تحقیق کامل در مورد عزت نفس
هدف از این نوشتار تحقیق کامل در مورد عزت نفس می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۳۳ |
حجم | ۱۱۴ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این نوشتار تحقیق کامل در مورد عزت نفس می باشد.
عزت نفس عقیدهای که فرد دربارهی مجموعه توانائی ها، شایستگی ها و ویژگی های خود دارد. عزت نفس ارزیابی مداوم و قضاوت فرد نسبت به ارزشمندی وجودی خود میباشد. گنجی در تعریف عزت نفس، آن را عبارت از ارزیابی عزت شخص از ویژگیهای خاص خود توصیف میکند. به نظر وی، خیلی ساده میتوان گفت که عزت نفس یعنی احساسی که فرد نسبت به خود دارد (گنجی، ۱۳۸۱). عزت نفس میتواند به عنوان احساس فرد درباره شایستگی و ارزشمندی خود تعریف شود شایستگی براساس تعریفهایی که به وسیله ویلیام سوان ارائه شده عبارت است از: احساس عمومی فرد درباره لیاقت و توانایی خود. به بیان ساده، شایستگی عبارت است از داشتن عزت نفس که فرد عموماً قادر است با تکیه بر آن نتایج مورد انتظار را به دست آورد (فیبل و هال ، ۱۹۷۸، به نقل از فتحی، ۱۳۸۱)
در تعامل با اجتماع، فرد برای نوع قضاوت دیگران نسبت به خود اهمیت زیادی قائل میشود. به دیگر سخن، تا حد زیادی شخص همانگونه خود را میبیند که فکر میکند دیگران او را میپندارند و نسبت به سراپای وجودش، سر و وضعش، رفتارش، وضعیت تحصیلیاش و دیگر وجوه شخصیت خود به قضاوت میپردازند. در محیط آموزشی، قضاوت دیگران درباره موفقیتها یا شکستهای تحصیلی فرد، او را نسبت به نمره بسیار حساس میکند. از این رو به طور مداوم، دستاورد تحصیلی خود را با دیگران مقایسه میکند. اگر عملکرد وی در کلاس درس خوب باشد، عزت نفسش افزون میشود و بر عکس، گرفتن نمره پایین موجب تزلزل عزت نفس در وی میشود.
معمولاً در موقعیت شکست تحصیلی، دانشآموز ممکن است به دو گونه متفاوت عکسالعمل نشان دهد. بعضیها عدم موفقیت خود را به کم کوشی خود نسبت میدهند و با تلاش پیگیر، برای جبران نمره پائین خود اقدام میکنند. بعضی دیگر دلسرد میشوند و به خود نسبتهای منفی میدهند؛ مانند این که: « من اصلاً استعداد ندارم» یا: «من بیهوشم.». این طرز فکر مخرب و اندیشه منفی نسبت به خود، دست کشیدن از تلاش بیشتر، تسلیم شدن در برابر شکست، افت تحصیلی بیشتر و بحرانیتر شدن وضع را به دنبال دارد. در مورد این دسته از دانشآموزان،کمک فوری مشاور و اطمینان خاطر دادن به آنها نسبت به تواناییهایشان بسیار ضروری است. بهتر است مشاور، دانشآموز و دبیر درس مربوط، در جلسهای کنار هم بنشینند و سعی کنند، راههای مناسبی برای موفقیت بیشتر وی در آن درس پیدا کنند (زارع زاده و درخشان فر، ۱۳۸۴).
فهرست مطالب
تعریف نظری عزت نفس
تعریف عملیاتی عزت نفس
نشانههای جسمی و رفتاری ضعف عزت نفس 7
ابعاد مختلف عزت نفس 9
انواع عزت نفس 10
شیوه های افزایش عزت نفس احساسی – عاطفی 11
شیوه های افزایش عزت نفس روحی – معنوی 12
عوامل مؤثر در ایجاد عزت نفس 12
عزت نفس از دیدگاه قرآن، احادیث و دانشمندان اسلامی 14
نقش والدین در شکل گیری عزت نفس 14
نقش عوامل دیگر در تقویت عزت نفس 17
نقش عملکرد تحصیلی در عزت نفس 18
یافته های پژوهشی داخل و خارج از کشور 19
الف- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور 19
ب- پژوهش های انجام شده در داخل کشور 21
منابع 26
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت