تبیین رابطه بین اهرم اقتصادی و نسبت های ارزش بازار به ارزش دفتری
تبیین رابطه بین اهرم اقتصادی و نسبت های ارزش بازار به ارزش دفتری
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی (MA)
عنوان
تبیین رابطه بین اهرم اقتصادی و نسبت های ارزش بازار به ارزش دفتری (MB) و قیمت به سود (PE) در صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران فرمت ورد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۰۶ |
حجم | ۵ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی (M.A)
عنوان:
تبیین رابطه بین اهرم اقتصادی و نسبت های ارزش بازار به ارزش دفتری (M/B) و قیمت به سود (P/E) در صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
چکیده………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
فصل اول – کلیات تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۲
۱-۱) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۳
۱-۲) بیان مسأله تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۳
۱-۳) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………….. ۶
۱-۴) سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………….. ۷
۱-۵) فرضیههای تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۷
۱-۶)اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۷
۱-۷) قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………. ۸
۱-۸) روش تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۸
۱-۹)جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………… ۹
۱-۱۰) تعاریف واژه ها و کلمات کلیدی تحقیق…………………………………………………………….. ۹
1-10-1) متغیر مستقل………………………………………………………………………………………. ۱۰
1-10-2) متغیرهای وابسته………………………………………………………………………………….. ۱۰
فصل دوم – ادبیات و پیشینه تحقیق……………………………………………………………………….. ۱۱
۲-۱) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
۲-۲) مروری بر مبانی نظری ……………………………………………………………………………………… ۱۳
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-1) نقطه سر به سر………………………………………………………………………………………… ۱۳
2-2-2) اهرم و ساختار آن……………………………………………………………………………………. ۱۴
2 -2-2-1) اهرم عملیاتی………………………………………………………………………………… ۱۵
2-2-2-1-1) مفروضات اصلی درجه اهرم عملیاتی………………………………………….. ۱۷
2-2-2-1-2) کاربردهای اهرم عملیاتی…………………………………………………………. ۱۷
2-2-2-1-3) محاسبه ریسک تجاری……………………………………………………………. ۱۸
2-2-2-2) اهرم مالی …………………………………………………………………………………….. ۱۸
2-2-2-2-1) تفسیر درجه اهرم مالی…………………………………………………………….. ۱۹
2-2-2-2-2) مفروضات درجه اهرم مالی……………………………………………………….. ۱۹
2-2-2-2-3) کاربردهای اهرم مالی……………………………………………………………….. ۲۰
2-2-2-2-4) محاسبه ریسک مالی ………………………………………………………………. ۲۰
2-2-2-2-5) درجه اهرم مالی و سود هر سهم………………………………………………… ۲۱
2-2-2-3) اهرم مرکب…………………………………………………………………………………….. ۲۱
۲-۲-۲-۳-۱) تفسیر درجه اهرم مرکب……………………………………………………………………….. ۲۲
2-2-2-3-2) مفاهیم درجه اهرم مرکب…………………………………………………………… ۲۲
2-2-2-3-3) محاسبه ریسک کل شرکت……………………………………………………………… ۲۳
2-2-2-4) درجه اهرم اقتصادی………………………………………………………………………………. ۲۳
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-2-4-1) عوامل اقتصادی……………………………………………………………………….. ۲۶
2-2-2-4-2) ریسک………………………………………………………………………………….. ۲۷
2-2-3) چرخه های تجاری…………………………………………………………………………………… ۲۸
2-2-3-1) رشد اقتصادی و سیکل های تجاری…………………………………………………….. ۳۰
2-2-4) سرمایه گذاری………………………………………………………………………………………… ۳۲
2-2-4-1) اشکال سرمایه گذاری………………………………………………………………………… ۳۳
2-2-4-1-1) سرمایه گذاری در دارائیهای مالی…………………………………………………… ۳۳
2-2-4-1-2) سرمایه گذاری در دارائیهای فیزیکی ……………………………………………… ۳۴
2-2-4-1-3) سایر موارد(احشام واغنام،نفت وبورس کالا)…………………………………….. ۳۴
2-2-4-2) اهداف سرمایه گذاری………………………………………………………………………… ۳۵
2-2-4-3) فرایند سرمایه گذاری…………………………………………………………………………. ۳۷
2-2-5) روش های تجزیه و تحلیل اوراق بهادار…………………………………………………………. ۳۸
2-2-6) ارزشیابی……………………………………………………………………………………………….. ۳۹
2-2-6-1) مفاهیم و تاریخچه ارزشیابی……………………………………………………………….. ۴۰
2-2-6-2) رویکرد های ارزشیابی……………………………………………………………………… ۴۱
2-2-6-2-1) تکنیکهای ارزشیابی مبتنی بر جریان نقد………………………………………… ۴۱
۲-۲-۶-۲-۲) تکنیکهای مبتنی بر رویکردارزشیابی نسبی…………………………………………………. ۴۲
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
2-2-6-2-2-1) روش ضریب درآمدی …………………………………………….. ۴۳
2-2-6-2-2-2) نسبت قیمت به جریان نقدی( )…………………………………… ۴۵
2-2-6-2-2-2 نسبت قیمت به ارزش دفتری …………………………………….. ۴۶
2-2-6-2-2-4) نسبت قیمت به فروش ……………………………………………. ۴۷
2-2-7-1) تحقیقات انجام شده در داخل……………………………………………………………. ۴۹
2-2-7-2) تحقیقات انجام شده در خارج…………………………………………………………… ۵۱
فصل سوم – روش شناسی تحقیق……………………………………………………………………………. ۵۵
۳-۱)مقدمه……………………………………………………………………………………………………………. ۵۶
۳-۲)روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………… ۵۷
۳-۳)متدلوژی تحقیق……………………………………………………………………………………………….. ۵۸
۳-۴) جامعه آماری………………………………………………………………………………………………….. ۵۸
۳-۵)انتخاب نمونه آماری………………………………………………………………………………………….. ۵۹
۳-۶) روش نمونهگیری و حجم نمونه………………………………………………………………………….. ۶۰
۳-۷) روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………….. ۶۱
۳-۸) فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………….. ۶۱
۳-۹) روش های آماری مورد استفاده…………………………………………………………………………… ۶۲
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
3-9-1) آزمون هاسمن…………………………………………………………………………………………. ۶۳
3-9-2) مدل رگرسیون تلفیقی……………………………………………………………………………….. ۶۴
۳-۱۰) ضریب تعیین r2…………………………………………………………………………………………… 64
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها…………………………………………. ۶۷
۴-۱) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۶۸
۴-۲) آمار توصیفی………………………………………………………………………………………………….. ۶۸
۴-۳) آزمون فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………….. ۷۵
۴-۴) آزمون مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………… ۷۵
۴-۵)تجزیه و تحیل رگرسیون سری زمانی و مقطعی……………………………………………………….. ۷۶
۴-۶) آزمون هاسمن ……………………………………………………………………………………………….. ۷۶
4-6-1) آزمون ایستایی……………………………………………………………………………………….. ۷۷
۴-۷)مدل رگرسیون تحقیق………………………………………………………………………………………… ۷۹
۴-۸) ضریب تعیین r2……………………………………………………………………………………………… 79
۴-۹) آزمون خود همبستگی جملات اخلال (مستقل بودن)………………………………………………… ۸۰
۴-۱۰) آزمون معناداری مدل رگرسیون………………………………………………………………………….. ۸۰
۴-۱۱) برآورد مقادیر ثابت و غیرثابت متغیرها در رگرسیون………………………………………………. ۸۱
فهرست مطالب
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
۴-۱۲) نتایج برآوردی آزمون فرضیه های تحقیق…………………………………………………………….. ۸۲
4-12-1) فرضیه اول………………………………………………………………………………………….. ۸۲
4-12-2) فرضیه دوم………………………………………………………………………………………….. ۸۳
۴-۱۳) نتایج تخمین مدل رگرسیون…………………………………………………………………………….. ۸۴
فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………. ۸۵
۵-۱) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۸۶
۵-۲) مروری کلی بر چهارچوب کلی تحقیق ………………………………………………………………… ۸۶
۵-۳) نتایج برآورد فرضیه ها……………………………………………………………………………………… ۸۷
۵-۴) پیشنهادات مبتنی بر نتایج حاصل ازتحقیق……………………………………………………………… ۸۹
۵-۴-۱) پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………………………………..۸۹
5-4-2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی ………………………………………………………………….. ۹۰
منابع ومآخذ………………………………………………………………………………………………………… ۹۱
الف) منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………. ۹۲
ب)منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………….. ۹۴
پیوست ها …………………………………………………………………………………………………………….. ۹۶
چکیده
از عوامل مهم در زمان تصمیم گیری سرمایهگذاران بالقوه و بالفعل برای سرمایهگذاری در شرکت ها ارزیابی عملکرد شرکت های موردنظر است . این فرایند زمانی که اطلاعات بطور برابر در بازار توزیع نمی شود ، دشوارتر می گردد. نسبت های ارزش بازار به ارزش دفتری (M/B) و قیمت به سود هر سهم (P/E) ، دو روش مهم تکنیکهای ارزشیابی نسبی بشمار می روند . درجه اهرم اقتصادی یکی از تکنیکهای جدید در تبیین و شناسایی ریسک در چهاچوب مبانی نظری اهرم ها می باشد . در اهرم های دیگر فروش به عنوان متغیر مستقل اما در درجه اهرم اقتصادی متغیر وابسته می باشد ، که متاثر از تغییرات متغیر اقتصادی است . بطوریکه در این تحقیق هزینه بهره برای سنجش متغیر اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد .
سرمایهگذاران عموما به نسبت ارزش بازار و ارزش دفتری (M/B) و نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) شرکت ها توجه داشته و برای ارزیابی سهام شرکت ها از این دو بیش از سایر عوامل استفاده می کنند . با توجه به عدم شناخت کافی سرمایه گذاران از درجه اهرم اقتصادی ، در این تحقیق سعی می شود با محاسبه درجه اهرم اقتصادی شرکت ها در سال های مختلف و پیدا کردن رابطه معنیدار تغییرات آن با تغییرات نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری (M/B) و نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) ، به سرمایه گذاران و سهامداران برای تصمیمگیری بهتر در خرید و فروش سهام شرکت های مختلف کمک کنیم. با توجه به محدودیت امکانات و زمان، تعداد ۶۰ شرکت از صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های ۱۳۸۴-۱۳۸۹ به عنوان نمونه آماری این تحقیق انتخاب گردید.تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون تلفیقی ،با کمک نرم افزار Eveiws انجام و بر اساس۰۵/۰=α یعنی در سطح ۹۵% اطمینان نتایج نهایی ذیل حاصل گردید :
۱- بر اساس فرضیه یک ،بین درجه اهرم اقتصادی و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری (M/B) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و ضرایب محاسبه شده نیز حاکی از قوی بودن این رابطه میباشد و بدین ترتیب فرضیه مذکور تایید می شود .
۲- بر اساس نتایج حاصل از فرضیه دوم بدلیل کوچکتر بودن t استیودنت از مقدار ۲ بین درجه اهرم اقتصادی و نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) ارتباط معناداری ملاحظه نگردید .
کلمات کلیدی: اهرم اقتصادی– ارزش بازار به ارزش دفتری (M/B) – ارزش بازار به سود هر سهم (P/E)
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت