فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی
فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی
هدف از این پایان نامه فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی می باشد.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۴ |
حجم | ۳۶۴ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
توضیحات کامل
هدف از این پایان نامه فرآیندهای عاطفی و شناختی در مهارت های اجتماعی می باشد.
چنین به نظر میرسد که فرایندهای واسطهای تفکر که میان بروز رویدادهای محیط و واکنش فرد، رفتار را هدایت میکند و افکار مربوط به برخوردهای اجتماعی تا حد زیادی از طریق نحوه درک موقعیت اجتماعی شکل میگیرد. از سوی دیگر عواطفی که به علت رویدادهای برونی یا درونی تحریک میشوند نیز بر واکنش اجتماعی اثر میگذارند. تئوریهای مختلفی در زمینه ماهیت ارتباط میان عواطف و فرایندهای شناختی وجود دارد، ولی پیوستگی این دو فرآیند به یکدیگر کاملاً شناخته شده است (لویز و مایکلسون، ۱۹۸۳، به نقل از سهرابیان، ۱۳۷۹).
مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف
توانایی شناخت و شرکت در تجربههای عاطفی دیگران بر پایه درک شخص از عواطف خود استوار است. کودک در جریان رشد با نحوه شناخت و نامگذاری احساسات خود و دیگران و راههای مطلوب بیان عواطف آشنا میشود به تشخیص تفاوت پاسخهای عاطفی در موقعیتهای مشابه و درک فرایندهای فکری در ایجاد حالات احساسی خود نایل میشود و روشهای مناسب و قابل قبول ابراز احساسات خود را در شرایط مختلف میآموزد. شناخت و تشخیص عواطف، درک دیدگاه دیگران، توانایی تجربه کردن و آگاه شدن از عواطف. . . خود و بروز پاسخهای سازنده در برابر رفتار عاطفی بر انگیخته از عوامل مهم رفتار عاطفی هستند (فش باخ، فاور، بالارد و کمپل ، ۱۹۸۳، به نقل از سهرابیان، ۱۳۷۹).
برخی از تظاهرات رفتاری نامطلوب مانند بروز خشم، که از حالات عاطفی ناشی میشوند. ضرورت آموزش مهارتهای اجتماعی را به شکل رفتارهای جانشین ایجاب میکند. به همین نحو ترس، اضطراب و شرم ناشی از آن میتواند با آموزش و اعمال رفتارهای اجتماعی تداخل داشته باشد. آموزش مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف را میتوان دارای چند جنبه به هم مرتبط دانست. این آموزش در پایینترین مقطع با شناخت و تعیین هویت عواطف دیگران آغاز میشود و هدف غایی آن یادگیری راههای مناسب و قابل قبول نحوه ابراز هر نوع احساسات در هر موقعیت است.
فهرست مطالب
مقدمه 9
۲-۲ نقص بینایی 9
۲-۲-۱ اهمیت حس بینایی 9
۲-۲-۲ تعریف و طبقهبندی نقص بینایی 10
۲-۲-۳ علل نقص بینایی 12
۲-۲-۴ نحوه برخورد فرد نابینا با نقص بینایی 13
۲-۲-۵ نکات ضروری در آموزش نابینایان 14
۲-۵ مهارتهای اجتماعی 20
۲-۵-۱ فرآیند ارتباط اجتماعی 20
۲-۵-۲ مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
۲-۵-۳ تعریف مهارتهای اجتماعی 22
۲-۵-۴ ویژگیهای مهارتهای اجتماعی 24
۲-۵-۵ شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
۲-۵-۶ طبقهبندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
۲-۵-۷ فرایندهای عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
۲-۵-۷-۱ مهارتهای اجتماعی مربوط به عواطف 28
۲-۵-۷-۲ مهارتهای مربوط به شناخت اجتماعی 28
۲-۵-۸ پیامدهای مهارتهای اجتماعی 29
۲-۶ مهارتهای اجتماعی نابینایان 30
۲-۶-۱ رشد اجتماعی در نابینایان 30
۲-۶-۲ ویژگیهای و محدودیتهای روانشناختی کودکان نابینا 31
۲-۶-۳ تأثیر اختلال بینایی در فرآیندهای تحول روانی 35
۲-۶-۴ خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
۲-۶-۵ سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
۲-۶-۶ عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
۲-۶-۷ اهمیت مهارتهای افراد آسیب دیده بینایی 45
۲-۷ شیوههای آموزش مهارتهای اجتماعی 46
۲-۸ پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
۲-۸-۱ تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
۲-۸-۲ تحقیقات انجام شده در ایران 51
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت