دانلود پاورپوینت كتاب حقوق اسلامی
حقوق در لغت جمع حق است مفهوم اصلی و جامع واژه « حق» در كاربرد مصدری ثبوت و در كاربرد وصفی« ثابت» می باشد و در همین معناست كه در برابر باطل به كار می رود جاء الحق و زهق الباطل انحصار حقانیت در خداوند در آیاتی نظیر ذلك بان الله هو الحق و ان ما یدعون من دونه الباطل بدین معناست كه خداوند وجود ثابت از جمیع جهات است
دسته بندی | حقوق |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 463 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 49 |
انسان و جامعه
انسان موجودی اجتماعی است. احساس نیاز به زندگی جمعی نه فقط از جنبه غریزی- همانند سایر حیوانات جمعی زیست- مورد توجه قرار می گیرد بلكه عوامل دیگری نیز در این زمینه موثرند كه می توان آنها را این گونه فهرست نمود:
1- گرایش به بهرمندی هر چه بیشتر از مواهب طبیعت.
2- محدودیت منابع و امكانات در طبیعت.
3- محدودیت توان انسان با وجود برخورداری از امتیاز انحصاری اندیشه و تعقل.
4- آسیب پذیری در برابر انبوه مشكلات زندگی؛
5- ضرورت به فعلیت رساندن استعدادهایی كه جز در سایه زندگی اجتماعی امكان پذیر نمی باشد.
الف) خانواده
خانواده كوچك ترین واحد اجتماعی است. كانون بروز و ظهور عواطف و اولین سنگ بنای تشكیل جامعه می باشد. بنایی است كه محبوب تر از آن در اسلام پی ریزی نگشته است و پی ریزی غریزی آن، همراه با انگیزه های الهی و تدبیر و همبستگی اعضای آن، قوام و دوام آن را پی خواهد داشت. با تشكیل خانواده، هر عضو این جامعه كوچك در صورتی كه به درستی ایفاگر نقش خویش باشد، روابط خانوادگی را از انسجام، استحكام و صمیمیت برخوردار می سازد و در نوع رفتار اعضا در بیرون از خانواده نیز تاثیر مفید خواهد گذاشت.
نیاز انسان به امنیت، رفاه و تامین معیشت، تعلیم و تربیت، عدالت و به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه او را به برقراری تماس با همنوعان خود و تشكیل اجتماعات مختلف و فعالیتهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی وادار می كند. در روابط اجتماعی هر كس با توجه به توانایی، استعداد، ذوق و سلیقه و تخصس خود در جایگاهی قرار می گیرد و سهمی را در به حركت در آوردن چرخ اجتماعی به خود اختصاص می دهد.
از آنجا كه در جوامع پیچیده امروزی، شبكه گسترده ای از روابط اجتماعی میان افراد جامعه وجود دارد ساماندهی اجتماع و قرار گرفتن آن در یك مسیر معقول به گونه ای كه در بردارنده تامین منافع مردم و دسترسی آنان به اهداف مورد نظرشان باشد نیازمند دو عنصر « قانون» و « قدرت» است. این دو عنصر در گذشته نیز در میان قبایل، اقوام و جوامع بسیط و غیر صنعتی وجود داشته است، اما آنچه ما امروز مشاهده می كنیم شكل خاصی از قدرت و « قانون» است كه در جوامع سیاسی اداره امور را در دست دارد. این قدرت به نحوی خاص شكل می گیرد، به جریان می افتد، به وضع قانون می پردازد و ارداده خود را بر همه اعضای جامعه تحمیل می كند.
نظام سیاسی
نهادینه شدن عناصر « قدرت» و « قانون» نیازمند وجود « نظام های سیاسی» در جوامع سیاسی مختلف می باشد.
در جوامع خرد و غیر سیاسی نظیر جامعه پزشكان یا ورزشكاران یك فعالیت خاص مورد توجه قرار می گیرد؛ در حالی كه «جامعه سیاسی» در برگیرنده كل فعالیتهای انسانها است. این شمول و فراگیری در هیچ جامعه دیگری وجود ندارد.
عضویت در جوامع خاص، اختیاری است و به اراده افراد بستگی دارد؛ در حالی كه عضویت در جامعه سیاسی ارادی نیست. زندگی در چنین جامعه ای از تولد آغاز می گردد و همزمان همه قوانین و مقررات متوجه انسان می شود و هیچ گریزی از آن وجود ندارد در صورتی كه فردی خواهان ترك عضویت از یك جامعه سیاسی باشد به ناچار باید وارد جامعه سیاسی دیگری گردد كه اراده خود را بر او تحمیل خواهد نمود.
در هر جامعه سیاسی، با بهره گیری از ابزارها و امكانات مادی، ساختار تشكیلاتی و نیروی به خدمت گرفته شده انسانی، قدرتی سیاسی به وجود می آید كه برای انتظام امور جامعه و تامین و تضمین حقوق مردم وارد عمل می گردد و هیچ قدرتی در برابر آن تاب مقاومت ندارد.
بدین ترتیب روشن می گردد كه هر جامعه سیاسی به ناجار باید در پناه یك « نظام سیاسی» به حیات خود ادامه دهد. درون مایه هر نظام سیاسی « قدرت» است. منشا مشروعیت قدرت یا نهایدنه شدن قدرت در نظامها است؛ یعنی چگونگی شكل قدرت، توزیع، اعمال، محدود شدن و امكان دستیابی به آن مشخص می گردد. ده ها مسئله دیگر در باب قدرت سیاسی وجود دارد كه تا نظام سیاسی وجود نداشته باشد پرسش از آنها بی فایده خواهد بود.
است. همچنین قدرت نهادینه شده را به كمك
« قانون» تامین و تضمین می كند.
به طور كلی می توان در شكل گیری هر نظام حقوقی ویژگی های زیر را مورد توجه قرار دارد:
چنانچه خواهیم دید اسلام همه ویژگی های نامبرده را دارا بوده، از یك نظام حقوقی منسجم برخوردار است.
فایل پاورپوینت 49 اسلاید
قوانین ارسال دیدگاه در سایت