مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

هدف از این تحقیق بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۳۸
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی کامپیوتر و IT

توضیحات کامل

دانلود تحقیق رشته کامپیوتر

بررسی و تشریح نظریه های شناخت گرایی از زیر مجموعه های نظریه های یادگیری

 
 
 
 
 
 
 
نظریه های شناخت‌گرایی
به طور کلی نظریه‌های یادگیری در سه دسته مهم تداعی‌گرایی،‌ شناخت‌گرایی و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این بخش به تشریح نظریه های شناخت گرایی می‌پردازیم.
 
در رفتارگرایی عقیده کلی بر این است که همه یادگیرندگان در اصل برابرند، اما شرایطی که بر آنها تاثیر می‌گذارند متفاوتند. همین شرایط موجب تفاوتهای رفتاری می‌شوند.
ساخت‌گرایی برخلاف رفتارگرایی به بررسی علمی رویدادهای ذهنی می‌پردازد. این رویدادهای روانی عبارت از اکتساب، پردازش، اندوزش و بازیافت  اطلاعات است. بر این اساس تاکید اصلی در تحلیل شناختی یادگیری در ساخت روانی یا ذهنی یادگیرنده است که نه تنها معلومات پیشین او را در بر می‌گیرد، بلکه راهبردهاییی را نیز شامل می‌شود که ممکن است یادگیرنده برای تاثیر در وضع موجود به کار بندد. با این وصف مشاهده می‌شود که یادگیرندگان بسیار متفاوت می‌باشند. در واقع شبکه مفاهیم،  راهبردها و ادراکهاست که تجربه  را معنادار می‌سازند.
 
نظریه‌های شناخت‌گرایی بیانگر این واقعیت می‌باشند که یادگیرنده عامل اصلی و مهم کسب اطلاعات است. گروهی از روان‌شناسان معتقدند که همه توانمندیهای ما همچون ادراک، یادآوری، استدلال در یک نظام پیچیده‌ای سازمان‌ یافته‌اند که آن را شناخت می‌نامند. طرفداران نظریه‌های شناخت‌گرایی معتقدند که افراد آدمی می‌توانند به تعبیر و تفسیر اطلاعات بپردازند، پیچیدگیها و معماهای زندگی را از روی بینش حل کنند، رویدادها و مسایل روانی را پیش‌بینی نمایند و به تجربه‌های سنجیده و نامشهود سازمان دهند.
 
به طور کلی شناخت، هم‌فرایند دانستن و هم‌محصول عمل دانستن است و اندیشه‌ها اطلاعات، خاطره‌ها یا نمادهای روانی و فرایندهایی را در بر می‌گیرند که به وسیله نمادها کسب می‌شوند. در واقع به یاری پردازش شناخت آگاهیهاست که می‌توانیم آفریننده‌های فعال حقایقی باشیم که ما را به فراتر از الگوهای محرک – پاسخ می‌برند.
فرایندهای شناختی لزوماً با نظم و ترتیب و شکل خطی مشخصی رخ نمی‌دهند، بلکه می‌توانند به صورت موازی و پردازش همزمان با انواع مختلف اطلاعات و میزان و سرعت متفاوت ظاهر شوند. برای مثال، در حالی که مشغول حل یک مساله هستید، ممکن است به فکر نهار هم باشید، یا کوشش می‌کنید نامی را که بر سر زبان دارید به یادآورید و یا فشار گرسنگی حواس شما را پرت کند ضمن آنکه به فکر قرار ملاقات امروزتان نیز هستید و اینکه برای امتحان فردا چه کارهایی را باید انجام دهید و همه این رویدادهها ظرف چند ثانیه به خاطر شما خطور کنند. 
 
نایسر، یکی از پرنفوذترین اندیشه‌وران ساخت‌گرایی، معنای کلی و گسترده فرایندهای شناختی را این‌گونه مشخص می‌سازد:
 
شناخت به همه فرایندهایی اطلاق می‌شود که در آن درون دادهای حسی به صورت تغییر  شکل، تعبیر و تفسیر، اندوزش، بازیافت و کابرد به گونه‌ای آشکار و نهان و حتی بدون محرک پدید می‌آیند. اما باید توجه داشت که معلومات در خلاء ایجاد نمی‌شود، بلکه در قالب معلومات نظری و عملی وابسته به یک رشته عوامل ارتباطی جلوه می‌کند. اینها مواردی هستند که زیربنا و استخوان‌بندی نظریه‌های شناختی را تشکیل می‌دهند.
مهمترین نظریه‌های شناختی به ترتیب زمانی عبارتند از نظریه یادگیری گشتالت، میدان‌شناختی، شناخت‌شناسی تکوینی، یادگیری اکتشافی، یادگیری معنادار کلامی و انسان‌گرایی که هر کدام دارای ویژگیهای خاص خود می‌باشند، در این بخش به اختصار و روانی به شرح و بسط آنها می‌پردازیم.
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب
۱- زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری ۳
۱-۱٫ شناخت و زمینه‌های یادگیری ۳
۱-۱-۱٫ اهمیت یادگیری ۳
۱-۱-۲٫ ماهیت یادگیری ۴
۱-۱-۳٫ تعریف یادگیری ۵
. نظریه های شناخت‌گرایی ۷
۳-۱٫ نظریه یادگیری گشتالت ۸
۳-۱-۱٫ چگونگی و اهمیت گشتالت ۸
۳-۱-۲٫ پدیده فای یا ادراک حرکت ۱۰
۳-۱-۳٫نقش تصویر و زمینه ۱۱
۳-۱-۴٫ قانونهای سازماندهی ۱۲
۳-۱-۵٫  نظریه اثر ۱۶
۳-۱-۶٫ یادگیری از دیدگاه گشتالت ۱۷
۳-۱-۷٫ اهمیت ادراک ۱۸
۳-۱-۸٫ یادگیری و حل مساله ۱۹
۳-۲٫ نظریه شناخت‌شناسی تکوینی ۲۱
۳-۲-۱٫ چگونگی مراحل رشد ۲۱
۳-۲-۲٫ دوره اول : حسی و حرکتی ۲۲
۳-۲-۳٫ دوره دوم : قبل از عملیات عینی ۲۳
۳-۲-۴٫ دوره سوم : عملیات عینی ۲۶
۳-۲-۵٫ دوره چهارم : عملیات صوری ۳۰
۳-۲-۶٫ یادگیری از دیدگاه پیاژه ۳۲
۳-۳٫ نظریه یادگیری اکتشافی ۳۵
۳-۳-۱٫ چگونگی یادگیری ۳۵
۵٫ مراجع ۳۸
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: