اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی
اهدای اعضا پس از اجرای قصاص و حدود از دیدگاه فقه، حقوق و پزشکی
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 107 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 71 |
فهرست مطالب
پیشگفتار
مبحث اول – تبیین موضوع6
مبحث دوم – تحلیل ادله فقهی امکان اهدای اعضا پس از قصاص و اجرای حد
گفتار اول – استدلال مخالفان.
گفتار دوم – دلایل موافقان
گفتار سوم – اهمیت حفظ جان مومن در اسلام
گفتار چهارم – ولایت بر تمامیت جسمانی
گفتار پنجم – جواز وصیت به اهدای اعضا
مبحث سوم – پیوند و اهدای عضو قطع شده پس از اجراى حد و قصاص
گفتار اول – نظریات فقها
گفتار دوم – امکان پیوند عضو پس از حد یا قصاص
مبحث چهارم – جواز فروش اعضا پس از اجرای قصاص و حدود
گفتار اول – تحلیل فقه اجتماعی
گفتار دوم – تحلیل حقوقی
مبحث پنجم – بررسی ظرفیت های حقوقی
مبحث ششم – نظریات جدید در اهدای اعضا پس از قصاص و حدود
گفتار اول – برداشتن عضو محكوم به اعدام
گفتار دوم – تخفیف در نوع مجازات به شرط واگذارى عضو
گفتار سوم – واگذار نمودن عضو براى پیوند به جاى تعزیر
گفتار چهارم – اهداى عضو در برابر عفو از قصاص
گفتار پنجم – حكم به قطع و اهداى عضو براى تخفیف مجازات
مبحث هفتم – نظر مراجع عظام تقلید در مقوله اهدای عضو
جمع بندی و نتیجه گیری
منابع و مآخذ
پیوست
استفتائات پزشکی- آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
(اهدای اعضاء)
قسمتی از متن:
پیوند اعضا تقریباً در همه كشورهای اسلامی انجام میشود. این پیوندها عموماً شامل اهدای كلیه از سوی نزدیكان زنده بیمار است، اما اهدا اعضا از جسد هم رو به افزایش است. تأیید معاد جسمانی توسط قرآن باعث مشخص شدن بسیاری تصمیمگیریهای مذهبی و اخلاقی در مورد اجساد شده است. مثله كردن و نیز سوزاندن جسد به شدت نکوهش شده است. با این حال، كالبدشكافی، گرچه در كشورهای مسلمان غیرمعمول است، تحت شرایط خاصی برای مثال هنگام احتمال وقوع جنایت مجاز دانسته میشود. به طرز مشابهی، بسیاری از عالمان مسلمان، پیوند عضو از جسد را مجاز شمردهاند.
به هر ترتیب، یکی از مسایل رایج در دنیای متمدن و پیشرفته امروزی، مسئله پیوند عضو از یک انسان به انسان دیگر است. در گذشته به خاطر پیشرفت نکردن علم پزشکی این مسئله مطرح نبوده است اما امروزه پیوند قلب از یک جسد یا یک انسان مرده به انسان دیگر امری عادی است. پیوند کلیه، قرنیه، ریه، پوست و … از پیوندهای رایج است؛ بنابراین به طورکلی میتوان گفت: پیوند اعضا در سه حالت ممکن است اتفاق بیفتد:
1- پیوند عضوی از اعضای حیوان به انسان
2- پیوند عضوی از اعضای انسان زنده به انسان دیگر
3- پیوند عضوی از اعضای انسان مرده به انسان دیگر
مسئله پیوند عضو علاوه بر این که یکی از مسائل قابل بررسی و تحلیل در عالم پزشکی است در عالم فقه و حقوق هم مسئلهای بسیار مهم و درخور توجه است.
این مساله خصوصاً در فقه مسئله با حساسیت زیادی مطرح گردیده است و از آنجا که این عمل به تمامیت جسمانی افراد مرتبط است و دراحکام وظیفه شرع مقدس به انسان و تمامیت جسمانی او به عنوان خلیفهالله اهمیت ویژه داده میشود.[1]
بنابراین اولین سؤال ی که در فقه با آن مواجه هستیم این است که عمل پیوند عضو، عملی مشروع است یا نامشروع؟
اگر جواب این باشد که پیوند عضو نامشروع است با سؤال ات بعدی مواجه نیستیم؛ اما اگر جواب مثبت باشد و عمل پیوند عضو را مشروع بدانیم، در مقابل سؤال های زیادی قرار میگیریم. در فقه، فقهای جدید در این خصوص اختلافنظر دارند. عدهای به استناد این که پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر موجب اضرار به نفس انسان اهداکننده عضو و اذلال نفس او میشود، این کار را مجاز نمیدانند و در مورد پیوند عضو از انسان مرده به انسان دیگر به دلیل این که موجب مثله شدن میت میشود و پیامبر این کار را منع کردهاند و همچنین موجب ارتکاب جرم و جنایت بر میت و تأخیر در دفن میت میشود، این نوع پیوند عضو را حرام میدانند.
در مقابل آن دسته از فقهایی که با پیوند عضو مخالف هستند عدهای دیگر از فقها قائل به مشروعیت پیوند عضو هستند. چه پیوند عضو از یک انسان زنده به انسان زنده دیگر باشد و چه پیوند عضو از یک انسان مرده به انسان زنده دیگر
قوانین ارسال دیدگاه در سایت