ارزشیابی مهارت شغلی
مدیریت آموزشی فرآیندی است اجتماعی كه با بكارگیری مهارت های علمی ،فنی،هنری كلیه نیروهای انسانی ،مادی را سازماندهی و هماهنگ كرده و با فراهم آوردن زمینه های انگیزش و رشد با تامین نیازهای منطقی و گروهی معلمان ،دانش آموزان و كاركنان بطور صرفه جویانه به هدف های تعلیم و تربیت برسد
دسته بندی | اقتصاد |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 73 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 87 |
تشخیص مفاهیم :
مقدمه:
ظهورسازمانهای اجتماعی وگسترش روزافزون انها یکی از خصیصه های بارز تمدن بشری است . وبه این ترتیب وبا توجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی وویژگیها و نیازهای خاص هر جامعه هرروز بر تکامل و توسعه این سازمانها افزوده می شود . بدیهی است هر سازمان اجتماعی برای نیل به اهدافـی طراحی شده و با توجه به ساختارش نیازمند نوعی مدیریت است . یکی از پیامدهای مهم در هم ریخته شدن نظام ارزشی غرب حاکم شدن مکتب اصالت نفع بر روند فعالیتهای اقتصادی و تولید است .معتقدین به این مکتب یک عمل را تا انجا درست قلمداد میکند. که برای فرد یا افرادی بیشترین خوشی و آسایش را به بوجود آورد به بیان دیگر ملاک درستی یک عمل نتایج آن است نه شیوه انجام آن عمل.
مدیریت:
در باره مفاهیم مدیریت و وظایف مدیران، در ادبیات مدیریت بسیار بحث شده است .در سالهای اخیر تحولات بسیاری در فنون مدیریت رخ داده و رویکردهای نوین در مدیریت سازمانها مطرح شده ونقش مدیر از نقشهای فرماندهی و کنترل به نقش مربیگری تغییر یافته و دو مقوله کارایی و اثر بخشی محور توجه مدیران قرار گرفته است.
اگر چه موضوع مدیریت همزاد زندگی انسان است و از اولین روزهای پیدایش با او بوده است ،اما در یك قرن اخیر ،به علت پیدایش سازمان های جدید،پیچیده و متراكم از تكنولوژی و برخورداری از انسان های پر نیاز ،مورد توجه خاص قرار گرفته است. روند تحولات در اقتصاد دانش محور موجب رشد فزاینده پدیده های جهانی شدن و جامعه اطلاعاتی شده است و در راستای این تحولات ، الگوی مدیریت تغییر یاقته و توجه به رویکرد مشتری مداری ، توان افزائی کارکنان و تغییر در سبکهای رهبری ، الزام آور شده است .
مدیریت:بوجود آوردن و حفظ كردن محیطی كه در آن افراد بتوانند در جهت بر آوردن هدف های معینی بطور موثر و كار آمد فعالیت كنند .
مدیریت آموزشی :در فرهنگ لغات تعلیم و تربیت ،مدیریت آموزشی را راهنمایی ،كنترل و اداره امور مربوط به جریان تعلیم و تربیت در سازمان های تربیتی می داند.
بنا به آنچه گفته شد:
مدیریت آموزشی فرآیندی است اجتماعی كه با بكارگیری مهارت های علمی ،فنی،هنری كلیه نیروهای انسانی ،مادی را سازماندهی و هماهنگ كرده و با فراهم آوردن زمینه های انگیزش و رشد با تامین نیازهای منطقی و گروهی معلمان ،دانش آموزان و كاركنان بطور صرفه جویانه به هدف های تعلیم و تربیت برسد.
علم مدیریت آموزشی از یك جهت به عنوان یك موضوع اجتماعی كه با جمع انسان ها و كار كردن آنها مربوط است و از جهت دیگر به عنوان یك رشته تربیتی و تعلیمی كه با بكارگیری و رشد انسان ها سرو كار دارد شناخته می شود.
مدیریت آموزشی از جنبه آموزش به عنوان یك علم مورد توجه است .یك مدیر آموزشی باید علوم تربیتی مثل فلسفه تعلیم و تربیت ،اصول آموزش و پرورش ،روانشناسی تربیتی و یادگیری را بتواند بر پایه آن ها آموزش مطلوب را پیاده كند.مدیر آموزشگاه باید یك مشكل شناس باشد تا با شناخت مسائل و تنگناهای جسمی ،روانی،اجتماعی دانش آموزان و رفع آنها ،آنان را در جهت مطلوب هدایت كند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت