مارکتینگ پروژه 20 | مرجع فایل های دانلودی - پروژه آماده - پروژه دانشجویی - پاورپوینت آماده
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مبانی نظری زیرساختهای مدیریت دانش

مبانی نظری زیرساختهای مدیریت دانش

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق زیرساختهای مدیریت دانش بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید

مشخصات فایل

تعداد صفحات ۸۹
حجم ۰ کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی مدیریت

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه رشته مدیریت

مبانی نظری زیرساختهای مدیریت دانش

 
 
 
 
 
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
توضیحات:
فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
 
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
 
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
 
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
 
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
 
منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
 
نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
 
بدون هیچ تگ و تبلیغات، قابلیت پرینت دارد
 
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 
 
مقدمه
در مقالات و نوشته های مدیریت دانش به طیف وسیعی از عوامل که می توانند بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش تأثیر بگذارند، اشاره شده است. محققین و دانشگاهیان هر یک دیدگاه متفاوتی در خصوص مدیریت دانش اتخاذ کرده و گستره ای از راه حل های فناوری تا مجموعه ای از دستورات عملی را در نظر گرفته اند. با این حال هنوز یک چارچوب استاندارد جهانی که جامع و مانع باشد، برای مدیریت دانش وضع نشده است (وبر و همکاران، ۲۰۰۲؛ رابینز تین مونتانا و همکاران، ۲۰۰۱؛ مایر و ریموز، ۲۰۰۳؛ بک‌من، ۱۹۹۸ ).
 
 داونپورت (۱۹۹۸) مؤلفه های اساسی تشکیل دهنده ی مدیریت دانش را عوامل فرهنگی، فرایند عمل، سیاست و فناوری می داند (چانگ منگ یو، ۲۰۰۵). در جای دیگر، وی عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل پشتیبانی مدیران و تصمیم گیران کلان، وجود استراتژی دانش-محور در سازمان، ایجاد و توسعه ی فرهنگ دانش محوری، ایجاد و توسعه زیرساخت های فناوری و استفاده از راهبرد مدیریت دانش دانسته است. هول سایل و جاش(۲۰۰۰) عوامل مؤثر در مدیریت دانش را شامل فرهنگ، مدیریت، فناوری، سازگاری سازمانی، انگیزه کارمندان و عوامل بیرونی دانسته اند. در مطالعه دیگر که توسط آنان در سال ۱۹۹۷ انجام گرفت. آنان عوامل مؤثر در مدیریت دانش را در سه دسته طبقه بندی کردند: مدیریت، عوامل محیطی و عوامل مربوط به منابع اعم از منابع انسانی و مادی.
 
در اکثر الگوهای مدیریت دانش، به نقش سه عامل فرهنگ سازمانی، عوامل فنی و مدیریت اشاره شده است که به دلیل اهمیت آنها، در این پژوهش به نقش این عوامل در مدیریت دانش پرداخته می شود.
 
 
عامل فنی (فناوری اطلاعات)
 جدیدترین تعریف فناوری اطلاعات که تعداد کثیری از علما و دانشمندان نظیر اندولسن  (1999)، کمپل  (1999)، ادواردز  (1999)، گرام (۱۹۹۹)، شوبر  (1999)، ویلدسترم  (1999) و … بر آن اتفاق نظر دارند، چنین بیان شده است:
 
"فناوری های اطلاعات شامل محدوده‌ وسیعی از اختراعات و رسانه های ارتباطی است که سیستم های اطلاعاتی و افراد را به یکدیگر مرتبط می کنند و عبارت-اند از: پست الکترونیکی، کنفرانس صوتی، کنفرانس ویدیویی، اینترنت، نرم افزارها، سخت افزارها و مانند آن. سیستم های اطلاعات و فناوری های اطلاعات غالباً در هم پیچیده هستند و معمولاً برای اشاره به همه آنها، اصطلاح فناوری های اطلاعاتی را به کار می برند (تسانگ ، ۲۰۰۲). فناوری اطلاعات می تواند به عنوان ابزار قدرتمندی عمل کند و ابزارهایی مؤثر و کارآمد برای همه وجوه مدیریت دانش، شامل تسخیر، اشتراک و کاربرد دانش فراهم آورد. مطالعات اخیر نشان می دهند، سازمان هایی که روی مدیریت دانش سرمایه گذاری می کنند، عموماً برای رسیدن به اهداف خود بر ایجاد زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات تأکید دارند. نظام فناوری اطلاعات با سیستم های اطلاعاتی، فرآیندهای کسب اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات ارتباطی تنگاتنگ دارد.
 
سیستم های اطلاعاتی: "سیستم اطلاعات" به سیستمی گفته می شود که برای کاربران یک سازمان، داده یا اطلاعات فراهم کند. گروهی از نویسندگان، سیستم اطلاعات را همانگونه که از نامش پیداست، به عنوان سیستم در نظر گرفته و آن را از دید سیستمی تعریف کرده-اند. آنها معتقدند، سیستم اطلاعات را از نظر فنی می توان به مجموعه ای از اجزای مرتبط با هم تعریف کرد که اطلاعات را به منظور حمایت از تصمیم گیری و کنترل در یک سازمان، جمع آوری، پردازش، ذخیره و توزیع می کنند (لاودن ، ۲۰۰۰). اصولاً سیستم های اطلاعاتی، قلب اکثر سازمان ها را تشکیل می دهند. در سیستم اطلاعات نیز مانند هر سیستمی، سه فعالیت اصلی انجام می گیرد:
ورودی، داده های خام را از درون سازمان سازمان یا محیط بیرون جمع آوری می کند.
پردازش، ورودی های خام را به شکل معناداری تبدیل می کند.
خروجی، اطلاعات پردازش شده را به افراد ارائه می دهد.
در سیستم اطلاعاتی، بازخورد، بسیار ضروری است. بازخورد، اطلاعات را به افراد مناسب در سازمان برمی‌گرداند تا بتوانند، مرحله ورودی را ارزیابی یا تصحیح کنند.
 
 
مدیریت فناوری اطلاعات:
در سال های اخیر در سراسر دنیا هزینه های فناوری اطلاعات در سازمان ها، اعم از کوچک یا بزرگ، خدماتی یا تولیدی، انتفاعی یا غیرانتفاعی، افزایش یافته است. هزینه های خودکارسازی دفتری و خودکارسازی تولید که شامل رایانه ها، بسته-های کاربردی، توسعه نرم افزارها مطابق با نیاز، ارتباطات، شبکه های رایانه ای و اینترنت است، سرمایه گذاری محسوب می شود و معمولاً به منظور توسعه اثربخشی، افزایش بازدهی، تگهداری و ارتقای جایگاه رقابتی سازمان صورت می گیرند. متأسفانه، سرمایه‌گذاری ها و فناوری اطلاعات همواره نتایج مورد انتظار را به بار نمی آورند. این واقعیت به همراه گام های سریع تغییر در منسوخ شدن فناوری اطلاعات در ابعاد سخت افزار و سکوهای نرم-افزاری، مدیران سازمان ها را وادار می کند تا برنامه ریزی بلندمدت در مدیریت فناوری اطلاعات را مورد توجه قرار دهند (قندهی ، ۲۰۰۴). مدیریت فناوری اطلاعات به معنی توانایی مدیریت برای کنترل، نگهداری و استفاده بهینه از هر کدام از سه جزء بالاست. این کار معمولاً به کمک مهندسین نرم افزار صورت می پذیرد.
 
فرایندهای کسب اطلاعات: داده ها مجموعه ای از واقعیت های مجزا درباره اتفاقات و حوادث هستند. تمام ارگان ها به داده ها احتیاج دارند و برخی صنایع به آن عمیقاً وابسته اند. حفظ و ضبط مدیریت داده ها، لازمه موفقیت آنهاست. داده فقط می گوید، چه اتفاقی افتاده است و هیچ قضاوت یا توضیحی ارائه نمی‌کند. اما اطلاعات، پیغام هایی معمولاً به صورت یک مدرک کاغذی و یا صوتی و تصویری هستند، بر خلاف داده، اطلاعات معنی دارد و در واقع، این داده است که به اطلاعات تبدیل می شود، وقتی که معنی و مفهوم‌دار شود. دانش مخلوطی از تجارب، کمیت ها و اطلاعات با رفتاری منظم است که قالبی برای ارزیابی و یکپارچه کردن و هماهنگ سازی تجارب و اطلاعات ایجاد می کند. دانش یک گام از اطلاعات جلوتر است. به طور قطع، داده ها چه خواسته و چه ناخواسته، در اطراف ما وجود دارند. هنر مدیریت آن است که داده‌های مورد نیاز را با مفهوم-دار کردن، به اطلاعات تبدیل کند. فرآیندهای کسب اطلاعات نیز همانند فرایندهای کسب دانش عبارتند از: در اختیار گرفتن، ذخیره سازی، پردازش، انتقال و تسهیم.
 
 
 
ظهور 

در سال ۱۹۷۹، حسابدار سوئدی به نام کارل اریک سیوبی[۱] که بعدها به عنوان یکی از بنیانگذاران علم مدیریت دانش معرفی شد، با پرسشی بزرگ روبرو گردید. دفاتر حسابداری (ارزش دفتری) یکی از شعبه‌های معروف سازمانی که او در آنجا کار می­کرد، تنها یک کرون ارزش نشان می­داد. در حالی که ارزش واقعی سازمان، به مراتب بیشتر از این‌ها بود. در این هنگام، وی متوجه شد که ترازنامه مالی شرکت او تنها ارزش دارایی فیزیکی آن را که شامل چند میز و ماشین تحریر بود نمایش می­دهد و ارزش واقعی سازمان وابسته به شایستگی کارکنان سازمان و چیزی را که جمع کارمندان سازمان به عنوان یک فکر و مغز جمعی تشکیل می­دادند، وابسته است.

سیوبی و دیگران، این یافته را به نام "دارایی فکری" و "دارایی ناملموس" معرفی کرد و آن را در کنار دارایی­های ملموس قرار داد. به این ترتیب، تعداد نوشته ­ها، سمینارها و … در این زمینه رشد کرد و موضوع به طور جدی در دستور کار دانشمندان علم مدیریت و مدیران سازمان­های بزرگ قرار گرفت.

در جدول زیر فهرست نخستین حرکت­ها و وقایع مهم در رابطه با مدیریت دانش، ارائه می­شود.

 

جدول ۲-۲: نخستین تلاش­ها در راستای مدیریت دانش

سال

طرح کننده

رویداد

۱۹۸۶

سیوبی / کونراد

ترازنامه نامشهود

۱۹۸۶

کارل ویگ

ابداع مفهوم مدیریت دانش

۱۹۸۹

شرکت­های مشاور مدیریتی بزرگ

شروع تلاش­های درونی برای اداره رسمی دانش

۱۹۸۹

ارزش واترهاوس

یکی از پیشروها برای تکمیل مدیریت دانش در استراتژی تجاری­اش

۱۹۹۱

بازبینی تجاری هاروارد (نوناکا و تاکوچی)

یکی از نخستین مقالات منتشر شده در مورد مدیریت دانش

۱۹۹۱

تام استوارت

اهمیت به سرمایه فکری

۱۹۹۳

کارل ویگ

یکی از نخستین کتاب­های منتشر شده در مورد مدیریت دانش (اساس مدیریت دانش)

۱۹۹۴

پیتر دراکر

منبع دانش

۱۹۹۴

شبکه ارتباطی دانش مدیریت

نخستین کنفرانس مدیریت دانش

 

۱۹۹۴

شرکت بزرگ مشاوره

پیشرویی که سرویس­های دانش مدیریت را به مشتری­ها پیشنهاد کرد

۱۹۹۵

استنفورد پال رومر

دانش به عنوان منبع بی­پایان

۱۹۹۵

نوناکا و تاکوچی

کتاب شرکت دانش آفرین

۱۹۹۵

دروتی لئونارد بارتون

کتاب سرچشمه­های دانش

۱۹۹۶

انواع شرکت­ها و شغل­ها

انفجار پر سر و صدای الحاق­ها و فعالیت­ها

 

 

 واتسون[۲] (۲۰۰۲) در کتاب خود به سه مرحله مشخص در تمدن بشری و چهارمین مرحله­ای که اخیراً مطرح شده است، اشاره می­کند که عبارتند از عصر کشاورزی، عصر صنعت و عصر اطلاعات که در اواخر قرن بیستم آغاز شد. وی پیش­بینی می­نماید که قرن بیست­و­یکم شاهد توسعه جوامع بر مبنای ایده­ها و خلاقیت باشد (واتسون، ۲۰۰۲). نخستین بار در سال ۱۹۸۶ کارل ویگ در کتاب خود از مدیریت دانش نام برد، اما قبل از وی پیتر دراکر، تافلر و سایرین نیز به طور ضمنی ظهور این پدیده را بشارت داده ­بودند (ویگ[۳],۱۹۹۷).



[۱]. Karl-Erik Sievby

[۲]. Watson R T.

[۳] . Wiig K M

 
 
 
فهرست مطالب
۲-۱-مقدمه ۱۰
۲-۲- مدیریت دانش ۱۰
۲-۴-مدیریت دانش چیست؟ ۲۶

۲-۴-۱-انتقادات وارد بر مدیریت دانش ۲۷

۲-۴-۲- تاریخچه و علل پیدایش مدیریت دانش ۲۹
۲-۴-۳- تکامل مدیریت دانش ۳۱
۲-۴-۴- ظهور مدیریت دانش ۳۲

۲-۴-۵-فرآیند تکامل مدیریت دانش ۳۳

۲-۴-۶-چرخه مدیریت دانش ۳۷
۲-۴-۶-۱-تولید دانش ۳۷
۲-۴-۶-۲-جمع‏آوری دانش ۴۲
۲-۴-۶-۳- الگوبرداری ۴۴
۲-۴-۶-۴- دسته‏بندی دانش ۴۶
۲-۴-۶-۵- ذخیره دانش ۴۶
۲-۴-۶-۶- انتشار دانش ۵۰
۲-۴-۶-۷- بکارگیری دانش ۵۴
۲-۴-۶-۸- یکپارچگی دانش ۵۴

۲-۶- زیرساخت‌های مدیریت دانش ۷۷

۲-۶-۱-عامل فنی (فناوری اطلاعات) ۷۸
۲-۶-۲- عامل فرهنگ سازمانی ۸۰
۲-۶-۳- حمایت مدیریت ۸۲
۲-۶-۴-حس تعلق سازمانی ۸۳
۲-۶-۵- مشارکت در تصمیم گیری ۸۳
۲-۶-۶- عامل مدیریتی ۸۳

۲-۶-۷- فناوری‌های مدیریت دانش ۸۴

۲-۶-۸- مدیریت محتوا ۸۵
۲-۶-۹- طبقه بندی دانش ۸۷
۲-۶-۱۰- گروه افزار ۸۷
۲-۶-۱۱- گروه های تسهیم تجربه آن لاین ۸۹
۲-۶-۱۲- پورتال های سازمانی ۹۰
۲-۶-۱۳- تحلیل و طراحی شبکه اجتماعی(اس. ان. ای) ۹۲
۲-۶-۱۴- یادگیری الکترونیک ۹۳
۲-۶-۱۵- داستان گویی و حکایات ۹۴
۲-۶-۱۶- ابزارهای بی سیم برای انتقال دانش ۹۴
۲-۶-۱۷- سیستمهای مدیریت نوآوری و ایده ۹۵

۲-۶-۱۸- ترکیب ابزارها و فناوری های مدیریت دانش ۹۶

۲-۶-۱۸- سیستم‌های خبره ۹۸
 
منابع و ماخذ
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

محمد

من نویسنده این سایت هستم و خوشحالم که در کنار مدیریت سایت میتوانم هر روز تجربیات خودم رو افزایش دهم تا به ارائه خدمات بهتری بپردازم.

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.


Warning: _() expects exactly 1 parameter, 2 given in /home/mpir1/public_html/wp-content/themes/Sigma/comments.php on line 19

لینک کوتاه: