بررسی ساختمان بتون فولادی
ساختمان بتون فولادی ساختمانی است از بتن و فولاد كه در مناطق كشش آن فولاد قرار داده شده باشد و در نتیجه «كشش را فولاد و فشار را بتون تحمل كند قسمتهای عمده این اسكلتهای بتن آرمه عبارت است از دال (تاوه ـ سقف ـ كف) پوتر (تیر) قوس و قاپ ستون ـ شالوده ـ دیوارهای حایل و ضامن بتون آرمهای
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 17 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 27 |
تعریف:
ساختمان بتون فولادی ساختمانی است از بتن و فولاد كه در مناطق كشش آن فولاد قرار داده شده باشد و در نتیجه «كشش را فولاد و فشار را بتون تحمل كند. قسمتهای عمده این اسكلتهای بتن آرمه عبارت است از دال (تاوه ـ سقف ـ كف) پوتر (تیر) قوس و قاپ ستون ـ شالوده ـ دیوارهای حایل و ضامن بتون آرمهای.
مزایای ساختمانهای بتنی:
1- در ساختمانهای بتون آرمه شكل پذیری بهتر انجام میشود.
2- مقاومت سازههای بتنی با گذشت زمان افزایش پیدا میكند.
3- ساختمانهای بتون آرمه اگر صحیح اجرا شوند به مراتب مقرون به صرفهترند.
4- پیوند به راحتی صورت میگیرد.
5- در مقابل رطوبت و حرارت مقاومت بهتری نشان میدهد.
6- مقاومت در مقابل آتشسوزی در سازههای بتنی خیلی بیشتر است و از اهمیت فراوان برخوردار میباشد.
7- ساختمانهای بتنی در مقابل نشست و زمین لرزه مقاومت بیشتری دارند.
8- از لحاظ بهداشتی بهترین نوع ساختمان است.
9- ساختمانهای بتنی از یك سو زیبائی ساختمانهای سنگی را دارد و از سوی دیگر امتیاز و مقاوم ساختمانهای آهنی برخوردار است.
معایب ساختمانهای بتنی:
احتیاج به نیروی متخصص در قالببندی و بتن سازی دارد همان طور كه تاكنون بر اهمیت ساختن بتن تاكید شده در صورتی كه نسبتهای اختلاط حفظ نشوند و از بتن مراقبتهای لازم به عمل نیاید فاجعه آفرین است. اگر عمل قالببندی بطور فنی و اصولی انجام نشود ممكن است در نتیجه فشار بتن تازه قالب در برود چون بتن پس از مدت كوتاهی خودش را میگیرد سبب ایجاد دشواریهائی اجرائی و خسارت مالی گردد.
2- انتقال گرما و سرما توسط ساختمانهای بتونی به داخل ساختمان به راحتی انجام میگیرد كه این یك ضعف میباشد.
3- مدت اجراء: اجراء ساختمان بتنی هر كدام برای كسب مقاومت مناسب جهت تحمل بار احتیاج به مدت زمانی حدود 14 تا 28 روز دارد مثلاً یك ستون بتنی قبل از روی آن بارگذاری شود باید مقاومت كافی بدست آورد تا قادر باشد براحتی نیروهای وارده را به فنداسیون منتقل نماید.
4- نیاز به ماشین آلات بتون ساز و حمل بتون و وسایل دیگر مانند (ویبره …) دارد.
5- اگر عضوی از ساختمان بتونی خراب شود امكان تعویض و ترمیم مشكل است.
6- عدم تقویت و امكان گسترش ساختمان پس از ساخته شدن.
7- شرایط آب و هوائی مانند سردی و گرمی هوا در اجرای آن تأثیر میگذارد.
8- انتقال ارتعاش: این نقیضه بستگی به یكپارچگی بتون دارد متاسفانه به زحمت میتوان آن را بر طرف كرد.
9- ضعف در برابر انفجار: 10 وزن ساختمانهای بتونی در جابه مراتب بیشتر از وزن ساختمانهای فولادی میباشد.
