توحید در الوهیت یا توحید عبادى
توحید در الوهیت یا توحید عبادى
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 51 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 95 |
فصل اوّل: آیات توحید و ولایت ائمه(علیهم السلام)
فصل دوم: شرط قبولى اعمال
فصل سوم: واسطه بین خدا و خلق
فصل چهارم: واسطه بودن ائمه(علیهم السلام)
فصل پنجم: اختیار حلال و حرام به دست امام است
فصل ششم: شفابودن تربت قبر امام حسین(علیه السلام)
فصل هفتم: دعاكردن شیعیان به طلسم و استغاثه به مجهول
در این بخش ابتدا به تبیین دیدگاه شیعه در مسأله توحید عبادى پرداخته و سپس به نقد و بررسى فصل اوّل از باب دوم كتاب اصول مذهب الشیعه مىپردازیم.
مهمترین مسألهاى كه موجب شده وهابیان در برابر سایر مسلمانان اعم از شیعه یا اهلسنت موضعگیرى كنند بحث از «توحید عبادى» است، و به گفته برخى از نویسندگان این مسأله كلید اصلى تمام اختلافات مسلمانان است. دستاویز وهابیان براى مباح دانستن خون شیعیان و نسبت كفر و شرك به دیگران دادن تفسیرى است كه آنان از توحید عبادى دارند. محمد بن عبدالوهاب حركت خود را اینگونه شروع كرد كه اسباب و مظاهر شرك همه بلاد اسلامى را فراگرفته است. او تفسیر جدیدى از «توحید در الوهیت» ارائه مىكرد و معتقد بود كه هركس تحلیل و تفسیر او را از توحید نپذیرد او كافر یا مشرك است و اكنون پیروان او نیز همینگونه عمل مىكنند. با توجه به آنچه گذشت روشن است كه این بحث از اهمیت ویژهاى برخوردار است. ما ابتدا به بیان اهمیت بحث از «توحید عبادى» و سپس به بیان آن از نظر لغت و اصطلاح پرداخته و پس از بیان جایگاه «توحید عبادى» در اعتقادات، دلیل آن و سپس شرك مقابل آن و آنگاه تنافى نداشتن توسل به اسباب با مسألهتوحید عبادى را بیانمىكنیم. سپسبهبررسى سخنان آقاى دكتر قفارى مىپردازیم.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت