بررسی و تشریح هویت زن در اسلام و از منظر قرآن کریم ۱۲۱ صفحه
بررسی و تشریح هویت زن در اسلام و از منظر قرآن کریم ۱۲۱ صفحه
هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح هویت زن در اسلام و از منظر قرآن کریم می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۲۱ |
حجم | ۴۰۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | علوم اجتماعی |
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح هویت زن در اسلام و از منظر قرآن کریم می باشد.
تمام گزارهها و قوانین مربوط به حوزه انسان در اسلام بر اصول و شاخصهای انسان پایه ریزی شده است. برهمین اساس، هویتی که اسلام معرفی میکند ریشه در وجود انسان دارد. از این رو در انسان شناسی اسلامی، جنسیت به معنای مصطلح آن معنا پیدا نمیکند. سیستم خلقت انسان هماهنگ با سیستم هدایت یافتهی آفرینش است و اگر تفاوتی در افراد انسان موجود میباشد، این تفاوت نیز هماهنگ با سیستم کلی عمل خواهند کرد؛ در این صورت تفاوت در جنسیت نه نقص و نه برتری برای هیچکدام از افراد انسان محسوب نمیشود، بلکه تفاوتها لازمه ضروری ساختار آفرینش و از شگفتی و معجزه ی خداوند است. بدینترتیب تمام بایدها و نبایدها و هستها و نیستهای موجود در قوانین و احکام اسلام برمبنای «انسان بودن» انسان است.
هویت، پاسخ به سؤالات «من کیستم؟»، «از کجا آمده ام؟»، «سرانجام به کجا خواهم رفت؟» و «چگونه باید زندگی کنم؟» است. پاسخ به این سؤالات میتواند در محدودهی فردی و شخصی باشد و یا در بعد بزرگتر، در محدودهی اجتماعی قرار می گیرد.
اگرخود فرد به سؤالات پاسخ دهد، هویت «فردی» است، ولی اگر پاسخ را از دیگران دریافت کرد و از دریچه ی دید دیگران به خودش نگریست، هویت «اجتماعی» است. هویت معرفی شده در اسلام، هویتی استترکیبی از هویت فردی و اجتماعی؛ به آن معنا که هم پاسخ دهنده به سؤالات فردی و هم سؤالات اجتماعی است. در اسلام این دو هویت آن چنان به هم آمیختهاند که گاهی جدا کردن آنها از هم دشوار است.نکتهی قابل توجه در هویت ارائه شده به زن در قرآن و احادیث پیامبر (ص) جلوه گری «نگاه انسانی» است. اسلام به عنوان یک دین انسانی و عدالت مدار، از بعد انسانیت به زن نگریسته است و هویت او را بر همین اساس پایه ریزی کرده است؛ به همین علت در بسیاری جهات هویت زن و مرد مشترک است و تفاوتهای موجود در برخی قسمتها براساس ویژگیهای نوع انسان و اهداف کلی زندگی طبیعی و جمعی او بیان شده است.
برای تعریف هویت زن در اسلام میتوان هویت او را از منظر قرآن کریم درچند بخش کلی تحلیل و بررسی کرد:
۱- شخصیت انسان
۲- زن و خانواده
۳- حضور اجتماعی زن
۴- استقلال اقتصادی زن
فهرست مطالب
۱-۶ پیشینه 8
۱-۶-۱ پیشینه خارجی 9
۱-۶-۲ پیشینه داخلی 9
۱-۷ کلید واژهها 11
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین و ادبیات تحقیق
مقدمه 13
۲-۱ سینما 14
۲-۱-۱ سینما هنر، صنعت یا رسانه 14
۲-۱-۲ سینما و کارکردهای آن 16
۲-۱-۳ آگاهی اجتماعی ـ جامعهپذیری در سینما 18
۲-۱-۴ سینما، زن، مذهب و سیاست ایران تا دههی ۷۰ 21
۲-۲ هویت چیست؟ 25
۲-۲-۱ ابعاد هویت 26
۲-۲- ۲ دشواریها و پیچیدگیهای هویت جمعی 28
۲-۲-۳ هویت ینی 28
۲-۳ دین چیست؟ 30
۲-۳-۱ دشواریهای تعریف دین 30
۲-۳-۲ مفهوم دین از نظر لغوی در گستره ی تاریخ. 30
۲-۳-۳ تعاریف دین 31
۲-۳-۴ کارکردهای دین 33
۲-۳-۵ اسلام چیست؟ 37
۲-۴ دولت و هویتسازی 40
۲-۵ رویکردهای نظری تحقیق 45
۲-۵-۱ رویکردهای روانشناسی به هویت 45
– ویلیام جیمز 46
– زیگموند فروید 46
– اریکسون 47
– مارسیا 48
۲-۵-۲ رویکردهای روانشناسی اجتماعی به هویت 49
– کنش متقابل نمادین 50
– نظریه پردازان کنش متقابل نمادین 51
– جرج هربرت مید 51
– چارلز کولی 52
– موریس روزنبرگ 53
– جنکینز 56
– هنری تاچفل 58
– جوانا واین، راب رایت 60
۲-۵-۳دیدگاههای جامعه شناختی 61
– مانوئل کاستلز 61
۲-۵-۴مبانی نظری رسانهها 62
– نظریه پردازان رسانهها 66
– دیوید رایزمن 66
– مارشال مک لوهان 67
– فردیناند تونیس 67
– الوین تافلر 68
– والتر لیپمن 68
– استوارتهال 69
– برنارد برلسون 69
-هاولند، جانیس 69
– لازارسفلد 69
– ژوزف کلاپر 70
– تامپسون 70
– فانکهاوزر، شاو. 71
– مک کورمک 71
– لاسول 71
– نظریات رسانههای جمعی 72
– نظریه تجربه تأثیراتترکیبی 72
– نظریه وابستگی 73
– نظریه مارپیچ سکوت 74
– نظریه دروازه بانان 74
– نظریه گروه مرجع 75
– نظریه برجستهسازی 76
– نظریه کاشت 77
– نظریه کارکرد گرایی رسانه 77
۲-۵-۵ جامعه شناسی شناخت 80
۲-۶ هویت زن در اسلام 82
۲-۶-۱ شخصیت انسان در قرآن 83
۲-۶-۲ زن و خانواده 86
۲-۶-۳ استقلال اقتصادی زن 99
۲-۶-۴ زن و حضور اجتماعی 104
۲-۶-۵ جمع بندی هویت زن در اسلام 111
۲-۷ چارچوب نظری تحقیق 117
منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت