مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دانلود مقاله اثر ازت بر خاک

كمبود ازت باعث كاهش غلظت كلروفیل و مقدار فتوسنتز در برگهای مسن تر می گردد، این برگها اغلب پژمرده شده و قبل از رسیدن می میرند و برگهای جوان تر معمولاً دارای پهنك باریك و دمبرگهای طولانی می باشند برگهای دارای كمبود معمولاً محتوی 91 الی 32% ازت در ماده خشك خود می باشند

دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 449 کیلو بایت
تعداد صفحات 19
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

پیشگفتار :

تاریخچه علم خاك با استفاده از آب و آبیاری برای بهره برداری از خاك آغاز می گردد . در ابتدای قرن 17 میلادی یك پزشك و شیمیدان اهل فنلاند بنام وان هلمونت آزمایشی انجام داد كه بعنوان سرآغاز تاریخچه جدیدی بحساب می آید .

چغندر قند بعنوان یك محصول مهم زراعی نقش بسزایی در اقتصاد برخی از كشورها دارد و تولید هرچه بیشتر این محصول در واحد سطح یا هكتار نیازمند مطالعات دقیق و همه جانبه از سوی محققان می باشد كه در این نقش عناصر غذایی و تاثیر آن بر عملكرد این محصول مهم زراعی حائز اهمیت می باشد .

جذب ازت و غلظت آن :

به نظر می رسد گیاهان مورد تناوب برای رسیدن به ماكزیمم تولید محصول به 200 الی 250 كیلوگرم ازت خالص در هكتار نیازمند باشد . مقدار كودی كه قبلاً به گیاهان مورد تناوب داده شده تأثیر زیادی بر روی مقدار ازت موجود در گیاه در زمان برداشت دارد . بدون هیچگونه كودی، گیاه ممكن است در زمین های فقیر و بدون ذخیره ازت، به مقدار 25 كیلو در هكتار و در زمین های حاصلخیز مقدار 100 كیلو ازت در خود نگه دارد . در بهار بوته های جوان مقدار 5% ازت در ماده خشك برگ و 3% در ماده خشك ریشه نگه می دارند . این غلظت با ادامه رشد گیاه بسرعت كاهش می‌یابد و در زمان برداشت و در یك زراعت با حداكثر محصول شكر مقدا ازت در ماده خشك برگ 3% و در ماده خشك ریشه 8/% است.

كمبود ازت و علائم تشخیص آن :

بر خلاف علائم كمبود سایر عناصر، علائم كمبود ازت تقریباً در تمام مراحل رشد گیاهان مورد تناوب مشاهده می شود. بذور گیاهان مورد تناوب دارای مقدار كافی ازت برای ظهور كوتیلدون ها است. لیكن برای جلوگیری از بروز كمبود بایستی فوراً گیاه شروع به جذب ازت از خاك نماید. در خاكهای فقیر با مقدار كم ازت، علائم كمبود از زمان ظهور اولین برگ های حقیقی و متعاقب آن سلیر برگ ها شروع می گردد. علائم كمبود ممكن است با افزایش سن گیاه، توسعه یابد. در مقایسه با آنچه كه در كمبود منگنز ، بر و منیزیوم دیده می شود ، علامات خاصی كه مشخصه كامل كمبود ازت باشد وجود ندارد.برگهای گیاه در اثر كمبود پیچیده می شود و نخست به رنگ سبز روشن و بعد به زردی
می گرایند. كمبود ازت باعث كاهش غلظت كلروفیل و مقدار فتوسنتز در برگهای مسن تر می گردد، این برگها اغلب پژمرده شده و قبل از رسیدن می میرند و برگهای جوان تر معمولاً دارای پهنك باریك و دمبرگهای طولانی می باشند. برگهای دارای كمبود معمولاً محتوی 9/1 الی 3/2% ازت در ماده خشك خود می باشند. بوته هایی كه علامت كمبود دارند مقدار 70 تا200 واحد در میلیون ازت به صورت نیترات در خود دارند در حالیكه در بوته های بدون علامت كمبود این مقدار 350 تا 35000 واحد در میلیون است.

اثر ازت بر روی رشد گیاهان مورد تناوب و كارآیی برگها:

علاوه بر بهبود رنگ برگها، ازت باعث افزایش اندازه و تعداد برگها می گردد. در اوائل فصل بهار، ازت باعث افزایش ماده خشك در واحد سطح می شود كه این عمل بیشتر در برگ و دمبرگ سبب افزایش تولید ماده خشك در ریشه شده و تولید بیشتر شكر را در واحد سطح بهمراه خواهد داشت. (آرمسترانگ[1] و همكاران ) نشان دادند كه اثر كود ازته تنها تبدیل اشعه دریافت شده به ماده خشك نیست ، بلكه به مقدار زیاد باعث افزایش مقدار اشعه جذب شده می گردد.

اثر ازت بر روی قوه نامیه، ظهور جوانه ها و تثبیت گیاه:

هنگامی كه از بذور تك جوانه به عنوان كشت درجا استفاده می گردد، حتی مقادیر محدود ازت باعث از بین بردن گیاهچه ها، كند كردن رشد بقیه بوته ها و كاهش تعداد بوته ها پس از تنك می گردد. در حقیقت گیاه نمی تواند كل مصرف ازتی را كه برای مقدار محصول متناسب لازم است درست قبل یا بعد از بذوركاری و به صورت پخش سراسری تحمل نماید. در حالیكه پخش مقدار كم كود بصورت پخش سراسری سبب تثبیت كامل گیاه و رشد اولیه مناسب آن می گردد. هنگامیكه گیاه تثبیت گردید، كود ازته متعادل مورد نیاز را می توان بدون خسارت در مرحله ای كه گیاه بصورت4 برگی می باشد بكار برد. اثرات اولیه كود ازته تولید ماده خشك ریشه و برگ بوده كه بیشتر بصورت شكر در ریشه متراكم می گردد. مطابق نمودارهای زیركه واكنش عملكرد شكر را به وضوح نشان
می دهد ،در خاكهای حاوی باقیمانده ازت كم، نقطه برگشت منحنی معمولاً برای مقدار 100 تا 150 كیلوگرم كود ازته در هكتار است. در حالیكه در خاكهایی با مقدار زیادی ازت مثل خاكهای حاوی مواد آلی و یا بقایای گیاهی از محصول قبلی نقطه برگشت منحنی بیشتر به طرف چپ متمایل است.

اثر كودهای آلی :

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: