مبانی نظری بررسی رابطه نسبت های مالی با نسبت های عملکرد شرکت
مبانی نظری بررسی رابطه نسبت های مالی با نسبت های عملکرد شرکت
هدف از این مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای شاخصهای شرکتی-رویکرد الگوریتم درخت تصمیم بصورت کامل و جامع و با منابع جدید می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | ۷۳ |
حجم | ۸۷۴ کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | حسابداری |
توضیحات کامل
دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری
بررسی رابطه نسبت های مالی با نسبت های عملکرد شرکت
چکیده
تعیین عملکرد واحد تجاری با استفاده از تعداد محدودی از نسبت های مالی یک مسئله جالب و چالش برانگیز برای اکثر محققان بوده است. تشخیص فاکتورهایی که می تواند به درستی عملکرد واحد تجاری را پیش بینی کند برای هر تصمیمگیرنده بسیار جالب است. در سال های اخیر برای شناسایی چنیین فاکتور هایی، بیشتر از تحلیلهای سنتی استفاده شده است.
هدف این پژوهش بررسی ارتباط بالقوه میان عملکرد واحد تجاری و نسبتهای مالی بااستفاده از الگوریتم درخت تصمیم به عنوان روشی جایگزین است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل نمونهای از ۱۱۰ شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به صورت شرکت-سال طی دوره زمانی ۱۳۸۰-۱۳۹۰ می باشد. در این راستا متغیر های وابسته بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام و متغیرهای مستقل نسبتهای مالی درنظر گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا تحلیل عاملی انجام شده است، سپس الگوریتم درخت تصمیم برای کل شرکت های نمونه و سپس برای هریک از صنایع منتخب به تفکیک اجرا شده است. نتایج تحلیل نشان داد که مهمترین نسبت های مالی به ترتیب نسبت سود قبل از مالیات به حقوق صاحبان سهام، حاشیه سود خالص و سود هر سهم هستند و صنعت تاثیر چندانی بر نتایج نداشت.
کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد، شاخص های شرکتی، الگوریتم درخت تصمیم، بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام.
مقدمه
تحقیقات بسیار زیادی در سالهای اخیر در مورد ماهیت و روش اندازهگیری عملکرد شرکت ها انجام شده است. نتایج این تحقیقات از آن جهت ارزشمند است که میتوان وضعیت فعلی شرکت ها را درک نمود و چالشهای آینده در زمینه اندازهگیری عملکرد را مورد بررسی قرار داد. امروزه صاحبنظران حوزه مدیریت بر اهمیت مدلهای ارزیابی عملکرد بهعنوان یکی از معتبرترین شاخصهای توسعهیافتگی شرکت ها تأکید میورزند. از این رو، یکی از دغدغههای اساسی شرکت های امروزی، دستیابی به یک شیوه ارزیابی کارا و انعطافپذیر است تا با آن بتوان کلیه ابعاد عملکردی شرکت را مورد بررسی قرار داد. اگر اندازهگیری عملکرد را فرایند کمّیسازی کارایی و اثربخشی یک فعالیت تعریف کنیم، از جمله راههای تجزیه و تحلیل گزارشهای مالی که از طریق آن میتوان حجم بالای اطلاعات موجود در گزارشهای مالی را خلاصه نمود و همزمان جنبههای مختلف فعالیت شرکت را مورد بررسی قرار داد، تهیه نسبتهای مالی از اطلاعات گزارشهای مالی است.
نسبتهای مالی، بیانکننده ارتباط بین دو یا چند رقم از ارقام صورتهای مالی است که به صورت جزئی از کل یا درصدی از آن بیان میشود. زمانی که یک نسبت محاسبه میگردد، میتوان گفت که عدد بهدست آمده، محصول یک رابطه ریاضی و همبستگی آماری دو یا چند متغیر در مقطع خاصی از زمان است(تقی زاده،۱۳۹۰). مقابله با چالشهای پیشروی شرکت ها نیازمند آن میباشد که مدیران آنها الگوی مناسبی از اندازهگیری عملکرد داشته باشند تا بتوانند به بهبود مستمر در تمام زمینهها دست یابند. اندازهگیری عملکرد، پیشرفت مداوم به سمت اهداف تعیینشده را ممکن میسازد و نقاط رکود و رونق را شناسایی مینماید. از جمله معیارهای مهم عملکرد، معیار مالی است که اندازهگیری آن از روشهای گوناگون امکانپذیر است.
تعیین عملکرد واحد تجاری با استفاده از یک سری نسبت های اندازه گیری مالی یک مسئله جالب و چالش برانگیز برای اکثر محققان می باشد. بطور کلی ارزیابی عملکرد شرکت ها و دانستن روش هایی جهت پیش بینی آن ها میتواند بر تصمیم های سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل شرکت اثرگذار باشد. این ارزیابی در تعیین موقعیت شرکت و حتی امکان وجود احتمال ورشکستگی نیز اثر دارد. تشخیص فاکتورهایی که می تواند به درستی عملکرد واحد تجاری را پیش بینی کند برای هر تصمیم گیرنده بسیار جالب است(درسان دیلن و همکاران ،۲۰۱۳). با این مقدمه، در این پژوهش قدرت برازندگی شاخص های شرکتی بر ارزیابی عملکرد واحد تجاری با استفاده از الگوریتم درخت تصمیم، مورد بررسی قرار می گیرد.
مساله اصلی تحقیق حاضر که محقق به دنبال آن است به شرح زیر قابل تبیین است: بر مبنای الگوریتم درخت تصمیم کدامیک از شاخص های شرکتی، تصویر مناسبی از عملکرد را ارائه می کنند؟
فهرست مطالب
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱- مقدمه ۱۳
۲-۲- دیدگاه های مختلف ارزیابی عملکرد واحد تجاری ۱۳
۲-۲-۱- روش هایی که در آن از اطلاعات حسابداری استفاده می شود. ۱۴
۲-۲-۲- روش هایی که در آن از اطلاعات حسابداری و بازار استفاده می شود. ۱۵
۲-۲-۳- روش هایی که در آن از داده های مدیریت مالی استفاده می شود. ۱۸
۲-۲-۴- روش هایی که در آن از اطلاعات حسابداری و معیار های اقتصادی استفاده می شود. ۱۹
۲-۳- نسبت های مالی ۲۱
۲-۳-۱- معیارهای خوشه سودآوری: ۲۲
۲-۳-۲- معیارهای فعالیت: ۲۴
۲-۳-۳- معیارهای ساختار دارایی: ۲۶
۲-۳-۴- معیارهای اهرم مالی: ۲۶
۲-۳-۵- معیارهای نقدینگی: ۲۸
۲-۳-۶- معیارهای خوشه رشد: ۲۹
۲-۳-۷- معیارهای خوشه بازار: ۲۹
۲-۴- داده کاوی ۳۰
۲-۴-۱- مفاهیم اساسی در داده کاوی ۳۱
۲-۴-۲- تکنیک های داده کاوی ۳۲
۲-۵- پیشینه پژوهش ۴۱
۲-۵-۱- پژوهشهای خارجی ۴۱
۲-۵-۲- پژوهشهای داخلی ۴۹
۲-۶- خلاصه فصل ۵۲
فهرست منابع
منابع فارسی
منابع لاتین
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود
قوانین ارسال دیدگاه در سایت