مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

روش تحقیق تاریخ موسیقی

سازهای موسیقی به طور كلی سازهای اركستر به چهار دسته تقسیم می‌شوند سازهای رهی – سازهای بادی – سازهای ضربی – سازهای كلاویه 1سازهای زهی شامل چهار ساز اصلی است ویولون – ویولا باآلتو – ویولوسنل یا ویولاداگامبا – هارپ

دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 22 کیلو بایت
تعداد صفحات 39
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

پیشگفتار

جای تأسف است كه ملت ما سالیان دراز از توجه به هنرهای زیبا غفلت ورزید. شاید مردمی كه از ترس تكفیر، نقاشی و پیكرسازی را بت‌پرستی و موسیقی را لهو و حرام دانسته‌اند بیش از این در دنیای هنر بهره نداشتند اما شگفت است كه روح ایرانی در برابر دشمنان زیبائی از پا در نیامد زیرا در همان هنگام كه عمال خلیفه برای كشتن ذوق شمشیر تیز می‌كردند مردان روشن‌بین و آزاده‌ای چون مسلم بن محرز-عبدالله بین مفقع- ابونصر فارابی- عمر خیام برخاستند و زمانی كه ممكن بود با یك مخالفت علنی دم سرد تیغ را پشت گردن احساس كنند پرده سراپا ریای تعصب را دریدند تا زیبائی در زاد و بوم زرتشت معدوم نشود. هر شكست آغاز یك پیروزی است زیرا هیچ حادثه‌ای چون شكست نقص كار را روشن نمی‌كند و درس پیروزی نمی‌آموزد.

اگر تاریخ شرق و غرب را مقایسه كنیم ناگزیر باید بگوئیم كه غفلت ششصد سالة ایران دوره قرون وسطی و امروز آغاز رنسانس ماست.

كسانیكه در گذشته ما را از سیر تمدن و فرهنگ جهانی بی‌خبر گذاشتند به كشور ما سخت زیان رسانده‌اند و تیره روزی ملت مستقیماً از جهل و نادانی آنها پیدا شده است.

میان استادان فن تنها كودكان فقیری كه تار و پود قالی را بهم می‌بافند و روستائیان پاكدلی كه در اثناء كارهای سخت ترانه‌های غم‌زدا می‌بودند بوظیفه خود عمل كرده‌اند و روح ملت به همت پائین‌ترین طبقات كشور زنده ماند.

ما امروز برای بنیان هنر ایران باید از هنر دنیا آگاه شویم. (ما امروز برای بنیان هنر ایران باید از هنر دنیا آگاه شویم.)

اما گمان نرود كه با این مقدمه بهتر است راه خود را رها كنیم و بدنبال كار دیگران بریم زیرا تقلید ناقص و ناشیانه هنر و استعداد ما را به نیستی می‌كشاند.

و هیچ افتخاری نصیب ما نمی‌كند. شك نیست كه هر سبك و كار هنری بجای تقلید می‌تواند حس انتقاد و انتقال را برانگیزد و ما از این طریق بهتر می‌توان در كار دیگران تحقیق كنیم و اصالت هنر ایران را محفوظ بداریم. در ایران هیچگاه یك مكتب هنری بهمت چند استاد بزرگ بوجود نیامد آثار گذشته ما بیش از همه نشانة سبك انفرادی است و كمتر هنرمندی می‌توان یافت كه در پرورش هنرمند دیگری مؤثر بوده باشد.

ناپسندترین صفت هنرمند آنست كه برای حفظ مقام از شناساندن فن خود امتناع كند و بزرگترین افتخار یك استاد آن است كه شاگردش به مقامی عالی‌تر از نام او برسد.

بخل و حسد در هنر راه ندارد زیرا فقط احساسات عالیه انسان زیبائی را بوجود می‌آورد بهمین علت اكثر هنرمندان بزرگ انسان‌های بزرگی هم بوده‌اند و آثار آنها جلوة عالیترین آرزوهای انسانی شده است و هنر مقدس و هنرمند محترم است.

كسی كه بعالم انسانیت خدمت كند متعلق به یك ملت و یك مذهب نیست به همة كشورهای جهان تعلق دارد انسانیت و زیبائی از هر چیز گرامی‌تر است و ما در پیشگاه هنر از هر كجا كه تجلی كند سر فرود می‌آوریم. (سعدی حسنی)

فصل اول

مختصری از كلیات موسیقی

موسیقی سنفونیك

اصطلاحات:فرمها : سازهای آن

اصطلاحات موسیقی:

موزیك: تعلیمات روحی است.

نت: الفبای مخصوص موسیقی كه مركب از هفت گام است.

گام – تن – مقام یا تنالیته – مدولاسیون – نوایا ملودی – ضرب یا ریتم و 43 اصطلاح دیگر در موسیقی وجود دارد.

فرمهای موسیقی:

اُپرا: نمایشی است كه با آواز و بهمراهی اركستر اجرا می‌شود. اپرا به چند دسته تقسیم می‌شود كه عبارتند از:

اپراسریا – اپرا بونا – اپرا كمیك – باس – سنفی و 10 اپرای دیگر وجود دارد.

كنسرتو: فرمی است كه برای یك یا دوساز ساخته می‌شود و بقیه اركستر آنرا همراهی می‌كنند و شامل چهار قسمت است.

دوازده نوع دیگر از فرم موسیقی وجود دارد كه در اینجا به دلایلی از توضیح دربارة آنها سرباز می‌زنم.

سازهای موسیقی

به طور كلی سازهای اركستر به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

سازهای رهی – سازهای بادی – سازهای ضربی – سازهای كلاویه.

1-سازهای زهی شامل چهار ساز اصلی است:

ویولون – ویولا باآلتو – ویولوسنل یا ویولاداگامبا – هارپ.

2-سازهای بادی از حیث صدا و ساختمان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف:سازهای بادی چوبی ب:سازهای بادی مسی

كه بعضی از آنها عبارتند از پیلكو كه از زمان بتهوفن وارد اركستر شد.

فلوت:از اعضای اصلی اركستر سفنیك است.

ساكسفون:یا سون یا فاگوت از بم‌تر سازهای بادی چوبی است.

ترومپت:نوعی شیپور است كه بعدها یونانیان آن را با فلز ساختند.

كونه – كر – توسن – توبا از دیگر سازهای بادی هستند.

سازهای ضربی:

این دسته از سازها برای حفظ ریتم آهنگ بكار می‌رود و گاهی اوقات سازهای دیگری مانند
هارپ و پیانو كه سازهای مستقلی هستند در این دسته وارد می‌شوند.

از انواع طبلها:

تیمپانی:طبل بزرگ كه به فرانسه آن را تمبال می‌نامند.

تامبون:طبل كوچك یا طبل نظامی.

كاستانیت و یا قاشك خشك كه در رقص‌های اسپانیولی غالباً شنیده می‌شود.

سنج یا سمبال – مثلث: كه یك زنگ مخصوص است.

كسیلوفون – گلكن شپیل – سلسنا – كاریون.

سازهای كلاویه:

سازهای كلاویه اصلاً جزو اركستر نیستند ولی ساختمان آنها طوری است كه در آن واحد قادر به اجرای چند نوع صدا هستند و باین جهت در همراهی با آواز یا ساز دیگری می‌توانند بجای اركستر انجام وظیفه كنند.

39 صفحه فایل ورد قابل ویرایش

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مدیریت

طراح و مدیر مارکتینگ پروژه _ خوشحال میشم که بتوانم قدمی در رشد و برطرف ساختن نیازهای شما عزیزان بردارم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه: