طبقه بندی مهارت های اجتماعی از نظر کارکرد
طبقه بندی مهارت های اجتماعی از نظر کارکرد
هدف از این پایان نامه طبقه بندی مهارت های اجتماعی از نظر کارکرد می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۳ |
حجم | ۳۶۴ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه طبقه بندی مهارت های اجتماعی از نظر کارکرد می باشد.
مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد در سه طبقه قرار میگیرند
الف- مهارتهای اجتماعی که رشد ارتباط اجتماعی را تسهیل میکند: اکثریت مردم برقراری ارتباط با سایرین را یک هدف مطلوب و تجربهای پاداشدهنده و یا به عبارتی یک رویداد تقویتکننده میدانند. این تعاملها شامل وعده ملاقات داشتن، هم صحبت و دوست صمیمی یا ملاقات افراد در مهمانی هاو سایر اجتماعات غیر رسمی است. تمام مهارتهای اجتماعی که پیدایش یک ارتباط اجتماعی را تسهیل میکنند وجه مشترکی دارند. به طوری که مهارت اجتماعی، جذابیت اجتماعی یا ارزش تقویت فردی که در آن را بروز مییابد را افزایش میدهند. چنین رفتارهایی نه تنها دریچهای را به سوی ارتباطهای تقویتکننده میگشاید بلکه این احتمال را که دیگران از هر فرصتی برای ارتباط با چنین فردی استفاده کنند، افزایش میدهد.
ب- مهارتهای اجتماعی در بافت بین فردی برای نیل به تقویتهای غیر اجتماعی به کار میروند:
مهارتهای اجتماعی در مواردی فرد را در جهت رسیدن به هدف مطلوبی که در اصل بین فردی نیست، یاری میدهند. مثلاً مهارتهای مصاحبه شغلی که در یک بافت اجتماعی وجود دارد (تعامل بین متقاضی و مصاحبه گر) ولی تقویت کنندهای که اکثرا متقاضیها در پی آن هستند، استخدام است و نه ایجاد یک رابطه. لذا مهارتهای مصاحبه شغلی، نشاندهنده ترکیبی از رفتارهای اجتماعی است که فرد را به سوی یک تقویتکننده غیر اجتماعی ولی مهم سوق میدهد.
ج- مهارتهای اجتماعی که مانع از دست دادن تقویتهای جاری میشوند:
برخلاف مهارتهایی که اصولاً ارزش تقویتی یک فرد را افزایش داده و واکنش گرایشی سایرین را تسهیل میکند و نیز مهارتهایی که باعث دست یافتن فرد به اهداف مطلوب غیر اجتماعی میشوند. توانشهای متعددی برای مقابله با رفتارهای نامعقول دیگران لازم است که به جرات امتناع چنین هدفی را تامین میکند. در اینجا جرات امتناع به آن توانشهایی اطلاق میشود که یک نفر برای جلوگیری یا مانع شدن دیگران لازم دارد (عناصری کافکی، ۱۳۷۳).
فهرست مطالب
مقدمه 9
۲-۲ نقص بینایی 9
۲-۲-۱ اهمیت حس بینایی 9
۲-۲-۲ تعریف و طبقهبندی نقص بینایی 10
۲-۲-۳ علل نقص بینایی 12
۲-۲-۴ نحوه برخورد فرد نابینا با نقص بینایی 13
۲-۲-۵ نکات ضروری در آموزش نابینایان 14
۲-۵ مهارتهای اجتماعی 20
۲-۵-۱ فرآیند ارتباط اجتماعی 20
۲-۵-۲ مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
۲-۵-۳ تعریف مهارتهای اجتماعی 22
۲-۵-۴ ویژگیهای مهارتهای اجتماعی 24
۲-۵-۵ شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
۲-۵-۶ طبقهبندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
۲-۵-۷ فرایندهای عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
۲-۵-۷-۱ مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف 28
۲-۵-۷-۲ مهارتهای مربوط به شناخت اجتماعی 28
۲-۵-۸ پیامدهای مهارتهای اجتماعی 29
۲-۶ مهارتهای اجتماعی نابینایان 30
۲-۶-۱ رشد اجتماعی در نابینایان 30
۲-۶-۲ ویژگیهای و محدودیتهای روانشناختی کودکان نابینا 31
۲-۶-۳ تأثیر اختلال بینایی در فرآیندهای تحول روانی 35
۲-۶-۴ خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
۲-۶-۵ سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
۲-۶-۶ عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
۲-۶-۷ اهمیت مهارتهای افراد آسیب دیده بینایی 45
۲-۷ شیوههای آموزش مهارتهای اجتماعی 46
۲-۸ پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
۲-۸-۱ تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
۲-۸-۲ تحقیقات انجام شده در ایران 51
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت