مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک
مبانی نظری ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک
هدف از این پژوهش ارزیابی علل تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان بانک می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۶۴ |
حجم | ۱۰۰ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | مدیریت |
توضیحات کامل
این نوشتار فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی در مقطع کارشناسی ارشد می باشد که به بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی میپردازد.
از طریق اشتغال، فرد فعالانه در جریان تولید و خدمات مشارکت میکند و پاداشی نقدی یا جنسی دریافت میدارد. بدیهی است که اگر انتظارات سازمانی با نیازهای شخصی سازگار نباشند، میزان رضایت از حد متعارف کمتر خواهد شد؛ یعنی، فرد ممکن است رفتارش اثربخش یا کارآمد باشد بدون این که لزوماً رضایتی در میان باشد. ایجاد چنین وضعی یکی از مشکلات عمده سازمانها محسوب میشود (علاقه بند، ۱۳۸۹). رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است که محتوا و زمینه شغل آن چیزی که برای کارمند باارزش است، فراهم میکند (مقیمی، ۱۳۸۳). با توجه به آن چه مطالعه شد میتوان نتیجه گرفت انتظارات فرد در تعیین نوع و میزان رضایت شغلی مؤثر است. اگر انتظارات فرد از شغلش بسیار باشد، رضایت شغلی دیرتر و مشکل تر حاصل میشود؛ از این رو، رضایت شغلی مفهومی کاملاً منحصربهفرد است و باید در مورد هر فرد به طور جداگانه، عوامل، میزان و نوع آن مورد بررسی قرار گیرد (شفیع آبادی، ۱۳۷۶).
شایانذکر است هر قدر احتمال وقوع موفقیت در انجام کار در حد بالاتری قرار گیرد، هر قدر میزان تطابق و هماهنگی میان تواناییهای فرد و نیازها و انتظارات شغلی او بیش تر گردد، هر قدر پاداشهای خارجی و داخلی در سطح بالاتری قرار گیرد و مهم تر از همه، هر اندازه ادراک او از منصفانه بودن پاداشها در سطح بالاتری باشد، احتمال بقای او در سازمان بیش تر میشود (سفیری، ۱۳۷۷). سازمانهای تولیدی و خدماتی تا آن جا میتوانند به حیات خود ادامه دهند که بتوانند نیازهای افراد را برآورده سازند.
طبق بررسیها میزان رضایت شغلی هر فرد که از اشتغال حاصل میشود، به دو عامل بستگی دارد:
۱) آن مقدار از نیازهایی که از طریق کار و احراز موقعیت مورد نظر تأمین میگردد،
۲) آن مقدار از نیازها که از طریق اشتغال به کار مورد نظر، تأمین نشده باقی میماند.
نتیجهای که از بررسی عوامل اول و دوم حاصل میشود، میزان رضایت فرد را معین میکند (شفیع آبادی، ۱۳۷۶).
همواره باید در نظر داشته باشیم رضایتمندی تابعی است از میزان کام روایی و ارضای نیازهای فرد، شامل نیازهای جسمی و روانشناختی، ضمن این که نیازها به عنوان احتیاجات عینی انسان، که در همه افراد مشابه است، تلقی میشود، درحالیکه ارزشها آرزوهای ذهنی فرد است که از یک شخص به شخص دیگر فرق میکند. هرزبرگ و می یرز معتقدند که رضایت بالا، عملکرد بالا را به دنبال میآورد. از این رو، برای ایجاد آن باید به اقداماتی از قبیل توسعه شغلی، غنای شغلی، چرخش شغلی و مانند آن متوسل شد (سفیری، ۱۳۷۷).
فهرست مطالب
۱-۸ چهارچوب نظری ومدل مفهومی تحقیق ۹
۱-۹رابطه میان مولفه ها و سئوال های پرسشنامه ۱۰
۱-۱۰تعاریف عملیاتی تحقیق ۱۲
فصل دوم ۱۴
مقدمه ۱۵
۲-۱ مبانی نظری و ادبیات تحقیق ۱۶
۲-۱-۱ مطالعات جامعهشناختی (۱۸۵۸- ۱۹۱۷) ۱۶
۲-۱-۲ بررسیهای روانشناسان ۱۷
۲-۱-۳ نظریهها ۱۸
۲-۱-۴ تعریف شغل ۲۳
۲-۱-۵ عوامل انتخاب شغل ۲۴
۲-۱-۶ تعریف رضایت ۲۴
۲-۱-۷ تعریف رضایت شغلی ۲۵
۲-۱-۸ رضایت شغلی معیاری برای کیفیت زندگی شغلی ۲۶
۲-۱-۹ رضایت شغلی و تولید ۲۸
۲-۱-۱۰ عوامل تعیینکننده رضایت شغلی ۲۹
۲-۱-۱۱ آثار وجود رضایت شغلی ۳۴
۲-۱-۱۲ اندازهگیری رضایت شغلی ۳۵
۲-۲ تحقیقات خارجی ۴۱
۲-۳ تحقیقات داخلی ۴۹
۲-۴ تاریخچه بانک ملی ۵۱
نتیجهگیری ۵۳
منابع
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت