دیدگاه های و رویکردهای کارآفرینی در سازمان و بررسی مدلهای آن
دیدگاه های و رویکردهای کارآفرینی در سازمان و بررسی مدلهای آن
هدف از این پایان نامه بررسی دیدگاه های و رویکردهای کارآفرینی در سازمان و تشریح مدلهای آن می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۱۱۵ |
حجم | ۳۸۱ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | فرمت |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
این پایان نامه در مورد کارآفرینی سازمانی می باشد که در آن به بررسی دیدگاه های و رویکردهای کارآفرینی در سازمان و تشریح مدلهای آن می پردازیم.پس از مفهوم شناسی کارآفرینی و انواع کارآفرینی،به تشریح ضرورت کارآفرینی در سازمان می پردازیم . بعد از آن فرآیند کارآفرینی سازمانی رو بصورت کامل تشریح می کنیم.در یکی از مباحث مهم به بررسی دیدگاه های و رویکردهای کارآفرینی در سازمان پرداخته می شود. .انواع مدل های کارآفرینی سازمانی نیز یکی از در آخر مورد بررسی قرار می گیرد.
ضرورت کارآفرینی در سازمان
امروزه بسیاری از شرکتها به لزوم کارآفرینی شرکت پی بردهاند. در واقع این گونه تغییر گرایش در استراتژی، در پاسخ به سه نیازی است که بر شرکتها تحمیل گردیده است:
۱) افزایش سریع رقبای جدید
۲) ایجاد حس بیاعتمادی نسبت به شیوههای مدیریت سنتی در شرکتها
۳) خروج بهترین نیروهای کار از شرکتها و اقدام آنها به کارآفرینی مستقل
در خصوص نخستین مورد، یعنی رقابت باید اشاره نمود که این عامل با شتابی که در سالهای اخیر به خود گرفته تمامی شرکتها را به ستوه آورده و حتی صنایعی را که در فناوریهای پیشرفته فعالیت دارند نیز امروزه با رقبای بسیاری مواجه نموده است. سرعت نوآوری و ارائه محصولات جدید به قدری سرعت یافته که تغییرات، ابتکارات و بهبودها به امری عادی در بازارهای فروش تبدیل شده است. از این رو شرکتها یا باید به نوآوری بپردازند یا اینکه محکوم به فنا میباشند.
دوم اینکه با توجه به حرکت سریع محیط به سوی پیچیدگی بیشتر و عدم پایداری در شرایط محیطی و بازار، شیوههای سنتی مدیریت نمیتواند پاسخگوی اینگونه چرخشهای شدید در محیط بوده و عدم تطبیق سریع آن با شرایط تصمیمگیری در چنین محیطهای جدیدی، نوعی بیاعتمادی را نسبت به سبکهای مدیریت سنتی ایجاد نموده است.
سومین مشکل، ترک شایستهترین افراد شرکت برای اقدام به کارآفرینی مستقل میباشد. از علل اصلی تشویق افراد به ترک شرکتهای خود میتوان به پاداشهای حاصل از کارآفرینی مستقل همچون رفاه اقتصادی و اجتماعی، شهرت و استقلال در تصمیمگیری اشاره نمود و همین عوامل سبب میشود تا کارکنان جوان و با سابقه شرکتها بیش از پیش به کارآفرینی ترغیب شوند.
از سوی دیگر، شکلگیری بازارهای سرمایه به صورت یک صنعت نوین و تمایل آن به سرمایهگذاری مخاطرهآمیز سبب شده تا کارآفرینان با سهولت بیشتری نسبت به گذشته برای تحقق فکرها و اجرای پروژههایشان به منابع مالی دست پیدا کنند. به طور کلی پیشرفت سریع دانش و فناوری، تغییر روندهای جمعیتشناختی همچون افزایش سطح تحصیل، اشتغال زن و مرد به کار در خانوادهها، و افزایش طول عمر و سالخوردگی جمعیت، و حضور اثربخش بازارهای سرمایه و آشنایی بیش از پیش مدیران با پدیده کارآفرینی سبب گردیده تا گرایش به کارآفرینی در استراتژی شرکتها شدیداً مورد تأکید قرار گیرد (Fry,2001:72).
فهرست مطالب
۲-۱ مقدمه ۱۳
۲-۲ مفهوم کارآفرینی ۱۵
۳-۲ نوعشناسی کارآفرینی ۲۵
۱٫ کارآفرینی پایدار ۲۴
۲٫ کارآفرینی اشتراکی : ۲۵
۳٫ کارآفرینی مدنی : ۲۵
۴٫ کارآفرینی پاسخگو : ۲۵
۱٫ کارآفرینی فردی ۲۶
۲٫ کارآفرینی درون سازمانی ۲۷
۳٫ کارآفرینی سازمانی یا سازمانهای کارآفرینانه ۲۸
۴-۲ ایجاد سرمایه؛ حاصل کارآفرینی سازمانی ۳۴
جدول ۱-۲: سیر تاریخی ابداع واژهها در خصوص القای کارآفرینی در سازمانها ۳۷
۵-۲ ضرورت کارآفرینی در سازمان ۳۷
۶-۲ سیر تطور کارآفرینی در سازمان ۳۸
۷-۲ مفهوم کارآفرینی سازمانی ۴۳
۸-۲ فرآیند کارآفرینی سازمانی ۴۵
۹-۲ موانع کارآفرینی سازمانی ۴۷
ماهیت سازمانهای بزرگ ۴۵
– نیاز به سودهای کوتاه مدت ۴۷
– فقدان استعداد کارآفرینانه ۴۷
– شیوههای نادرست پاداش ۴۷
۱۰-۲ دیدگاهها و رویکردهای کارآفرینی ۵۰
۱-۱۰-۲ کارآفرینی از دیدگاه اقتصاددانان ۵۰
۲-۱۰-۲ کارآفرینی از دیدگاه محققین علوم رفتاری ۶۱
۳-۱۰-۲ کارآفرینی از دیدگاه دانشمندان مدیریت ۶۶
۱۱-۲ انواع مدلهای کارآفرینی ۷۶
– مدلهای محتوایی ۷۸
– مدلهای فرآیندی ۷۸
الف) فرآیند رویدادی ۷۹
شکل ۱-۲ فرآیند شکل گیری فرآیند کارآفرینی ۸۰
منابع
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت