵-۱-۲ سلسله مراتب دانش                                                                                            18
۶-۱-۲ مدیریت دانش از دیدگاه های مختلف                                                                      19
۷-۱-۲ تعاریف بر پایه فرایندهای مدیریت دانش                                                                  20
۸-۱-۲ تعاریف استراتژیک یا مدیریت محور                                                                       21
۹-۱-۲ تعاریف فناوری محور                                                                                         21
۱۰-۱-۲ تعریف بر اساس دانش سازمانی و جمعی                                                                21

۱۱-۱-۲ ارائه یک چهارچوب مفهومی برای مدیریت دانش                                                      22

معرفی چهارچوب مفهومی مدیریت دانش                                                                           23

۱۲-۱-۲ تعاریف فرایندهای اصلی مدیریت دانش                                                                  25
۱۳-۱-۲ عناصر بنیادی عملی مدیریت دانش                                                                        28
اهداف دانش                                                                                                              28
۱۴-۱-۲ چرا مدیریت دانش                                                                                           29

۱۵-۱-۲ عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش                                                                     30

۱۶-۱-۲ تجزیه و تحلیل شکست پروژه مدیریت دانش                                                           31

۲-۲ اثربخشی سازمانی                                                                                                  31
۱-۲-۲ اثربخشی سازمان                                                                                               32
۲-۲-۲ محاسبه اثربخشی                                                                                               33
۳-۲-۲ عوامل موثر بر اثربخشی                                                                                       35
۳-۲ تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی                                                                          36
 
فصل سوم : روش تحقیق                                                                                               40
مقدمه                                                                                                                      41
۱-۳ روش تحقیق                                                                                                        42
۲-۳ قلمرو تحقیق                                                                                                       42
۳-۳ قلمرو موضوعی تحقیق                                                                                           42
۴-۳ قلمرو زمانی                                                                                                          42
۵-۳ قلمرو مکانی                                                                                                        42
۶-۳ جامعه آماری مورد مطالعه                                                                                       42
۷-۳ نوع پژوهش                                                                                                        43
۸-۳ ابزار جمع آوری داده های پژوهش                                                                             43
۹-۳ تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش                                                                            45
۱-۹-۳ اعتبار و روایی                                                                                                  45
۲-۹- ۳ قابلیت اعتماد یا پایایی                                                                                       45
۱۰-۳ روش اجرا                                                                                                        45
۱۱-۳ روش تحلیل داده ها                                                                                            46
محدودیتهای تحقیق                                                                                                     47
 
فصل چهارم: یافته های پژوهش                                                                                       48
۱-۴ ویژگیهای نمونه مورد مطالعه                                                                                    50
۲-۴ بخش دوم: بررسی و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه                                                  53
آزمون خی دو                                                                                                            56
بررسی فرایندهای مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی                                                             60
بررسی فرضیات تحقیق                                                                                                 64
 
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                                                     71
۵-۱ خلاصه یافته ها                                                                                                    72
۵-۲ بحث و نتیجه گیری                                                                                               75
۵-۳ پیشنهادهای پژوهشگر بر اساس یافته های پژوهش                                                          76
۵-۴ پیشنهاد برای پژوهش های آینده                                                                                78
فهرست منابع و ماخذ                                                                                                   79
 
 
فهرست جداول
      
جدول ۱-۲ کانون های هشت گانه اثربخشی                                                                        34
جدول ۱-۳ طیف لیکرت                                                                                               44
جدول ۲-۳سوالات مربوط به متغییرها در پرسشنامه                                                               44
جدول ۱-۴ جنسیت افراد  نمونه مورد  بررسی                                                                     50
جدول ۲-۴ تحصیلات افراد  نمونه مورد  بررسی                                                                  51
جدول ۳-۴میانگین سنی افراد در شغل و سازمان خود                                                            52
جدول ۴-۴ بررسی فراوانی هر گزینه و نتایج آزمون خی دو                                                     54

جدول۵-۴ وضعیت ارزیابی مولفه های مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی                                   60

جدول ۶-۴ بررسی فرضیه ها                                                                                          64
جدول ۷-۴ بررسی فرضیه ها                                                                                          68

جدول ۸-۴ بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی                                 69

جدول ۱-۵ مقادیر میانگین متغییرهای مدیریت دانش                                                              73
جدول ۲-۵  مقادیر میانگین متغییر اثربخشی سازمانی                                                              73
جدول ۳-۵ بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی
 
 
 
فهرست نمودار
 
نمودار ۱-۲ سه انقلاب وتغییر اساسی دانش                                                                         14
نمودار ۲-۲ سلسله مراتب دانش                                                                                      19
نمودار ۳-۲ دیدگاه انسان گرای مدیریت دانش در مقابل دیدگاه فناوری گرا                                   20
نمودار ۴-۲ چهارچوب پرابست                                                                                       23
نمودار ۵-۲ چهارچوب مفهومی مدیریت دانش                                                                     24
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: