مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اصول هوش اخلاقی کارکنان و بررسی آن در مدیریت و دین اسلام

اصول هوش اخلاقی کارکنان و بررسی آن در مدیریت و دین اسلام

این پایان نامه در مورد هوش اخلاقی و با موضوع .اصول هوش اخلاقی کارکنان و بررسی آن در مدیریت و دین اسلام می باشد.

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۵۲
حجم ۱۳۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی docx
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

این پایان نامه در مورد هوش اخلاقی و با موضوع .اصول هوش اخلاقی کارکنان و بررسی آن در مدیریت و دین اسلام می باشد. لنینک و کیل  (2005) هوش اخلاقی را توانایی تشخیص درست از اشتباه می دانند که با اصول جهانی سازگار است. به نظر آنان چهار اصل هوش اخلاقی، بدین‌گونه برای موفقیت مداوم سازمانی و شخصی ضروری است:

۱ـ درستکاری: یعنی ایجاد هماهنگی بین آنچه که به آن باور داریم و آنچه که به آن عمل می کنیم. انجام آنچه که می دانیم درست است وگفتن حرف راست در تمام زمانها. کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد، به شیوه ای که با اصول و عقایدش سازگار باشد، عمل می کند. 

۲ـ مسئولیت پذیری: کسی که هوش اخلاقی بالایی دارد، مسئولیت اعمال و پیامدهای آن اعمال، همچنین اشتباهات و شکست های خود را نیز می پذیرد. 

۳ـ دلسوزی: توجه به دیگران که دارای تاثیر متقابل است. اگر نسبت به دیگران مهربان ودلسوز بودیم، آنان نیز در زمان نیاز با ما همدردی می کنند و مهربان خواهند بود. 

۴ـ بخشش: آگاهی از عیوب خود وتحمل اشتباهات دیگران. 

 

 

 

آنها نیز ۱۰ خرده مقیاس شامل انسجام، صداقت، شجاعت، رازداری، انجام تعهدات فرد ـ مسؤولیت  پذیری (پاسخگویی) در برابر تصمیمات شخصی، خودکنترلی وخودمحدودسازی، کمک به دیگران (قبول مسؤولیت برای خدمت به دیگران)، مراقبت از دیگران (مهربانی)، درک احساسات دیگران (بشردوستی و رفتار شهروندی) و درک نیازهای روحی خود (ایمان، اعتقاد و تواضع) می باشد. آن ها بر اساس این مدل خود، پرسشنامه ای نیز برای تعیین سطح هوش اخلاقی و ابعاد زیرمجموعه ی آن در افراد تدوین کردند (بهرامی و همکاران، ۱۳۹۱).به زعم بوربا (۲۰۰۵) هفت اصل مورد نیاز برای هوش اخلاقی، هوشیاری، هم دردی، خودکنترلی، توجه و احترام، مهربانی، صبر و بردباری و انصاف است .

 

 

دیدگاه اسلامی اصولی متفاوتی در خصوص هوش اخلاقی ارائه داده است. این اصول به شرح زیر می باشند.
۱٫ هوشیاری
قرآن همواره اولین توصیه به هوشیاری را به مؤمنان می کند که باید آماده و هوشیار باشند. برای مثال در سوره نساء، آیه ۷۱ می فرماید «یا أیها الذین أمنوا خذوا حذرکم فانفروا ثبات او انفروا جمیعاً»؛ ای کسانی که ایمان آورده اید آمادگی و هوشیاری خود را حفظ کنید و سلاح جنگی را برگیرید، سپس گروه گروه به صورت دسته جات پراکنده یا دسته جمعی به سوی دشمن حرکت کنید.پیامبر (ص) می فرماید: متانت، هدایت، نیکوکاری، پارسایی، کامیابی، میانه روی در راهپیمایی، میانه روی در امور زندگی، راستی، بزرگواری و شناختن دین خدا، این همه در سایه هوشیاری نصیب خردمند می شود؛ پس خوشا به حال آنکه بر اساس برنامه درست گام بر می دارد (حرانی، ۱۳۸۵). همچنین می فرماید: ای علی؛ سه چیز است که اگر در کسی نباشد، کارش سرانجام نگیرد: پرهیزی که  او را از مصیبت خدا بازدارد، دانشی که او را از نادانی شخص کم خرد برهاند و عقلی که به وسیله آن با مردم رفتار  لطف آمیز و مدارا نماید (مختارپور و سیادت، ۱۳۸۸). امام علی (ع) خطاب به مالک اشتر می فرماید:  «کاملاً هوشیار باش که هنگام پیشنهاد صلح به دشمن نزدیک نشوی و بی احتیاطی نکن (حرانی، ۱۳۸۵).

 

 

۲٫ هم دردی
امام علی (ع) در نامه ۵۳ نهج البلاغه خطاب به مالک می فرماید: «پس باید دوست داشتنی  ترین اندوخته ها در نزد تو اندوخته کار نیک باشد که مقصود از آن فراهم آوردن رعیت و رعایت آنهاست. پس همت خود را از رسیدگی به نیازهای شان دریغ مدار، پس از حقوق آنان پاسداری کن و سهمی از غلات املاک خالصه اسلام را در هر شهری به آنان اختصاص ده، آنچه بر عهده تو نهاده اند، رعایت حق ایشان است، مبادا توجه به امور دیگر از پرداختن به آنان بازت دارد (مختارپور و سیادت، ۱۳۸۸).امام علی(ع) نیز در سخنانی می فرماید: «احسان و کمک به بندگان خدا توشه مناسبی برای آخرت است (آمدی، ۱۳۳۷). کمک به مردم بخش مهمی از ایمان است (همان، ۵۲).

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

تعریف نظری هوش اخلاقی

تعریف عملیاتی هوش اخلاقی

۲-۱٫ مقدمه    12

۲-۳٫هوش اخلاقی کارکنان     28
۲-۳-۱٫هوش    28
۲-۳-۲٫اخلاق در کار و تعاریف و ماهیت    .29
۲-۳-۳٫اخلاق کار    30
۲-۳-۳-۱٫هوش اخلاقی    31
۲-۳-۴٫اصول هوش اخلاقی در مدیریت    33
۲-۳-۴-۱٫اصول هوش اخلاقی کارکنان    34
۲-۳-۵٫اصول هوش اخلاقی در اسلام    39
۲-۳-۶٫دیدگاه ها و مدل های مختلف در مورد هوش اخلاقی      43
۲-۳-۷٫تأثیر هوش اخلاقی بر عملکرد سازمان    43

۲-۵پیشینه تحقیق
۲-۵-۱٫تحقیقات داخلی
۲-۵-۲٫تحقیقات خارجی

 

منابع


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: