روكشهای آسفالته
شبكه راههای آسفالته كشور به سرعت در حال گسترش است و توسعه سریع شبكه راههای آسفالته بالطبع وظیفه نگهداری راهها را سنگینتر مینماید پرواضح است كه نگهداری راهها صرفاً با انجام لكهگیری و مرمتهای موضعی محدود نمیشود و شاید یكی از مهمترین وظایف در سیستم نگهداری راههای آسفالته، انجام روكش آسفالت در زمان مناسب و به موقع میباشد اپتیم این زمان موقعی ا
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 41 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 25 |
روكشهای آسفالته
مقدمه
شبكه راههای آسفالته كشور به سرعت در حال گسترش است و توسعه سریع شبكه راههای آسفالته بالطبع وظیفه نگهداری راهها را سنگینتر مینماید. پرواضح است كه نگهداری راهها صرفاً با انجام لكهگیری و مرمتهای موضعی محدود نمیشود و شاید یكی از مهمترین وظایف در سیستم نگهداری راههای آسفالته، انجام روكش آسفالت در زمان مناسب و به موقع میباشد. اپتیم این زمان موقعی است كه هنوز صدمات و نواقص زیادی به آسفالت راه وارد نشده است.
انجام روكشهای آسفالت در زمان مناسب باعث میشود با كمترین هزینه راه را برای یك مدت طولانی دیگر قابل استفاده نمود بالعكس عدم انجام روكش راههای آسفالته به موقع خود هزینه روكش را گاهی تا 100% افزایش میدهد. از این مختصر چنین نتیجه میشود كه چنانچه روكش آسفالته به موقع انجام شود میلیونها تومان صرفهجوئی میگردد و رضایت مردم نیز جلب میشود و بالعكس چنانچه روكش آسفالت به موقع انجام نشود میلیونها تومان به بیتالمال زیان وارد میشود و مردم نیز همیشه از عملكرد راههایآسفالته رضایت نخواهند داشت.
روكشهای آسفالتی به منظور برآورده نمودن دو نیاز نامبرده زیر انجام میشود:
1. به منظور اصلاح نواقص سطح راههای آسفالتی موجود
2. به منظور تقویت روسازی راه آسفالته
در بسیاری از راههای آسفالته به دلایل مختلف، نیاز به روكش با ضخامت كم نه تنها معایب و نواقص سطح راه برطرف میشود بلكه راه مجدداً احیا شده و عملكرد واقعی خود را باز خواهد یافت.
مواردی نیز مشاهده میشود كه راه نیاز به یك تقویت اساسی داشته تا پذیرای ترافیك این گونه راهها، با پخش قشرهای آسفالت تقویت نشوند. نواقص و معایب متعدد در سطح راه بروز كرده و عملكرد راه تا حد زیادی كاهش میدهد.
چنانكه ملاحظه میشود ممكن است روكشهای آسفالت در مواردی به منظور برآورده نمودن هر دو نیاز فوق الذكر به طور همزمان نیز انجام شوند. علی ایحال در این فصل اطلاعات لازم به منظور طرح روكشها ارائه خواهد شد.
ولی مقدمتاً شمهای از مفهوم عملكرد راه و دلایل انجام روكشهای با ضخامت كم برای احیای سطح راه آسفالته آورده.
مفهوم عملكرد راه
بسیاری از مردم كه از راهها استفاده میكنند در مواقع اطلاعات مختصری از چگونگی ساختمان راه دارند برای این دسته مردم راه خوب این مفهوم را دارد كه صاف و فاقد ناهمواری و دستانداز باشد این مفهوم اصطلاحاً عملكرد یا Serviceability نامیده میشو.بر همین منوال مهندسین AASHOروشی را ابداع كردهاند كه به كمك آن سطح راهها از نظر عملكرد، درجهبندی میشود كه روش مزبور را مفهوم عملكرد راه یا Present Servceability Concept نامیدهاند بر طبق این روش مفهوم عملكرد راه، به استباطی كه شخصی از صافی سطح راه ضمن عبور از قطعهای مشخص با ترافیك معمولی پیدا مینماید اطلاق می نمایند.
این روش درجهبندی عملكرد راه از نظر مرغوبیت PSR یا Present Serviceability Rating مینامند این طریقه عبارتست از نظر و عقیده عدهای از متخصصان درجهبندی مرغوبیت راه، كه طولی مشخص از راه را طی مینمایند و نظرات خود را در مورد ناهمواری و صافی سطح راه یادداشت میكنند.
روش PSR اخیراً بسط داده شده است به نحوی كه به كمك دستگاههای مكانیكی عملكرد راه اندازهگیری میپشود ضمناً با استفاده از نتایج آزمایش ناهمواری Roughness و اطلاعات حاصله یكنوع رابطه ریاضی بسط داده شده است كه آن رابطه نیز PSI و یا Peresent Serviceability Indexنامیده میشود كه مفهوم اخیرمان PSR 2است كه به طریقه مكانیكی تعین میشود و اندیس عملكرد راه نامیده میشود.
روش درجهبندی راه از نظر مرغوبیت PSR
روش PSR اطلاعاتی در این زمینه كه آیا راه احتیاج به اصلاح و مرت دارد یا خیر به دست میدهد..
ناگفته نماند كه این روش نمی تواند برای طرح روكشهای آسفالت مورد استفاده واقع شود ولی روش خوبی برای درجهبندی راه از نظر مرغوبیت میباشد،
در روش OSR راه از نظر مرغوبیت از 1 الی 5 درجهبندی كردهاند كه درجه 5 بالاترین درجه مرغوبیت سطح راه و درجه یك كمترین درجه مرغوبت سطح راه را نشان میدهد. با استفاده از نتایج PSRمهندسین میتوانند تشخیص دهند كه آیا روی راه میبایستی بررسی بیشتر انجام شود و این روش به عنوان شروع مطالعات روش مناسبی است تجارب اخیر نشان داده است كه چنانچه PSR بین 2 الی 5/2 باشد راه احتیاج به مرمت و اصلاحاتی دارد.
روش PSIدر درجهبندی مرغوبیت سطح راه
قوانین ارسال دیدگاه در سایت