تحقیق خلاقیت درحمل و نقل عمومى برزیل
حتى با اینكه شهر امروزه رتبه دوم بالاترین سرانه اتومبیل در برزیل را دارد حق تقدم را به جاى وسایل حمل ونقل شخصى به وسایل حمل ونقل عمومى داده است كورتیبا تصمیم گرفت تا از اتوبوس ها به عنوان وسیله اصلى براى حمل ونقل عمومى استفاده كند نه فقط براى آنكه این انتخاب حمل ونقل در گذشته بود بلكه به این جهت كه آن همچنین به صرفه ترین وسیله حمل ونقل بوده است
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 62 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 13 |
مقدمه
كورتیبا مركز استان پاراناى برزیل كه در چهارصد كیلومترى جنوب شرق سائوپائولو قرار دارد. در طول ۳۰ سال گذشته سیستم حملونقل عمومى را با مالكیت خصوصى و بدون كمكهاى مالى یارانهاى ایجاد كرده است كه امروز به عنوان نمونه شناخته شده جهانى به حساب مىآید. برنامهریزى بلندمدت هوشمندانه با راهحلهاى متعدد ابتكارى براى شهروندان، سیستم كارآمدى كه به جاى حملونقل شخصى اولویت را به حملونقل عمومى مىدهد به وجود آورده است. این سیستم با جذب ۷۵ درصد مسافران هر روزه بیشترین میزان استفادهكننده را در میان تمامى مراكز استانهاى برزیل دارا است و تمام اینها در طول یك رشد بىسابقه صورت گرفته است.
در طول پنجاه سال گذشته برزیل مانند بیشتر كشورها در جنوب، شاهد رشد سریع شهرنشینى بوده است. مردم به امید زندگى بهتر، مناطق روستایى و بخشهاى كوچك كشاورزى را به طرف چراغهاى اغواگر شهر ترك مىكنند، ولى برخلاف روند شهرنشینى اروپا در آغاز قرن اخیر دیگر هیچ كارخانهاى ظرفیت براى نیروى رو به رشد كار ندارد. سیل جمعیت روستایى به علاوه رشد جمعیت، باعث افزایش پنج درصدى رشد جمعیت شهرى در سال شده است. شرایط مالى طاقتفرساى اقتصاد برزیل در طول سالهاى گذشته و تاثیرات كمرشكن رشوهخوارىهاى گسترده، ادارات را در هر درجهاى از دولت تحت فشار مضاعف براى استقرار خدمات اولیه مورد انتظار مردم از جمله یك سیستم حملونقل عمومى كارآمد قرار داد. كورتیبا نیز از این قاعده مستثنى نیست: از مه ۱۹۴۰ كه جمعیت در حدود ۱۴۰ هزار نفر بود، جمعیت ده برابر اضافه شده است و شهر در حال حاضر جمعیتى بالغ بر ۶/۱ میلیون شهروند دارد كه با جمعیت حومه، بسته به خدمات مركز استان به ۳/۲ میلیون مىرسد.
فهرست مطالب
مقدمه 1
اقتصاد و مدیریت 5
شبكه یكپارچه حملونقل 7
نتیجهگیرى 7
13ص
قوانین ارسال دیدگاه در سایت