لازم به یادآوری است با بیش ساخته كردن ساختمانهای بتونی میتوان از بیشتر معایب ساختمانهای بتونی كاست.
اجرای ساختمانهای بتونی
اجرای ساختمانهای بتونی از پس سازی شروع شد و به سقف سازی ختم میگردد كه مراحل اجرائی آن به صورت خلاصه به این صورت است، كه ابتدا پی كنی انجام میگیرد آن گاه پس سازی و سپس اجرا بر ستونها انجام میشود. اگر ساختمانی به صورت تیر و دال یكسره باشد این مرحله همه یكجا اجرا میشود ـ اگر به صورت تیر و تیرچه باشد ابتدا تیر اجرا میشود سپس تیرچه ریزی انجام میگیرد در قمست بعد چارتهای اجرائی هر مرحله آمده است.
(1) مراحل اجرائی پی
1- مطالعه نقشه پی كنی 2- تسطیح زمین 3- پاشیدن گچ 4- اجرای كود برداری و كنترل ابعاد پی طبق نقشه 5- آماده نمودن امكانات بتن ریزی و قالب بندی و آرماتورگذاری 6- اجرای بتون مسگر 7- قالببندی 8- كنترل ابعاد پس و بررسی استحكام قالبها 9- بتون ریزی … 10- برداشت قالب پس از زمان معین.
(2) مراحل اجرای ستون
1- بررسی و مطالعه ستون از روی نقشه و پس از بررسی محل اجرای آن 2- آماده نمودن امكانات بتن ریزی ـ قالببندی ـ آرماتورگذاری 3- نصب قالب و شاقولی نمودن آن و مهار كردن كامل آن 4- آماتور گذاری و كنترل آن بر طبق نقشه اجرایی شامل كنترل طولی پوشش یا (آنكوراژ) قالبها ـ خاموتها 5- بتن ریزی 6-برداشت قالب پر از زمان معین.
(3) مراحل اجرای تیر
1- بررسی و مطالعه تیر از روی نقشه و بررسی محل اجرای آن 2- آماده نمودن امكانات بتنریزی ـ قالببندی ـ آرماتور گذاری 3- روغن زدن تخته قالبها 4- نصب قالب تیر و مهار آن توسط حائلهای محكم 5- آرماتور گذاری و خرك گذاری و كنتزرل آن طبق نقشه اجرائی 6- كنترل ابعاد نهایی و علامت گذاری ارتفاع تیر 7- بتن ریزی و مراقبت 8- برداشت قالب پس از زمان معین.
قبل از بتنریزی باید كلیه وسایل مخلوط كردن و حمل بتن تمیز شود. قالبها و محلهایی كه بتن در آنها ریخته میشود باید از مواد زاید پاك شود. قالب&zwn
j;ها باید كاملاً مرطوب یا روغن مالی شده باشد.
محل جایگذاری آرماتور، لوله، میله مهار، و سایر قطعاتی كه در داخل بتن قرار میگیرد همچنین سوراخها و فضاهای خالی كه لازم است در داخل بتن تعبیه شود باید قبلاً به رویت و تصویب مهندس ناظر برسد. موادی كه برای سوراخها و فضاهای خالی در بتن قرار داده میشود باید با موادی آغشته شود كه خارج كردن آنها را آسان میكند. سطوحی كه با بتن در تماس است و قابلیت جذب آب دارد باید كاملاً مرطوب شود.
چنانچه در محلی كه باید بتن ریخته شود آب وجود داشته باشد باید قبلاً آب آن را خارج كرد. این كار ممكن است با كمك پمپ یا هوای فشرده یا بصورت دیگری كه دستگاه نظارت مجاز بشناسد. انجام گیرد قبل از بتن ریزی روی بتن قبلی، شیره خشك شده، مواد زاید و دانههای لق باید از سطح بتن پاك شود.
بتن باید با بتنوتیزه ساخته شود زمان اختلاط نباید از 5/1 دقیقه كمتر باشد اختلاط با دست فقط با اجازه دستگاه نظارت در موارد استثنایی و كم اهمیت مجازات و در این صورت لازم است نكات زیر رعایت شود.
بزرگترین دانههای سنگی
الف) یك پنجم كوچكترین لبه داخلی قالب
ب) یك سوم ضخامت دال
ج)سه چهارم حداقل فاصله آزاد بین میله گردها
تبصره: به كاربردن سنگدانههای درشتتر از 32 میلیمتر در مساحت قطعات بتون آرمه توصیه نمیگردد.
ولی در هر صورت اندازه سنگدانهها نباید از 62 ملیمتر تجاوز كند سنگدانه نباید از خود واكنش قلیائی نشان دهد.
الفـ ده درصد برمقدار سیمان مندرج در نقشهها اضافه شود.
بـ مواد تشكیل دهنده بتن قبل از اضافه نمودن آب، روی سطح صاف و تمیز سه بار بخوبی با هم مخلوط شود.
پـ ضمن اضافه نمودن آب لازم مخلوط حداقل سه بار بخوبی زیر و رو میشود.
تـ بتن به دست آمده باید ظرف نیم ساعت مصرف شود.
در صورتی كه بتن ساخته شده با ماشین به محل مصرف حمل میشود باید حمل در اسرع وقت صورت گرفته و روشی به كار رود كه از آغشته شدن آن به مواد زاید یا جدا شدن اجرای بتن از یكدیگر. جلوگیری به عمل آید در هر حال زمان حمل نباید از سی دقیقه تجاوز كند. بتن باید قبل از شروع به سفت شدن، در محل مورد مصرف ریخته شده و از به هم خوردن و جابهجا شدن بعدی آن جلوگیری شود.
در مورد بتن آرمه، تراكن باید با نهایت دقت صورت گیرد تا حفرهها هوا كاملاً از بین برود بطوری كه ارتفاع ریختن بتن نباید حداكثر از 2 متر بیشتر باشد استفاده از پمپ برای انتقال بتن فقط در صورت موافقت دستگاه نظارت مجاز است. انتقال بتن حاوی مصالح سنگی بزرگتر از 75 میلیمتر با استفاده از پمپم مجاز نیست. برای تراكم بتن آرمه باید از ویپراتور استفاده نمود. ویپراتور باید به فواصل 50 سانتیمتر داخل بتن شده و از تماس آن با آرماتور و قالببندی جلوگیری به عمل آید. داخل و خارج كردن ویپراتور باید در حین ویپره كردن بارامی صورت گیرد. ویپراتور باید بین 5 تا 15 ثانیه در بتن باقی بماند و قبل از شاهر شدن دو غاب سیمان از بتن خارج گردد. در بتن ریزی عمودی نظیر ستونها، تقویت قالببندی برای تحمل اضافه فشار ویپراتور ضروری میباشد.
در صورتی كه با اجازه دستگاه نظارت، بكار بردن ویپراتور ضروری نباشد برای ؟؟ تراكم لازم باید از تخماق دستی و كوبیدن با دست استفاده شود) ویپراتورهای استوانهای باید تا حد امكان در وضع قائم نگاه داشته شده و در امتداد محور جابهجا شود. استفاده از میزهای لرزان فقط برای بتنهای دارای ضخامت حداكثر 20 سانتیمتر مجاز است لرزاندن بیش از اندازه بتن خصوصاً در مواردی كه بتن روان باشد مجاز نیست.
بتن ریزی باید تا كامل شدن قطعه مورد نظر و تا رسیدن محل مجاز توقف بتن ریزی، بطور مداوم ادامه یابد. از متوقف نمودن بتن ریزی باید تا حد امكان پرهیز شود. عمل قطع بتن ریزی باید در نقاط حداقل لنگر خمش و نیز حداقل برشی صورت گیرد. بتن كلیه پر دهانه یك دال و تیرهای مربوط به آن در یك نوبت ریخته شود. سطح مقطع بتن در محل قطع بتن ریزی باید تا حد امكان عمود بر سطح بتنریزی باشد. در موقع شورع مجدد سطح اتصال باید با برس سیمی تمیز شده و سپس خیس گردد و با دوغاب سیمان آغشته شود. ضخامت لایههای مختلف.
بتن در هنگام بتنریزی
ضخامت لایههای مختلف بتن برای بتن مسطح نباید از 35 سانتیمتر و برای بتن با حجمهای زیاد نباید از 45 سانتیمتر بیشتر شود. قطعات و پستهای غیر فلزی كه برای تثبیت آرماتورها موارد استفاده قرار گرفته است باید هنگامی برداشته شود كه دیگر بوجود آنها نیازی نیست. كلیه كارهای بتنی دارای ایراد باید تخریب و تجدید یا بنحوی كه مورد قبول دستگاه نظارت باشد. ترمیم شود تخلخل زیاد در سطح بتن ریخته شده را غیر قابل قبول میكند ولی تخلخل جزئی سطح بتن باید با ملات ماسه پر و صاف شود. در كلیه موارد ذكر شده تشخیص دستگاه نظارت ملاك عمل خواهد.
شرایط بتنریزی:
بتنریزی در هوای سرد تهیه و ریختن بتن نباید در حرارت كمتر از 2 درجه سانتیگراد صورت گیرد. در هوای سرد (نزدیك به یخبندان) برای تسریح در سفت شدن بتن باید از سیمانهای زود بند استفاده شود و یا كلروركلیسیم به نسبت حداكثر 2 درصد به سسیمان پرتلند معمولی اضافه شود. مصالح یخ زده به هیچ وجه نباید مصرف شود بتنی كه به علت یخ زدگی ضایع شده باشد باید تخریب شده و به جای آن مخلوط تازه ریخته شود. در صورتی كه بتنریزی در هوای غیر مساعد اجباری باشد (از صفر تا منهای پنج سانتیگراد) باید پیش
بینیهای احتیاطی به شرح زیر به عمل آید.
الف: گرم كردن دانههای سنگی و گرم كردن آب تا 60 درجه سانتیگراد قبل از ساخت ( هنگام ساخت نباید این حرارت از 38 درجه بیشتر باشد)
ب: مصرف 250 تا 400 كیلوگرم سیمان در مترمكعب بتن
پ: پرهیز از حمل به مدت طولانی
ت: حفاظت سطوح برهنه بتن بلافاصله پس از ختم بتنریزی برای اینكه اطمینان حاصل شود كه درجه حرارت بتن تا سخت شدن بتن بالاتر از 2 درجه باقی خواهد ماند برای اختلاط بتن میتوان از كلروركلسیم یا مواد مشابه دیگر استفاده كرد
مصرف گلروركلسیم نباید بیش از 2 درصد وزن سیمان باشد.
بطور كلی بتنریزی در حرارتهای پائین به توازنهای 5 درجه سانتیگراد باید در شرایط خاص دیگری صورت گیرد.
بتنریزی در هوای گرم ـ در صورتی كه درجه حرارت در سایه از 43 درجه سانتیگراد تجاوز كند. بتنریزی نباید انجام گیرد هنگامی كه درجه حرارت از 32 درجه بیشتر باشد: باید اقدامت احتیاطی زیر صورت گیرد.
الف: متوقف كردن بتنریزی در گرمترین ساعات روز
ب: حفاظت دانههای سنگی انبار شده از تابش آفتاب
پ: پوشاندن بتن در حین حمل از تابش آفتاب
ت: آبپاش و مرطوب كردن سطوح خارجی قالبها و قبل و قبل از و بعد از بتنریزی
ث: انجام عملیات بتنریزی در كوتاهترین مدت پس از اختلاط.
كلیه كارهای بتنی باید به مدت حداقل 7 روز پس از ریختن و گرفتن بوسیله حصیر، گوئی، پارچههای ضخیم، ماسه، و نظایر آن، در مقابل باد و تابش آفتاب محافظت شده و با آبپاش همواره مرطوب نگاه داشته شود.
الف: هدف از قالب بندی
1- برای بدست آوردن اشكال مختلف سازه قالب به همان شكل لازم است چون بتون در ابتدا خمیری شكل است پس از ریختن در قالب شكل داخلی قالب را شكل میكند از این رو قالب به عنوان یك عامل مهم كارهای بتنی شناخته شده است.
2- برای بدست آوردن بتون متراكم و مقاوم با سطحی صاف و بینقص باید قالببندی آنرا با كمال دقت و طبق اصول و قواعد فنی و نقشههای تفصیلی ساخت.
عدم دقت در ساختن و نصب قالب گذشته از اینكه از مقاومت بتون خواهد كاست باعث زشتی كار میشود.
3- نگهداری خمیر بتن تا سخت شدن آن لذا وضعیت ساختمان موجود بدون مصالح قالببندی استفاده مكرر از قالب و آشنا بودن با روشهای صحیح اجرایی همه عواملی هستند كه در طرح ساختن و بستن قالب تأثیری دارد. در اجرای یك سازه بتن اشكال و ابعاد نهائی و هم چنین كیفیت سطح قالب و نوع و جنس مصالح باید در مرحله اولیه قالببندی مورد توجه قرار گیرد.
الف: قالب چوبی: به علت شكلپذیری بهتر قالب چوبی معمولترین نوع قالببندی است. نوع چوب قالب بتن آرمه از نوع چوب صمندار (كاج و صنوبر) و یا جنگلی مشابه میباشد. مصرف چوب سفید فقط در قالب معمولی (قالب شالوده و یا قالب بتنهای بدون آرماتورییها) مجاز است.
ب: قالبهای فیبری مخصوص اكثراً به علت داشتن ماده ضد آب در مدار خمیر آبندی شدهاند بیشتر در قالببندی ستون گرد و سایر مواردی كه شكلهای خاصی دارند استفاده میشوند.
برتری این نوع قالب صرفه جوئی و سرعت در بستن قالب است.
ج: قالب بتنی كه معمولترین آن بلوك دیوار است كه به جای قالب استفاده میشود و بین آن با ملات ماسه و سیمان پر میشوند.
د: قالبهای فلزی
در اغلب موارد و برحسب نوع كارگاهی برای ساختمان قطعات بتونی از قالبهای فلزی استفاده میشود قالبهای فلزی در مجموع گرانتر از قالبهای چوبی میباشد و هنگامی مقرون به صرفه هستند كه چندین ساختمان مشابه و سری را بخواهد متوالیاً بتون ریزی كرده از یك قالب به دفعات متعدد استفاده نمود و بدین بطریقهای آنرا مستهلك نمایند.
الف: قالبهائی كه برای همیشه در ساختمان باقی میمانند. این نوع قالب مخصوص سقفها میباشد مثلاً برای ساختن آن قالبهای مقعری از ورقههای نازك آهن تهیه مینمایند كه پس از بتونریزی در جای خود (در محل قالببندی) باقی میمانند و در حكم آهنهای سقف محسوب شده پی از اتمام كار زیر آنها را (قسمتی كه در معرض دید قرار دارد) رو كاری مینمایند.
البته با این روش مقدار آهن بیشتری مصرف میشود ولی در مخارج قالببندی سقف صرف جوئی میگردد.
ب: قالب فلزی متحرك كه هر بار پس از بتون ریزی و محكم شدن بتون بار میشود و در جای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد این قالبها از ورقههای نازك فلزی تشكیل شدهاند بطوری كه لپههای آنها برگشتهاند و بوسیله پیچ و مهره بایست بهم متصل میگردد.
ابعاد قطعات این قالبها حدود 32×23 یا 50×50 سانتیمتر است و پس از اتصال به یكدیگر باید آنها را بوسیله نبشیهای دیگر نگهدارند.
قالبهای لغزان
1- قالبهای لغزانی كه روی سطوح افقی حركت میكردند.
2- قالبهای لغزانی كه روی سطوح شیبدار حركت میكردند.
3- قالبهای لغزانی كه روی سطوح قائم حركت میكردند.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت