مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دانلود مقاله بررسی كاشت غلات و تناوب در استان خراسان (شهرستان بجنورد)

خراسان در ناحیه معتدل شمالی واقع است و به طور كلی دارای آب و هوای متغیر می‌باشد و فصل بارش عمدتاً در اواخر فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار است در تابستان هوا گرم و خشك و زمستان‌ها نسبتاً سرد است و اختلاف دمای روز و شب زیاد می‌باشد

دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات 38
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

بررسی كاشت غلات و تناوب در استان خراسان (شهرستان بجنورد)

موقعیت و وسعت استان خراسان

مساحت استان خراسان در حدود 313337 كیلومتر مربع و تقریباً یك پنجم مساحت كشور است و بین 30 درجه و 21 دقیقه تا 38 درجه و 17 دقیقه عرض شمالی و 55 درجه و 28 دقیقه تا 61 درجه و 14 دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ قرار گرفته است. این استان از طرف شمال و شمال شرق با اتحاد جماهیر شوروی، از مشرق به استان‌های یزد و اصفهان و سمنان و گلستان محدود است. طول متوسط آن به خط مستقیم در جهت شمالی ـ جنوبی، 750 كیلومتر و عرض متوسط آن در جهت شرقی ـ غربی، 420 كیلومتر است.

آب و هوای استان

به طور كلی عرض جغرافیایی، بادها، بارش، ارتفاع زمین، جهت كوه‌ها و همچنین دریاها و وجود كویرها و صحرای خشك اطراف در آب و هوای هر منطقه موثر است. پس لازم است اثر عوامل فوق بر آن ناحیه مطالعه شود.

خراسان در ناحیه معتدل شمالی واقع است و به طور كلی دارای آب و هوای متغیر می‌باشد و فصل بارش عمدتاً در اواخر فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار است. در تابستان هوا گرم و خشك و زمستان‌ها نسبتاً سرد است و اختلاف دمای روز و شب زیاد می‌باشد. دمای هوا از شمال خراسان به طرف جنوب افزایش می‌یابد و از میزان بارش سالیانه كاسته می‌شود. به طور كلی بر اساس مطالعات و آمارهای اداره هواشناسی، تقسیمات آب و هوای استان خراسان به شرح زیر است:

1. آب و هوای سرد كوهستانی

2. آب و هوای معتدل كوهستانی

3. آب و هوای نیمه‌صحرایی ملایم

4. آب و هوای صحرایی بیابانی گرم و خشك

بادهای مهم

  • بادهای شمالی و شمال شرقی

در فصل زمستان، بادهای شمالی كه از سیبری به طرف جنوب غربی می‌وزند، در مناطق كوهستانی شمال خراسان دما را پایین می‌آورد و گاهی موجب ریزش برف می‌شود. این بادها گاهی از كوه‌های شمالی گذشته، به دامنه‌های جنوبی نیز نفوذ می‌كنند و سبب سردی‌ هوا می‌گردد.

  • بادهای غربی

در زمستان و فصل بهار، بادهای باران‌آور غربی پس از عبور از آذربایجان و شمال ایران، به خراسان رسیده باعث اعتدال دمای هوا می‌شود و ریزش باران و برف را سبب می‌گردد.

  • بادهای جنوبی و كویری

این بادها از جنوب ایران به طرف شمال می‌رود و از جانب كویر گذشته به خراسان می‌رسد كه هوا را گرمتر می‌كند و معمولاً همراه با گرد و غبار است.

  • بادهای 120 روزه سیستانی

از شرق در تابستان به جنوب شرقی خراسان می‌وزد و سبب برپاشدن طوفان‌های شن و ریگ‌های روان می‌شود و سرعت وزش آن در جنوب، گاه به 110 كیلومتر در ساعت می‌رسد و اثر منفی بر پوشش گیاهی و كشاورزی و تبخیر و دما در مسیر وزشش دارد.

بارش

بارش سالانه بین 75 تا 500 م.م به صورت باران و تگرگ است و در سال‌های مختلف این میزان تغییر می‌كند و در خشكسالی به حداقل می‌رسد. بیشتر بارش در فصل زمستان و بهار صورت می‌گیرد كه قسمت‌های شمالی استان نسبت به مناطق جنوبی این استان دارای بارش بیشتر است.

ارتفاع زمین

در ارتفاعات شمالی استان، دمای هوا به مقدار زیادی كمتر از مناطق پست جنوبی است. در این مناطق پست، اختلاف دمای حداقل و حداكثر مطلق در طی یك شبانه‌روز زیاد است. در تابستان سال 1361، حداكثر مطلق دما تا 49 درجه بالای صفر (در طبس) بالا رفته است و در زمستان همان سال تا حداقل 5/21- درجه (در اسدآباد بیرجند) گزارش شده است.

اثر دریاها

فاصله زیاد استان از دریاها، با توجه به جهت كوه‌ها، موجب به حداقل رسیدن نقش آنها بر آب و هوای خراسان شده است و فقط دریای مازنداران اثرات مثبتی در میزان رطوبت و بارندگی نواحی شمال غرب دارد.

منابع آب

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: