تیپ های شخصیتی و بررسی رویکردهای شخصیت
تیپ های شخصیتی و بررسی رویکردهای شخصیت
هدف از این تحقیق تیپ های شخصیتی و بررسی رویکردهای شخصیت می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۴۳ |
حجم | ۱۱۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این تحقیق تیپ های شخصیتی و بررسی رویکردهای شخصیت می باشد.
شخصیت از دیدگاه روانشناسی :
دیدگاه روانشناسی در مورد شخصیت چیزی متفاوت از دیدگاههای «مردم و جامعه» است در روانشناسی افراد به گروههای «با شخصیت و بیشخصیت» یا«شخصیت خوب و شخصیت بد» تقسیم نمیشوند؛ بلکه از نظر این علم همه افراد دارای «شخصیت» هستند که باید به صورت «علمی» مورد مطالعه قرار گیرد این دیدگاه به شخصیت و انسان» باعث پیدایش نظریههای متعددی از جمله: «نظریه روانکاوی کلاسیک، نظریه روانکاوی نوین، نظریه انسان گرایی، نظریه شناختی، نظریه یادگیری اجتماعی و… در حوزه مطالعه این گرایش از علم روانشناسی شده است (شولتز، ۱۹۹۰).
دیدگاه های موجود درباره شخصیت، به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:
الف) التقاط گرایی خیرخواهانه؛
ب) طرفداری متعصبانه
بسیاری ازموارد درباره شخصیت، در یکی از این دو دسته قرار میگیرند؛ اما نوع سومیهم هست که دارای اهمیت قابلتوجهی هستند. این دسته از گرایش التقاط گرایی خیرخواهانه، گستردگی و موازنهای را که برای بررسی بسیاری از نظریههای مربوط به شخصیت ضروری است، کسب میکنند، و از طرفداری متعصبانه، این عقیده را که برخی از نظریهها از سایرین بهترند، وام میگیرند. هدف کلی «تحلیل تطبیقی»است، پرده برداشتن از شباهتها و تفاوتهای میان بسیاری ازرویکردهای موجود به شخصیت است، و این پردهبرداری را نقطه شروعی است برای تعیین اینکه سودمندترین رویکرد کدام است. تحلیل تطبیقی در جستجوی فهم بهتر، باید جامع، منظم و ارزیابی کننده باشد.
اگر چه رویکردهای التقاطگرایی خیرخواهانه و طرفداری متعصبانه، هر یک مزایایی مختص به خویش دارند، با این حال، هنگامیکه تعدادی از نظریههای سازگار در دسترس باشند، نه رویکرد التقاطگرایی خیرخواهانه موجب رشد این حوزه علمیخواهد شد، و نه رویکرد طرفداری متعصبانه. هیچ کس نمیکوشد تا ارزش نسبی انواع رویکردهای موجود را تعیین کند، و حتی در نسلهای بعدی، کسانی که دستاندر کارند به تقلید از اسلاف خود میپردازند و تنها، استادی و مهارتشان اندکی بیشتر میشود؛ ولی هیچگونه تغییرات چشمگیر و پیشرفتهای شگرف پدید نخواهد آمد، مگر اینکه نگرش تحلیل تطبیقی رشد یابد. افرادی که در این حوزه معرفتی کار میکنند، میتوانند به جای اینکه انرژی خود را در مناقشات متعصبانه و رقابت جویانه به هدر دهند، تشریک مساعی کنند و این تشریک مساعی مرحله متوسطی از رشد این حوزه معرفتی را فراهم میآورد (شاملو، ۱۳۸۲).
فهرست مطالب
۲-۴- شخصیت و تیپ شخصیتی
۲-۴-۱- تعریف تیپ شخصیتی D
۲-۴-۲ – تعریف تیپ شخصیت B
۲-۴-۳- تعریف تیپ شخصیت A
۲-۴-۴- تعریف تیپ شخصیت C
۲-۴-۵ – نظریههای شخصیت
۲-۴-۵-۱- نظریه روانکاوی
۲-۴-۵-۲- نظریّههای شناختی
۲-۴-۵-۳- نظریههای تیپ شناختی شخصیت
۲-۴-۵-۴- نظریه یونگ
۲-۴-۵-۵- نظریه صفات شخصیتی
۲-۴-۵-۵-۱- نظریه گوردون آلپورت
۲-۴-۵-۵-۲- نظریه ۱۶ عامل شخصیت ریموند کتل
۲-۴-۵-۵-۳- سه بعد شخصیت آیزنک
۲-۴-۵-۵-۴- نظریه پنج عامل شخصیت
۲-۴-۵-۶- رویکردهای موجود در باب شخصیت
۲-۵- ارتباط آلکسی تایمیا و ابرازگری هیجان
۲-۶ – سبکهای ابراز هیجان و خصوصیات شخصیتی
۲-۷- یافتههای توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق
۲-۸- مطالعات انجام شده مرتبط با پژوهش
۲-۸-۱- مطالعات انجام شده خارج کشور
۲-۸-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت