مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های استرس والدگری ۲۴ صفحه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های استرس والدگری ۲۴ صفحه
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های استرس والدگری عنوان این نوشتار است که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۲۴ |
حجم | ۴۷ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های استرس والدگری قابل ویرایش با فرمت ورد doc بصورت جامع و کامل می باشد. در بخش اول (چارچوب) ادبیات نظری نظریه های استرس والدگری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نظریه های استرس والدگری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.
اگرچه علت و مسبب استرس والدگری در مفاهیم گوناگونی بیان شده است(آبیدین ،۱۹۹۲؛بلسکی ،۱۹۸۴؛تسرنیک و همکاران ،۲۰۰۲).اما دو مکتب برجسته در ارزیابی و بررسی این علت و تاثیر ها وجود دارند،این دو مکتب شامل محتویاتی است که به خاطر آن به آنها نظریه های روابط- کودک – والدین و نظریه ی مشاجرات روزمره می گویند ،این دو نظریه ،دو نظریه ی مقابل هم و رقیب هم نیستند اما در عوض چشم اندازی تناوبی و کامل کننده در مورد استرس والدگری ،علل و عواقب آن ارائه می دهند(دیتر –دیکارد ،۲۰۰۸).
۱٫ نظریه ی استرس والدین –کودک – روابط کودک و والدین :
مهمترین نظریه استرس والدگری که توسط محققان مورد امتحان قرار گرفته است ، سه قسمت جداگانه را در ایجاد این استرس فرض می گیرد. P:حیطه و حوزه والدینی،آن جنبه هایی از استرس والدگری که از والدین بر می خیزد،C:حیطه یا حوزه کودک،آن جنبه از استرس والدگری که از رفتارکودک برمی خیزد،R:حیطه و حوزه روابط والد – کودک ،آن جنبه هایی از استرس والدگری که از روابط کودک-والدین برمی خیزد.طبق این نظریه در خانواده هایی که استرس والدینی بالایی دارند و در رشد کودک و رفتار والدین مشکل وجود دارد ، بالا بودن استرس حوزه ی روابط کودک-والدینی بیشتردیده می شود(آبیدین ،۱۹۹۲،۱۹۹۵).استرس حوزه ی والدینی ارتباط قوی با مسائل و مشکلات حوزه ی عملکردی خود والدین دارد(مثل افسردگی ،نگرانی وموارد دیگر)استرس حوزه ی کودک ارتباط قوی و مهم با نگرش در مورد کودک دارد(از قبیل مشکلات رفتاری وموارد دیگر)و بدکاری حوزه ی روابط والدینی –کودک ارتباط قوی با میزان درجه ی مسئولیت در روابط کودک- والدینی دارد(بندل ،استون ،فیلد و گولدستون ۱۹۸۹؛آیبرگ ،بوگس و رادریگوس ،۱۹۹۳).
این سه حوزه ی استرس والدگری به نوبه ی خود اکثر جنبه های کیفی و موثر رفتار والدینی را تحت تاثیر قرار داده و موجب بدتر و خراب تر شدن آنها می شوند. که می تواند موجب کاهش در مهرو محبت والدینی ،افزایش روش های خشونت بار انضباطی و ابراز خصومت نسبت به کودک ، ثبات کم در رفتار والدین ،یا انزوای کامل از نقش والدینی شود . که این افت در کیفیت فرزند پروری در بیشتر نمونه ها به عنوان سوءاستفاده و آزارگری با کودک تعریف می شوند. که در نهایت م نجر به افزایش مشکلات رفتاری و عاطفی در کودک می شود که می توان از آنها به خشونت ،نافرمانی،نگرانی و اندوه مزمن کودک نام برد. نظریه کودک-والدین-روابط،از وجود یک الگوی تاثیرگذار دوسویه والدین بر کودک و کودک بر والدین صحبت می کند با این فرض که با افزایش مشکلات رفتاری و عاطفی کودک در طول زمان ،استرس والدگری هم محتملا زیادتر می شود در نتیجه مشکلات در حوزه ی سلامت کودک و والدین ترویج می یابد.
فهرست مطالب
۱-۶ تعاریف مفاهیم استرس والد گری
۱-۶-۱ تعاریف نظری استرس والد گری
۱-۶-۲ تعاریف عملیاتی استرس والد گری
۱-۶-۲-۲استرس والد گری :نمره ای است که از طریق کاربرد پرسشنامه شاخص تنیدگی والدینی(PSI) بدست می آید. 2
۲-۲ استرس والدگری: 2
۲-۲-۱تعریف مفهوم استرس والدگری: 3
۲-۲-۲نظریه های استرس والدگری: 4
۲-۲-۲-۱ نظریه ی استرس والدین –کودک – روابط کودک و والدین : 4
۲-۲-۲-۲ نظریه ی تنش های روزمره : 5
۲-۲-۳ کودک و نقش والدگری علل استرس: 7
۲-۲-۴ ارزیابی استرس : 9
۲-۲-۵ مکانیسم های سازگاری: 10
۲-۳ پیشینه تحقیقات : 13
منابع : 16
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت